Návod:
[Stáhnout RAR návod]
[Verze pro tisk]
Medieval: Total War - Abeceda her - vše co potřebujete pro hry
Medieval: Total War
Tento návod byl vytvořen ze stránek Medieval
- Czech Comunity. Na těchto stránkách naleznete mnohem víc informací a
tak vřele doporučuji.
Organizace armády
Je mnoho způsobů jak přistoupit ke hře. Někdo se
zaměřuje především na strategickou část a nechává si bitvy generovat počítačem,
někdo taktickou část hraje stylem "všechno do útoku" a někdo si
hru vychutnává a pokouší se porazit nepřítele brilantní taktikou. Nutno
podotknout, že zvládnutí taktické části vám může zachránit i předem
ztracené bitvy.
Formace
Možná teď mávnete rukou a řeknete si, že na výběru formace, obzvlášť
když jsou jen tři, nic není. Zdání ale může klamat a použití správné
formace ve správný čas může mít velký význam na výsledek bitvy.
Těsná (Close)
Těsná formace je základní útvar pro všechny jednotky. Je bez debaty
nejvýhodnější v boji muže proti muži, kde je důležité, aby se většina
vojáků co nejdříve zapojila do boje. Podstatné je také to, v kolika řadách
vojáci stojí. Některé typy jednotek (zejména ty vybavené kopím) se při
seřazení do čtyř řad stávají prakticky neprorazitelné a vojáci se v
nich zapojují všichni do boje. Z zásadě záleží na délce zbraně, kterou
disponují.
Volná (Loose)
Tato formace, kdy se vojáci rozptýlí po velké ploše je nejvhodnější,
je-li vojsko pod nepřátelskou palbou. Zásah je tak méně pravděpodobný a
vojáci mají navíc prostor uhýbat pře šípy. Systém hry jim proto v této
formaci přiděluje dodatečný bod k brnění. Ale pozor! V žádném případě
v rozptýlené formaci nevstupujte do boje muže proti muži. Nepřítel snadno
pronikne mezi tvé vojáky a ti budou bojovat proti přesile. Naprosto vražedná
je pro kopiníky, kteří se spoléhají především na těsnou linii a byli by
snadno zmasakrováni.
Nevýhodná pro přímý boj je také proto, že je penalizována nižší
morálkou. Každý voják se bude cítit více ohrožen, neboť se mu nebude
dostávat podpory od souseda. A nakonec ještě jedna nevýhoda. Jednotka v této
formaci se neúměrně zvětšuje, je hůře ovladatelná a v některých případech
si dokonce velitel ani nemusí všimnout, že se blíží nepřítel.
Klín (Wedge)
Může se nám zdát, že klín je ideální formace pro útok. Není však
tak jednoduché a vždy je třeba dobře uvážit, jestli jej použít. Je-li
jednotka v klínové formaci, semknou se vojáci do trojúhelníkového tvaru. V
boji se pak chovají mnohem agresivněji než obvykle. Bojový systém tuto
situaci simuluje tak, že přidá 3 k útočnému faktoru a stejně bodů
odebere z obranného. Co to způsobí je zřejmé - větší ztráty. Nenechávejte
tedy jednotku v klínové formaci, pokud právě neútočí.
Kdy tedy použít klínovou formaci? Nejlepší je použít ji proti nepříliš
odolným jednotkám, tedy tam, kde je předpoklad rychlého vítězství a zahnání
nepřítele. Může se použít také za situace, kdy více jednotek útočí na
jednoho nepřítele a je žádoucí, aby si vzájemně nepřekáželi. Lze ji
také použít k proražení slabé linie a útoku na jednotku za touto linií.
Ale pozor, aby vám zbývající vojáci nevpadli do boků. Nevýhodou formace
je, že v počáteční fázi útoku je zapojeno málo vojáků.
Útočné režimy
Druhou důležitou věcí je vydání správných operačních rozkazů. Každý
typ jednotky potřebuje odlišný přístup a odlišné rozkazy
Podle libosti (AT Will)
Vztahuje se pouze na jednotky vyzbrojené zbraněmi pro boj z blízka. V
tomto režimu budou jednotliví vojáci opouštět formaci a hledat si samostatně
nepřátelského protivníka poté, co se tvá jednotka přiblíží k nepříteli.
