Návod:
[Stáhnout RAR návod]
[Verze pro tisk]
Sim City 2000 - Abeceda her - vše co potřebujete pro hry
Sim City 2000
Princip hry
Na počátku je holá krajina. Krajinu můžeš změnit.
Pak začneš stavět město, v určitém daném letopočtu (jsou na výběr). Na
letopočtu závisejí technické prostředky, hlavně elektrárny (v roce 1900
nebude k dispozici atomovka, to je jasné.) Na počátku máme 20.000 $, a musíme
s nimi vyjít. Stavby a poplatky za služby (policie, hasiči, apod.) spotřebují
peníze, z daní obyvatel naopak máme zisk.
Cílem je postavit funkční město, které nám
spíše bude vynášet. Je to těžké (i když je označení pro začátek s
20.000 $ EASY!). Hlavně elektrárny sežerou spoustu peněz, vše ostatní
taky. Přitom skoro vše má určitou životnost. Jakmile se ve špatném městě
dostaneme do mínusu, není záchrany!
Tohle vše platí pro nejjednodušší variantu,
se zakázanými pohromami. Pokud je povolíme, každou chvíli nás sužuje nějaké
neštěstí, které stojí spoustu peněz. Také obyvatelé, vlastně tvoji voliči
(jsi starosta města) pořád něco chtějí Pokud jsi zkušený starosta, můžeš
se právě takovými věcmi trápit až do nemožnosti. Máš také nachystané
scénáře, ve kterých musíš, s určitými pohromami nebo nevýhodami,
vybudovat město určité velikosti (počtu obyvatel).
Snad jediné, co ti může v krizi pomoci, je půjčka na městské akcie (cenné
papíry). Ale pozor úroky jsou vysoké, jen těžce se peníze vracejí.
Začínáme
Load Saved City
Zde jsou uloženy některé začínající města
v podobě souborů *.sc2 a *.bak (záloha). Ve hře můžete použít i města z dřívější
verze jen změňte koncovku.
Start New City
To když se rozhodneme začít znova, od začátku.
Dostaneme se tak do základní obrazovky. Je na ní holá krajina, na které můžeme
začít budovat své město.
Obtížnost : Easy $20,000 Medium $10,000
Hard $10,000 v certifikátech
Startovací datum : pozor na to v různých
letech je různá vyspělost a technika
Edit New Map
Volíme tehdy, když chceme změnit povrch
krajiny, kterou nám původně počítač navrhl. Můžeme sem "vejít"
touto položkou z menu, nebo po zvolení "NEW CITY" z menu v hlavičce
obrazovky. Každopádně můžeme upravovat krajinu jen jednou - není povoleno
více úprav. Když se o to pokusíme po začátku stavby města, můžeme holou
krajinu upravovat, ale město nám zmizí, začneme opět na holém prostranství.
Load Scenario
Tak tohle je další vymoženost nové verze. Pro
ty, kteří jsou znuděni stavěním, trochu vzrušení. Stručně: máme 5 měst
v určitém roce, s určitým počtem obyvatel a s určitou peněžní částkou.
Máme vyřešit za určitou dobu určitou krizovou situaci. Podmínky vždy jasně
dány. Po splnění podmínek vyhrajeme scénář.
CHARLESTON
Toto město na pobřeží je těžce zasaženo
hurikánem. Naplňte pytle pískem, odkliďte nepořádek a znovu postavte své
město. (Nejprve přijde silný vítr, potom povodně zničí pobřeží. Musíš
obnovit město s pomocí 20.000 $ z fondu FEMA, a dosáhnout počtu obyvatelstva
45.000 v 5 letech, abys scénář vyhrál.)
DULLSVILLE
V tomhle městečku běží staletí a obyvatelé
se nudí. Musíš se postarat o zábavu. Abys tenhle scénář vyhrál, potřebuješ
nejméně 20.000 obyvatel, a mít aspoň 5.000 $ v 10 letech.
FLINT
Průmyslové město s rozvinutým automobilismem
je tvrdě zasaženo recesí (stagnace výroby a obchodu). Zvedni stav
obyvatelstva činného v průmyslu na 21.000 v 5 letech.(Musíš užít GRAPH
WINDOW - INDUSTRIAL POPULATION, ne celkový stav obyvatelstva!).
HOLLYWOOD
V hloubkách studia, kde se natáčejí B filmy
(tedy laciné trháky) je zasažena elektrickým výbojem jedna z rekvizit. Změní
se na podivné monstrum, které vezme Tinsel Town (naše město) útokem. Znovu
vybuduj město, a zvedni počet obyvatel na 100.000 v 5 letech.
OAKLAND Hills Fire
V roce 1991, 21. října, se malý ohýnek změní
v ohnivou smršť v zalesněných kaňonech Oaklandských kopců (OAKLAND
HILLS). Je to jeden z největších městských požárů v dějinách
U.S.A. Přispěje k tomu sucho a vítr. (Podobné požáry byly jen v Chicagu
1901 a po zemětřesení v San Franciscu v 1906). Bylo zničeno přes 3000 domovů
a bylo 24 mrtvých. Co nejdříve uhas oheň, zlikviduj škody a zvedni počet
obyvatel na 50.000 v 5 letech.
ZÁKLADNÍ MENU
Auto-Budget - Pokud nastavíme na ON,
nebude nás každého Silvestra obtěžovat rozpočet, někdo ho za tebe podepíše.
