Návod:
[Stáhnout RAR návod]
[Verze pro tisk]
XXX - Abeceda her - vše co potřebujete pro hry
Master of Magic
Pár postřehů ke strategii
Následné postřehy jsou víceméně obecné. Podotýkám,
že hru lze poměrně pohodlně dohrát i na nejvyšší obtížnost, pokud dodržíte
omezení velikosti pevniny na střední a menší a pokud budete mít štěstí
a soupeř nebude mít některou ze silných kombinací (třeba Učenec a
Temní elfové)
Rasy:
Každá rasa má své výhody a nevýhody. Většinu z nich
popsali už autoři, ale některé postřehy zde zopakuji.
Mirror:
- Trpaslíci:
- Jejich hlavní výhodou je vylepšený výnos
z daní a dvojnásobný bonus z těžby nerostných zdrojů. Doporučuji
zkušeným hráčům.
- Trolové:
- Výborní v kombinaci s nekromantickým
kouzlem Black chanel. Jejich regenerace z nich dělá prvotřídní nemrtvé,
navíc je to levná záležitost. Jejich města rostou velmi pomalu.
- Beastmans:
- Magická stvoření s řadou dobrých
jednotek.
- Temní elfové:
- Nejlepší magická rasa. Přirození
střelci, mají vždy výhodu v boji. Jejich nejsilnější jednotka létá!
- Drakonians:
- Taktéž magičtí. Všechny jejich jednotky létají
(včetně hrdiny)! Jejich draci a létající lodě jsou výborné.
Arcanum:
- Lidé:
- Mají nejsilnější jednotku ve hře!
Paladinové jsou nezranitelní kouzly a výborní v boji. Hra za lidi je
nejsnazší a nevyžaduje zvláštní strategické zkušenosti.
- Nomádi:
- Kromě větších zisků z obchodu
stojí za pozornost jejich vzdušná jednotka Gryfové. Mají obstojný útok a
první úder! Slabí nejsou ani jejich Hraničáři (Rangers) s Pathfinding
(Hledání cest).
- Půlčíci:
- Jejich nejsilnější jednotkou jsou Práčata
(Slingers). Díky Štěstí (Lucky) jsou nebezpeční i Paladinům, zvlášť ve
větším počtu. Jejich města velmi rychle rostou a produkují hodně jídla.
- Ještěří lidé:
- Jejich kopiníci jsou velmi
dobrou jednotkou pro svoji schopnost střílet i bojovat v boji nablízko.
Všechny jejich jednotky umí plavat! Pro Obři želvy jsem žádné rozumné
použití nenašel.
- Orcové:
- Jejich jednotky jsou zcela standartní, jízda
nestojí za nic, mají zajímavou fantastickou jednotku Jezdci na Wywernách .
Staví úplně všechny stavby. Nic moc.
- Barbaři:
- Jsou další lidskou rasou. Jejich
jednotky mají vrhací zbraně, můžou tedy útočit na létající protivníky.
Celkem dobrá rasa pro zkušenější hráče.
- Broučí lidé?:
- Slušná jednotka Válečný brouk
(plive oheň). Jediná rasa, která u vlastních dobytých měst snižuje
nespokojenost. V boji s jinými rasami generuje velkou nespokojenost.
Málo staveb, jsou dobrým zdrojem peněz. Nedoporučuji jako startovní rasu.
- Gnollové:
- Slabá rasa, její obyčejné jednotky
jsou lepší v boji, jedinou výhodou nejsilnější jednotky (Vlčí
jezdci) je rychlost.
- Velcí Elfové:
- Jejich Longbowmens se hodí jen do
obrany (za městské hradby). Pegasové jsou nepoužitelní, Elfští páni (Elvenlords)
jsou velmi dobří, ale Paladinům se nevyrovnají. Jsou magičtí, vhodní pro
čarující hráče.