Není příliš vhodné využívat tento příkaz pro jednotky vybavené kopím.
Ty je lepší držet v řadách těsně u sebe.
Držet formaci (Hold Formation)
Tento režim naopak přikazuje vojákům, aby dodržovali formaci. Mohou se
nepatrně vzdálit, ale jinak neustále drží svou pozici. Tento příkaz se
používá zejména při obranných bitvách, kdy je žádoucí držet své muže
těsně u sebe. Dobrou taktikou také je zastavit takovou jednotkou postup nepřítele
a vpadnout mu do boků mobilnějšími jednotkami. Jelikož se jedná o obranný
příkaz, dostává jednotka bonus +2 obrana a -2 útok.
Odstup (Skirmich)
V tomto modu se jednotka vyhýbá přímému boji muže proti muži. Pokud
velitel jednotky zpozoruje, že se nepřítel přiblížil, automaticky přikáže
ústup. Využívá se především pro jednotky slabší a mobilnější než
jsou nepřátelské. Pokud si velitel jednotky nevšimne, že se nepřítel přiblížil,
může být jednotka napadena a proto je třeba dávat si na takové situace
pozor. Naopak je to návod, jak útočit na nepřátelské oddíly v tomto režimu
- útok z boku nebo ze zálohy.
Držet pozici (Hold Position)
Tento režim může být zapnutý nebo vypnutý a ovlivňuje chování
jednotky jako celku (oproti od příkazu Držet formaci, který se vztahuje jen
na vojáky uvnitř jednotky). Ideální využití je při bránění úzkého průchodu,
mostu, brány atd. Po vydání příkazu nastane:
-
jednotka nezmění směr pohledu, ani se nevydá kupředu proti nepříteli, aby
na něj zaútočila
- pokud bude střílet ze střelných zbraní, nezačne pronásledovat
prchající cíl, který se dostane z dostřelu
- pokud je jednotka vytlačena z
pozice, k jejímuž držení byla určena, pokusí se tuto pozici následně opět
zaujmout
- pokud se jednotka střetne s nepřítelem a její protivník se obrátí
na útěk a přestane útočit, nebude jej jednotka pronásledovat, pokud není
její morálka na stupni Impetuous. U disciplinovaných jednotek je menší
pravděpodobnost, že se dostanou do tohoto stavu
Střelba podle libosti (Fire AT Will)
Tento režim se vztahuje pouze na střelecké jednotky a je to jejich základní
nastavení s výjimkou dělostřelectva. Jednotka v tomto modu střílí na nepřítele,
který je nejblíže před ní. Výjimkou je pouze situace, kdy tato jednotka se
nachází v boji muže proti muži s vlastní jednotkou. Předejde se tak způsobení
vlastních ztrát. Já osobně ve většině bitev toto nastavení ihned vypínám,
neboť způsobuje plýtvání municí a raději určuji cíle osobně.
Dělostřelectvo a obléhání
Dělostřelectvo je v Medievalu brutálně účinné,
pokud je správně umístěno a použito. Takže se podíváme na to, jak je správně
použít.
Základem je umístit dělostřelectvo tak, aby mohlo vůbec něco zasáhnout. Při
rozmisťování jednotek si nejprve dobře rozmyli kam je postavíš. Jakmile je
jednou umístěno, nelze s ním už hýbat! Zejména při obléhání hradu je třeba
dávat pozor na to, aby obléhací stroje mohly zasáhnout hradby. I zde platí
samozřejmě pravilo, že čím výše tím lépe. Získáš tím větší dostřel
a současně snížíš riziko ostřelování nepřítelem. Jednotky vyslané ke
zničení tvého dělostřelectva budou "funět" do kopce, zatímco ty
je můžeš ostřelovat. Ukazatelem myši se můžeš ověřit, jaké území
bude moci tvá jednotka postřelovat.