Rozpočet si tedy musíš vyvolat sám.
Auto-Goto - Nastavení ON = při každé
nepříjemné události, katastrofě, se střed obrazovky nastaví právě sem,
ať jsi kde jsi.
DISASTERS - Nejjednodušší je nastavení
NO DISASTERS - to tě nebudou žádné katastrofy obtěžovat. Pokud nemáš
tuhletu položku nastavenu na ON, a máš tedy katastrofy povoleny, nikdy nevíš,
co tě čeká. Výbuch staré nebo přetížené elektrárny, tornádo, povodeň.
Většinou tě těsně předem varují novinové články. Pokud máme nastavení
BEZ POHROM, i tehdy si můžeme nějako vyvolat - tak říkajíc pohroma pod
dohledem - když klikneme na některý druh katastrofy.
- Fire -
požár
- Flood -
povodeň
- Air
Crash - letecké neštěstí
- Tornado
- tornádo
- Earthquake
- zemětřesení
- Monster
- monstrum (zapaluje)
- Hurricane
- hurikán
- Riots -
nepokoje, demonstrace
- No
Disasters - bez pohrom
NEWSPAPER
Noviny, ze kterých se dovídáme důležité věci.
Na počátku máme jen jedny noviny, později počet vzrůstá. Máme možnost
si předplatit jen EXTRA čísla (mimořádné výtisky s důležitou zprávou),
nebo pravidelné předplatné (objeví se nám zvolené noviny každý konec
roku).
Subscription předplatné, noviny pravidelněEXTRA!!! extra čísla se žhavými
novinkami
Názvy některých rubrik v novinách:
- Fred's
Opinion - Fredův názor
- Editor's
Corner - Vydavatelův koutek
- Commentary
- Komentář
- Opinion
- Názor
- PollSurvey
- Pollův přehled
- MisSim's
Advice - Miss Sim radí
- Weather
Corner - Koutek o počasí
- Weather
Report - Zpráva o počasí
- Todays
Weather - Dnešní počasí
- Weather
with Merle - Počasí s Merle
- Weather
Forecast - Předpověď počasí
- Weather
Talk - Povídání o počasí
- The
newspaper is on strike - Noviny stávkují.
- Mayor
Rated % - Starosta má podporu ..% voličů
Jako závažnou vidí situaci v oboru počet dotázaných:
- Traffic % - Dopravní situace .. %
-
Pollute % - Znečištění ovzduší ..%
-
Crime % - Kriminalita ..%
-
Taxes % - Daně ..%
-
Unemp. % - Nezaměstnanost ..%
-
Educate % - Úroveň vzdělání ..%
-
Health % - Úroveň zdravotnictví ..%
Terén
- Demolish/Clear
(1) - Ničí v označeném políčku budovy, silnice, stromy, a ozdobná
vodní díla. Také odstraňuje trosky. Pozor: někdy zničí i sousední zónu,
opatrně s ním.
- Level
Terrain (25) - Zarovná terén na výšku políčka, na které jsme klikli
poprvé. Také odklízí stromy, silnice, elektrické sloupy a budovy.
- Raise
Terrain (25) - Zvedá úroveň terénu. Pozor v blízkosti budov: někdy se
při formaci terénu ozvou výbuchy, a vezme za své vše v okolí!
- Lower
Terrain (25) - Snižuje terén. Podobná poznámka, jako minule.
- De-zone
(1) - Odstraňuje zónu z krajiny. Zónou je myšleno políčko označené
pro výstavbu: obytných budov, obchodních budov, průmyslu.
Krajina
- TREES
(3) - Kliknutím se objeví pod kursorem stromy.
- WATER
(100) - Pramínky a řeky, stékající po úbočích, vodopády. Dobré pro
vytváření ozdob nebo pro hydroelektrárny.
Dispatch
Přístupné jen v době pohrom, jinak je okénko
skryté. Umožní nám zasáhnout účinně při likvidaci ohně, záplav, apod.
Pokud se aktivuje, objeví se hezký majáček. Většinou se také v INFO okénku
místo ikonky počasí objeví červená šipka. pokud klikneme na šipku,
posune se střed obrazovky na další a další ohnisko katastrofy.
- DISPATCH
POLICE - Pohotovost policie, potlačení nepokojů a proti záplavám.
- DISPATCH
FIREFIGHTERS - Boj s ohněm, záplavami a toxickými mraky.
- DISPATCH
MILITARY - Pokud máte v městě vojenskou základnu, můžete je přivolat.
Jsou dobře trénovaní a pomohou při různých typech pohrom.
Power
- POWER
LINES - Vedení el. proudu. Sloupky musejí na sebe navazovat, každý
objekt, který vyžaduje zásobování elektřinou, také sám elektřinu
vede. Postavení sloupků v řadě je možné uskutečnit "tažením"
aktivovaného kursoru po krajině. Kde stojí sloupek, nemůže být nic jiného.
Sloupky drží i na svahu. Sloupky (ale také budovy), které nejsou pod
proudem, blikají drobnými blesky. Nad silnicí musí procházet kolmo. Čím
delší je vedení, tím větší jsou ztráty el. energie.
