Návod:
[Stáhnout RAR návod]
[Verze pro tisk]
XXX - Abeceda her - vše co potřebujete pro hry
Everquest 2
1. Jakou postavu vybrat
Upozornění
Pár poznámek hned ze začátku, ať nevznikne žádná mýlka. Pokud
hledáte jednoduchou hru plnou akce a založenou na soubojích,
porozhlédněte se raději u konkurence. Ne, že byste si soubojů neužili,
ale svět Everquestu je určen spíše pro žití, tedy prožívání života
hrdiny po všech stránkách.
Nakup, prodej, peníze získej * A pak že není Qeynos depresivní * Nikdy to nevzdávej
Dále bych požádal o shovívavost ohledně aktuálnosti, protože ve
chvíli, kdy budete číst tento článek, může být již mnohé ve hře
změněno. Téměř každým dnem přichází do hry nějaká novinka, úprava, nebo
oprava. A ještě jedna poznámka, než se pustíme k vlastním radám - budu
používat pojem mana, který je jak v českém manuále, tak používán
běžnými hráči místo označení power.
Platiči a neplatiči
Začneme věcmi spíše neherními. Hru je totiž nutno platit, takže po
úvodních třiceti dnech zdarma je výběr způsobu platby na vás. Mohu jen
doporučit předplacené karty, které je možno získat na adrese everquest@playman.cz.
Po zaplacení faktury vám do dvou dnů přijde aktivační klíč, takže
nezapomeňte platit včas. Najednou můžete klíčů pořídit kolik chcete, s
tím, že je budete podle potřeby zadávat.
Další věc s placením spojená je stálá podpora ze strany Sony Online
Entertainment (SOE). Pokud máte ve hře jakýkoliv problém, neváhejte se
na podporu obrátit, přeci jen jim za to platíte. Většina chyb je
vyřešena buď ihned, nebo při dalším downtime, takže zajisté stojí za to
se s připomínkami ozvat. Spolu s podporou musíte ale počítat i s
úpravou serverů, která je vždy dostatečně dopředu ohlášena. Většinou se
jedná o rutinní záležitosti, takže pokud uvidíte downtime na hodinu,
většinou po třiceti minutách vše zase běží. Jakmile se objeví hláška o
delší době, můžete zase čekat velkou dávku novinek a celou dobu, kdy
server nejede, se pořádně těšit.
Obr má viditelně vlka (teda dva) * Tak na tu ještě nemám * Trpasličí úderná jednotka
Při každém spuštění se hra automaticky aktualizuje, takže se
nemusíte skoro o nic starat. Hned po instalaci jsou sice vypisovány
časy v řádu hodin, nemusíte se však bát, po chvíli už uvidíte rozumná
čísla (v závislosti na kvalitě připojení). Osobně stahuji úplně vše,
třeba rozdíl ve volitelných hlasech NPC poznáte a vždy při návštěvě
svého oblíbeného kupce můžete tipovat, co vám řekne nového. Vhodné je
číst alespoň zběžně informace o update, co je vlastně nového, abyste
pak ve hře nebyli překvapeni.
Začínáme
Název žánru RPG je do češtiny překládán jako hry na hrdiny, takže
vše začíná volbou, kdo že to vlastně váš hrdina bude. I když si
povolání vybíráte až ve hře, už zde se vyplatí mít alespoň nějakou tu
představu. Podle ní si vyberete rasu, která zase omezí vaše
přesvědčení. Výběr Freeportu je vhodnější pro lidi s dobrou znalostí
angličtiny, jinak se totiž asi nebudete tak královsky bavit u různých
hlášek a narážek v tomto městě. Jinak ponechám výběr na vás, obě strany
jsou skvělé a dobře hratelné.
