Návod:
[Stáhnout RAR návod]
[Verze pro tisk]
Caesar 3 - Abeceda her - vše co potřebujete pro hry
Caesar 3
Většinu problémů popisuje manuál, Help, poradci a zprávy dosti jasně, takže
tady rozhodně nenajdete všechno. Tyto rady by měly ulehčit především
start nové mise a jsou míněny jako úvod do hry. Podrobnější popis najdete
na dalších stránkách, které jsou věnovány jednotlivým problémům.
Neručím za to, že tyto tipy
jsou vždy správným řešením - situaci mohou ovlivňovat i další faktory,
kterých jsem si zatím nevšiml.
Založení nového města.
- Hráli jste demo? Zapomeňte! Přistěhovalci jsou vybíravější, pokud
se jim něco nelíbí, nepřijdou. Sledujte Population Advisora, zda lidé
chtějí přicházet. Chief Advisor naznačí, kde by mohly být problémy.
Sehnat zaměstnance dá taky větši práci, vždy postavte aspoň pár domů
v blízkosti farem a průmyslu. V prvních 2 misích se nesnažte opakovat přesně
totéž, co jste dělali v gemu, nebude to fungovat. Tréninkové mise jsou
o něco těžší, protože nemůžete některé věci postavit, kdy potřebujete.
- Čtěte důkladně všechny zprávy, navštěvujte poradce. Všímejte si
hlavně jídla, nálady lidi a přízně bohů, dalších věci až pokud
chcete vylepšit úroveň domů. Nezaměstnanost do 5% je normální, 5-10%
přijatelná, přes 15% jeto průšvih.(Na začátku,kdy máte málo
obyvatel, na tom tolik nezáleží - 5 nezaměstnaných může být 30%, to
by se nedalo uhlídat). Zásoby na méně než 1 měsíc odrazuji přistěhovalce
(počítá se jen to, co je v sýpkách - zásoby v tržištích, skladištích,
domech a právě kamsi převážené ne!).
- Křižovatky (i zatáčky!) výrazně ovlivňuji pohyb (a tím přistup ke
službám). Dělejte rovné, cesty a velké bloky. Na křižovatce si
pracovník vybírá, kam půjde, v zatáčce se někdy otočí a jde zpět.
Pozor! Platí Murphyho zákon - pokud si může vybrat špatný směr,
vybere si ho. Pak- se prochází sem tam po opuštěné cestě a lidi si stěžuji,
že nemají přistup, i když jsou služby hned za rohem. (Mně to dělaly
hlavně lazebníci - hlavni silnice mimo město vypadala jako E55 a občané
ve městě se nemohli vykoupat). Pokud se něco takového stane, zkuste zrušit
některé cesty nebo naopak postavit nové. Když to nepomůže, postavte
budovu služeb jinde a povodni zbourejte - vyslati se to (pokud není
kritický nedostatek zaměstnanců počkejte až nová začne fungovat!)
- Domy nestavte moc husté, nehte mezi nimi místo na zahrady nebo sochy, případně
budovy zlepšující okuli. Už dopředu uvažte, kam dáte později velké
budovy jako Koloseum, mezitím tam můžete dát nějaké levné, které pak
zbouráte.
- Při zakládáni města je pro přilákáni přistěhovalců nejdůležitější
Bezpeč., jídlo a voda, v tomto pořadí. Senát potřebuje moc zaměstnanců,
stavte ho až budete mít fungující město! Zpočátku je k ničemu, protože
slouží hlavně k vybíráni dani. Většina misi (ne-li všechny) -se dá
dokončit i bez senátu, fórum ho dokonale zastoupí.
- Využijte pracovního poradce pro priority zaměstnáváni. Nepřežeňte
to s počtem budov, na začátek např. úplně stačí 2-3 obilné farmy, 1
sýpka a 1 tržiště. Prefekturami ovšem nešetřete, i male město chce
aspoň 4, z toho 2 hned jako pevni budovy (Jakmile přijdou pevni obyvatelé),
další přidejte do míst, kde hrozí požár - později některé zbouráte
(stany jsou nejhořlavější).
- S tržištěm můžete chvilku počkat, napřed si naplňte sýpku aspoň
z 1/4, jinak budete mít pořád jídla jen tak, a to lidi znervózňuje. Je
dobré Po čase postavit druhou sýpku někde jinde (ale blízko farem!) a
další tržiště u nejbližších domů dost to pomůže plynulosti
dodavek a spokojenosti obyvatel.
