Návod:
[Stáhnout RAR návod]
[Verze pro tisk]
Ultima Underworld 1 - Abeceda her - vše co potřebujete pro hry
Ultima Underworld
Úroveň 1
Tady se nebude dít skoro nic důležitého, je to
vlastně taková malá rozjížděčka. Naučte se plavat, bojovat, kouzlit základní
hlouposti jako jídlo a světlo. Dveře jsou většinou pozamykané, klíče jsou na
mapě označené slovem KEY. Toto patro je rozděleno na dvě základní části:
teritorium zelených goblinů a teritorium šedých goblinů. Můžete se s nimi
bavit, zkoumat jejich obydlí, dokonce vykrást jejich zamčené pokladnice, ale co
udělat musíte je najít zeleného goblina jménem Languo podle mapy a vzít si od
něj recept na polévku ze shnilého červa (Rot worm stew recipe). Na jihovýchodě
mapy najdete malou místnost s jasnovideckou koulí. Takovýchto koulí najdete po
cestě více, každá z nich vám přiblíží pohled do některé z důležitých místností
(hlavně skrytých), do žádné z ostatních koulí se však dívat nemusíte, pouze
tato první je důležitá. Podívejte se do ní a zapište si, jakou barvu cesty
koule ukazuje, tato informace bude potřebná na samém konci hry. Ve střední
severní části mapy se nachází několik menších jeskyněk zakončených mostíkem
přes řeku, pohybuje se v nich pavoučí samice, kterou zabijte a seberte jedno
její vlákno (spider thread), pokud snad náhodou vlákno nenajdete, mějte na
paměti, že ho budete v páté úrovni nutně potřebovat, takže si jedno po cestě
opatřete, válí se většinou v okolí pavouků. Pokud si chcete ušetřit problémy s
umíráním, můžete se stavit pro Stromek života. U prvního kříže, nacházejícího
se u místnosti ve tvaru kříže, můžete odříkat mantry. Kdo si chce prodloužit
putování, může si vyřešit hádanku se čtyřmi ciferníky ovládajícími pohyb sloupů
v hale na severovýchodě. Řešení je následující: uvažujeme-li, že nula odpovídá
páčce v horní pozici, nastavte po směru hodinových ručiček tyto hodnoty
1,2,3,4. Sloupy se tak nastaví do pozic, po kterých je možno vyskákat nahoru.
Úroveň 2
Toto patro obývají trpaslíci, jsou zde čtyři
základní sekce - obydlí trpaslíků a jejich krále, zlaté doly s kovářem, úsek
vysutých cestiček za trpaslíkem Ironwitem a nevýznamná SV část, kde je jen
několik run. Opět zde musíte udělat pouze dvě nezbytné věci. Nabídněte se
trpasličímu králi Goldthirstovi (příznačné jméno), že zabijete nestvůru zuřící
ve zlatých dolech. Podle mapy, kde je označena jako "oko" ji najděte
a zabijte. Není nic jednoduššího, je to obyčejný Beholder neboli Gazer.
Všimněte si také, že krumpáčem můžete rozbíjet větší kameny stojící v cestě. Až
bude po všem, jděte si ke králi pro odměnu, dostanete důležitý diamantový nožík
Gemcutter, který použijete později. Druhou důležitou věcí, kterou budete moci
udělat až později, je dát místnímu kováři Shackovi opravit Meč Spravedlnosti
(Sword of Justice), tj. skovat jeho dva díly dohromady. Dále jsou tu dva
postranní úkoly pro ty z vás, jež jsou chtiví všeho a chtějí získat velkou
zásobu peněz okradením trpaslíků. Tyto dva úkoly spolu vzájemně souvisí,
udělejte je v tomto pořadí: jděte za samotářským trpaslíkem Ironwitem a
příjměte jeho úkol, chce získat zpět ztracenou mapu (Blueprints). Pošle vás do
spleti vysutých cestiček. Snažte se nepadat dolů, motají se tam bezhlaví. Časem
najdete klíč a pak zelenou lahvičku s létacím nápojem. Pomocí tohoto nápoje
přeleťte díru ve vysuté cestě, v následující místnosti najdete mapu. Inrowit
vám za tuto mapu věnuje další (silnější létací nápoj. Teď přichází na řadu
vyloupení Goldthirstovy pokladnice. Jděte za trpaslíkem hlídajícím vchod k
pokladu (pravé dveře za trůnem trpasličího krále) a řekněte mu heslo "DECO
MORONO", pustí vás na exkurzi do klenotnice a ironicky prohodí, že si vše
klidně můžete prohlédnout zblízka. Jak známo, trpaslíci jsou těžce lakomí a
brzy poznáte, že poklad se nachází v hluboké propasti, kde prohlídka zblízka
znamená prohlídku navždy. Nicméně skočte dolů, zabijte monstrum a klidně si
nahrabte peněz, co se do vás vejde. Potom vypijte létací nápoj od Ironwita a
hurá nahoru. Trpasličího krále pozlobíme ještě jednou, ale až později.