Známé chyby, jejich zneužití:
- Neviditelná létající jednotka
- Pokud s neviditelnou
létající jednotkou přitáhnete na sousední pole ke střelci (musí mít
aspoň jeden výstřel), bude napadena. Tento útok jí ale nezpůsobuje žádné
škody, ona ale soupeře v pohodě upižlá. To platí pro vaše střelce
taky (chyba je v záměně útoků zblízka a zdálky, střelci mají dle
autorů střílet na neviditelné soupeře pokud stojí na sousedním poli).
- Útoky pohledem
- Pokud máte jednotku s útoky
pohledem (třeba Chaos spawn, Bazilišek, Gorgona) útočte s ní na podobné
jednotky první (nejdřív se počítá útočníkův Pohled a pak teprve obráncův).
Strategické postřehy:
Počítačová AI je na dost nízké úrovni, proto nenechávejte
bojovat počítač, měli by jste zbytečně těžké ztráty. Naopak vy můžete
využít jeho chyb vůči němu samotnému. Také správné využití kouzel vám
umožní vyhrát bitvu proti velké přesile.
Obecně:
Počítač soustřeďuje útok na jednu jednotku. Pokud máte
střelce, útočte na vícero jednotek najednou.
S jednotkami, které mají výhodu prvního útoku uhněte
tak, aby zaútočily první. Stejně pokud chcete eliminovat soupeřovy útoky
jako je První útok, Vrh a Ohnivý dech.
Počítač vás nemůže donutit vybojovat ztracenou bitvu,
pokud máte létající jednotky a on ne (a nemá ani vhodná kouzla na jejich
likvidaci, případně jeho jednotky nemají “dálkový” útok jako je vrh,
ohnivý dech nebo pohledy). Jediný případ srovnatelný s touto situací
je útok na město s létající posádkou, hradbami a Stěnou
temnoty(iluzorní kouzelná zeď chránící před střelci). Tady počítač k boji
nedonutíte, ani kdyby jste se rozkrájeli. Jinak vás létající nepřátelské
jednotky napadnou, i když budou v menšině (nízká AI).
Speciální:
- Regenerující
se jednotky můžou pod vaším vedení porazit i silnějšího protivníka.
Stačí jim dopřát čas na regeneraci (uhýbáním, neútočením). Navíc
za každou kompletně zregenerovanou figurku dostanou do konce boje u každé
figurky v jednotce život navíc!
- Správným
využitím kouzlem Magický vír (Magic vortex) nebo/a Bouře může
osamocená létající nebo neviditelná jednotka “vyčistit” i silně
bráněný bod, pokud na ni obránci nemůžou. Stačí s trochou štěstí
počkat na smrt počítačových jednotek v důsledku používaných
kouzel. (Podobnou službu proti početných jednotkám s malým počtem
životů odvádí Wrack).
- Kombinací
Křoví (Entangle) a Průtrže mračen (kouzlo, co promění bojiště v močál)
znehybníte jakoukoliv pozemní jednotku. Pokud terén jen rozbahníte, bude
soupeř bahniště obcházet i tehdy, když by to bylo přez ně rychlejší.
(obojí je neocenitelné, pokud máte střelce). Nezapomeňte využít
kouzlo Síť (Web).
- Chcete
nemrtvého Archanděla? Vyrobte svému hrdinovi hůl se čtyřmi Vysát život
(Drain life) zdarma, vycvičte ho v maně na čtyřicet, dejte mu věci
pro snížení rezistence (případně využijte kouzel jako Temnota, Temná
motlitba) a pak je to jen záležitost štěstí (snažte se vyhlédnutou
jednotku kouzlem zabít, pak vstane z mrtvých určitě).
- Pokud
to umíte, naučte svoje Bitevní lodě létat! Zíkáte tak nejlepší
jednotku ve hře.
- Pokud
čarujete Lykantropii, tak na jednotky na co nejvyšším stupni (bonusy jim
zůstanou) a s nejlepšími zbraněmi (adamancioví vlkodlaci jsou moc
hezcí a dobře vybavení). Je naproti tomu jedno, jestli je terčem tlupa
Kopiníků nebo Paladin.
- Létající
plovoucí ostrov se dostane kamkoliv.