- Postavte rezervoár a fontánu jakmile mate tržiště, které prodává jídlo.
Dřív to nemá cenu, jen se připravíte o pracovní sily, opožděni může
být ovšem taky velmi nepříjemné, protože se zarazí proud přistěhovalců.
- Nálada lidi ve městě je rozhodující pro příchod i odchod lidi. Snižuje
jí nezaměstnanost nad 15%, hněv bohů vysoké daně a nízké mzdy, požáry
a kriminalita, nedostatek požadovaného zboží nebo základních služeb.
- Důležitost bohů se mění podle mise, podle mne základní pořadí je
Venuše (nálada, zdraví), Ceres (farmy, jídlo), Merkur (obchod), Neptun,
Mars. Neptun má vliv na rybolov a námořní obchod, Mars na válečné úspěchy.
Pokud něco z toho je základem mise, jejich význam roste. Hodnocení
Displeased až Irritated u méně důležitých bohů asi nevadí, ale
jakmile tam máte Angry, začnou ubývat přistěhovalci. (V pozdějších fázích
mise je třeba bohy udržovat spokojené i kvůli hodnoceni kultury, zpočátku
to není až tak důležité). Podrobněji na stránce o bozích .
- Než, začnete stavět, zrušte daně (stejně ze stanů nic nevyberete).
Až bude, město fungovat, daně postupně opatrně zvyšujte a možná mírně
zvyšte platy (stačí o 2 D nad úroveň Říma). S vlastním platem nehýbejte,
jeho snížení nepomůže a zvýšení uškodí vaší pověsti u císaře.
- Máte-li vysokou nezaměstnanost, raději postavte něco, co ještě nepotřebujete,
ale umístěte to tam, kde se to v budoucnu bude hodit. Máte-li naopak málo
zaměstnanců, dejte pozor, co stavíte. Některé budovy jsou k ničemu,
dokud nejste na určité úrovni. Ptejte se lidi poradců, přečtěte si
popis vývoje bydleni.
- Nezapomeňte stavět zahrady, v trénink jakmile budete mít fungující
vodovod, v dalších misích ihned s obytnými budovami (máte-li na to).
Prostředí má rozhodující význam v okamžiku, kdy základní potřeby
jsou splněny. Řiďte se hlavně vaší kapsou - zahrada láká lidi a později
zvyšuje výnos daní v okolí, ale má dlouhou návratnost. Vylepšením
cesty na Plaza si pomůžete v hustěji zastavěných oblastech, kde není místo
na další zahrady.
- Pokud se zlobí 1 bůh, nebo lidé mají špatnou náladu, udělejte aspoň
malý festival. Až město pojede, chce to 1-2 festivaly ročně. Střední
festival je vhodné udělat v okamžiku, kdy máte pocit, že vše je připraveno
a funguje ( jídlo, voda, volná pracovní místa min. 2 růdné chrámy, lázně,
divadlo, škola), ale lidi se jaksi nehnou, přestože by měli.
- Začněte s obchodem co nejdřív. Daněmi město neuživíte, teprve domy
na vyšší úrovni (Insula) platí slušně, ale ani to většinou nestačí
na pokryti platů. Potřebujete taky peníze na stavby, a ty získáte jedině
obchodem.
- Kultura - výuková centra nestavte těsně vedle míst vystoupeni, herci
a ostatní plní svoji funkci i cestou z učiliště do divadla. Dejte.
pozor, aby tato cesta je přinutila jit obydlenými oblastmi. Když ale
budou příliš daleko, zkrátí se doba učínkování, což také není
dobré. Takže zlatá střední cesta,
- Někdy je lepší úmyslně držet domy na nižší úrovni, aby nespotřebovávaly
exportní výrobky. Dokud nemáte Amfiteátr, celou produkci nábytku a
oleje můžete exportovat. (viz bydlení).
- Posledním krokem, který dokončí vznik města, je stavba lvince a
kolosea. Ta má ale smysl jen pokud již dodáváte bez problémů keramiku,
nábytek a olej, a máte v lepši čtvrti doktora, knihovnu, akademii a další
nesmysly. Je také dost drahá a potřebuje hodně zaměstnanců, takže celé
město musí dobře fungovat. POZOR! Jakmile postavíte koloseum, jediné,
co vaše nejlepší domy dělí od přechodu na úroveň Small Villa je dodávka
vína. Jestli vino vyrábíte, stavbu kolosea si pořádně rozmyslete, nebo
před ni zbourejte všechny holiče a počkejte, až všechny domy ztratí přístup
a klesnou na Medium lnsula. Přechodem na Small Villa byste přišli o hodně
obyvatel a ještě víc zaměstnanců.