Úroveň 3
Tady už je toho k dělání víc. Toto patro je z
části zatopeno vodou, jeho centrum tvoří ostrov obývaný různobarevnými ještěry.
Narazíte i na obydlí raubířů, kteří se chovají velmi nepřístojně, takže je
lepší je pobít. Za pokojem jejich kapitána je tajná místnost s několika
užitečnými předměty. Důležité ovšem je najít potrhlého prodavače lamp a svíček
Zaka (viz mapa) a koupit od něj Svíci Obětování (Taper of Sacrifice). Pokud si
nebudete jistí, která z nabízených věcí je touto svící, prohlížejte si předměty
identifikačním kouzlem OWY - Name Enchantment. Další nezbytnou věcí je ostří
Meče Spravedlnosti, které je přepečlivě ukryto za zákysovým tajným vchodem v
jihovýchodní části mapy. 0 jeho existenci se dozvíte tak, že budete
systematicky osahávat víno rostoucí na stěně, v jednom místě tak odkryjete
tajný vchod, za nímž je tahací řetěz. Ten vám otevře vstup do chodby naproti,
kudy dojdete k půlce meče. Na tomto problému jsem se zasekl na pár dní, ale tak
už to chodí. V tomto patře se nachází ještě třetí předmět z osmi Cabriových
artefaktů, je to Pohár Zázraků, ale ten získáte až později pomocí flétny a
několika kousků kadidla. Abych nezapomněl, po cestě se snažte nasbírat pár
kousků kadidla (incense), budete je potřebovat: Teď ale přichází na řadu
smlouvání s ještěry, nepříjemná to záležitost. V zamřížované cele uprostřed
ostrova vězní ještěři kouzelníka jménem Murgo (na mapě "vězeň"), je
to zároveň jejich jediný vězeň, takže ho rychle poznáte. Musíte přesvědčit
hlídkující stráž, aby ho pustila z cely, ale má to háček, ještěři mluví cizím
jazykem! Podle následujícího slovníčku si musíte dešifrovat jejich řeč a
přemluvit strážného k otevření klece. Pokud vám některé z výrazů stále nebudou
dávat smysl, můžete je konzultovat s vězněm, který sice ještěří řeč zná, ale
zase je němý, takže vám bude posunky ukazovat, co který výraz znamená.
bica
|
ahoj, sbohem, čau, měj se
|
|
sseth
|
ano
|
'click
|
ne
|
sstresh
|
pomoci
|
'click-iriass
|
Sir Cabrius
|
Thepa
|
Ještěři
|
eppa
|
navštívit
|
thes'click
|
nenávist
|
isili
|
já
|
thesh
|
líbit se
|
kri'kla
|
ten, co se skrývá
|
thit
|
potřebovat
|
ossli
|
dost
|
tosa
|
ty
|
sel'a
|
dát (obchodovat)
|
Urgo Murgo
|
(vězeň, asistent Dr. Owla)
|
sor'click
|
cizinec
|
yeshor'click
|
přítel
|
sorr
|
nepřítel
|
yethe
|
zabít, zničit
|
sorra
|
ukrást
|
zekka
|
jídlo
|
Brzy se dozvíte, že strážný prahne po jídle.