Většina děl a praků má navíc minimální dostřel stejně jako maximální,
V praxi to znamená, že jakmile nepřátelská jednotka postoupí příliš blízko,
dostane se do mrtvého úhlu a ty na ni nemůžeš střílet. Do tohoto prostoru
je dobré umístit nějakou pěší jednotku, která nepřítele zastaví a
neumožní mu dostat se do přílišné blízkosti posádky, která by okamžitě
utekla. Zároveň zde nehrozí, že bude tvá jednotka omylem zasažena dělostřelbou.
Některá děla nebo praky se dokáží otáčet v úhlu 360 stupňů. Větší
stroje to však dělat nemohou. Obecně platí, že velké nepohyblivé stroje
to kompenzují větším dostřelem. Dělostřelecké jednotky by měly být umístěny
tak, aby mohly krýt pravděpodobné útočné trasy nepřátel a zároveň se
vzájemně podporovaly, případně vykrývaly "mrtvé" zóny. Pokud
by se snad nepříteli nechtělo do oblasti, na kterou je zaměřeno tvé dělostřelectvo,
není nic snazšího, než ho do těchto míst nalákat lehkou jízdou nebo jízdními
lukostřelci.
Dělostřelectvo se stává přesnějším, čím více střel na daný vypálí,
neboť se postupně zastřeluje. jestliže se musí pootočit za svým cílem
nebo často mění cíl, přesnost střelby se ztratí a posádka se musí znovu
zastřelovat. Střílej proto spíše na stojící nebo pomalu se pohybující cíle
a hlavně dej obsluze čas, aby se zastřílela. Ideálním cílem jsou samozřejmě
stojící, těsně semknuté formace. Obsluha s vysokou úrovní odvahy dokáže
vystřelit první ránu a minout cíl jen o několik metrů. Nezapomeňte, že
střely z děl a praků jsou velké a mnohé se při dopadu několikrát odrazí.
To zvyšuje šanci na zabití nepřátelských vojáků. Dopadne-li taková
koule do středu nepřátelské formace způsobí ohromné ztráty a jednotka přijde
také o slušnou porci morálky.
Čím větší dělo nebo prak je, tím více mužů ho musí obsluhovat.
Obsluha má přitom minimální počet a maximální efektivní počet. Pokud je
zabito z obsluhy tolik mužů, že jejich počet klesne pod hodnotu maximálního
efektivního počtu, nebude zbytek posádky dost rychlý a efektivní při
obsluze zbraně mezi výstřely. Pokud poklesne počet členů obsluhy pod minimální
počet, bude dělo či prak nepoužitelný. Některá děla nebo praky mají
"rezervní" osádku, která doplňuje ztráty. Ostatní takovou možnost
nemají a proto je třeba obsluhu zuřivě bránit, jinak efektivita těchto
zbraní klesne již po ztrátě jediného muže.
Nepřátelská děla a praky můžeš zničit tím, že na ně budeš střílet
svými vlastními stroji nebo přímým fyzickým útokem. bohužel ve většině
případů se počítač chová dost stupidně a umístí své dělostřelectvo
aniž by je chránil. Stačí poslat rychlou jízdu, odehnat mu posádky a
stroje zničit. Některá děla nejsou nebezpečná jen pro nepřítele, ale i
pro svoji obsluhu. Buď opatrný a nespoléhej se na moždíře, obléhací děla
a poloviční děla. Každé takové dělo má zaručený bezpečný počet výstřelů,
ale jakmile se tato kvóta vyčerpá, stoupá při každém další výstřelu
riziko roztržení hlavně, zničení zbraně a způsobení výbuchu ohrožujícího
i okolní jednotky. Nejrizikovější jednotkou je moždíř, kde po třetím
vypálení má každý další výstřel desetiprocentní riziko exploze. zajímavou
možností je užít pohledu "letící střely". Pokud klikneš na dělo
či prak pravým tlačítkem myši a z menu vybereš variantu Follow Projectiles.
Tím přikážeš bitevní kameře "jízdu" na každém projektilu
vystřelenému z dané zbraně. Opakovaným zadáním se vrátíš do normálního
zobrazení.