Obytné domy
Úvod
Na rozdíl od ostatních staveb
jen vyznačíme území k bydlení a přistěhovalci si sami postaví stany,
které se pak jakoby sami vylepšují a to třeba až na palác. Neznamená to
ale že se jejich vývoj nedá ovlivnit. Právě naopak a často to je právě
klíč úspěchu v jednotlivých misích.
V přehledu jsou uvedeny pouze
úrovně kterých jsem dosáhl a tak některé informace a to hlavně s těch vyšších
chybí. Pro úspěšnost mise je ale třeba hlavně tato skupina domů kde bydlí
pracující které zajišťují služby pro ostatní.
Jak založit obytnou čtvrť
Pro další vývoj budov je důležité
jak je rozmístíte. Domy stavte nejlépe ve 2 řadách (ve třech nikdy protože
by stany stejně shořely a méně jen chcete-li využít malý prostor třeba
mezi poli).
Rozmístění se liší podle
toho jak vysoké úrovně chcete dosáhnout. V zásadě je asi nejlepší stavět
domy do 4 a to (2x2) a tyto čtyřdomky navzájem oddělit volným políčkem do
kterých později umístíte zahradu, sochu nebo nějakou službu(doktor, holič
technik ...).Bez volného místa hrozí totiž nebezpečí šíření požáru a
lidé jsou stísněny. Čím jsou víc namačkáni tím víc klesá vhodnost
okolí pro bydlení (Desirability). Pokud na ploše počítáte s vílami udělejte
prostor ještě větší jinak budete muset bourat. Při postupu na vyšší úroveň
potřebujete kolem sebe prostor jako je třeba zahrada, ale ne sochu. Těch se dá
tím pádem dobře použít jestli chcete zabránit postupu domů do vyšší úrovně.
Čtyř domky seskupte do bloků
kolem fontány. Její dosah je závislý na podnebí v provincii. Pokud uděláte
osídlení příliš husté zjistíte v určitém okamžiku že není kam
postavit služby které si lidi vyžadují. Do obytných bloků se dají dobře
zakomponovat chrámy, lázně, divadla, fóra, a další kladné budovy. Ostatní
je lepší držet přinejmenším přes ulici pokud mají vliv silnější než
–1 (viz tabulka budov) tak radši za rohem a takový rezervoár a kasárna co
nejdál. Vylepšení cesty na Plaza sice pomůže, ale všechno nezachrání.
Uvnitř obytného bloku by měla být fontána (nebo 2) zahrady nebo sochy a
jinak nic. V okolí obytného bloku si rezervujte dostatek prostoru na všechny
služby které v budoucnu budete potřebovat . Výrobní kapacity mohou být poměrně
daleko od obydlí aniž by to mělo nějaký vliv na jejich funkčnost. Přesto
je výhodnější u těchto center (a to i věží) postavit menší kolonie a
to 1-2 čtyř domky a záleží jen na vás zda zůstanou jako stany nebo k nim
postavíte tržiště, chrám a fontánu. Víc asi nemá cenu.
Vývojové stupně budov
Zcela nařízený vývoj domů může
napáchat značné škody a vyplatí se ho kontrolovat aspoň v kritických
bodech a to dodávkou zboží, služeb nebo prostorem.
„Lidí“ –
maximální počet lidi kteří mohou v jednom čtyřdomku bydlet. Jde o střední
hodnotu protože se stává že hra hlásí počty odpovídající úrovni o 1
vyšší či nižší. Jedná se asi o to že většina podmínek je splněna po
delší dobu a budova se jakoby připravuje na vyšší stupeň.
„Přístup“
– znamená že okolo musí projít člověk s nějakou službou. Zvláštní
pozornost vyžaduje účinek zábavy. Účinkující při přechodu z učiliště
na vystoupení plní tuto službu i když je třeba divadlo daleko. Tím obydlí
získá jakoby přístup k této zábavě na určitou dobu. Ta časem zmizí
neprojde-li okolo další herec. Pozor jeli učiliště příliš daleko
zkracuje se zase doba jeho účinkování.