- POWER
PLANTS - Elektrárny. V seznamu jsou vždy jen ty, které připadají v úvahu
pro danou historickou dobu. Rok 1900 začíná s uhelnou, naftovou a
hydroelektrárnou. Výčet elektráren je následující:
- COAL
POWER - (50 let, 200 MW, 4.000$)
- HYDROELECTRIC
- (stále, 20 MW, 400$)
- OIL
POWER - (50 let, 220 MW, 6.600$)
- GAS
POWER - (50 let, 50 MW, 2.000$)
- NUCLEAR
POWER - (50 let, 500 MW, 15.000$)
- WIND
POWER - (stále, 4 MW, 100$)
- SOLAR
POWER - (50 let, 50 MW, 1.300$)
- MICROWAVE
RECEIVER DISH - (50 let, 1600 MW, 28.000$)
- FUSION
POWER - (50 let, 2500 MW, 40.000$)
Water
- PIPES (3)
- Rozvádějí vodu a je to zároveň kanalizace. Potřebuješ vodní pumpu,
abys vodní trubky naplnil.
- WATER
PUMP (100) - Vodní pumpa. Čím blíže je vodní ploše, tím více vody
dodává. Výkon také záleží na roční době a vodních srážkách.
Musí být napojena na elektřinu.
- WATER
TOWER (250) (2x2) - Vodojem, vodní věž. Slouží k vyrovnávání kolísání
vodní dodávky.
- TREATMENT
(500) (2x2) - Čistící stanice, sníží ekologické zamoření.
- DESALINIZATION
(1000) (2x2) - Vodní pumpa nebere mořskou slanou vodu. Desalinizační
stanice přemění mořskou vodu na pitnou.
CITY BONUS (Obrázek radnice)
Pod touto ikonkou se nalézají zvláštní
budovy, které souvisejí s řízením nebo velikostí města. Objevují se vždy
v souvislosti s počtem obyvatel - tehdy se místo rozmazaného obrázku objeví
ikona radnice s třemi sloupy.
- MAYORS
HOUSE (zdarma) (2x2) - Tvůj domek, který se objeví v nabídce, když město
přesáhne 2.000 obyvatel. Potřebuje vodu i elektřinu.
- CITY
HALL (zdarma) (3x3 čtverce) - Městská rada odhlasuje postavení radnice při
10.000 obyvatelích. Také potřebuje vodu a elektřinu.
- STATUE
(zdarma) - Tvoje socha z bronzu. Objeví se po Radnici, ale před Braun
Llama Dome.
- BRAUN
LLAMA DOME (zdarma) (4x4 čtverce) - Podivná výšková stavba, kterou můžeme
vystavět po dosažení určitého počtu obyvatelstva. Má charakter chrámu.
- ARCOLOGIES
(půdorys 4x4 čtverce) - Podivné stavby, které se objeví k výběru asi
po r. 2500, ale hlavně tehdy, když máš více jak 100.000 obyvatel a na
kontě více jak 100.000$. Jsou to podivné mrakodrapy charakteristických
tvarů, které potřebují napojení na vodu a elektřinu.Neslouží
jednoznačně k ubytování, ale spíše k přilákání určitého počtu
obyvatelstva (i když se o ubytování mluví, roste počet obyvatel s
nutností stavět další obytné domy). Pokud tedy postavíš pár těchhle
staveb, pak zvýšíš počet obyvatel - ale musíš pro ně nalézt také
částečně ubytování! Po vystavění ARCA se zaplní kapacita až za čas.
- Plymouth
Arco ($100.000, populace - 55.000)
- Forest
Arco ($120.000, populace - 30.000)
- Darco
($150.000, populace - 45.000)
- Launch
Arco ($200.000, populace - 65.000)
Road (Silnice)
- ROAD ($10
/ čtverec) - Silnice. Základní způsob dopravy. Spojují zóny a podporují
růst.
- HIGHWAY
($100) (2x2 čtverce jeden článek) - Dálnice. Jsou rychlejší a účinnější
než silnice. Spojení dálnic se silnicemi pomocí ONRAMP. Bez těchto
spojek nejsou dálnice na nic. Highway Bridge - Dálniční most, důležité
je vědět, že je budován tak, že zabrání lodím proplout!
- ONRAMP
($25) - Nezbytné pro funkci dálnice, přechod dálnice/silnice. Vyzkoušej
si, jak se správně umisťuje.
- BUS DEPOT
($250) (2x2 čtverce) - Autobusové nádraží. Slouží k rychlému spojení.
Skoro polovina obyvatel, kteří cestují, využijí autobusů, pokud budou
zastávky dobře umístěny. Potřebují elektřinu.
- TUNNEL
($150 / čtvereček) - Tunel je vrtán skrze kopce, výhodou je, že země
nad nimi může být využita ke stavění.
- Tunnel
Exceeds City Limits (Tunel by vyšel mimo město)
- Tunnel
is too Deep to Build (Příliš velká hloubka, tunel nejde postavit.)
- Unstable
Terrain at Exit Point (Nestabilní terén v místě, kde má tunel končit)
- Tunnel
must start on hillside (Tunel musí začít na úpatí kopce)
- Subway
or Sewer Block Construction (V cestě je podzemní dráha nebo jiná
konstrukce.)
- We
Cannot Cross Tunnels (Tunely nelze křížit.)
Rails (Železnice)
- RAIL
($25 / čtverec) - Koleje. Doprava je spolehlivá a účinná. Nutno opatrně
volit umístění kolejí a nádraží, jinak bude železnice nevyužita.