Ovšem nechce jen pár jablek, má zálusk na celou zásobu jídla a vězně pustí
teprve až mu předáte větší množství potravin. Murga ale musíte dostat ven za
každou cenu: Tolik k důležitým věcem. Nedůležité jsou tyto dva úkoly: přinést
ztracenou Ossikovu listinu Ishtassovi (mapa) a dát červený diamant Iss'leekovi
(mapa), ale žádný velký užitek z toho není.
Úroveň 4
Čtvrté sklepení je rozděleno na tři teritoria -
největší část patří důstojnému řádu rytířů, který následuje osvícené myšlenky
Sira Cabriuse a sídlí v jihozápadních jeskyních. Rytíři jsou v neustálém sváru
s málo civilizovanými troly, kteří obývají vedlejší, jihovýchodní sluje. Třetí,
severní část si pro sebe zabral šílený rytíř Roderick, se kterým budete mít co
do činění. Nejdříve navštivte řád rytířů, jděte přímo za jejich velitelem
Dornou Ironfistem a nabídněte se, že zneškodníte Rodericka. Doporučuji promluvit
si se všemi rytíři, protože se od nich dozvíte mnoho důležitých věcí o životě v
Abyssu. Potkáte také klenotníka Dereka, kterému darujte diamantový nožík
Gemcutter. Za odměnu vám řekne o Prstenu Pokory a kód potřebný k jeho získání.
Poté zabijte Rodericka (raději z dálky, je to tvrďák, najdete ho v hale na
severu) a vyzvedněte si od Domy odměnu - Praporec Cti (Standard of Honor). Dále
jděte vyhledat trola jménem Sethar a nabídněte se, že mu ukuchtíte Červí
polévku. Všude v Ultimě se válí spousta misek, hlavně v obydlených celách.
Jednu najděte a nasbírejte do ní tyto komponenty: Portské víno (Port),
Hnilobného červa (Rotworm-s jistotou mohu tvrdit, že jsem ho našel až v level
6, ale je možné, že se nachází i výše) a zelenou houbu (green mushroom). Poté použijte
recept na polévku od Langua z první úrovně a ze směsi se stane polévka. Za
polévku vám trol Sethar věnuje několik dračích šupin (Dragon scales), které
použijete o patro níže. Teď se přesuňte na severovýchod, do velké haly nazvané
Bullfrog Puzzle. Zde musíte otáčením ciferníků a mačkáním tlačítek poblíž
vchodu vystavět cestu k protější stěně haly. Stavění cesty je jednoduché, hala
je rozdělena na 8x8 pohyblivých plošinek. Ciferníkové ručičky navolují X a Y
souřadnice plošinky, se kterou chcete pracovat. Dvě tlačítka vedle ciferníků
prostě pohybují navolenou plošinkou nahoru a dolů. Poblíž tlačítek leží magická
hůlka jejíž jedinou funkci je vracet halu do původního stavu, kdybyste jste
skončili v zoufalém zmatku. Nesmíte zapomenout a udělat konec cesty trochu
nižší, aby z něj bylo možno skočit do výklenku ve stěně, jinak se praštíte o
strop a spadnete do vody. Tato protější stěna má dokonce hned dva vchody -
jeden viditelný vlevo a druhý neviditelný vpravo. K levému si cestu postavit
musíte, protože se za ním nachází schodiště dolů na hřbitov (hřbitov je
separovanou částí pátého patra). Pravý vchod skrývá poklad, ale musíte už
zvládat létání, abyste visící dveře mohli otevřít, alespoň mě se to jinak
nepovedlo. Sejděte tedy k hrobům a podle mapy patra pět najděte jílec Meče
Spravedlnosti (Hilt of Sword of Justice). S oběma částmi meče se vraťte do
patra druhého a zaplaťte kováři, aby vám meč opravil. Spravený meč bude dosti
silnou a téměř nerozbitnou zbraní, takže ho doporučuji hned použít pro boj.
Následující věci, týkající se úrovně čtyři, již nejsou nutné k dohrání hry.
Můžete se stát jedním z rytířů, stačí říci Dornovi, že chcete vstoupit do řádu.