„Dodávka“ –
určitého zboží znamená že kolem domu musí projít trhovkyně z tržiště
které daný produkt má k dispozici. Dům tím získá určité množství které
spotřebovává a pokud nepřijde další dodávka klesne na úroveň kterou měl
před poslední dodávkou. Obvoláš nepříjemné to je u dodávek jídel kde
se může stát že městský dům spadne až na úroveň stanů a tím přijdete
až o 60 lidí. Pokud dodávka dojde než opustí provincii alespoň část se
jich vrátí. Jinak definitivně odejdou a pomluví vás takže se zastaví přísun
přistěhovalců.
Kategorie
|
|
Název
|
Lid.
|
Potřeba k postupu na
vyšší úroveň
|
Stany
|
-
|
Small tent
|
20
|
Jakýkoliv zdroj vody
|
|
|
Large
|
28
|
Dodávka jídla
|
Chatrče
|
-
|
Small shack
|
36
|
Přístup ke chrámu
|
|
|
Large
|
44
|
Voda z fontány
|
Chalupy
|
-
|
Small hovel
|
52
|
Přístup k 1 zábavě
(bývá to většinou divadlo)
|
|
|
Large
|
60
|
Přístup ke vzdělání
(škola nebo knihovna)
|
Domky
|
-
|
Small casa
|
64
|
Přístup k lázním a
dodávka keramiky (Pottery)
|
|
|
Large
|
68
|
Přístup k 2 druhům zábavy
(většinou divadlo a amfiteátr)
|
Městské domy
|
-
|
Small insula
|
76
|
Přístup ke
zdravotnictví (doktor nebo nemocnice) a dodávka nábytku
|
|
|
Medium
|
80
|
Přístup ke škole a
knihovně, holič a dodávka oleje
|
|
|
Large
|
84
|
Přístup ke 3 druhům zábavy
a dodávka 2 druhů jídla
|
|
|
Grand
|
84
|
Dodávka vína
|
Vily
|
-
|
Small vila
|
40
|
Přístup k doktorovy a
k nemocnici
|
|
|
Medium
|
??
|
??
|
Jak lze úroveň bydlení ovlivňovat
K postupu na další úroveň je
třeba aby byly splněny všechny podmínky a krmě toho vhodnost bydlení (Desirability)
byla na určité úrovni.
Pokud některé budovy zaostávají
za svými sousedy je to nejspíš tím že se uplatňují negativní vlivy okolí.
To se dá částečně vylepšit zahradou, Plazou nebo sochou. Pomůže i
drastický kousek jako je zbourání negativních budov a postavení dál od
obytných domů. Budovy totiž zpětně ovlivňují vhodnost okolí! Vykolíkované
území je jako stan a tím pádem velmi výrazně ovlivňuje své okolí. Proto
hned okolo postavte malou zahrádku a tím zvýšíte vhodnost okolí. Totéž
platí o vodě. Studna se moc lidem nelíbí a fontána je výhodná. Toto vše
ovlivňuje postup do vyšší úrovně. Někdy je výhodné ale omezovat toto
zvyšování a to nedodáním potřebných věcí či služeb.
Zamezit dodávky se dají u
poradce obchodu nastavením „Stockpiling“. Pozor tím zabráníte ale i
exportu a jeli to váš příjem dostanete se do finančních problémů. Je
proto lepší nedodat některé služby. Zamezit dodávky je taktéž dobré
provést u nové výroby a čekat dokud není ve skladu asi 5 kusů. Pak povolte
dodávky a nemělo by se vám stát že zboží úplně dojde. Největší spotřeba
je totiž zezačátku dokud se nenaplní markety. Obchody se naplňují pouze
zbožím které lidi potřebují a tak neberou zbytečně exportní zboží
dokud ho nepotřebují. Popřípadě ho vezmou jen jednou a víc ne. Hlavně
pozor na přechod na vilu, přijdete tím o 50% lidí z domu.
Budovy
„Přístup“ -
udává zda budova může schořet či spadnout.
„Vliv“ –
popisuje účinek na vhodnost bydlení .
„Lidí“ – udává
počet zaměstnanců pro plnou funkčnost.
„Skupina“ –
říká ze kterého tlačítka se ke stavbě dostanete.
