Návod:
[Stáhnout RAR návod]
[Verze pro tisk]
Virtual Pool 3 - Abeceda her - vše co potřebujete pro hry
Virtual Pool 3
Tento článek by měl posloužit
hlavně začínajícím hráčům, měl by vás naučit nejenom správnou základní
terminologii, ale také alespoň zjednodušená pravidla jednotlivých her.
Nejprve několik základních pojmů:
- Kapsa - díra, umístěná na hracím stole, do které
se šťouchají koule
- Koule - dělí se na půlové a celé (s pruhem nebo
bez) + bílá
- Tágo - nástroj, jímž se dopravují koule do
kapes
- Rozstrk - úvodní šťouch, kdy bílá koule rozstřelí
ostatní koule po stole
- Ohlašování - možnost hry, při které hráč musí
hlásit, jakou kouli bude hrát, případně pak ještě do které kapsy
- Faul - prohřešení proti správné hře. Faulem u
všech her je, když se bílá koule dostane do některé z kapes nebo opustí
stůl. U většiny her, kromě povolených případů, je faul i v tehdy,
když se po šťouchu bílá koule nedotkne žádné jiné koule. Po faulu
hraje protihráč a má možnost nastavit si bílou kouli podle typu hry.
Jednotlivé hry:
Osmička
Osmička je u nás asi nejrozšířenější
hrou. Hraje se s jednou bílou a patnácti barevnými koulemi. Koule jsou rozděleny
na plné, půlové a černou. Každý hráč má jeden druh koulí. Ten si zvolí
tak, že na úvod trefí jeden z hráčů některou kouli do kapsy a tento druh
koulí pak hraje až do konce hry. Druh koulí se zobrazí vedle jména hráče.
Úkolem hry je dostat do kapes postupně všechny své koule a nakonec kouli černou.
Hráč má za povinnost vždy pomocí bílé koule nejprve trefit kouli své
barvy, pokud tak neučiní, jedná se o faul. Nelze zahrát tak, že trefíte
nejprve kouli protihráče, která pak shodí do kapsy kouli vaší. Opačně však
ano. Pokud se trefíte nejprve do vlastní koule, která následně do kapsy umístí
kouli protihráče, nejde o faul a pokračuje protihráč bez možnosti nastavení
bíle koule. Černá koule se umisťuje naposled a neplatí velmi rozšířené,
avšak klamné pravidlo, že je povinností trefit ji do protilehlého rohu, než
kam spadla koule předchozí. V případě, že do kapsy spadne koule černá dříve,
než jsou všechny hráčovi koule již odehrány, tento hráč prohrál celou
hru. To neplatí, pokud je černá koule umístěna do kapsy během prvního
šťouchu - rozstrku. Pokud se toto povede, hráč vyhrává hru. Faulem u této
hry je i případ, kdy žádná z koulí po šťouchu nenarazí na mantinel nebo
pokud bílá koule nenarazí na žádnou kouli barevnou. V případě, že v
kapse skončí některá z koulí po faulu nebo nedovoleně, nevrací se na herní
plochu.
Po faulu má protihráč možnost
nastavit si bílou kouli libovolně po stole a hrát odkud chce. Vítězem hry
se stává ten, který první podle pravidel trefí černou kouli do kapsy. Osmička
se většinou hraje na 3 nebo 5 vítězných her.
Devítka
Devítka je hra nejvíce hraná
u nás na turnajích. Hraje se s devíti koulemi očíslovanými od 1 do 9 a
koulí bílou. Úkolem je trefit postupně za sebou očíslované koule od 1 do
9. V případě, že se některá z koulí trefí mimo pořadí, jedná se o
faul a koule se vrací zpět na herní plochu. Tato hra se hraje na body. Za každou
správně trefenou kouli hráč získává bod. Hra se hraje na určitý počet
bodů, vítězem je ten, který tohoto počtu bodů dosáhne první.
Straight Pool
Pravděpodobně nejjednodušší
kulečníková hra. Hraje se na body s 15 barevnými koulemi a bílou. Za každou
trefenou kouli do kapsy se hráči připočte jeden bod. V případě faulu se
jeden bod odečítá. Koule trefené do kapes po faulu se vracejí na stůl. Cílem
je dosáhnout požadovaný počet bodů jako první.
Snooker
Má daleko složitější
pravidla. Jen stručně. Hraje se tak, že máte za úkol nejprve trefit do
kapsy kouli červenou a následně po tom některou kouli barevnou. Za každou
trefenou červenou kouli získáváte bod, za každou barevnou podle její bodové
výšky. Nejvíc je černá. Ve chvíli, kdy dojdou na stole červené koule,
postupně se do kapes hrají podle jejich očíslování koule barevné. Vítězem
je ten, kdo získá alespoň stanovený počet bodů.
|