Návod:
[Stáhnout RAR návod]
[Verze pro tisk]
Caesar 2 - Abeceda her - ve co potřebujete pro hry
Caesar 2
JAK ZAČÍT?
OBTÍNOST
Základní obtínosti jsou: Novice, Easy, Normal, Hard,
Impossible!, tedy od nejjednoduího k nejtěímu. Dalí volba obtínosti:
City Level (úroveň města) je nejjednoduí; bude stavět město, včetně
silnic, ekonomie, staveb. Neobsahuje budování provincie, ani nebude bojovat.
Province Level (úroveň provincie) je těí; město je jen článkem v
budování celé říe. Bude budovat průmysl, tritě, silnice, obranu.
ČAS
Hra běí v reálném čase. Budovy rostou, jak plyne čas,
vylepují se co do kvality i velikosti, a roste cena pozemků v okolí. Naopak
cena klesá při chátrání staveb. Tenhle běh času funguje v obou obtínostech.
Pausa = P. V pause mono prohlíet mapu, i stavět
budovy a upravovat terén.
PŘEHLED
V obou stupních obtínosti je tvoje výkonnost měřena
ve čtyřech oblastech:
- Peace (Mír)
- Culture (Kultura)
- Prosperity (Prosperita)
- Empire (Císařství)
Pokud dosáhne v těchto oblastech určitý stupeň
rozvoje, bude ti nabídnuto povýení. V těím stupni hry můe svoji
moc rozířit na dalí provincie. Při povýení se můe zvolit svoji
dalí provincii.
Konec hry:
- Projde vemi stupni vlády,
a dosáhne stupně Emperor of Rome - Římský císař.
- Nepovede se ti dosáhnout
standard Římské Říe, a natolik natve císaře, e tě zbaví sluby
a vystaví tě jistě nepěknému osudu. V tom případě jsi ztratil.
STAVĚNÍ
Vyklidit území (CLEAR AREA)
Bourá stavby, odklízí rumitě. Samozřejmě to něco
stojí. Pokud uklízí čtverec se dvěma stavbami - např. silnice a aquedukt
- pak dostane na vybranou.
Domy (HOUSING)
Na takto označeném čtverci vyroste nejprve Chýe, která
za dobrých podmínek roste a krásní. Pokud nezajistí základní podmínky,
lidé se zabalí a zmizí pryč.
Výstavba má dvacet úrovní, počínaje zmíněnou chýí,
a končí Palácem. Rozvoj budovy záleí na ceně pozemku.
Silnice, cesty (ROADS)
Některé domy přímo potřebují spojení s jinými, domy
musejí být spojeny s Fórem, aby mohli výběrčí daní fungovat. Tritě
musejí mít cesty pro obchodníky, Kasárna a Věe pro vojáky, Prefektury
pro stráe (vigiles), dělníci pro cestu z domova do práce. Na druhé straně
Lázně a zábavná centra cesty nepotřebují, stehně jako koly a chrámy.
Pokud některá část cesty zmizí, zkontroluj, jestli jsi určil dostatečný
počet Plebejců (Plebs) na udrování cest (Road duty) - Fórum, Plebeian
Tribune. Cena, která se zobrazí, je za čtvereček mapy. Silnice mohou být
budovány pod quedukty, přes zdi, přes řeky (postaví se most.)
Poznámka: Plaza (náměstí) má stejný účel, jako
silnice, ale je hezčí a více zvětují cenu pozemků.
Forum
Poznámka: Údaje týkající se spolupráce s osobami ve Fóru
budou uvedeny později.
Fórum je střediskem vlády. Nejdůleitějí rolí je vybírat daně od tvých
obchodníků a obyvatel. Také je to místo setkávání lidí, take chtějí
bydlet blízko. Pokud někde nemají přístup k Fóru, je omezen růst okolí.
Fórum musí být spojeno silnicemi se vemi domy a obchody. Vycházejí odtud
FORUM CLERKS (úředníci z Fóra), kteří vycházejí do okolí a vybírají
daně. V určitém rozsahu od Fóra (čtvercová oblast) jsou daně pečlivě
vybírány, pokud není oblast "pokryta", daně se nevyberou dokonale,
a město můe chátrat. Jsou tři druhy fóra:
- Aventine
- Janicular
- Palatine
Čím lepí druh fóra postaví, tím je větí
rozsah pokrytí výběru daní. Postavit je vak můe a tehdy, a se tví
inenýři zdokonalí a zvládnou lepí stavby. Kadý druh fóra se vylepuje,
pokud se zvyuje cena pozemku, kde stojí, ale velikost zůstává stejná.
Voda (Water)
Město, které se má rozvíjet, potřebuje dobrý systém
zásobování vodou. Jsou čtyři druhy vodních struktur:
- Reservoir (Nádr)
- Fountain (Fontána)
- Aqueduct (Vodovod)
- Well (Studna)
Vechny oblasti ve městě (City Level) mají dva druhy přístupu
k vodě: zásoba vody (přímo přístupná voda pro lidi), a vodovod (voda v
podzemní síti, přístupná prostřednictvím Rezervoárů pro Fontány a Lázně).
Pokud se mají domy rozvíjet, je třeba přístup k Nádrím a Fontánám.
Vodu mohou čerpat z řeky a studní, ale povaují to za nedůstojné, a to je
LIMITUJÍCÍ FAKTOR.
TIP: Pomůe barevné znázornění pro vodu, take na
mapě můe kontrolovat zásobování vodou. A zvol DETAIL v panelu otázek,
abys ověřil, jestli má stavba přístup k vodě.
Nádre
Jsou základem pro vodní systém. Fungují jen tehdy, kdy
jsou blízko řeky, nebo spojené s plnou nádrí aqueduktem. Takto můe
napojit 4 nádre, ale měj na paměti, e čím dále je nádr od zdrojové
nádre, o to mení je oblast, kterou pokrývá. Představují zdroj vody v
určitém rozsahu, a vodovodní sí ve větím rozsahu. Domy, které jsou
postaveny z dosahu zásobení vodou (i kdy jsou v dosahu vodovodní sítě)
nebudou mít vodu, a nebudou se rozvíjet. V tom případě pomůe Fontána.
Fontány
Zajistí největí oblast zásobování vodou. Musejí být
UVNITŘ oblasti, pokryté vodovodem. Vyuijí podzemního přívodu, a zajistí
zásobování vodou. Z jedné nádre můe být zásobováno více fontán.
Vybudovat sí nádrí a fontán je účinný způsob, jak zásobovat město
vodou.
Aquedukty
Dají se umístit jak do jednoho políčka, ale i táhnout
myí po určitém směru. Dopravují vodu z jedné nádre do druhé. Nedají
se připojit na Fontány ani na Studny.
Studny
Laciná monost, jak zajistit zásobování vodou v malé
oblasti. Můe je postavit kdekoli, ale je to primitivní zdroj, který
LIMITUJE hodnotu pozemků.
Řeky
Primitivní zdroj vody pro okolí, lidé to vak nemají rádi,
a tak tento zdroj vody LIMITUJE cenu pozemků. Příklad vybudování vodního
systému:
- Nádr blízko řeky.
- V přehledné mapě najdi
COLOR OVERLAY MAP, WATER, a klikni na tříbarevný COLOR SQUARE. Uvidí
barevné znázorňování zásobování vodou. Alespoň na chvíli musí
odblokovat PAUZU, aby systém zaznamenal změny, nejde tedy ve dělat při
zastavení času.
- V dosahu vodovodního systému
od nádre postav Fontánu. V dosahu vodního zásobování (WATER SUPPLY)
můe stavět domy.
Poznámka: Kdy vybuduje vodní soustavu, a přitom to nějak
nefunguje, zkontroluj, jestli má dostatek Plebejců (Plebs), tedy pracovních
sil, určených k udrování vodního systému. jestli ne, jdi do Fóra, a
poraď se s Plebeian Tribune (Mluvčí Plebejců).