Anglicky
|
Česky
|
Přís.
|
Vl.
|
Lid
|
Skupina
|
Poznámka
|
Academy
|
Akademie
|
Ano
|
2
|
30
|
Vzdělání
|
Zvyšuje kulturu
|
Actor colony
|
Herecké učiliště
|
Ano
|
1
|
5
|
Zábava
|
Zásobuje divadlo a amfiteátr
|
Amphitheater
|
Amfiteátr
|
Ano
|
2
|
12
|
Zábava
|
Potřebuje herce a gladiátory
|
Aquaduct
|
Vodovod
|
Ne
|
-2
|
0
|
Voda
|
Spojuje až 4 rezervoáry
|
Barber
|
Holič
|
Ano
|
2
|
2
|
Zdraví
|
Nemá vliv na zdraví, ale úroveň domů
|
Barrack
|
Kasárna
|
Ano
|
-3
|
10
|
Bezpeč.
|
Jediný zdroj vojáků pro pevnost a věže
|
Bathhouse
|
Lázně
|
Ano
|
2
|
10
|
Zdraví
|
Potřebuje vodu z rezervoáru
|
Bridge low
|
Nízký most
|
Ano
|
0
|
0
|
Technika
|
Blokuje rybářské a obchodní lodě
|
Bridge ship
|
Lodní most
|
Ano
|
0
|
0
|
Technika
|
Volný pohyb lodí
|
Clay pit
|
Jáma na hlínu
|
Ano
|
-2
|
10
|
Průmysl
|
Surovina pro keramiku
|
Chario maker
|
Výrobce vozíků
|
Ano
|
-2
|
10
|
Zábava
|
Zásobuje závodiště
|
Colosseum
|
Koloseum
|
Ano
|
-2
|
25
|
Zábava
|
Potřebuje gladiátory a lvy
|
Dock
|
Dok
|
Ano
|
-3
|
12
|
Technik
|
Umožňuje námořní obchod ale neskladuje zboží
|
Docror clinic
|
Doktor
|
Ano
|
0
|
5
|
Zdraví
|
Vylepší zdraví a dobré pokrytí zabrání
epidemii
|
Engineer post
|
Stavební technik
|
Ano
|
0
|
6
|
Technika
|
Udržuje budovy aby nespadly
|
Farm fruit
|
Ovocný sad
|
Ano
|
1
|
10
|
Průmysl
|
Potravina
|
Farm olive
|
Olivový sad
|
Ano
|
1
|
10
|
Průmysl
|
Surovina pro výrobu oleje
|
Farm pig
|
Vepřín
|
Ano
|
-1
|
10
|
Průmysl
|
Potravina
|
Farm vegetable
|
Zelinářství
|
Ano
|
-1
|
10
|
Průmysl
|
Potravina
|
Farm vine
|
Vinice
|
Ano
|
1
|
10
|
Průmysl
|
Surovina pro výrobu vína
|
Farm wheat
|
Obilní farma
|
Ano
|
-1
|
10
|
Průmysl
|
Potraviny
|
Fort
|
Pevnost
|
Ne
|
-4
|
16
|
Bezpeč.
|
Základna vojska, stavět mimo město
|
Forum
|
Forum
|
Ano
|
2
|
6
|
Správa
|
Vybírá daně, obsahuje peníze – možno
vyloupit
|
Fountain
|
Fontána
|
Ne
|
0
|
*
|
Voda
|
Význam jen pro obytné domy
|
Garden
|
Zahrada
|
Ne
|
3
|
0
|
Technik
|
Zlepšuje okolí, umožňuje průchod
|
Gatehouse
|
Brána
|
Ano
|
-2
|
3
|
Bezpeč.
|
Umožňuje průchod přes hradby
|
Gladiator school
|
Gladiátor. škola
|
Ano
|
-2
|
8
|
Zábav
|
Zásobuje amfiteátr a koloseum
|
Governor house
|
Váš dům
|
Ano
|
4
|
5
|
Správa
|
Zvyšuje prosperitu o 50 %
|
Governor villa
|
Vaše vila
|
Ano
|
4
|
10
|
Správa
|
Zvyšuje prosperitu o 75 %
|
Governor palace
|
Váš palác
|
Ano
|
4
|
15
|
Správa
|
Zvyšuje prosperitu o 100 %
|
Granary
|
Sýpka
|
Ano
|
-2
|
6
|
Průmysl
|
Ukládá potraviny pouze pro tržiště
|
Hippodrome
|
Závodiště
|
Ano
|
-2
|
150
|
Zábava
|
Potřebuje vozíky z dílny
|
Hospital
|
Nemocnice
|
Ano
|
-1
|
30
|
Zdraví
|
Likviduje epidemie
|
Iron mine
|
Důl na žel. rudu
|
Ano
|
-3
|
10
|
Průmysl
|
Surovina pro výrobu zbraní
|
Library
|
Knihovna
|
Ano
|
2
|
20
|
Vzdělání
|
Zvyšuje kulturu
|
Lion pit
|
Lvinec
|
Ano
|
-2
|
8
|
Zábava
|
Zásobuje koloseum
|
Marble quarry
|
Lom na mramor
|
Ano
|
-3
|
10
|
Průmysl
|
Stavební materiál
|
Market
|
Tržiště
|
Ano
|
-1
|
5
|
Průmysl
|
Rozděluje zboží lidem
|
Military acade.