- SUBWAY
($100 / čtverec) - Podzemní dráha. Jako koleje, ale je pod zemí, a potřebuje
SUBWAY STATIONS jako stanice
- RAIL
DEPOT ($500) (2x2 čtverce) - Nádraží, umisťuje se ke kolejím. Potřebuje
elektřinu.
- SUB
STATION ($250) - Stanice pro podzemní dráhu.
- SUB<-->RAIL
($250) - Umožní spojit podpovrchovou železnici (podzemní dráhu) s normální
železnicí. Je místem, kde mohou koleje vcházet do podzemí.
Seaport and connections (Přístav a spojení)
- SEAPORT
($150 / čtverec) - Pokud se město rozroste do určité velikosti, musí
dostat přístav (a letiště), jinak neroste dále. Pokud nemáš pobřeží
moře či řeku, nutno to nahradit spojením po souši. K přístavu musí vést
silnice, a to v určitém směru, jinak se nevybuduje molo - nutno zkusit.
Samozřejmostí je elektřina. Přístav je nutný pro růst průmyslu, a většinou
je urgován při počtu obyvatel na 10,000.
- Crane
- jeřáb
- Warehouse
- skladiště
- Cargo
Yard - skladovací dvůr
- Loading
Bay - překladiště
- AIRPORT
($250 / čtverec) - pokud stavíte letiště, vůbec nejmenší prostor je
2x6 čtverců, doporučený je 4x6 čtverců. Pokud takto "vyzónuješ"
letiště, a to neroste a neroste, pak může jít o vrtoch: dlouhá strana
je špatně orintována. Z nějakého důvodu chtějí stavitelé letiště,
aby byl obdélník pootočený o 90 stupňů. Lépe je vyhovět. Pozor na
vysoké budovy v okolí - letadla havarují jedna radost. A dodávka elektřiny
je samozřejmostí - na určitá místa, pozor. Letiště je nutné nad
15,000 obyvatel.
- Hangar
- hangár
- Building
- budova
- Radar
- radar
- Tarmac
- rozjezdová dráha
- Control
Tower - kontrolní věž
- Parking
Lot - parkoviště
- Runway
- přistávací plocha
- F-15b
- odstavený tryskový letoun
Residential zones (Obyvatelstvo bydlící)
- LOW
DENSITY ZONES - dovolí stavět jen rodinné domky (zato i dále od silnice,
až na 3. políčko.)
- HIGH
DENSITY ZONES - dovolí stavět větší domy a činžáky, až paláce.
- LOW
DENSITY RESIDENTIAL ($5 / čtverec) - Luxury Homes Luxusní domky
- DENSE
RESIDENTIAL ($10 / čtverec) -
- Nice
apartments - hezké činžovní domy
- Condominium
- domy, kde mají obyvatelé zakoupeny jednotlivé byty
- Apartments
- činžovní domy
- Church
- kostel
- Cheap
apartments - levné činžovní domy
- Middle-class
homes - činžovní domy pro střední vrstvy
- Lower-class
homes - levnější činžáky
- Commercial
Zone - Obchodní centra, obchody a kanceláře, služby.
- LIGHT
(lehké) - jsou pro místní obyvatelstvo - obchody, motely, zábava a
poslouží i dále od silnice.
- DENSE
("těžší") - jsou banky, finančnictví, realitní kanceláře.
- LIGHT
COMMERCIAL ($5 / čtverec)
- Small
Office Building - malé kanceláře
- Bed
& Breakfest Inn - hostinec s ubytováním
- Warehouse
- skladiště
- Gas
Station - benzínová pumpa
- Convenience
Store - smíšené zboží
- Office
Building - větší kanceláře
- Cassidy`s
Toy Store Cassidyho - hračkářství
- DENSE
COMMERCIAL ($10 / čtverec)
- Driebin
theater - divadlo
- Historic
office building - historická budova-kanceláře
- Office
Building - kanceláře
- Parking
Lot - velké parkoviště
- Mini-mall
- malé nákupní středisko
- Shopping
Center - obchodní centrum
- Office
Tower - věžák s kancelářemi
- Corporate
headquarters - velká budova ředitelství
- Theatre
Square - komplex náměstí s divadlem
- Office
/ Retail - maloobchod
- Office
Park - kanceláře a park
- Resort
Hotel - hotel k dlouhodobému bydlení
- Grocery
Store - smíšený obchod, potraviny
- Industrial
Zones - zde se staví průmysl,
- LIGHT
(lehký) a DENSE (těžký). Radím hlídat ekologické parametry (nemíchat
továrny mezi obytné budovy, pokud možno). Průmysl je páteří tvého
města, na samém počátku hry je průmysl hlavním důvodem k přistěhování
obyvatel. Růst průmyslu je podmíněn zevními vlivy a požadavky.
- LIGHT
INDUSTRIAL ($5 / čtverec)
- Warehouse
- skladiště
- Industrial
Substation - mezivýroba, malý provoz
- Chemical
Storage - chemiský sklad, cisterna
- DENSE
INDUSTRIAL ($10 / čtverec)
- Factory
- továrna
- Warehouse
- sklad
- Chemical
Processing - chemická továrna
- Large
Warehouse - velký sklad
- Large
Factory - velká továrna
- Chemical
Storage - sklad chemikálnií
- Industrial
thingamajig - průmyslové kdovíco (to je překlad!)
Education Zones - (zóna vzdělávání)
Tyto stavby zvětšují "EQ", "education
quotient", tedy vzdělávací index. Průměrný EQ ve městě ovlivní
mnoho faktorů: zločinnost, produktivita práce, prosperita průmyslu. Každý
typ stavby ovlivní EQ u jiné věkové skupiny.