Na závěr zopakuji pár rad pro obléhání, i když většina je asi známá.
- Při dobýváni hradu se snaž prorazit hradby na více místech. Posádka
hradu bude muset rozdělit své síly.
- Pokud není jiný cíl, než dobytí hradu, směřuj vždy nejkratší
cestou k nepřátelské velitelské jednotce. Při zabití nebo zahnání
velitele se složí celá obrana hradu.
- Využij veškeré střelivo praků na oslabení jednotek umístěných v
hradu.
- Použij jednotky vybavené pavézou. Mohou se dostat snadno k hradu bez větších
ztrát
- Nemáš-li dělostřelectvo a hrad není příliš opevněn, obětuj
jednotky sedláků k proražení hradeb a své lepší jednotky si ponechej
v záloze
Náboženství v Medieval?
V Medieval: Total war je náboženství a víra, má nějaký
význam nebo je to jen nějaký doplňkový ukazatel u popisu provincií?
V žádném případě! Ač se to třeba nezdá hraje víra v Medievalu dosti
velkou a podstanou roli. Každý národ má od začátku určeno své hlavní náboženství.
Ve střední a západní evropě je to katolické křesťanství, ve východní
evropě a v malé asii je to orthodoxní křesťanství a v africe a na blízkém
východě islám. U popisu provincií (pravý klik na provincii) je vždy pod
loyalitou a zeal( což je náboženské zapálení) je vždy zobrazeno, jaké
procento obyvatel vyznává kterou víru. Nejlepší je když naprostá většina
obyvatel provincie vyznává víru která je vašemu národu vlastní.
Každý národ může stavět náboženské jednotky těch je několik druhů
a pro každé náboženství jiné. Tyto jednotky konvertují obyvatelstvo na
svou víru, takže si zvýšite procento obyvatel, které vyznává vaši víru.
Také ale můžete s těmito jednotkami konvertovat obyvatele cizích provincií.
Pokud vám v některé vaší provincii cizí kněží zkonvertovali obyvatele
tak se to snažte napravit, protože pokud v provincii většina obyvatel vyznává
jinou víru než je ta vaše, hrozí nebezpečí náboženských bouří, což
je nepříjemné zvlášť když je takto postižená provincie ve vašem týlu.
Některé z těchto náboženských jednotek (u křesťanů kardinál a u muslimů
Immam) zvyšují také v provincii náboženské zapálení (zeal). Toto má význam
hlavně pro Křížové výpravy a Džihád. Když Křížová výprava nebo Džihád
prochází přes provincii přidá se k ní tím víc vojska čím višší je
hodnota zeal.
Křížové výpravy se vysílají do nekřesťanských provincií na jejich
dobytí. Je to vlastně rozšiřování křesťanství. Džihád , což je
vlastně svatá válka, je zase obraného typu a vysílá se do jakékoliv
provincie která vám byla sebrána. Za vojsko, které je v Křížové výpravě
nebo v Džihádu neplatíte žold. Ale až Křížová výprava či Džihád
splní svůj účel zruší se a vojsko v ní přejde pod vaše velení a od té
doby už za ně žold platíte. Křížové výpravy můžou postupovat i přes
cizí provincie, když přes vaše území bude chtít projít křížová výprava
můžete se rozhodnout zda ji pustíte nebo ne, pokud ji nepustíte znamená to
vyhlášení války státu který Výpravu vyslal, když ji pustíte přejde přes
vaše území přbere jednotky a půjde dál.
Křížová výprava bere v každé provincii i část jednotek, které se v
ní nacházejí. Pokud Křížová výprava dlouho stojí na jednom místě, začnou
ji vojáci opouštět. Křížová výprava však ke svému cíli může jít
pouze nejkratší cestou. Takže pokud nelze přes některou provincii projít,
ať už vás do ní nepustí nebo je nepřátelská a obsazená velkou armádou
, nelze ji nějak obejít pouze v tom případě že cesta by byla stejně dlouhá.
Pro Džihád platí to samé. Abyste mohli stavět Křížovou výpravu a Džihád,
musíte na to mít postavenou budovu.