|
Vojenská akad.
|
Ano
|
-2
|
20
|
Bezpeč.
|
Dodatečný trénink vojáků
|
Mission post
|
Misie
|
Ne
|
-2
|
20
|
Bezpeč.
|
Kontakt s barbary a jejich civilizování
|
Oracle
|
Věštírna
|
Ano
|
3
|
0
|
Nábožen.
|
Uspokojí všechny bohy a zvyšuje kulturu
|
Plaza
|
Dlážděná ulice
|
*
|
2
|
0
|
Technika
|
Dá se postavit pouze na cestě
|
Prefecture
|
Prefektura
|
Ano
|
-1
|
6
|
Bezpeč.
|
Požární hlídka a vnitřní obrana
|
Reservoir
|
Rezervoár
|
Ne
|
-3
|
*
|
Voda
|
Síť trubek, podle krajiny – Water overlay
|
School
|
Škola
|
Ano
|
-1
|
10
|
Vzdělání
|
Zvyšuje kulturu
|
Senate
|
Senát
|
Ano
|
4
|
30
|
Správa
|
Vybírá daně, obsahuje peníze
|
Shipyard
|
Loděnice
|
Ano
|
-4
|
10
|
Technika
|
Staví rybářské čluny, potřebuje dřevo
|
Statue small
|
Malá socha
|
Ne
|
2
|
0
|
Správa
|
Zlepšuje okolí, znemožňuje průchod
|
Statue medium
|
Střední socha
|
Ne
|
4
|
0
|
Správa
|
Zvyšuje prosperitu o 75 %
|
Statue large
|
Velká socha
|
Ne
|
4
|
0
|
Správa
|
Zvyšuje prosperitu o 75 % ??
|
Temple small
|
Malý chrám
|
Ano
|
2
|
2
|
Nábožen.
|
Uspokojí 1 boha, zvýší kulturu
|
Temple large
|
Velký chrám
|
Ano
|
4
|
5
|
Nábožen.
|
Uspokojí 1 boha, zvýší kulturu, obslouží víc
lidí
|
Theater
|
Divadlo
|
Ano
|
1
|
8
|
Zábava
|
Potřebuje herce, zvyšuje kulturu
|
Timber Yard
|
Pila
|
Ano
|
-2
|
10
|
Průmysl
|
Surovina pro výrobu nábytku a rybářských člunů
|
Tower
|
Věž
|
Ano
|
-4
|
6
|
Bezpeč.
|
Potřebuje stráž z kasáren, balista, na dvojité
zdi
|
Wall
|
Zeď
|
Ne
|
0
|
0
|
Průmysl
|
Zadrží útočníky, na dvojité zdi chodí hlídky
|
Warehouse
|
Skladiště
|
Ano
|
3
|
6
|
Voda
|
Skladování zboží na export, pro císaře a
dovoz
|
Well
|
Studna
|
Ne
|
-1
|
*
|
Průmysl
|
Voda vhodná jen pro stany a chatrče
|
Wharf
|
Rybářské molo
|
Ano
|
-4
|
6
|
Průmysl
|
Vykládají se ulovené ryby, pro každý člun
jedno
|
Work. Furniture
|
Truhlář
|
Ano
|
-2
|
10
|
Průmysl
|
Výroba nábytku ze dřeva (dodá pila)
|
Workshop, Oil
|
Lisovna oleje
|
Ano
|
-2
|
10
|
Průmysl
|
Výroba oleje z oliv (dodá olivový sad)
|
Work. Pottery
|
Hrnčíř
|
Ano
|
-2
|
10
|
Průmysl
|
Výroba keramiky, hlínu dodá těžební jáma
|
Wor.Weapons
|
Kovář, zbrojíř
|
Ano
|
-2
|
10
|
Průmysl
|
Výroba zbraní z železné rudy (dodá důl)
|
Workshop.Wine
|
Vinař
|
Ano
|
-1
|
10
|
Průmysl
|
Výroba vína z hroznů (dodá vinice)
|
Hodnocení
KULTURA
Zatím se mi zdá nejjednodušší
– stačí postavit přiměřený počet center vzdělání (škola, akademie,
knihovna), chrámů a divadel a máte vyhráno. Chcete-li slušné hodnocení měli
byste všechny požadavky mít pokryté minimálně z 50%. Budovy samozřejmě
musí mít zaměstnance a učinkující. Jinak nepomůžou. Méně ušlechtilé
druhy zábavy jako je gladiátor a dostihy nemají vliv.