- SCHOOL
($250 / 3x3 čtverce) - Škola.Představuje vzdělávání od školky do střední
školy, tedy 1. a 2. stupeň. Zvyšuje EQ od 5 do 20 let v celém městě.
Musí být ve městě nejčetnější.
- COLLEGE
($1.000 / 4x4 čtverce) - Vyšší vzdělání - university, odborné školy.
Zvyšuje EQ ve věkových skupinách 15-25 let. U starších ročníků také,
ale účinek je již menší.
- LIBRARY
($500 / 2x2 čtverce) - Knihovna. Zvyšuje EQ u všech věkových skupin,
ale méně, než školy a university.
- MUSEUM
($1.000 / 3x3 čtverce) - Muzeum stejně jako knihovna zvyšuje EQ ve všech
věkových skupinách - ale větší měrou, než knihovna.
Health & Safety Zones (Zdraví a bezpečnost)
- POLICE
($500 / 3x3 čtverce) - Policejní stanice. Potlačuje zločin ve městě.
- FIRE
STATION ($500 / 3x3 čtverce) - Hasičská stanice. Hraje roli v prevenci požárů.
Také pomáhá při všech druzích pohrom.
- HOSPITAL
($500 / 3x3 čtverce) - Nemocnice. Má dobrý vliv na zdraví obyvatelstva.
Varováním má být vyšší stav pacientů než 600, t.zn. více pacientů,
jak je lůžek.
- PRISON
($3.000 / 4x4 čtverce) - Vězení. Zlepší práci policie.
Recreational zones (rekreační zóny)
- SMALL
PARK ($25 / 1x1 čtverec) - Malý park.
- BIG PARK
($150 / 3x3 čtverce) - Velký park. Oba parky mají pozitivní vliv na růst
počtu obyvatelstva (residential), a také zdobí město.
- ZOO
($3.000 / 4x4 čtverce) - Zlepší nárust obyvatelstva (residential), a zvýší
turistický ruch.
- STADIUM
($5.000 / 4x4 čtverce) - Pořízením stadionu jsou občané lépe naladěni
a více loajální, pokud mají místní tým, kterému mohou fandit. K vybrání
jsou :
- Football
- americký fotbal
- Baseball
- baseball
- Soccer
- kopaná
- Cricket
- kriket
- Rugby
- ragby
- MARINA
($1.000 / 3x3 čtverce) - Vodní park, může být postaven jen u vody, s
malou částí na břehu.
BUDGET WINDOW (Rozpočet)
Jedna z nejdůležitějších položek. Pokud
nenastavíte v hlavním MENU položku AutoBudget na ON (bude se tedy rozpočet
schvalovat "sám", někdo to tam na radnici za tebe podepíše), objeví
se BUDGET na počátku každého roku před tebou, abys ho jako starosta schválil.
Dalším nástrojem jsou přesýpací hodiny: pokud se v hodinách prosype všechen
čas, rozpočet se opět schválí bez tvého "DONE" (radní mají za
to, že jsi na obědě!)
Jednotlivé položky rozpočtu
- Property
Taxes - daně z majetku. Je to hlavní zdroj příjmů pro městskou
pokladnu. Střední hodnotu daní nastavujeme šipkami nahoru/dolů. Minimum
je 0% maximum 20%. Optimální je hodnota 7%. Pokud ji zvýšíme, nastává
určitá recese, může se schylovat k odlivu obyvatelstva z města. Někdy
je však zvýšení daní nezbytné. Pokud snížíme daně, začne být město
atraktivní pro podnikání, průmysl i bydlení, přiláká to obyvatele.
- City
Ordinances - Toto je okno pro příjmy a výdaje z rozpočtu radnice. Pokud
chceš detailní rozbor toho, za co radnice vyhazuje peníze, klikni na
KNIHU. Pokud chceš radu, klikni na BUBLINU. V této položce se mohou náhle
objevit peníze proto, že některý z radních změnil některé výdaje sám!
- Bond
Payments - Ukáže, kolik platíme úroků z cenných papírů (půjček).
Podívej se do BONDS.
- Police
Department - Rozpočet policie. Snižuje kriminalitu a potlačuje nepokoje.
Pokud je rozpočet 100%, stojí každá policejní stanice ročně 100$.
Pokud snížíme rozpočet, jsou služby policie horší.
- Fire
Department - Náklady na hasičský sbor. Zajistí prevenci požárů, hašení
požárů, odklízení toxických látek. pokud snížíš rozpočet pod
100%, budou hasiči méně schopní. Jedna hasičská stanice stojí 100$ ročně.
- Health
& Welfare - Výdaje na nemocnice. Dostávají sice peníze ze státního
rozpočtu, ale peníze města jsou také nutné. Na jednu nemocnici jsou náklady
50$ ročně při 100% rozpočtu. Pokud udržujeme 100% částku několik
desetiletí, zvýší se koeficient LE, a tedy zdraví obyvatelstva. K
regulaci nákladů použijeme klikání na šipky.
- Education
- Výdaje na školství. Pokud nemáme školy, je vzdělávání jen v rodině.
Pořízení základních škol zdvojnásobí EQ. (Vysvětleno jinde.) Pokud
rozpočet držíte na plné hodnotě 100%, po několika desetiletích je zvýšen
EQ. Každá škola stojí ročně 25$, COLLEGES pak 100$.