Vždy se proto snažte udržovat si vaši víru a můžete i pokud se vám
chce konvertovat nepřítelovo obyvatelstvo a tím mu zůsobovat potíže. Snáze
se pak dobýjí. Taková náboženská válka má taky něco do sebe a mě se
velmi líbila. Náboženství tedy v Medievalu hraje dosti velkou roli a nehodí
se podceňovat.
Strategie do začátku
Základ je silná ekonomika umožňující dostatečnou produkci jednotek pro
velkou válku. Dále kvalitnější jednotky než má soupeř. Hraji jen za
katolické země, a proto se mé zkušenosti vztahuji jen k evropským zemím a
dění v Evropě. Ze začátku je dobré produkovat jednotky, které nám počítač
už nabízí. V provinciích, kde nějaké výrobny už jsou, upgradovat je. V
ostatních se věnovat stavění farem nejlépe až na 40%. Přitom byste se měli
pokusit uzavřít mír se všemi okolními zeměmi a snažit se ho udržet co
nejdéle, abyste nemuseli odevzdávat peníze na výrobu a udržování vojenských
jednotek v případném konfliktu. (I když zanedlouho na vás nějaká země
stejně zaútočí ).
V začáteční fázi hry, kdy je vaše uzemí malé je dobré stavět výrobny
jednotek v centru země nebo co nejdále od nepřátelských provincií. To
proto, že prohrané bitvy budou pustošit provincie sousedící s nepřátelskými.
V některých provinciích se těží železo, které ve vyšší úrovni vyspělosti
provincie umožní zlepšit útočnou sílu zde vyráběných jednotek.Také některé
provincie dávají +valour speciálně vybraným jednotkám. Po dosažení určité
ekonomické síly.(40% farma v každé provincii) je dobré začít stavět
kostely a jiné "diplomatické budovy". Jak již víme výroba církevních
budov, umísťování kněží a špiónů uklidňuje obyvatelstvo, kterému v
pokročilejší části hry už nestačí jen umístěná posádka o síle kolem
sta mužů a vysoké výnosy z farem. V provinciích, kde stavíte výrobny
vojenských jednotek, se musí stále upgradovat. V této době už asi povedete
první válku. Nejlepší je mít pro tuto příležitost už připravenou
invazní armádu. A ještě lepší je mít tu armádu tak velkou, abyste
konflikt ukončili během několika tahů. To znamená vytlačit nepřítele ze
svého území a obsadit všechny jeho provincie. Válka totiž zpomaluje
posilování ekonomiky, a vy musíte být co nejdříve ekonomicky silní,
abyste mohli financovat pozdější války. Nové provincie po vystavění farem
přinášejí další potřebné peníze do státní pokladny. Takže vidíte,
že upgrade farem je jednou z nejdůležitějších činností ve hře. Pokud
hrajete za katolické země a válku vedete s katolickou zemí, papež vás vždy
exkomunikuje i když vás nepřítel napadl první. Pak vám hrozí napadení
dalšími katolickými zeměmi a křížová výprava.
Další důležitou činností je upgrade výroben vojenských jednotek.
Takoví Feudal Men-At-Arms zatočí se Spearmeny a Feudal Sergeants hravě odrazí
Urban Militia a ještě zaženou Peasanty! V bitvách dále hodně rozhoduje,
jakou morálku dodává generál vlastním vojákům a počet jeho hvězdiček.
Při větších hodnotách jednotky více snášejí větší ztráty a hned
neutíkají z boje. To samé platí i o nepříteli. Další posilující faktor
je námořnictvo. Postupným obsazováním pobřežních moří se stanete
opravdovým světovým četníkem. Po moři se s armádou můžete co
nejrychleji dostat do jakékoli oblasti. Bránit svou rozlehlou říši, napadat
nepřítele v týlu a pustošit či obsazovat jeho provincie, nebo podporovat
obléhané spojence, kteří vás svým umístěním chrání před vojensky
silnějším nepřítelem. Pak už budete schopni vést velké války s velmi
silnými nepřáteli a mezitím stále zvyšovat ekonomickou sílu své země.