Poradce pro hodnocení vám sdělí
která budova vám schází. Postavte jednu a až začne fungovat podívejte se
co se změnilo. Toto opakujte dokud se úroveň nezvýší na požadovanou úroveň.
Krátkodobě se dá kultura zvýšit pořádáním festivalů a pokud máte přebytek
obyvatel snížení jejich počtu kulturu také zvýší.
Prosperita
Závisí na mnoha věcech a nedá
se jednoznačně určit které jsou rozhodující. Jsou seřazeny tak jak se zdá
že jsou asi nejdůležitější.
- „Hospodaření s přebitkem“ – Do výdajů se
nezahrnuje investice takže pokud hodně stavíte může se stát že stav
pokladny klesne a přesto prosperita roste. Dostanete-li se ale do záporných
čísel je jedno jak dluh vznikl a má to záporný vliv.
- „Úroveň domů“ – Čím víc lidí bydlí v lepších
domech tím líp. K dosažení vyšší úrovně je třeba poskytnout všechny
služby a zboží. Kromě těchto potřeb musí být okolí domu dostatečně
přitažlivé. Prosperitu nad 50% je těžko dosáhnout máte-li větší
množství stanů.
- „Obchod“ – slušnou prosperitu nedosáhnete bez
obchodování.
Další kriteria jsou víceméně
pomocná a nemají až tak velký vliv.
- „Dane“ – Čím nižší daně tím vyšší
prosperita. Pozor ať vám ale nechybí peníze.
- „Platy“ – Čím vyšší platy tím vyšší
prosperita. Pozor ale aby se nerozzlobil Řím.
- „Budovy“ – Některé budovy přímo zvyšují
prosperitu. Je to ale spíš zvýšení rychlosti růstu.
- „Jidlo“ – Jestliže jsou v domech větší zásoby
prosperita poroste rychleji.
Mír
Její dosažení je nejzdlouhavější
ale jednoznačné. Každý rok kdy není majetek města poškozen válkou nebo
vzpourou se zvýší. Máte-li dost prefektů neovlivní jednotliví vzbouřenci
mír. Celé město kryjte hradbou a věžemi. Průchod armády městem nic
neznamená, ale boje v ulici jsou katastrofální jak pro mír tak pro ztrátu
obyvatel.
Přízeň císaře
Sebelepší vláda je bez náklonnosti
císaře kničenu. Snažte se sním vycházet proto co nejlépe. V každé misi
si můžete dovolit půjčit pozor, ale platíte úroky a běda když jste
dlouho v mínusu. Plňte rychle jeho požadavky na dodávky a sem tam dejte i dárek.
Jeden za dva roky stačí jinak si na ně zvykne a když někdy nedáte bude se
zlobit. Nedejte nato co vám zezačátku radí a mějte připraveno vše co můžete
vyrábět. Nejlepší je postavit si těžbu i výrobu a pak je třeba u obchodního
poradce vypnout. Pak vás nemůže nic překvapit. Jsou li vypnuté neplatíte
žádnou údržbu a později je stejně budete potřebovat. Chce-li císař jídlo
je to problém. Vozíčkáři nejdříve zásobují sýpky a jsou li plné
teprve překladiště. Nejlepší je u obchodního poradce nastavit u požadovaného
zboží uskladňování (Stockpiling) a v momentě když je dodávka kompletní
to vypnout a dodávku dodat. Císař může požádat i o vojenskou pomoc a to
splňte nejhlavněji. Ignorovat císaře se nevyplatí a pošle na vás legie. Dá
se urychleně poslat velký dar a upravit finance. Většinou to ale nepomůže
a legie jsou velmi silné. Naopak císař může za vojenskou pomoc postavit vítězný
oblouk a ten má nejvyšší vliv na vhodnost obydlí.