Bezpečnost
Důleité z několika důvodů. Město mohou napadnout
Barbaři, mohou vypuknout nepokoje, mohou zaútočit lupiči a zloději, objeví
se poáry. Ochrana se dá kombinovat v City Level a Province Level. Pokud na město
táhnou Barbaři, nejlepí je v Province Level poslat kohortu naproti,
zastavit je.
Hradby a Věe (Walls, Towers)
Pokud chce zabezpečit město, musí hradby postavit
dokola kolem. Řeky mají stejnou funkci, jako hradby. Dávej pozor na proboření
hradby! Věe zpevňují hradby, hlídkují na nich vojáci. Kdy se nepřítel
probije do města, z věí se proti němu vyrojí vojáci. K výstavbě brány
stačí, abys silnici vedl skrz hradby.
Kasárna (Barracks)
Vysílají vojáky na hlídání města, vyhledávají
Barbary a povstalce, výtrníky. Sami je iniciativně zabijí. Také zvyují
stupeň ochrany oblastí, kudy procházejí (v okolí několika čtverců mapy).
Na druhé straně, obyvatelé neradi ijí blízko kasáren, take omezují
cenu pozemků. Je dobré, kdy jsou kasárna bokem, ale s dobrým spojením
cestami s obytnými oblastmi.
Prefektury
Vysílají vigiles, stráe, které hlídají město před
výtrníky a poáry. Jsou dobrou prevencí povstání. Poáry se dají předcházet
tak, e určíme nějaké Plebejce na fire duty, hlídání poárů). Pokud
ji nepokoje nebo poáry propukly, vigiles se o ně samostatně postarají.
Také zvyují bezpečnost oblastí, kudy procházejí. Stejně tak by měly
prefektury stát bokem, občané je nemají rádi, dobré spojení je vak nutné.
Pokud je nízká bezpečnost kolem chrámů (TEPLE), objeví se vloupání. Sniují
poklady, uloené v chrámech.
Zaměstnání (Industry)
V úrovni města sestává z Tri a Obchodu, které
pak v plné verzi doplňují zdroje na Provinční Úrovni.
Tritě (Markets)
Střediskem obchodu. Vysílají obchodníky, kteří po
cestách chodí a nacházejí zákazníky. Také mohou prodávat zboí, získané
skrze Obchod (Business). Čím čilejí je tritě, tím více je na pohled
pestrých stříek. Je nutné vybudovat sem dobrý přístup, ale obyvatelé
ijí neradi příli blízko!
Obchod (Business)
Obdrí suroviny z okolí města, a pouívá je k výrobě
spotřebního zboí. Toto zboí se dostává na Trnici. Přítomnost
Obchodu také omezuje rozvoj zástavby. Navíc potřebuje pracovní síly, take
bude muset patrně blízko nějaké domy vystavět. Procházející se dělníci
blízko obchodu je výrazem pracovní aktivity. Dělníci jsou vyhledávání v
určitém čtverci v okolí Obchodu. Výstup výrobků je zobrazen prostřednictvím
malých dbánů v "nákladové oblasti" budovy Obchodu. Čím je
jich více, tím větí je úspěch Obchodu. Maximum je sedm dbánů.
Příklad: V úrovni Provincie vybuduj nedaleko města
farmu, a začni pěstovat vinnou révu. Za nějakou dobu bude muset vybudovat
Obchod s vínem, nebo vinařství, ve městě. V City Level klikni na Industry
(Výroba), zvol Grapes (Vinná réva), a umísti vinařství. V úrovni města
(City Level) se přesvěč, zda má ve městě dost Trnic k prodeji výrobků.
Můe pro jistotu stavět trnice hned vedle výroby. Musí také mít
dostatek obyvatel, aby měl kdo pracovat. Pokud má výroba (Business) dostatečný
příliv surovin z venkova (farma, důl, lom), dost zákazníků i lidí na práci,
přístup k trnici, pak to ve bude fungovat. V Province Level je dobrý k
hranicím, a k přístavům na břehu moře. Pokud výroba funguje, začínají
se objevovat dbány vedle budovy.
Pamatuj: nejprve musí být na venkově vyrobeno, pak
transportováno z venkova do města, tam zpracováno, pak posláno na trh a prodáno.
To ve trvá nějaký čas, stejně jako získání dělníků. Příčinou
neprosperity mohou být i patné silnice, málo obyvatelstva. Kromě toho tyto
faktory:
- Daně (Taxes) - příli
vysoké mohou výrobu tlumit
- Obyvatelstvo (Population) -
čím více je lidí, tím větí je odbyt zboí
- Pracovní síla (Workforce)
- jsou třeba zaměstnanci
- Přístup (Access) - spojení
cestami
- Odbyt (Demand) - spojení s
ostatními městy v Province Level se stará o odbyt zboí
- Zásobování (Supply) -
jsou třeba suroviny z venkova, v plné verzi (Province Level)
Zdravotnictví (Sanitation)
Pokud se mu nevěnuje, vypuknou nemoci, které jsou ukázány
jako malá lebka na Hlavní Mapě. Ničí domy a sniují cenu pozemků. Pokud
se objeví mor, musí rychle zbořit postiené domy. nemoci se ale vrátí,
pokud nevrazí peníze do zdravotnictví.
Lázně (Bath Houses)
Buduj lázně v dosahu vodovodu, blízko domů. Vzroste
cena pozemků v okolí, a zlepí hodnocení celého města (hodnocení
Kultury). Časem se také vylepují. Mají určitý dosah zdravotnických slueb,
a po vylepení se tento rozsah zvětí. Nepotřebují spojení cestami.
Nemocnice (Hospitals)
Slouí celému městu, nejen okolí. Pokrytí slueb
ukazuje v procentech HOSPITAL COVERAGE v Query Panel. Pokud klesne pod 100%, můe
vypuknout nemoc. Potom je třeba stavět dalí nemocnici. Potřebují přístup
po cestách. Také musí být v oblasti pokrytí daněmi Fóra, aby sem mohli
docházet úředníci.
Zábava (Entertainment)
Lidé v Římské Říi si chtějí dopřát i nějaké zábavy
v jednotvárném ivotě. Potřebují nějakou zábavu, a jsou to závody vozů,
či galdiátorské zápasy v aréně. Pokud chce OPRAVDU zvýit cenu pozemků,
musejí být v blízkosti vechny tři typy zábavných objektů: Divadlo (Theater),
Arena, Cirkus. Kadá z budov ve městě má danou Míru zábavy (Entertainment
rating), od 0 do 9, zaloenou na blízkosti ke jmenovaným atrakcím. Tak například
bude-li dům blízko Divadlu a Aréně, a nablízku nebude Cirkus, dostane dům
hodnocení 6 (3+3 za první dvě poloky, 0 za nedosaitelný Cirkus.) Vyí
verze zábavných zařízení budou dostupné a po určitém růstu celého města.
Zábava nejen zvyuje cenu pozemků, ale i hodnocení Kultury. Zařízení
nemusejí být připojena cestami.
Divadlo (Theater)
Hrají se zde hry, opery a jiná představení. Jsou dvě
velikosti a to Divadlo (Theater) a Odeum (jen je větí, pokryje větí
oblast)
Arena
Odehrávají se zde zápasy zajatých nepřátel, divokých
zvířat, a podobně. Také jsou dvě velikosti a to Arena a Coliseum
Cirkus (Circus)
Oválná dráha, kde se pořádají závody vozů taených
koňmi. (Chariot races). Dvě velikosti : Circus a Circus Maximus. Při umisování
si můe vybrat směr, jakým bude Cirkus nasměrován.