Medieval je opravdu skvělá strategická hra, protože je v ní zahrnuta
strategie vojenská i ekonomická, strategie vedení státu a diplomatická
strategie. Počítač neustále reaguje na váš vývoj a vede celkem rozumnou
politiku ostatních států.
Diverzní akce
Také přispěji s jedním postřehem (nebo taktikou - jak libo). Ne vždy
totiž začínáte hrát s 5-6 provinciemi, které znamenají významný finanční
přínos do kasy. Dánové začínají jen s jednou a dobytím Skandinávie si
taky moc nepomůžou. Když sem chtěl s Dány expandovat, první na ráně byla
mocná Německá říše. Obsadil sem Sasko a to bylo taky na dlouhou dobu to
jediné, co sem dokázal udržet. Stavby stavět nelze pro malý výnos a armádu
je třeba doplňovat. Napadl jsem tedy ostatní (sousední) německé provincie,
které byly tou dobou slabě chráněny (v pořadí - Frankofonia, Bavorsko, Švábsko,
Frankofonia, Pomořansko a zpět do Saska). Účelem není provincie udržet,
ale jejich dobytím, získáváte kořist (ve Florinech samozřejmě) Po takovém
kolečku jsem rychle vydělal okolo 15.000 Fl. a přitom oslabil infrastrukturu
nepřítele. Taková částka vám umožní rychle postavit potřebné upgrady
budov a vystavění lepší armády.....Chudáci Němci vám pak podlehnou jak
holka po maturitním večírku.
Když vidím jak se zde roztrhl pytel se strategickými radami do začátku,
tak vám také něco poradím. Jak už zmínil Black je velmi výhodné podnikat
diverzní akce do sousedních provincií zvláště, když je soused zaměstnán
válkou s někým jiným. Také lze vydělat finance prodáním budov v dobyté
provincii, kterou nejsi schopen udržet nebo nechceš.Má to dvě výhody za prvé
vyděláš finance a za druhé znemožníš protivníkovi budovat kvalitní vojáky
a celkově oslabíš jeho ekonomiku.Finance ti umožní vytvořit vetší armádu
s kterou napodruhé již danou provincii dobudeš snadněji.Mám ještě jednu
radu týkající se strategie útoku.Nejlepší je zaútočit najednou na několik
soupeřových provincií, i když třeba máte málo vojáků. Jeden z útoků
vybojujte, ten početně nejvýhodnější a další klidně odvolejte.Ostatní
útoky pouze fingujte.Protivník bude muset rozdělit svoje armáda jelikož je
to tupý počítač tak to určitě udělená nestejnoměrně.Je sice pravda, že
generál, který odvolává útoky získá časem titul váhavce,ale výhody
jsou větší. S touto strategií mám už dobré zkušenosti z šoguna a teď
se mi jen potvrzují. Málem bych zapomněl dodat, že tato rada se vyplatí
hlavně při hraní na experta, když je počítač agresivnější.
Ale má to jednu nevýhodu. Takový plenitel nemá přílišnou oblibu mezi
ostatními královskými rody (katastrofální důsledek na diplomacii) a co je
nejhorší :o( vlastní lid se mi začal bouřit takovou měrou že jsem musel
držen v provinciích obrovské armády! A ani kostely (mešity) a všichni
agenti a kněží mi nepomáhaly. Zeal jsem měl všude na nule, takže raději
s mírou.
Osobně žádné útoky neodvolávám. Zaútočím nepříteli na více
provincíí, počítač většinou soustředí armády do jedné provincie.
Pokud zvítězím dobře, pokud ne soustředím armády do pravděpodobné
provincie kam nepřítel zahájí protiútok a v obrané bitvě zlomím jeho armádám
páteř. To je vždy jen na počátku, pokud už mám vybudované armády, počítač
nemá šanci. Pokud máte v armádě elitní jednotky porazíte jakoukoli armádu
( v bitvě je to vždy 16 jednotek proti 16). Pokud máte armády silnější,
nepřítel ustoupí a část jednotek nechá umřít v hradu. Nepřítele většinou
likviduji hned do poslední provincie. To je trošku nevýhodné pokud hraji za
křesťany (málo princezen).