- Transit
Authority - Doprava. Tato položka zahrnuje: Road (silnice), Highway (dálnice),
Bridge (mosty), Rail (železnice), Subway (podzemní dráha), Tunnel
(tunely). Pokud snížíte rozpočet pod 100%, tak začnou tyto stavby chátrat,
objeví se výpadky silnic, dálnic, kolejí, vypadnou části podzemní dráhy.
Mosty a tunely budou nestabilní. Vyplatí se tuto položku nesnižovat!
- To Date
Expense - v tomto sloupci jsou výdaje v položkách za uplynulé měsíce,
od ledna až do současného měsíce. Na přelomu prosinec/leden jsou
hodnoty nulové (ještě jsme v novém roce nic nezískali ani neutratili.)
Pokud koupíme např. policejní stanici za $100 v září, zaplatíme ten
rok jen $33.
- Year
End Estimate - zde jsou výdaje předpokládané za celý rok. Pokud vyvoláme
BUDGET během roku, zobrazí se sem údaje předpokládané do konce
prosince tohoto roku. Pokud BUDGET naběhne na přelomu prosinec/leden,
jsou zde vlastně údaje předpokládané do konce začínajícího roku. Každopádně
je tato částka přičtena nebo odečtena NA KONCI ROKU, během roku je jen
"v papírech".
- KNIHA -
Zde si můžeme ověřit podrobnosti rozpočtu na jednotlivé položky a měsíce.
Zvláštní důležitost mají první tři řádky:
- Property
Taxes
- PROPERTY
TAXES - Hodnota je průměrem všech regionálních daní. Dá se snižovat
a zvyšovat v rozsahu 0-20%, jak jsme si již řekli. Kliknutím na
knihu se dostaneme do podrobnějšího rozpočtu, který uvádí měsíční
zisky z jednotlivých ZÓN: Residential Commercial.
- INDUSTRIAL
- V každé zóně můžeme nastavit šipkami zvlášť daně. Jak nám
roste rozloha využitých zón, tak rostou i odváděné daně.
- City
Ordinances
Finance Safety & Health -Za každou položkou je okénko, na které
když klikneme, zatrhneme položku jako ANO (nebo naopak odstraníme zatržení,
a tím položku zrušíme). Pokud klikneme na okénko se stisknutým
SHIFTem, objeví se popis. Další je pak okénko, které ukáže částku
v dolarech, kterou položka představuje. Částky kladné (jen 4 položky
FINANCE) přinášejí zisk pro pokladnu. Všechny ostatní mají znaménko
minus, jsou to náklady, které platíme (a plundrují nám pokladnu).
- 1
% Sales Tax - Příjem z 1% daně z prodejního obratu. Může ale
brzdit místní podnikání a obchod.
- 1%
Income Tax - 1% dan z příjmu osob a společností. Může ale přispívat
k tomu, že se obyvatelé (RESIDENTS) budou stěhovat pryč.
- Legalized
Gambling - Legalizace hazardních her přináší určité poplatky do městské
pokladny, zvýší turistický ruch a může zlepšit podnikání. Na
druhé straně přitahuje kriminálníky a zvyšuje zločinnost.
- Parking
Fines - Parkovací poplatky přinášejí zisk a také nutí obyvatele
jezdit hromadnou dopravou. Na druhé straně mohou odradit nové
obyvatele od toho, aby se nastěhovali do našeho města.
- Volunteer
Fire Dept - Dobrovolný hasičský sbor. Je levnější jak řádní
hasiči, a přitom zvýší požární bezpečnost ve městě.
- Public
Smoking Ban - Zákaz kouření na veřejných místech. O trošičku zvýší
koeficient zdraví (LE), protože omezí pasivní kouření.
- Free
Clinics - Bezplatná zdravotní péče pro nemajetné - jsou to
zdravotnická zařízení pro nemajetné, kde část nákladů hradí město.
Jejich zřízením zvýšíš LE index (viz dřívější vysvětlení),
a tedy úroveň zdraví ve městě.
- Junior
Sports - Sportovní programy pro mládež přispějí k osvojení zdravých
návyků, takže určitým způsobem pozitivně ovlivní zdraví
obyvatelstva.
- Pro-Reading
Campaign - Kampaň za vymýcení analfabetismu, pozitivně ovlivní
index vzdělání (EQ).
- Anti-Drug
Campaign - Protidrogová kampaň, sníží kriminalitu.
- CPR
Training CPR = Cardio-Pulmonal Resuscitation, resuscitace životně důležitých
funkcí. Tréning CPR znamená nácvik kříšení bezvědomých nemocných
a poraněných (srdeční masáž, dýchání z úst do huby, apod.) Zvýší
úroveň zdraví ve městě (LE index).
- Neighborhood
Watch - Je to program, který alespoň trochu sníží kriminalitu ve městě.
(Propagace sebeochrany obyvatelstva, sledování okolí a hlášení
podezřelých okolností.)
- Tourist
Advertising - Reklama turistice, celonárodní kampaň, která má přitáhnout
turisty (a jejich dolary) do města. Zvýší COMMERCE, místní podnikání.
- Business
Advertising - Obchodní reklama, celonárodní reklamní kampaň, která
má oživit obchodní kontakty. Polepší místnímu průmyslu.
- City
Beautification - Program Za město krásnější. Zvedne ceny pozemků a
přitáhne turisty.