Bohosluba (Worship)
Kromě středisek náboenství zastávají tyto budovy i
ochranu zlata a pokladů. Pokud město začíná vydělávat, a přitom nemá
zlato kde ukládat, mnoí se vloupání. Větí bohatství si vyaduje více
náboenských budov. Existují tři velikosti:
- Svatyně (Shrine)
- Chrám (Temple)
- Basilika (Basilica)
Protoe tyhle budovy jsou i ochranou pro cennosti, musí
si být jistý, e jsou v oblasti vysoké bezpečnosti (spojení cestami s Kasárnami
a Prefekturami). Rozvoj budovy je závislý na ceně pozemku a na mnoství
obyvatel města. Na druhé straně zvýí cenu pozemků, a hodnocení Kultury.
Nepotřebují přístup cestami.
Vzdělání (Education)
Zvyují cenu půdy a hodnocení Kultury. Jsou tři typy:
- Grammaticus (kola pro děti.)
- Rhetor (kola pro starí
studenty)
- Knihovna (Library)
koly pokrývají určitý okruh kolem sebe. Pokud je kol
málo, je to LIMITUJÍCÍ FAKTOR. Knihovna slouí pro CELÉ město, a jsou k
dispozici a po určitém rozvoji města. Potřebuje přístup po cestě/silnici,
a podobně jako Nemocnice má být v dosahu Fóra. Nedá se říci, e by jedna
Knihovna stačí pro velké město. Pokrytí Knihovnou (Library Coverage) je vyjádřeno
v procentech v QUERY PANEL. Pokud je nií ne 100%, je třeba stavět dalí.
Okrasa (Amenities)
Stavba zvýí cenu okolních pozemků, zvýí hodnocení
Kultury. Náměstí má stejnou funkci jako cesta/silnice.
PENÍZE (Money)
Peníze jsou hnací silou. Musí platit za stavby,
pracovní síly, obranu, uspokojení Císaře. Jednotkou měny je Denarius (po
naem Denár), v mnoném čísle Denarii (po naem Denáry). V pravém horním
rohu obrazovky se vdy ukazuje částka v denárech, kterou má na kontě.
Tyhle poklady má uloené v náboenských budovách. Má dva zdroje příjmů:
daně od obyvatelů, a daně výrobní.
Daně obyvatelů (Population taxes)
Je to určitá část v procentech, které musejí odevzdávat
obyvatelé ze svých příjmů. Počet obyvatel, a kvalita pozemků, určují
velikost vybrané částky. Vyí kvalita domů zaručí více obyvatel.
POZOR: pokud příli zvýí procento daní, lidé nebudou chtít bydlet ve
tvém městě, populace bude klesat, a obyvatelé ti to nikdy nezapomenou!
Poznámka: Obyvatelstvo je klíčem k úspěchu. Větina
hodnocení bude záviset právě na obyvatelstvu. Take právě na tom pracuj!
Daně z výroby (Industrial taxes)
Je to podíl v procentech na zisku výroby. Kadý výrobní
závod (Obchod) ve městě má u sebe určitý počet nádob, které ukazují
zisk výroby. Vylepení dosáhne jak zlepením přísunu surovin, tak zlepením
odbytu zvýením počtu obyvatelstva. V Province Level také pozitivně působí
vybudování sítě silnic, spojující města. Pokud daně příli vzrostou,
výroba se zhroutí. Výdaje zahrnují stavění, výplaty Legiím, sociální péči
o Plebejce, roční poplatky, a tvůj vlastní plat. K úspěchu tě povede
rovnováha mezi příjmy a výdaji tak, abys měl nějaký zisk, jinak si nebude
moci dovolit výstavbu. Hodnocení Prosperity se zlepí jen tehdy, kdy bude
vydělávat.
OBYVATELSTVO (Population)
Je to klíč k úspěchu, růst záleí na podmínkách,
které ve městě panují. Ve je obsaeno ve výe zmíněných odstavcích.
Výka daní má také jasný vliv, čím jsou daně vyí, tím ubývá
obyvatelstva.
CENA POZEMKŮ (Land value)
Určují, jak se budou stavby rozvíjet, nebo naopak chátrat.
Kadý čtverec mapy má cenu mezi 0 a 64, která se mění působením různých
faktorů. Základní pravidla jsou tato. Kadá budova má určitý okrsek
kolem sebe, kde zvětuje cenu půdy. Jsou ale stavby, které sniují, nebo
limitují cenu okolních pozemků.
Jsou to: Kasárna, Prefektury, Trnice, Obchody, Hradby,
Brány a Věe. Jsou jistě nezbytné, ale musíme je umisovat s rozvahou.
Cenu půdy sniuje: rumitě (po zbourání domu), poár, mor. Je moudré co
nejrychleji tyto faktory zlikvidovat.
Dalí stavby: Lázně, Fórum, Chrámy, zábava,
Nemocnice, koly a Knihovny, Okrasa - ty vechny mají pozitivní vliv na cenu
půdy. Dalím takovým faktorem je, e z některých budov vycházejí
chodci. Prefektury "vyrábějí" Vigiles (Stráe), Trnice obchodníky,
Kasárna a Věe vojáky. Pamatuj na to při výstavbě cest/silnic.
MÍRA RŮSTU (Growth rates)
Kdy klikne pravým tlačítkem myi na budovu v City
Level, ukáí se ti parametry:
Průmyslový růst (Industrial Growth Rate)
Je ovlivněn hlavně výrobní daní. Čím je daň vyí,
tím nií je růst. Nejhorí je prudké zvýení.
Populační růst (Population Growth Rate)
Závisí na dani obyvatelstva, úrovni zaměstnanosti, a
temperamentu lidí v dané provincii. Při nízké dani, vysoké zaměstnanosti,
a kdy je obyvatelstvo spokojené s reimem, je hodnocení vysoké.
PROVINCE LEVEL
Umístí tvé město do reálného okolí, a bude zodpovídat
za celou provincii Římské Říe. Pokud dostane novou provincii, obyvatelé
nemusejí s touto nadvládou souhlasit, mohou se i vzpírat. Je na tobě, aby
sis provincii podrobil, a vytvořil ekonomický a sociální systém. Ovládání
panelu Provincie je shrnuto ve schématu na začátku návodu. Na této úrovni
můe budovat farmy, doly, lomy, přístavy, obchodní střediska. Doplní to
tvoji ekonomiku. Pokud např. zaloí důl na písek, můe ve městě zřídit
sklárnu. Konečný výrobek se pak objeví na triti. Posílí to tvoje výrobní
daně. Kadá vybudovaná struktura potřebuje silnice do tvého města. také
bude potřebovat sklady (Warehouses), a někdy i pracovní tábory (Work Camps).
Skladitě uskladní suroviny, ne jsou odebrány do výroby, a pracovní tábory
ubytují Plebejce, kteří jsou potřební pro práci.
Poznámka: Jak roste ekonomika, potřebuje více Plebejců
pro práci v Provincii (Provincial Work) - Forum, Plebeian Tribune.
Bezpečnost je také důleitá. Můe postavit
Provinciální Hradby (Provincial Walls), a Pevnosti (Forts) pro ubytování vojáků.
Pokud k tobě míří nájezd, musí mít silnou Legii vojáků. Pohybuj se po
mapě provincie (Province Map), kliknutí pravým tlačítkem (nebo Query
funkce) dostane informace. Můe navíc zjistit hranice hor, travin, farmářské
půdy, lomů a dolů, a ostatních oblastí. Římská města (Roman Towns) jsou
spřátelené osady, která budou růst, pokud k nim z tvého města vybuduje
silnice. Kmeny (Tribes) jsou nepřátelské kmeny, které se vzpírají Římanům.
Pokud je chce podrobit, musí na ně vyslat Kohortu.
Pokud je tvoje provincie ohraničená mořem, ukazuje bílá ipka na
okraji obrazovky směr obchodních moností, směr k mořské obchodní cestě.
SILNICE/CESTY (ROADS)
Budují se stejně jako na City Level. Nejsou zde chodci,
ale spojení s budovami je nutné. Pokud připojí malou vesnici, bude se rozrůstat.
Na druhé straně cesty umoňují rychlejí postup Barbarům při jejich nájezdu.