Morálka
Určitě jste si všimli že někdy určitá jednotka prchne z bojiště,
jakmile narazí na nepřítele a ten samý typ jednotky v jiné bitvě bojuje
jako smečka lvů téměř do posledního muže. Ptáte se proč?
Morálka je jeden z nejdůležitějších aspektů v bitvě.
- V průběhu bitvy stiskněte F1 zobrazí se vám přehled o vašich
jednotkách na bojišti. Obrana,útok,brnění a také morálka. Údaje jsou
už po započtení všech bonusů např. 1 valor znamená +1 útok + 1obrana
+2 morálka.
- Pečlivě sledujte schopnosti vašeho generála. Pokud mezi jeho necnosti
patří něco, co snižuje podstatně morálku jednotek, které pod ním
bojují raději ho odstraňte. Např. pokud uteče z bojiště v panice může
se stát, že dostane ocenění good runner to znamená -3 morálka a z nadějného
generála je troska. Zvláště pozor při získávání špatných
vlastností u královské rodiny, vše se může přenést na potomky.
- Stavte náboženské budovy všude kde je možné, získáte bonus morálky
u nově postavených jednotek a také zvyšují spokojenost obyvatelstva.
- Chraňte své generály v bitvě, jejich ztráta má obrovský negativní
efekt na morálku, ale to zjistíte velmi brzo.
- Každý typ jednotky dostává do vínku různě velikou hodnotu morálky.
Špičkové v tomto směru jsou jednotky těžkých katolických rytířů a
muslimští členové sekt.
Loajalita
Udržet loajalitu v provinciích jde i bez posádky, záleží na konkrétních
podmínkách. Ze začátku určitě držte posádku v provincii alespoň 100 mužů,
jinak loajalitu neudržíte. Zde je několik tipů:
- Záleží na obtížnosti kterou hrajete. Při vyšší obtížnosti roste
riziko vzpoury ,ale to může být i výhoda. Počítačový hráč má občas
problémy udržet loajalitu ve svých provinciích.
- Používejte špióny, při větším počtu jsou docela účinní ve zvyšování
loajality.
- Pokud zničíte celý národ udržujte v provinciích, které mu patřily
loajalitu vyšší než 150%, vyhnete se riziku znovuzrození. Opatrně s
použitím automatického řízení daní. Počítač se snaží udržet
hranici loajality na 100 procentech a to na zabránění znovuzrození nestačí.
- Některé provincie mají větší sklon k rebelii než jiné. Např.Portugalsko,
Litva, Prusko a další, tam se asi stálým posádkám nevyhnete.
- Stavte budovy jako farmy, kostely, hrady - zvyšují spokojenost.
- Používejte správce území s vysokou hodnotou Dread nebo pokud ve svých
vlastnostech zvyšují spokojenost.
- Několikrát se mě stalo, že vzpoura vznikla i když loajalita byla větší
než 100% s hláškou, že je posádka menší než 100 mužů. Proto při
vyšší obtížnosti raději mějte posádku všude.
- Udržujte přímý kontakt s králem. Provincie, které nemají přímý
kontakt na krále, mají větší šanci na vznik vzpoury. Spojení musí být
po zemi nebo loděmi po moři. Nikdy krále neizolujte tak, aby neměl na některé
území kontakt. Pokud některá provincie ztratí kontakt (např. potopením
vašich lodí) okamžitě zkontrolujte loajalitu.
- Pokud obsadíte území s jinou vírou než je vaše, použijte náboženské
agenty na změnu víry.
- Loajalita závisí i na vlastnostech krále. Bezbožný král bude mít
problémy v nábožensky založených provinciích. Naopak oblíbený král
může zvednout spokojenost o pěkných pár procent nahoru, ale pozor když
umře, jeho nástupce tolik dobrých vlastností mít nemusí.
- Pozor při exkomunikaci na riziko náboženské vzpoury.
|