Jakmile se stanete jedním z nich, získáte přístup do jejich zbrojnice a tam se
panečku vyzbrojíte. Nejdříve ale dostanete za úkol přinést ztracenou písemnost
Writ of Lome. Získáte ji tak, že vyhledáte trolla Lakshi na jihovýchodě mapy a
zeptáte se ho na strážného jménem Rawstag. Tomu věnujete jakýkoliv červený
diamant a on vám otevře zamčené dveře za velkou trolskou halou, kde listinu
naleznete (viz. mapa). Další věc, pro kterou vás Dorna pošle, je Zlatý Tác
(Golden Plate). Ten se nachází na SZ v bludišti Maze of Silas, které otevřete
přehozením pák do pozic stříbrná, zlatá, zlatá, stříbrná, stříbrná, zlatá (tuto
kombinaci najdete vyrytou do dvou rytířských hrobů). Bludiště vlastně bludištěm
není, je to jen spleť úzkých uliček, kde se válí některé užitečné předměty,
hlavně za třemi tajnými vchody. Tác doneste Domovi a stanete se členem
rytířského řádu, pak můžete vyrabovat zbrojnici.
Úroveň 5
Nejdříve najděte Marrowsucka (Vycucávač Maku,
opět příznačné jméno) a požádejte ho, zda by vám nevyrobil boty z dračí kůže
(Dragonskin boots). Aby je mohl ušít, potřebuje silné pavoučí vlákno (spider
thread), které najdete kdekoliv v blízkosti hejna pavouků, já jich pár našel už
v první level po zabití pavoučí samičky a dračí šupiny (dragon scales), jež vám
v minulé úrovni vyměnil Sethar za polévku. Boty si ihned obujte. Jsou pevné a
spolehlivé a později, v lávových úrovních, je budete nutně potřebovat. Další
zastávkou bude získání Prstenu Pokory (Ring of Humility), ten se nachází v
místnosti na SZ s podstavcem uprostřed. V rozích této místnosti se nachází
čtyři páky, za které musíte zatáhnout v pořadí, které vám poradil klenotník
Derek (SZ,JV,SV,JZ), aby se prsten na podstavci objevil. Ale pozor, zákysové
místo! Při tahání za táhla se musíte plahočit těsně při stěnách, jakmile
učiníte krok směrem do středu místnosti, všechno se anuluje. Proto neztrácejte
hlavu a snažte se plahočit při stěnách a tahat za páky stále znova, dokud se
prsten na podstavci neobjeví. Poslední věc, co zde zatím musíte udělat je
promluvit si s Eyesnackem o hudbě a získat pořadí not pro flétnu - noty
3,5,4,2,3,7,8,7,5. S připravenou flétnou a alespoň třemi kousky kadidla se
vraťte do třetí úrovně, do malé sluje přístupné pouze z vody, kde beholder
hlídá malý podstaveček v rohu (na mapě Cup of Wonder). Zabijte beholdera a
přejeďte loučí po jednom z kadidel, to zesvětlá na důkaz toho, že hoří. Pak ho
ťuknutím na levou myš čichejte, Avatar se zdroguje a zjeví se mu první dvě
písmena posvátné mantry, učiníte-li to ještě dvakrát s dalšími kadidly, získáte
mantru celou, je to slovo "INSAHN". Líní mohou čichání kadidel
přeskočit a rovnou tuto mantru použít. U podstavečku je pak třeba zahrát na
flétnu noty od Eyesnacka a objeví se Pohár Zázraků (Cup of Wonder). Zpět v
pátém sklepení se ještě můžete stavit u jezírka lávy a promluvit si s ženou
jménem Judy o jejím ztraceném Tomovi. Později jí budete muset přinést obrázek
Toma od Bolinarda z level 7: Úroveň detailu je opět zarážející, protože blízko
Zaka v level 3 je na zdi maličký nápis říkající "Tom loves Judy".
Zůstávají dobrovolné úkoly: promluvíte-li si k kouzelníkem Anjorem, dostanete
za úkol přinést mu velké množství nerostu zanitu z blízkých dolů. Brzy však
zjistíte, že vchod do dolů je zablokován. Jedině bývalý správce dolů,
Kneenibble zná tajný kód 7,2,6, který zadejte v operační místnosti (Dispatch
Chamber) natáčením ciferníků po směru hodinových ručiček. Až tak učiníte,
vyjedou mříže blokující malou postranní místnůstku. Odtamtud budete
teleportováni do dolů. Tam, ve stylu Pacmana, posbírejte všechny kousky zanitu
a odneste je kouzelnkovi Anjorovi. Za odměnu dostanete velký kus zlata, který v
podstatě na nic není, až na to, že pohled na něj ztopoří trpaslíka Goldthirsta.