Silnice můe budovat přes Traviny (Grasslands), Lesy (Woodlands), ale ne přes
Hory (Mountain Ranges), Farmy, Lomy/Doly (Quarry/Mine Land), a města (Towns).
BEZPEČNOST (SECURITY)
Provinční hradby (Provincial Wall) mají stejnou funkci
jako hradby ve městě. Celou provincii takto můe obehnat hradbami, nebo můe
chránit jen část provincie. Pozor: pokud oddělí některé město nebo jiné
stavby od tvého města, poklesne rozvoj. Pevnost (Fort) v provincii můe
vybudovat a deset Pevností. Kadá si vytvoří armádu, Kohortu (Cohort),
které velí. Na Provinční Mapě se pak ukáe tahle armáda jako vlající
prapor, bojová standarda (battle standard). První, kterou vytvoří, bude
první kohorta - Prima Cohort, a kadá dalí bude mít své vlastní jméno,
vzhled a morálku. Síly tvé Legie (souhrn vech vojáků) budou rozděleny
mezi pevnosti, a tak čím více pevností má, tím méně bude mít kadá
Kohorta vojáků. Svou Legii můe řídit prostřednictvím Fóra (Forum,
Centurion).
Obchodní střediska (Trading Posts)
Zde bude obchodovat se zeměmi za hranicemi tvé
provincie. Zboí sem bude posíláno přes pohraniční města. Čím blíe
je pohraniční město k Obchodnímu středisku, tím jednodueji bude
s městem obchodovat. Rozmisovat Obchodní střediska blízko měst na hranicích
zlepí obchod s okolím. Kdy chce vědět, jaké zboí proudí přes
hranice, jdi do Fóra, a konzultuj Obchodníka (Merchant). Kadé Obchodní středisko
musí mít Skladitě (Warehouse), a musí mít přístup po silnici do tvého
města. nepotřebují Pracovní tábory (Work Camps).
Přístavy (Ports)
Je to přístup k zámořským zemím. Kdy postaví přístav,
můe obchodovat s provincií dle bílé ipky na boku Provinciální Mapy. Přístav
potřebuje Sklady (Warehouse), nepotřebují Pracovní Tábor. Zboí zůstane
ve skladu, dokud se nespotřebuje obchodem v City Level, nebo je posláno Císaři
na jeho ádost. Kadá loď, kterou vidí na Provinční Mapě, má jiný náklad.
Připlují do přístavu, vyloí zboí, a odplují. Kliknutím pravým tlačítkem
myi na loď, a uvidí náklad. Pokud postaví u Přístavitě i Loděnici
(Shipyard), zvýí to počet lodí, a posílí obchod.
VÝROBA (INDUSTRIES)
Vechna výroba vyaduje Plebejce jako pracovní sílu. Přesvědč
se, e má dostatek Plebejců určených k Provinční Práci (Provincial
Work). Kadá výroba má nad sebou ikonku s charakterizací výroby.
Farmy
Mohou být umístěny na louce (Meadow), které jsou na mapě
jako hnědé a zelené plochy. Pokud to nejde, není zvolené místo vhodné.
Kdy ji umístí, dostane na vybranou, na co se má farma zaměřit: penice
(wheat), vinná réva (grapes), dobytek (cattle), atd. Tyhle typy výroby jsou různé
dle provincií. Farmy musí spojit silnicemi s tvým městem, a potřebují
jak Skladitě (Warehouse), tak i Pracovní Tábory (Work Camp). Lomy a doly (Quarries,
Mines). Umístíme je ve skalnatých oblastech (Rocky Areas). Jejich monosti
kolísají dle provincií. Můe těit olovo (lead), copper (měď),
drahokamy (gems), elezo (iron). V lomech dobývá kámen (stone), hlínu (clay),
mramor (marble), písek (sand). Potřebují přístup po silnicích, Skladitě
(Warehouse), a Pracovní tábor (Work Camp).
Podpora výrobě
Skladitě (Warehouse)
Nutné ke skladování zboí. Musí být vystavěno hned
vedle zdroje surovin. Můe jich postavit kolek chce. Při výstavbě přístavu,
nebo výrobních závodů, bude vyzván k výstavbě skladitě.
Pracovní tábor (Work Camp)
Musí být v těsné blízkosti výrobní jednotky. Jsou
zde ubytováni dělníci, kteří zde pracují. Bude vyzván k výstavbě,
pokud bude potřeba.
Loděnice (Shipyard)
Musí stát hned vedle přístavu. Stavějí se zde lodě,
a tím se zvýí produktivita přístavu (bude přistávat více lodí).
VELENÍ KOHORTĚ (ORDER COHORT)
Touhle ikonkou můe dávat příkazy tvým Kohortám. Můe
jim zadat strání slubu, poslat je proti nepříteli, a vrátit se do
domovské pevnosti. Můe je poslat proti několika typům nepřítele.
Místní kmeny (Local Tribes)
Pokud jsou v provincii, můe na ně poslat Kohortu, aby
je podmanila. Kmeny nepřijaly Římské zákony. Jednodue Kohortě vytyčí
cestu, která končí na místě, kde kmen přebývá. Přesvěč se, e
Kohorta je připravená k boji. Klikni na ORDER COHORT v Province Level, kursor
se změní na meč. Klikni jím na Kohortu, které chce dát rozkaz. Objeví
se tabulka, na které jsou údaje - sloení Kohorty, Morálka, popis jednotky.
Pod tím jsou tři tlačítka:
Cesta pohybu (Movement Route)
Kursor se změní na ukazovatel, se kterým je Kohorta
spojena tečkovanou linií. Kliknutí umístí bod, kterým vede strání
cesta, a takto můe umístit a deset stráních bodů. Na poslední
bod klikni dvakrát, jako konec. Pokud je konečný bod nad některým dříve
usazeným bodem, Kohorta bude obcházet ve stráním okruhu. Kdy chce zaútočit,
umísti prostě první kontrolní bod cesty na nepřítele. Kohorty cestují po
cestách i mimo. Cesty jsou vak rychlejí.
Návrat do pevnosti (Return to Fort)
Takto se Kohorta automaticky vrátí do domovské pevnosti.
Můe zde přibrat vojáky, kteří se mezitím podrobili výcviku (Forum,
Centurion).
Nástup odpočinku (Come to Rest)
Kohorta se zastaví a odpočívá. Dalí informace
podá Centurion ve Fóru, a Tvoje Legie (Your Legion) v Bojovém Modu (Combat
Mode).
BARBAŘI A JINÍ NEPŘÁTELÉ
Bude varován, kdy se ke hranicím Provincie přiblíí
nepřátelé. Vypadají podobně jako tvé jednotky, a kliknutím pravým tlačítkem
o nich můe nějaké informace. Kdy na ně chce zaútočit, prostě na ně
nasměruj Kohortu, jak bylo výe popsáno.
Nájezdníci (Raiders)
Přicházejí z území mimo tvoji Provincii, pokusí se zaútočit
na města. Pokud jedno získají, stane se Kmenem (Tribe). Mohou také ničit průmyslové
zdroje, pokud přes ně přejdou.
Vetřelci (Invaders)
Přicházejí zvenčí, budou směřovat přímo ke tvému
městu (City), a budou ho chtít získat.
Povstalci (Uprisings)
Pocházejí z kmenů (Tribes) ve tvé Provincii, a chtějí
zničit tvoje město (City).
Ovládací panel Fóra - zleva doprava:
ORACLE
Ukazuje hodnocení čtyřech parametrů. Pokud chce povýit,
a dostat novou provincii, musí dosáhnout určité minimální hodnocení v
kadé kategorii, a určitého minimálního průměru ze vech čtyřech
kategorií. Klikni na kadou kategorii a dozví se, jak zvednout hodnocení.
Empire
Hodnotí rozsah tvojí moci a vlivu v Provincii a dále.