- Annual
Carnival - Každoroční karneval. Zvýší hladinu turistů, a tedy
obchodní ruch.
- Energy
Conservation - Sada opatření, která šetří energií. Může poněkud
snížit nároky města na elektrickou energii.
- Nuclear
Free Zone - Zóna bez jaderného průmyslu. Tato položka nestojí nic.
Je jen politickým postojem. Zlepší vztahy s obyvateli, ale zcela
nepatrně zhorší vztahy s průmyslem (INDUSTRY). POZOR: nijak neovlivní
budování raketových sil a umístění jaderných zbraní na vojenské
základně, jestliže jsi k jejímu vybudování dal souhlas.
- Homeless
Shelters - Péče o bezdomovce. Zvýší počet obyvatel schopných
chodit do práce (tedy počet pracujících v průmyslu, INDUSTRY) a
zcela nepatrně zvýší cenu pozemků.
- Pollution
Controls - Kontrola znečištění životního prostředí. Výrazně sníží
znečištění plynoucí z místního průmyslu. Bohužel to některá
odvětví průmyslu odrazuje.
- Finance
- Souhrná částka, která plyne DO pokladny z poplatků.
- Safety
& Health - Souhrnná částka za bezpečností a zdravotní položky.
- Education
- Souhrnná částka, kterou platíme za vzdělávací akce.
- Promotional
- Souhrnná částka, kterou dáváme za propagační akce.
- Other
- Ostatní výdaje, souhrn.
- Bond Payment
Jsou to dlužní úpisy, cenné papíry, certifikáty. Pokud si na tyto
certifikáty půjčíš peníze - to je hlavní účel této položky -
pak je musíš vrátit. Vydáním certifikátů získáš peníze do městské
pokladny. Certifikáty si koupí občané, ale také z toho chtějí něco
mít - proto jim musíš platit úrok. Finance tedy vypadají tak, že na
certifikáty si půjčíš10.000$ (20.000, 30.000 atd.). Každý rok musíš
zaplatit úrok ve výši několika procent z této částky. Úrok je většinou
5-8%. Při úroku 5% zaplatíš ročně z každých 10.000$ částku 500$.
Úrok je většinou o 1% vyšší než federální úrok (FEDRATE v GRAPHS
WINDOW). Jakmile máš v pokladně více peněz, které nutně nepotřebuješ,
můžeš certifikáty splatit, a tím se zbavíš placení úroků. FED
RATE (federální úrok) se rok od roku mění, v závislosti na národním
produktu a počtu a složení obyvatel národa. Je možné si počkat na
nejvhodnější okamžik, kdy jsou úroky nejnižší, a tehdy uskutečnit
půjčku. Pokud klikneš na BUBLINU, patrně se ti žádné rozumné rady
nedostane. Kliknutím na KNIHU se dostaneš do MENU:
- Loan
Rating - půjčka (hodnocení)
- Total
Bonds - celkem půjčeno kolik
- Bank
Rate% - bankovní úrok
- Next
Bond% - úrok, který bychom dostali, kdybychom si právě teď půjčili
- City
Value - celková hodnota města, tedy všech městských pozemků
dohromady
- Year
to Date Total$ - Celková částka, která přibyla (nebo ubyla) od počátku
roku do nynějška v městské pokladně. Je součtem částek z levého
středního sloupce.
- Estimated
End of Year$ - Částka, kterou by měla městská pokladna získat
(ztratit) do konce roku. Je to položka vypočítaná, může se v průběhu
roku měnit. Čím jsme blíže konci roku, tím je částka přesnější.
Je součtem dílčích částek z pravého středního sloupce.
- Current
Treasury$ - Současná částka v městské pokladně. Tolik je tam
skutečně peněz.
- End
of Year Treasury$ - tolik peněz by mělo být v městské pokladně
koncem roku. Stejná částka se pak objeví jako majetek na počátku příštího
roku. POZOR: někdy nemusejí součty sloupců a konečné součty
"sedět". Jsou totiž počítány přesně, s desetinnými čísly,
kdežto zobrazeny jsou bez desetinných míst!