Úroveň 6
Toto patro je zamořeno kouzelníky. Není divu, že
všechno zde se točí kolem nich. Nejdříve odneste knihu od Bronuse Morlockovi,
Morlock vám podá informace o Knize Poctivosti (Book of Honesty). Na
severozápadě této úrovně podle jeho slov najděte pokoj ve tvaru přesýpacích
hodin končící neviditelnými dveřmi. Za nimi přeskočíte propast a v další
místnosti knihu naleznete (na mapě "B"). Další důležitý kouzelník je
dr. Owl, který se s vámi ale bude bavit teprve poté, co zařídíte propuštění
jeho asistenta Murga z vězení ještěrů, ale to už jste určitě udělali. Řekne vám
o tajné skrýši, kde se nalézá Víno Soucitu (Wine of Compassion). Je to
obdélníková místnost s kostičkovanou podlahou, ve které jsou dva bezhlaví (na
mapě "V"). Nachází se v severozápadní části této úrovně, kousek od
haly plné červů všeho druhu (v této hale jsem také nalezl červa Rotworm). Podle
slov dr. Owla se podívejte pod jednu z dlaždiček v jihovýchodním rohu kostičkované
místnosti, najdete tam Víno Soucitu. Dalším kouzelníkem na holení je Illomo,
promluvte si s ním a slibte, že se podíváte po jeho příteli Gurstangovi, je to
důležité! Pokud jste zvědaví, jak mne napadlo používání kadidel, můžete si
promluvit s kouzelníky Louvnonem a Fyrgenem, jsou to experti na halucinace.
Podle mapy najděte golema (na mapě "G") a vyzvěte ho na souboj.
Pomocí Meče Spravedlnosti ho poražte a získáte Štít Udatnosti (Shield oF
Valor). Následující věci už nejsou nutné, nicméně, kouzelníkovi Ranthru můžete
přinést knihu "Properties of Runestones" (na mapě "P").
Gralwart vám dá tip, jak získat silnou runu Vas, popíše vám místo, kde se
nachází teleport ve stěně (na mapě "T"). Vejdete-li do tohoto
teleportu za účelem získat runu, musíte v objeveném pokoji posbírat čtyři
zelené diamanty a položit je na čtyři políčka s obrazy očí v jeho rozích. Potom
se vraťte do středu místnosti a stiskněte šedivé tlačítko. Ze stropu spadne
runa Vas, tmavé tlačítko vás teleportuje pryč.
Úroveň 7
Zde je toho k dělání spoustu, jedná se vlastně o
poslední civilizovanou úroveň, protože podlaží osmé je už jen změtí ohně a
kamene. Začínáte na vysoko postaveném ostrůvku na jihozápadě, všude okolo jsou
sluje plné spojenců ďábelského mága Tyballa. Tybalovo doupě, kde je zároveň
vězněna princezna Arial, se nachází v jihovýchodním rohu mapy. Znakem
"X" jsou označeny tři schodiště sestupující do level 8. S poskoky
tybala nemusíte bojovat, pokud najdete Medallion of Passage (na mapě
"M"). Je ovšem možné je všechny pobít a s vaší jistě pokročilou
úrovní zkušenosti by to neměl být problém. Najděte muže jménem Naruto a vezměte
si od něj šedý klíč ke dveřím v ohni. Krajní SV schodiště do level 8 vede do
míst, kde jsou poházeny kusy minerálu Orb Rock, jeden z nich si vezměte. Tato
malá jeskyně má ještě jeden východ směrem vzhůru, kde leží důležitý klíč. Další
vchod do level 8, trochu jižněji od prvního, vede opět do malé jeskyňky, která
ústí zpět do úrovně 7. Pohádková postavička Imp vám dá vybrat z mnoha předmětů
správnou korunu, která pomůže najít Tyballa. Našel jsem ji pomocí
identifikačního kouzla. Všimněte si čtvercové spleti cestiček v jihovýchodní