Pokud chce hodnocení zvýit, musí vybudovat dalekosáhlou sí obchodu
a komunikací. Vybuduj silnice, a spoj svoje město s ostatními Římskými městy
v Provincii, postav Přístavy a Obchodní střediska, abys pronikl za hranice
Provincie. Zvýení hodnocení také dosáhne rozvojem měst v Provincii, a
kdy přibývá obyvatelstva. POZOR: Není na úrovni Města (City Level).
Mír (Peace)
Zachycuje bezpečnost a jistoty tvých obyvatel. Čím více
má obyvatel, tím větí můe být hodnocení. V Province Level to
zachycuje mnoství Kohort, které mohou zastavit nepřítele, ne dorazí do
tvého města. Vojáci z Kasáren a Věí se vypořádají z povstáními
a/nebo vetřelci, ale přitom nemají vliv na Mír. Kdy je jich ale zapotřebí,
tak to znamená, e hodnocení Míru pokleslo. Proto se vdy s Barbary a
rebely rychle vypořádej. Pořiď si silnou Legii, a vytvoř sí pevností,
strategicky rozmístěných po Provincii. Hodnocení klesá, jakmile se objeví
ohroení, a zase se zvedne, kdy je odvráceno. POZOR: Není přístupné v
City Level hře.
Prosperita
Je měřítkem tvých schopností finančního hospodaření.
Odráí, jak má vyrovnané příjmy a výdaje, daně a výdaje vlády, při
potřebě povzbuzovat obchod, výrobu, růst obyvatelstva. Mnoho obyvatel, rozsáhlá
a kvetoucí ekonomika přinese větí výrobní i občanské daně. Dělej ve
proto, abys vydrel bez dluhů, utrácej moudře, sna se o dlouhá období
prosperity.
Kultura
Závisí na kulturním bohatství a rozmanitosti. Hojnost
kol, knihoven a nemocnic zvýí hodnocení, stejně jako zahrady a náměstí.
Také náboenské stavby, zábavná centra. Růst počtu obyvatel má také
vliv. Poznámka: Výe zmíněné budovy zvýí kulturní hodnocení jen
tehdy, kdy leí v dosahu výběrčích daní Fóra.
PÍSAŘ (SCRIBE)
Pohovoř s ním, pokud chce vidět jeho sbírku grafů,
dokládající Obyvatelstvo města, Fondy města, příjem z obou druhů daní,
za poslední léta.
OBCHODNÍK (MERCHANT)
Obrátí se na něho, pokud bude potřebovat seznam
dostupného zboí, a status kadého zboí v Provincii. V plné hře
(Province Level) první sloupec ukazuje počet jednotek zboí, vyráběného v
provincii. Dolní čtyři záznamy se týkají zboí, které jsou dostupné za
hranicemi provincie, za kadým ze čtyřech okrajů mapy. Ikonka LODI znamená,
e toto zboí je dostupné jen zámořským obchodem, a potřebuje Přístav.
Ikonka KARAVANY prozradí, e zboí je dostupné jen zahraničním obchodem
po obchodní cestě, a to vyaduje Obchodní středisko. Kdy vybuduje odpovídající
zařízení na přísluném okraji mapy, dostane zboí do provincie. Druhý
sloupec ukazuje, kolik jednotek zboí má ve skladitích. Pokud má zboí
dost, rozva zavedení nové výroby - pokud to budou tví obyvatelé chtít -
a jeho prodej. Bude potřebovat nějaké to zboí ve skladech, občas si Císař
něco přeje poslat, a kdy mu to nepole, docela se natve. Poslední
sloupec ukazuje počet továren, výroben, které právě vyrábějí dané zboí,
a naplněnou výrobní kapacitu v procentech. Kdy má továrnu s nízkým
procentem, je moné, e nedostává dost surovin z provincie. Rozva
postavení dalích zdrojů surovin, a zvy obchod. Ideálně bys měl udrovat
nízké zásoby na skladech, a 100% dodávky surovin. Poznámka: V City Level hře
se ti dostane jen některých informací, které právě potřebuje.
CENTURION
Je to nejvyí generál tvých ozbrojených sil, Legie.
Legie se skládá ze čtyřech různých druhů bojovníků, a je rozdělena do
Kohort, jejich počet je roven počtu Věí, které jsi postavil na Provinciální
úrovni (Province Level).
Těká pěchota (Heavy Infantry)
Nejlépe trénovaní a nejlépe vyzbrojení profesionální
vojáci. Povyuje je tak, e jim zvyuje měsíční plat. Kdy zvýí
platy, zvýí se jejich počet, ale ne okamitě. Potřebují delí dobu trénovat.
Lehká pěchota (Light Infantry)
Tohle jsou ji slabí vojáci. Nejsou to profesionálové,
ale jsou řádně odvedeni do Legie. Větí počet těchto vojáků získá
tak, e zvýí procento Branné povinnosti. Pozor, abys nezvýil tohle
procento příli, provokovalo by to neklid mezi obyvatelstvem. Také je třeba
čas na náleitý výcvik. Pohovoř s Centurionem, dozví se, kolik vojáků
je ji vycvičeno.
Střelci z praku (Slingers)
Jsou to Plebejci, kteří byli přiděleni k armádě
Plebejským Tribunem, a rychle byli vycvičeni v metání kamenů prakem. Prostřednictvím
Plebejského Tribuna můe domlouvat zvýení nebo sníení jejich
hodností, potřebují k tomu ale krátký trénink.
Pomocné sbory (Auxiliaries)
Jsou oldáci z tvojí provincie, bojující pro peníze.
Takových je mnoho druhů, včetně jezdců, lučitníci, atd. Počet, typ a
kvalitu Pomocných sborů určuje ta která Provincie, stejně jako jejich old.
Pokud si tyto síly můe dovolit, nepotřebují ádný trénink. Jakmile
si je najme, mohou hned bojovat. Pro kadou provincii má limitovaný počet
oldáků, tak je moudře vyuívej. Aby ses dostal k Panelu Ovládání Legie
(Legion Management Panel), zvol rozhovor s Centurionem. Můe zde stanovit měsíční
platy a procento branců, a můe najmout Pomocné sbory oldnéřů. Na
pravé straně panelu je seznam kadého typu vojáků, které má v
pohotovosti, a v tréninku, a také údaje o morálce vojáků a pohotovosti k
boji. Jakmile jsou jednou jednotky vytrénovány k boji, bude je potřebovat přidat
k ji existujícím Kohortám tak, e jim poručí vrátit se do pevností.
Dokáe to cestou ORDER COHORT na úrovni Province Level. ipka napravo a
nalevo od seznamu "Legion Has" ti dovolí zobrazit kadou Kohortu zvlá,
a kadou ji mobilizovat a demobilizovat. Kohorta si vede lépe, pokud má
vysokou MORALE, morálku. Morálka se zvyuje po kadém vítězství v boji.
Pokud Kohortu demobilizuje, tak se ihned vrátí do své pevnosti, a jednotky
jsou přidány k ostatním existujícím Kohortám. Pokud ádná Kohorta
neexistuje, musí prostřednictvím Centuriona nějako novou vytvořit. Pokud
chce dalí informace, týkající se managementu Legie, podívej se do
COMBAT sekce manuálu.
PORADCE Z ŘÍMA (ADVISOR FROM ROME)
Je to Císařský Vyslanec ve tvém městě. Spojuje tě s
Římem a Císařem, a zavčas tě bude informovat, co si myslí Císař o tobě
a tvých schopnostech. Klikni na něho, a uvidí současný ANNUAL TRIBUTE, co
je částka, kterou musí poslat ročně Císaři. Zvýí se, pokud ti přestává
věřit, a naopak se sníí, pokud se zvýí tvoje obliba u něho. Kdy jsi
neopatrný se svými denáry, nezbude ti na zaplacení ročního poplatku, a pak
nebude Císař příli naden. Poradce ti také řekne, jestli od tebe Císař
náhodou něco nechce. Řím občas potřebuje nějaké zboí pro svůj rozkvět.