Texty informačních sdělení:
- Fire -
požár
- Flood -
povodeň, záplavy
- Riots -
nepokoje, demonstrace
- Pollution
- znečištění ovzduší
- Crash -
nehoda, havarie (letadlo)
- Earthquake
- zemětřesení
- Tornado
- tornado
- Monster
- monstrum
- Meltdown
- jaderné zamoření
- Microwave
- typ elektrárny
- Volcano
- sopka
- Fire
Storm - ohnivá smršť
- Mass
Riots - masové nepokoje
- Major
Flood - velké záplavy
- Chemical
Spill - chemické zamoření
- Hurricane
- hurikán
- Power
Plant Needed - potřebujeme elektrárnu
- Citizens
Demand Road & Rail -občané chtějí silnice a železnice
- Citizens
Demand Police - občané chtějí policii
- Fire
Protection Demanded - jsou potřeba hasiči
- Water
Shortage Reported - je málo vody
- Hospitals
Demanded - jsou potřeba nemocnice
- Citizens
Demand Schools - občané chtějí školy
- Industry
Demands Seaport - průmysl potřebuje přístav
- Commerce
Demands Airport - obchod potřebuje letiště
- Residents
Demand Zoo - občané vyžadují ZOO
- Residents
Demand Stadium - občané vyžadují stadion
- Residents
Demand Marina - občané vyžadují MARINU
- Residents
Demand Park - občané vyžadují park
- Industry
Needs Connections - průmysl potřebuje spojení (dopravní)
- Commerce
Needs Connections - obchod potřebuje spojení (dopravní)
- Brownouts
Reported - výpadek elektřiny
- Blizzard
Warning - varování před blizardem (vítr)
- Hurricane
Warning - varování před hurikánem
- Tornado
Warning - varování před tornádem
- Llamas
llamyAlpacas - jihoamerické llamy
- Camels
- velbloudi
- Dromedaries
- jednohrbí velbloudi
- Army
Ants - armádní flákači
- Cold -
chladno
- Clear -
jasno
- Hot -
horko
- Foggy -
mlha
- Chilly
- mrazivý vzduch
- Overcast
- zataženo
- Snow -
sníh
- Rain -
déšť
- Windy -
větrnoBlizzard blizard (druh větru od moře)
- Hurricane
- hurikán
- Tornado
- tornado
- Demolish/Clear
- demolice/uklízení
- Level
Terrain - zarovnávat terén
- Raise
Terrain - zvedat terén
- Lower
TerrainD - snižovat terén
- De-zone
- odstranit zónu
- Trees -
stromy
- Water -
voda
- Dispatch
Police - povolat policii
- Dispatch
Firefighters - povolat hasiče
- Dispatch
Military - povolat armádu
- Power
Lines - vedení elektřiny
- Power
Plant - elektrárna
- Coal
Power - uhelná elektrárna
- HydroElectric
- vodní elektrárna
- Oil
Power - tepelná elektrárna na naftu
- Gas
Power - tepelná elektrárna na plyn
- Nuclear
- jaderná elektrárna
- Wind
Power - větrná elektrárna
- Solar
Power - sluneční elektrárna
- Microwave
- druh elektrárny
- Fusion
- druh elektrárny
- Pipes -
vodní trubky
- Water
Pump - vodní pumpa
- Water
Tower - vodní věž
- Treatment
- čistící stanice na vodu
- Desalinization
- odsolovací stanice
- Mayors
House - dům starosty (tvůj barák)
- City
Hall - radnice
- Statue
- tvoje socha
- Road -
silnice
- Highway
- dálnice
- Tunnel
- tunel
- Onramp
- spojení silnice-dálnice
- Bus
Depot - autobusové nádraží
- Rail -
koleje
- Subway
- podzemní dráha
- Rail
Depot - nádraží
- Sub
Station - stanice podzemky
- Sub<>Rail
- vjezd kolejí do podzemí
- Seaport
- přístav
- Airport
- letiště
- Light
Residential - zóna řidšího obydlení
- Dense
Residential - zóna hustějšího obydlení
- Light
Commercial - zóna řídšího podnikání
- Dense
Commercial - zóna hustějšího podnikání
- Light
Industrial - zóna řidšího průmyslu
- Dense
Industrial - zóna hustého průmyslu
- School
- škola
- College
- universita
- Library
- knihovna
- Museum
- museum
- Police
- policejní stanice
- Fire
Station - hasiči
- Hospital
- nemocnice
- Prison
- vězení
- Small
Park - malý park
- Big
Park - velký park
- Stadium
- stadion
- Marina
- vodní zábavný park
- Sign
Tool - popisná cedule
- Query
Tool - informační nástroj
- Centering
Tool - centrovací terčík
- Raised
Wires - zvednuté vedení elektřiny
- Rail
Bridge - železniční most
- Causeway
- přejezd, zvýšený přejezd
- Raising
Bridge - zvedací most
- Suspension
Highway - zavěšená dálnice (most)
- Reinforced
- zpevněno
TABULKA HOT-KEYS
- CURSOR
KEYS - pohyb po krajině
- HOME
Zoom in, - zvětšení detailů
- END
Zoom out, - zmenšení krajiny
- DELETE
- rotace proti směru hodinových ručiček o 90st
- PAGE
DOWN - rotace ve směru hodinových ručiček
- SHIFT
pokud vytyčujeme zóny, silnici, apod., a najednou si uvědomíme, že je
to špatně, tak stiskneme SHIFT a pak pustíme tlačítko myši: akce se
zruší
- PRAVÉ
TLAČĺTKO MYŠI - centrování
- CTRL +
LEVÉ TLAČĺTKO - buldozer, demolice
- ALT+L -
load city
- ALT+N -
New City (začátek)
- ALT+E
Edit - New MAp (editace mapy)
- ALT+Z -
load SCENARIO
- ALT+S -
save city (save okamžitého stavu)
- ALT+Q -
konec hry
- ALT+P -
pausa
- ALT+1 -
nejnižší rychlost času
- ALT+2 -
střední rychlost času
- ALT+3 -
nejrychlejší tempo
Poslední poznámky
- když
kliknete na letící vrtulník terčíkem (CENTERINGTOOL), jakoby dostal zásah.
Pilot vykřikne: "I`m hit!" "Mayday" (Jsem zasažen. Tísňové
volání.) A zřítí se. (Kdo nemá zvukovou kartu, uslyší nic. Slušně.)
- pokud
chceme povzbudit růst v průmyslové zóně, musímetam přidat i
COMMERCIAL zónu.
- čím více
je krajina placatá, tím dále dohrajeme, protože máme více místa na
stavění.
- nejlepší
elektrárny jsou FUSION. Dvě stačí naobrovské město.
|