- Zapamatujte
si, kde ústí Astrální brána, dá se tudy vrátit zpět do města, kde
se nachází (asi chyba ve hře).
- Na
paladiny platí kouzlo Roztržená země (to kouzlo, co mimo jiné boří
hradby), protože nepůsobí přímo na jednotky (jakákoli nelétající
jednotka je vystavena možnosti okamžité dezintegrace bez náhrady, pokud
je na poli, kam bylo sesláno kouzlo). Dejte si na to pozor.
- Kouzlo
Dezintegrace (zabije každou jednotku s rezistencí menší než 10)
nejlíp uplatní hrdina ve spojení s předměty redukujícími
rezistenci terče vůči kouzlům. Dají se tak ničit i Ohniví draci.
Kouzlo nepůsobí proti jednotkám imunním na magii.
- Zombie
jsou jako jednotky hodně slabé, počítač z nich obvykle nadělá
sekanou. Používejte je pro strážní službu.
- Někteří
hrdinové urychlují výcvik normálních jednotek. Zajímavé je, že můžou
cvičit i nemrtvé jednotky, které byly původně normální.
- Narazíte-li
na slabounkou nemrtvou posádku (méně než čtyři jednotky), a jednou z jednotek
je Ghoul, můžete získat bod slávy za vítězství. Stačí nechat Ghoula
vyhrát nad Kopiníky (po jednom) a doplnit novými nemrtvými počet
jednotek do čtyř. Pak je poražte a hned jste slavnější.
- Nevyplácí
se čarovat globální kouzlo Bouře meteorů, protože mimo města zraňuje
i vaše jednotky (ale pokud chcete … ). Pokud toto kouzlo sešle počítač
na začátku hry, určitě nevyhrajete (a i jindy to budete mít velmi těžké).
Jedinou možností je dobýt hlavní město sesilatele a kouzlo odčarovat
(pokud to umíte) nebo začít znovu.
- Snažte
se mít v hlavním městě co nejsilnější posádku. Pokud je slabá,
budete velmi pravděpodobně napadeni počítačem řízeným mágem hned,
jak vás objeví (někteří agresivní mágové útočí i na jiná města
nebo útočí i proti přesile).
- Kouzlo
Okraje chaosu (permanentní Magický vír) se snažte rychle ze svého města
odčarovat, jinak přijdete o posádku.
- Kouzlo
Lepší pohyb (mám na mysli to bílé, které přidává jeden pohybový
bod, ne bojový Haste) urychluje práci Inženýrů, takže trvá kratší
dobu, než je silnice postavená. PS: Výhodu globální silniční sítě
na Mirroru odhalíte brzo sami.
- Osadu
s nevyhovující rasou a jednou nebo dvěma tisícovkami obyvatel je
lepší zničit “vysídlením” (máte-li dost peněz). Postavíte-li
osadníky v osadě s méně než dvěma tisíci obyvatel (jedna
postavička), město přestane existovat.
- Můžete
mít až třináct knih! Knihy najdete ve zříceninách a magických
uzlech, samozřejmně v těch nejlépe chráněných. Můžete se tak i
naučit nové schopnosti (i takové, na jaké nemáte předpoklady, je to
dost náhodné).
- I
nemrtví Strážní spiriti můžou splynout s Magickým uzlem a získávat
z něj manu. Černý mág si tak může podstatně zlepšit ochranu
uzlu před soupeři.
Zbývající vychytávky a výhody dané vesměs kouzly
nechám na vás, je jich k dispozici spousta (výše uvedené jsou ty
“skryté”, které nejsou patrné z popisu jednotek nebo kouzel).
Přeji všem, kdo četli tyto postřehy úspěchy v hraní
a pokud možno více než stoprocentní úpěšnost v Síni slávy(vážně
jsem jednou dosáhl lepšího výsledku, než autoři pokládají za možné. Je
to velmi těžké, ale jde to). A ti, co hru
dosud nehráli, ať si ji stáhnou, koupí nebo jinak seženou co nejdříve.
Arnošt “Arne”.
|