Kdy chce Císaři udělat opravdu moc dobře, má vdy monost poslat mu
"EXTRA TRIBUTE" (cynicky se tomu říká úplatek). Klikni na tlačítko,
zadej částku, kterou odesílá, a klikni na pokyn "SEND THIS GIFT"
(Poli tenhle dárek). Tenhle dar se zaplatí z tvého konta, a nikdy si nejsi
jist, jestli dárek potěí, nebo pohněvá Císaře. Vztahy tebe a Císaře
se během času vyvíjejí:
Imperial Favour (Oblíbenost u Císaře)
Tohle hodnocení je obecnou mírou tvých vztahů k císaři.
Zahrnuje to faktory jako jak rychle a dobře plní jeho poadavky, kolik jsi
mu "daroval" Denárů.
Annual Tribute (Roční odvod)
Tuhle částku kadoročně zasílá Císaři, jen za
to, e jsi Říman. Císař si částku stanoví na základě tvých zisků,
celkové naetřené částky (čím má více, tím jsou odvody větí), a
dle oblíbenosti (Imperial Favour). Kdy tě má Císař rád, poplatek sníí.
Requests (ádosti)
Občas chce Císař poslat nějaké zboí, suroviny. Kdy
se tak stane, nejlepí je mu to poslat. Znamená to třeba, e postaví přístav
o několik měsíců dříve, ne jsi plánoval, jenom abys mohl Císaři
poslat písek. Pokud mu nemůe ádané poslat, potrestá tě (a to můe
být konec hry!). Pokud opravdu nemůe splnit jeho přání, dá ti monost
místo toho poslat peníze. Čím nií je tvoje oblíbenost u Císaře (Imperial
Favour), tím mení trpělivost při čekání na svoje poadavky má. "Gifts"
("Dárky") Jdou ze tvých soukromých úspor. Mají podivný účinek:
na jedné straně dárek (úplatek) zvýí oblíbenost u Císaře (Imperial
Favour), na druhé straně , jakmile jednou začne, musí pak posílat dárky
stále. Můe tě trestat za to, e jsi přestal. Pokud není dárek dostatečně
bohatý, bude Císař uraen, a tohle gesto bude mít neádoucí dopad. Jak
zjistí, kolik postlat? To nezjistí, ale můe přece jen předvídat
jeho reakce. Zhodnotí tvůj roční povinný poplatek (Annual Tribute), tvůj
roční plat (Annual Salary), a dary, které jsi dříve poslal.
Císařské daně (Imperial Tax)
Jako kdyby tě Císař dost neobtěoval, má navíc tu
moc zatíit tvoje osobní úspory daní. Výka této daně závisí na tvé
oblíbenosti (Imperial Favour), a na výce tvých úspor.
PLEBEJSKÝ TRIBUN, MLUVČÍ (PLEBEIAN TRIBUNE)
Plebejci (Plebs) jsou pracující nízká třída. Jejich
posláním je starat se o infrastrukturu města. Neijí v domech, a nejsou
povaováni za část obyvatelstva. Můe řídit jejich počet tím, e
reguluje sumu v Denárech, věnovanou na PLEB WELFARE (Péči o Plebejce).
Klikni na PLEBEIAN TRIBUNE, a dostane se na PLEB MANAGEMENT panel. Pouij ipky
nahoru a dolů k nastavení částky na PLEB WELFARE, Péči o Plebejce, a
sleduj, kolik Plebejců se zajistí pro práci. Nezapomeň, e tyhle údaje
jsou jen pro krátký výhled. Přítí měsíce se můe objevit více
Plebejců. Pak přiděl tvoje pracovní síly na úkoly pomocí ipek. Sloupec
na pravé straně panelu ukazuje odhady počtu plebejců, potřebných pro ten
který úkol. Klikni přímo na slovo "NEED" (Potřeba), a tak nastaví
doporučený počet. Také můe na kterýkoli úkol "přihodit" nějaké
dělníky navíc, nebo tímto přidáním pokrýt budoucí rostoucí potřeby nějakého
projektu. Pokud poklesne počet Plebejců pod doporučený počet, obdrí
varovné sdělení v pruhu MENU. Poznámka: Pokud zvedne počet Plebejců na víc,
ne kolik jich má, budou přesunuti z obsazení dalího úkolu na seznamu.
Kdy je počet vyčerpán, začnou se přesunovat z dalího úkolu na
seznamu...
V průběhu hry sleduj pečlivě pracovní síly. Pokud je
patně řídí, mohou se rozpadat cesty, domy, fontány, a propukat poáry.
Kdy staví budovy v City Level i Province Level, rozva si, jak budou vechny
změny působit na pracovní síly. Plánuj dopředu: rozíření sítě
silnic bude potřebovat více pracovníků na silnici, nové farmy nebo doly
budou také potřebovat dělníky, atd. Plebejci určení pro Vojenskou
povinnost (ARMY DUTY) jsou cvičeni jako střelci z praku. Je to rychlá a levná
cesta, jak posílit Legie. Automaticky jsou Plebejci přidělováni na stavbu,
CONSTRUCTION DUTY. Kdy PLEB WELFARE (Péče o Plebejce) klesne příli nízko,
take je jich příli málo na stavění, nebude moci nic postavit. Poznámka:
Pokud je PLEB WELFARE nastaveno příli nízko, pak nebezpečně poklesnou
pracovní síly, a sluby pro město budou omezeny.
POKLADNÍK (TREASURER)
Jeho zprávy obsahují příjmy tvého města (označené
"+"), a vydání (označené "-") pro tento rok, a údaje předpokládané
pro nacházející rok. Příjem je ve formě Občanské daně a Průmyslové
daně. Výdaje zahrnují výdaje na stavby a provoz (sem patří výplaty pro
armádu a na péči o Plebejce). Automaticky je kadoročně placen příspěvek
Císaři (Annual Tribute). ipky uívej ke sniování a zvyování daní.
AVERAGE (průměrný) údaj vedle kadého seznamu ukazuje průměrné hodnoty
daní pro občany i průmysl. Příjmy občanů se zakládají na počtu a
kvalitě domů ve městě. Příjem z výroby je závislý na počtu dbánů u
výrobních staveb. Vysoké daně občanů mohou přinést vysoký výdělek,
ale kdy vystoupí příli vysoko, můe se město pomalu vyvíjet, a lidé
mohou odcházet pryč. Obdobně vysoké výrobní daně odradí výrobu, a sníí
tak příjem z průmyslové daně.
OSOBNÍ PORADCE (PERSONAL ADVISOR)
Dovolí ti určit si výi svého vlastního platu. Je
moudré si dát dosti vysoký plat, ale ne jako nenaranec. Pokud tvé město
nemá peníze, měl by ses na tom podílet i vlastními Denáry. Kdy chce
darovat městu peníze, zvol DONATE TO THE CITY (Daruj městu), uveď částku,
a odsouhlas kliknutím na MAKE THIS DONATION (Uskutečni dar). Navíc vechny
peníze, které si přes rok naetří, ti zůstanou, a můe si je vzít
po svém povýení do dalí provincie. Je samozřejmě příjemné přijet
do nového města s kapsou plnou Denárů. Soukromé úspory také můe pouít
na "dary" (gift) Císaři. Budou zdaňovány určitou daní kolísavé
výe - kdy jsi bohatý, Císař si bude chtít daněmi pěkně odkrojit.
Boj
Abys mohl bojovat, musí mít v Provincii alespoň jednu
pevnost (Fort) v Province Level. U Centuriona ve Fóru si musí pořídit
Legii.
TVOJE LEGIE
Termín LEGION popisuje vekeré bojové síly. Můe
si ji zaloit ve Fóru u tvého Centuriona. V Legii má čtyři druhy vojáků
(dříve popsáno). Legie je rozdělena na bojové jednotky nazvané Kohorty (Cohorts).