části mapy, to je bludiště vedoucí k Tyballovi. Použijete-li tam korunu, ukáže
se žlutá cestička, jež vás provede bludištěm. Kdo ale chce být liška podšitá a
chce vpadnout na kouzelníka ze zálohy, může se bludišti vyhnout. Stačí totiž
přijít na místo označené na mapě "R" a zakouzlit Reveal (OAQ). Objeví
se tajné dveře vedoucí přímo do Tyballovy pracovny. Tak nebo tak se dostaňte do
haly, kde má svou magickou kouli na podstavci. Na tuto kouli rychle hoďte Orb
Rock, tím ji zničíte a Tyballova moc ochabne. Zabijte ho a seberte dva klíče,
které z něj vypadnou. Osvoboďte Arial. Teď jděte do severozápadní části mapy
osvobodit vězně. Jedním z nich je Gurstang o kterém se zmiňoval kouzelník
Illomo. Řekněte mu, že víte o FOLANAE a on vás pošle zpět za Illomem. Než tam
půjdete, osvoboďte vězně Bolinarda, dá vám obrázek Toma pro Judy. Vězeň Smonden
vám dá klíč od dveří v SZ růžku mapy a konečně Kallistan vám daruje sklíčko
Crystal Splinter, díky němuž uvidíte tajný vchod nacházející se v centru mapy.
Tento vchod vede do sektoru zvaného Tombs, kde se válí pár užitečných věcí:
Nyní jděte za Illomem, který, potěšen zprávou o Gurstangovi, se zmíní o knize
Folanae Fanlo. Jděte ke kříži v této šesté úrovni a zašeptejte matru
"FANLO", získáte první část Klíče Věčnosti (Key of Infinity) nazvanou
Klíč Pravdy (Key of Truth). Jděte o patro výše a dejte Judy obrázek Toma.
Ukápne jí slza lásky a na zemi se změní v Klíč Lásky (Key of Love). S poslední
částí, Klíčem Kuráže, to bude složitější. Vraťte se do sedmé úrovně, do jejího
SZ růžku a klíčem od Smondena odemkněte přístup ke schodišti vzhůru. Jděte
nahoru a probijte se až do level 3, kde naleznete Klíč Kuráže (Key of Courage).
Po cestě jste si v level 4 možná všimli bludičky, která vás láká k použití
podivného kouzla. Nevěřte jí. Všechny tři části klíče teď v inventáři na sebe
položte, čímž získáte Key of Infinity.
Úroveň 8
Tato finální úroveň už není příliš složitá.
Najděte muže jménem Carasso, jediného obyvatele této nejspodnější jeskyně. Poví
vám o kostech Tyballova bratra Garamona a dá vám klíč Skull Key. Podle mapy
Garamonovy kosti najděte (nachází se u nich pár run a hůlky) a odneste je do
level 5 k hrobům. Na mapě je jedna z hrobek označena jménem Garamon, tam kosti
použijte na hrob a zjeví se kouzelníkův duch: Odpovězte mu na dvě pokoutné
otázky slovy "TALISMANS" a "VOLCANO". Řekne vám, jak
zabránit příchodu Tyballem vyvolaného démona zvaného Slasher of Veils na svět. Vraťte
se do osmé úrovně a Klíčem Věčnosti odemkněte démonovu halu uprostřed mapy.
Uvnitř uvidíte démona rodícího se z ohně. Nadopujte se všemožnými štíty a
lektvary, přichází chvíle pravdy. Abyste zastavili démonovo zrození, naházejte
do ohně okolo něj všechny nashromážděné Cabriovy talismany - Cup of Wonder,
Taper of Sacrifice, Sword of Justice, Standard of Honor, Ring of Humility, Wine
of Compassion, Shield of Valor a Book of Honesty. Dojde k otevření astrální
brány, kudy bude Avatar vcucnut do astrálního světa. Z místa, kde se objevíte,
povedou tři cesty: modrá, červená a zelená. Zašátrejte v paměti a vybavte si
barvu, kterou ukázala koule v první úrovni. Po cestičce téhle barvy běžte až k
teleportu a voilá, konec. Hutná hra, co?
|