Pantheon
V dobrém městě by mělo být
postaráno o všechny bohy a proto si u náboženského poradce kontrolujte stav
a náladu bohů. Pokud je u boha Irritated, Angry, Very, Angry nebo Furious je něco
v nepořádku. Objeví-li se blesky je zle a při 3-4 bývá na zásah už většinou
pozdě.
Chrámy stejného boha nestavte
u sebe a postavení na místě kde není žádný chrám a je dostatek lidí má
velký účinek na spokojenost boha. Pro spokojenost je dobré uspořádat
festival. Jestliže se některý bůh zlobí (Angry a hůř) má to vliv na náladu
obyvatel a ztenčí se přísun přistěhovalců. Pozor nato že bohové jsou žárliví
a nestarátelise o jednoho za chvíli vás prokleje. Pokud nechcete od boha požehnání
stačí ho udržovat na úrovni Indifferent a je vše v pořádku. Pokud ale potřebujete
požehnat musí být velmi dobře naladěn a uspořádáním festivalu se vám
vrátí v požehnání. Má to někdy velmi rozhodující vliv na vývoj hry.
Venuše – bohyně lásky
Má vliv na celkovou náladu
obyvatel města a jejich zdraví. Špatná nálada vede ke vzpourám a nepřecházejí
přistěhovalci.
- Požehnání - zvýší výrazně náladu obyvatel
- Prokletí – snižuje drasticky náladu obyvatel
Ceres – bohyně plodnosti
Má na starosti úrodnost polí,
sadů a vinic. Velmi důležitá věc na uživení národa.
- Požehnání – všechny farmy mají okamžitě 100% produkce.
- Prokletí – pravý opak a pole začínají od 0%.
Merkur – bůh řemesel a obchodu
Má vliv na produkci, popřípadě
na dopravu jídla ze vzdálených míst provincie.
- Požehnání – Přidá do sýpek jídlo. Je dobré vyvolat když jsou sýpky
prázdné.
- Prokletí má dva stupně a to až po zapálení sýpek.
Neptun – bůh moří
Má na starostí rybářské a
obchodní lodě. Má velký vliv v misi kde obchodujete po moři.
- Požehnání – až do konce roku dostanete za export dvojnásobek peněz
a proto vyvolejte požehnání na začátku roku.
- Prokletí – vyvolá bouřku a potopí všechny lodě.
Mars – bůh války
Má nestarosti ochranu vaší
armády a při míru se účinky požehnání projeví i po roce s prvním náznakem
bojů.
- Požehnání – část nepřátelské armády je zničena
- Prokletí – má dva stupně kde při prvním pár modrých rebelů a
likvidují město. Při druhém je vaše armáda neschopná boje.
Boje a obrana města
Stráže
Stráže se trénují v kasárnách
nemažete je ale ovládat. Jejich místo je na věžích kde obsluhují
balistiky a pokud máte vedle věží dvojitou hradbu prochází se po ní a
vrhají na nepřítele kopí. Neopouštějí nikdy hradby.
Kopiníci
Jsou rychlí a jejich síla je v
boji na dálku. Postavíte-li je za neproniknuvší terén (stromy, skála)
poradí si i se silným protivníkem. V boji zblízka nevynikají.
Jízda
Rychle se přemístí a slouží
k zastavení protivníka než dorazí posily. V dalším boji je dobré je přesunout
do týla protivníka kde jsou lučištníci a donutit je k boji zblízka a tím
mít převahu.
Legionáři
Jdou pomalu ale v boji zblízka
jsou nejúčinnější. V boji se sněmy nedá moc taktizovat pro jejich malou
rychlost a pro vycvičení potřebují zbraně.
Obranné stavby
Jsou zde hradby a věže. Pro
hradby je asi nejlepší dvojitá šířka. Hradby stavějte tak aby nebránili
rozmachu města a nemuseli jste je bourat a posouvat. Věže obsahují balistiku
která potřebuje 6 zaměstnanců a stráž. Balistika je velmi účinná, ale
na rychle pohybující jednotky je nepřesná. Zdí se dá použít i k nasměrování
nepřátel do potřebného místa a k uvěznění smečky vlků.
Pevnosti
První dvě pevnosti by měla
asi patřit kopiníkům a třetí jízdě. Teprve potom asi legionářům. Pro
obranu jiného města je většinou potřeba dvou kopiníkům a jedné jízdě.
Cesta trvá většinou 15 měsíců a tak je pošlete včas aby přišli před
nepřítelem. Pozor zákon schválnosti je že vté době budete napaden a proto
mějte v záloze další jednotky.
|