Má jich tolik, kolik má pevností (Fort). Kdy postaví novou pevnost,
rozdělí se Legie znovu na přísluný počet Kohort (a kadá tedy bude mít
méně vojáků, jak před tím). Kohorta je dále rozdělena na Centurie.
Centurie má 60 vojáků stejného typu. (Historicky byl ve starém Římě počet
vojáků v Centurii 60-100 vojáků. Century=latinsky 100, ale časem se
počet vojáků v jednotce zmenoval.) Kadá Centurie má svoji ikonku na
informačním panelu Kohorty. Nekompletní ikonka představuje Centurii s niím
počtem vojáků. Kadá Kohorta má svoji hodnotu MORALE (Morálky) a BATTLE
READINESS (Pohotovost k boji).
Morálka (Morale)
Vztahuje se k náladě a odhodlanosti vojáků k boji.
Hodnota se pohybuje od 0 (nízká morálka) do 100 (vysoká morálka).
Pokud je morálka nulová, vojáci dmítají bojovat.
Pohotovost k boji (Battle Readiness)
Ukazuje nejmení počet vojáků (100), kterých je třeba,
aby byla Kohorta dostatečně silná k tomu, aby mohla samostatně bojovat. Jinými
slovy, Kohorta jen tehdy převezme iniciativu a bude útočit na nepřítele,
pokud bude mít alespoň 100 vojáků. Pokud jich bude mít méně, můe sice
bojovat i vyhrát (dle tvých rozkazů), i kdy není hodnocena jako Boje
schopná (Battle Ready). Příkazy Kohortě zadává v Province Level prostřednictvím
tlačítka ORDER COHORT. (Viz dříve.)
BOJOVÁ OBRAZOVKA
BITVA
V Province Level můe bojovat, za předpokladu, e pole
Kohortu zaútočit na Barbarská vojska, nebo ji pole pokořit místní kmen
(Tribe). Ne se ale vydá do boje, klikni na Mapě Provincie pravým tlačítkem
na svou Kohortu i na nepřítele, abys získal informace. Navíc kadá
Kohorta, která narazí na postupujícího nepřítele při své obchůzce, zaútočí
(pokud je BATTLE READY, má nejméně 100 vojáků). Pojmy "Barbaři",
"Nepřítel", se vztahují na řadu druhů nepřátel, jako jsou
Etruskové, Dalmatinci, Řekové, Hunové, atd. Kadý kmen nebo národ má
vlastní styl boje, někteří jsou stejně disciplinovaní jako tvoji Římané,
jiní mají zcela chaotický postup. Zkueností získá cit pro různé
styly boje. Varování : Ne vichni nepřátelé bojují tak, jak na první
pohled vypadají. Jakmile tvoje jednotka narazí na nepřítele, objeví se
tabulka se statistickými přehledy obou protivníků, a dostane monost ovládat
bitvu osobně, ručně, nebo jestli má probíhat boj automaticky. Pokud bitvu
nebude řídit, počítač ukáe hned výsledky, zaloené na počtu a typu
vojáků, morálce. Kdy se rozhodne pro ruční řízení, pouije Bojové
Obrazovky (BATTLE SCREEN). Sestává z velkého okna, ukazující bojové pole,
kde proti sobě stojí oba protivníci, a ovládacích panelů (pohlédni na
stručného průvodce obrazovkou). Kdy nebude vědět, kteří vojáci na
obrazovce jsou tvoji, klikni na ně. Pod tvými jednotkami se objeví prosvícená
podloka, kdeto u nepřátel ne. Můe pouít ZOOM pro zvětení a
zmenení záběru obrazovky (existují tři zvětení), a náhled můe příslunými
tlačítky rotovat. Poznámka: Pokud zvolí jiné zvětení tlačítkem ZOOM
OUT, zastaví se čas, a můe zadávat rozkazy během pauzy. Sloení
obrazovky je, jak jsem se zmínil, v přehledném schématu na začátku manuálu.
Rozkazy můe dávat JEDNOTKÁM Kohorty. Na samém počátku bitvy jsou
jednotky od sebe lehce rozděleny, dají se rozeznat. Zvolí jednotku kliknutím,
více jednotek najednou kliknutím a taením myi při stisknutém tlačítku.
Zvolené jednotky budou prosvíceny. Pokud chce volbu zruit, jednodue
klikni na jakékoli volné políčko bitevního pole. Kliknutím na "ALL"
(Vechny) označí vechny jednotky. Okénko vpravo dole obsahuje údaje o
označených jednotkách. Morálka je jako číslo v rozsahu 0-100, minimum je 0
- to ji jednotky nechtějí bojovat. Pozice nebo formace, které si sestaví
před začátkem, se okamitě vykonají, ale pohybovat jednotkami můe jen
na své straně bitevního pole.
CO DĚLAT, KDY ...
- Oheň! (Fire!) - Jakmile oheň
ji vypukne, moc toho nenadělá. Musí to zvládnout stráe, Vigiles,
vycházející z Prefektury. Jakmile oheň najdou, přesvědčí se, zda k němu
vede cesta. Ty se starej jen o to, aby bylo ve městě dostatek Prefektur,
dost Plebejců s pověřením předcházet poárům, a hasit je.
- Choroba (Disease) - Kdy
tvoje město napadne nemoc, znamená to nejspíe, e má málo Lázní
a Nemocnic. Jediným způsobem záchrany po vypuknutí choroby je zbourat
napadené domy. Pak ověř stupeň nemocnosti (illness level) a pokrytí
Nemocnicemi (Hospital Coverage), a přidej Lázně a/nebo Nemocnice, pokud
je třeba.
- Nepokoje (Riots) - Jakmile
propuknou, moc toho ji nenadělá. Je to na tvých vojácích. Můe
ale nepokojům předcházet. Důvodem vzpoury jsou: vysoké daně, vysoký
podíl odvodu branců, a odedávna nepřátelský vztah dané provincie.
Bezpečnost zajisti stavbou Prefektur a Kasáren.
- Loupee (Robbery) - Jako
prevenci se ubezpeč, e má dostatek Náboenských staveb, kde jsou
poklady uloené, navíc v bezpečné zóně.
- ádost o zboí (Request
for Goods) - Pokud Císař poaduje zboí, dělej ve, abys ho opatřil.
To znamená postav farmu, důl, obchodní středisko, cokoli. Pokud zklame,
můe tě to stát vechno! Pokud v ádném případě nemůe zboí
opatřit, můe místo toho poslat peníze, ale Císař ti tuhle monost
musí povolit.
- Barbaři (Barbarians) -
Barbary a ostatní nepřátele prostě musí zastavit! Nesmí se ti dostat
do města. Tam toti nemůe poslat Kohorty. Jakmile se tam jednou Barbaři
dostanou, musejí se s nimi vypořádat stráe (Vigiles) a vojáci. Jediné,
co můe udělat, je vybudovat dost Kasáren (Barracks), Věí (Towers),
Hradeb (Walls), Prefektur. Informace o nepříteli získá kliknutím na ně
na QUERY funkcí. V City Level hře se občas nepřátelé ukáí, častost
odpovídá obtínosti hry. Musí město připravit na útok.
Province Level
Pohyb nepřátelských jednotek (Hostile Troop Movement)
Pokud uvidí bandu jezdců, rebelů nebo vetřelců, jak
putují tvojí Provincií, poli Kohortu a zastav je. Kohorta a je přiměřená
co do počtu, ikovnosti, morálky, aby nepřítele porazili. Je velice důleité
zabránit nepříteli, aby vtáhl a do tvého města. Kdy se Barbaři do města
dostanou, nemůe skoro nic podniknout. Teď je to na tvém vojsku a stráích,
aby naly vetřelce a pobily je. Proto je důleitá silná provinciální armáda,
a/nebo provinciální hradby. Navíc rychlá poráka nepřítele zvedne tvé
hodnocení Míru (Peace).
Povýení (Promotion)
Pokud ti nabídnou povýení, nemusí to přijmout. Můe
pokračovat se současným městem a provincií donekonečna. Pokud přijme
povýení, bude vyzván, aby sis vybral dalí Provincii z těch, které
patří Císaři. Jakmile přijde do dalí Provincie, vezme si s sebou vechny
úspory.
Ukořistění města (Town Captured)
Pokud je Římské město převálcováno bandou jezdců,
stane se z něj Kmen (Tribe), to znamená, e se příčí nadvládě Římanů.
Pak můe postupovat jako v případě Kmenů jiných - poli Kohortu a
podmaň si ho.
Zničení (Destruction)
Někteří nepřátelé ničí v tvé provincii výrobu.
Pokud se tak stane, musí je od základů znovu postavit. Pokusí se
zastavit vetřelce hradbami nebo Kohortou, pokud se k tobě nedostanou.
Poslední výzva (The Ultimate Challenge)
Čím dále rozíří tvé zákony, tím vyzývavějí
hra je. Jakmile se vechna území, která byla historicky v majetku Říma,
octnou ve tvých rukou, stane se Císařem. Pak můe přijmout
"Poslední výzvu": pokořit území, která Římanům nikdy nepatřila.
Těchhle osm severních zemí bude neobyčejně těkých, a jsou vytvořeny
jen pro tvrdé hráče. Musí hrát nejméně v obtínosti NORMAL, aby ses
do těchto území dostal.
STRATEGICKÉ TYPY
Ve hře jde o to být povýen. Bude se starat o blaho Města
a Provincie, ale tvým cílem je stát se větím, mocnějím, vyzývavějí.
Dávej pozor na hodnocení, srovnávej je s minimálními hodnotami, potřebnými
k dalímu povýení. Dosaení rozvinuté ekonomiky je klíčem k získání
poadovaného hodnocení.
- Rozviň obytné domy -
Kvalitní bydlení je zdrojem daní, nejsou nepokoje, obyvatelstvo je četnějí
a zabydlení hustějí, zvyuje se cena půdy.
- Vystavěj silnou výrobu -
Průmyslová daň je důleitým zdrojem příjmu, výroba je nutná, aby
bylo obyvatelstvo zaměstnané.
- Udruj své občany astné
- Vyvaruj se příli vysokých daní, vysoké branné povinnosti, zajisti
iroko daleko práci. Nepokoje udělají vánou kodu, za kadou cenu
se jim vyhýbej.
- Nezapomeň, e neuváená
rozhodnutí mohou mít v budoucnosti váné následky.
- Silná ekonomika
pochopitelně povzbudí ostatní oblasti městského a provincionálního
managementu. Dovolí ti postavit silnou armádu, vybudovat sí silnic, více
kultury a zábavy pro lidi. Kdy je tvá země bohatá, mocná a mírumilovná,
jsi na nejlepí cestě k císařskému trůnu. Mnoho těstí!
PRINCIPY STRATEGIE
- Začni stavět město blízko
řeky. Zásobování vodou bude lacinějí, a také obehnání hradbami
bude jednoduí.
- Zkus uspořádat domovní
bloky a budovy, které mají být s nimi postaveny tak, aby více bloků
mohlo pouívat ty stejné speciální budovy.
- Neroziřuj se příli
rychle, má na počátku omezený rozpočet, a měl by ses soustředit na
rozumné investování do výstavby domů a zmnoení obyvatel, protoe to
ti vynese peníze.
- Nesna se namačkat domy
na tu nejmení plochu. Nechej místo na větí Forum, pokročilejí
formy zábavných budov, a ostatních, které se během času roziřují a
zdokonalují. Zatím můe prázdné místo vyplnit zahradami.
- Sna se o rovnováhu mezi
úspěnou výstavbou a příjmy. Z kadého domu dostane pěkné peníze,
ale vysoké hodnocení vyaduje určitou rovnováhu.
- Vetřelci a nájezdníci vdycky
napadají tvou provincii z okolních zemí, buď provincií, nebo vůbec cizích
zemí. Pokud ví, e některá provincie strádá nájezdy, nejprve se
sna pokořit sousedy, ne se do této provincie vypraví.
- Zkus neposílat Císaři
"dárky", pokud se neocitne v úzkých (můe se stát, e nemůe
dodat Císaři ádané zboí), nebo pokud nemá velké úspory.
Jakmile jednou začne podplácet Císaře, čeká, e nepřestane.
- Kdy se ti vede, zvedni si
svůj plat. Touhle cestou bude moci přenést peníze ze zisku do dalí
provincie, kdy bude povýen. Pokud bude hrát v těím stupni
obtínosti, je tohle jedna z cest, jak dosáhnout úspěchu.
- Pořiď si Legii. Tvým
jednotkám bude nějakou dobu trvat, ne budou řádně vycvičené a připravené
pro boj, jistě dřív nebo později bude potřebovat ochranu.
PŘEHLED ROZVOJE STAVEB
DOMY (HOUSING)
One Hut jedna chýe
Two Huts dvě chýe
Three Huts tři chýe
Communal Huts obecní chajdy
Large Communal Hut velká obecní chajda
Primitive House primitivní dům
Simple House prostý dům
Small House malý dům
Average House průměrný dům
Improved House vylepený dům
Large House velký dům
Grand House mohutný dům
Primitive Insula primitivní samota
Simple Insula prostá samota
Small Insula malá samota
Average Insula průměrná samota
Improved Insula vylepená samota
Large Insula velká samota
Grand Insula mohutná samota
Imperial Insula císařská samota
Simple Domus prostý domus
Small Domus malý dómus
Average Domus průměrný dómus
Improved Domus vylepený dómus
Large Domus velký dómus
Grand Domus mohutný dómus
Simple Villa prostá vila
Small Villa malá vila
Improved Villa vylepená vila
Grand Villa velká vila
Small Palace malý palác
Large Palace velký palác
VODA (WATER)
Simple Well Simple Fountain jednoduchá
Maintained Well Maintained Fountain udrovaná
Large Well Large Fountain velká
Grand Well Grand Fountain mohutná
TYPY VÝROBY A OBCHODU VE MĚSTĚ
Bakery (wheat) pekárna (penice)
Winery (grapes) vinařství (vinná réva)
Butcher (cattle) řezník (dobytek)
Lumber Mill (timber) pila (dřevo)
Jeweler (gems) klenotník (drahé kameny)
Lead Works (lead) zpracování olova (olovo)
Iron Works (iron) kovárna (elezo)
Copper Works (copper) zpracování mědi (měď)
Pottery Works (clay) hrnčířství (hlín)
Glass Works (sand) sklárna (písek)
Marble Works (marble) zpracování mramoru (mramor)
Stone Works (stone) kamenictví (kámen)
Silk Dealer (silk) prodavač hedvábí (hedvábí)
Spice Dealer (spices) prodavač koření (koření)
Ivory Dealer (ivory) překupník slonoviny (slonovina)
Fish Monger (fish) obchodník s rybami (ryby)
WALKERS - Typy lidí na ulicích:
Forum Clerks - úředníci Fóra - Vycházejí s Fóra, a
vybírají daně.
Market Traders - obchodníci z Trnice - Vycházejí z Tritě (Market) a
hledají zákazníky.
Enemies - nepřátelé - Pocházejí z vnějku města, budou ho chtít zničit
nebo ovládnout.
Soldiers - vojáci - Pocházejí z Kasáren a Věí, starají se o bezpečnost.
Vigiles - stráe - Přicházejí z Prefektury, starají se o bezpečnost a o
poáry.
Workers - dělníci - Vycházejí z míst výroby, získávají pracovní síly
pro jejich výrobní závod.
Rioters - vzbouřenci - Pocházejí z tvého města, zapřičiní nepokoje, snaí
se tě vdy připravit alespoň o jeden čtverec.
BARBARSKÉ KMENY (BARBARIAN TRIBES)
Weak Tribe kmen slabý
Local Tribe místní
Strong tribe silný
Powerful Tribe mocný
Návod je napsán pro stránky Abeceda her
|