Vlk hlídá vstup do Thundering Steppes * A nachytal utíkající Rattongu (to je Chris) * Ian to lehce přehnal a má žabí náladu
Váš vzhled ve hře přímo nic neovlivní, mnozí ostatní jej však mohou
ocenit. Možnosti nastavení jsou poměrně široké, klidně můžete strávit
hodiny jen výběrem vhodné vizáže. Ale v porovnání s časem, který vám
hraní zabere je to vše zanedbatelné, dejte si tedy záležet, ať ostatním
okážete jak takový hrdina vypadá.
Podrobnější popis vaší plavby lodí a pobytu na Ostrově záchrany
rozebereme v některé jiné kapitole, ale nemohu ze nezmínit o výběru
povolání. Hra samotná vám sice naznačí, co že je náplní každého z nich,
zde však najdete popis bližší.
Bojovník
I když se může zdát, že hrát hromadu svalů bez mozku je přehnaně
jednoduché, opak je pravdou. A o nepřítomnosti mozku by se také dalo
polemizovat. Bojovník by měl vždy stát v první linii a je to právě on,
koho by si příšery měly nejvíce všímat. Na něj by měly být mířený
veškeré jejich útoky a on je musí přestát. Bojovník samotář se klidně
může vydat na lov příšer a neměl by mít problémy, pokud si nevezme
příliš velké sousto. Příšery jej skoro nezraňují a pokud ano, má tolik
životů, že jej nějaký ten škrábanec nerozhodí.
A dole je jezírko do kterého
se dá skákat * Naše gilda v akci, toho jsme si vytáhli z vody * Nick
viditelně cítí silnou náklonnost
Trošku horší to však je se zabíjením z jeho strany. Bojovník
většinou nebude mít na svém kontě nejvíce zabitých protivníků, přestože
je mlátí stále a poměrně silně. Mágové jsou mnohdy schopni zabít
příšery mnohem rychleji, takže s bojovníky tvoří útočné skupiny. A v
partě je role bojovníka jasná - nalákat a držet. Pomocí různých pokřiků
provokuje příšery a nenechá je zaútočit na citlivé členy skupiny.
Bojovník je často označován jako tank, a to i když s jedná o mnicha
a podobné lehce oděné jedince. Velmi důležité je pro něj jeho vybavení,
rozhodně důležitější, než zlepšování většiny bojových schopností. Pouze
provokativní výkřiky si musí vylepšovat při každé příležitosti, není
nic horšího, než bojovník, který není schopný udržet nestvůry na sobě.
Nemusí to však být pouze jeho vina, často to může někdo jiný přehnat a
v tu chvíli má bojovník plné ruce práce.
Zvěd
Můžete od postavy, která se většinu času pohybuje ve stínu, čekat
něco jiného, než nůž do zad? Ano, můžete, ještě se dokáže do zad trefit
z velké vzdálenosti šípem. Zvěda rozhodně neuvidíte v první linii, teda
spíše jej před bojem neuvidíte vůbec. Přesto (nebo právě proto) patří k
nejnebezpečnějším zabijákům vůbec. Pro hráče je nejdůležitější si
hlídat, kde má protivník záda a za nimi stát. Pak dokáže zabíjet jako
málokdo jiný.
Jakou rasu si jen vybrat pro
nájemného zabijáka * Dark Elf vyhrál, zde jsou vidět možnosti vzhledu *
Naše gilda jsou pěkný zvířata
Pokud uvidíte zvěda samotného, nemáte se čeho bát (protože jej
vidíte). Dokáže sice s neuvěřitelnou rychlostí útočit, ale jakmile musí
bojovat tváří v tvář, ztrácí mnohé ze svých výhod. V tu chvíli mu bývá
oporou jeho vysoká obratnost, se kterou se vyhýbá ranám nepřátel. Ve
skupině už je to jiná, pokud nemusí být vábnička, hnedle ničí
protivníky přesnými ranami do zad. Když k tomu přičteme schopnost
odstraňování pastí z truhel a sesílání kouzla Pathfinding, jistě jej
každý uvítá na své straně.
Většinou na sobě nenosí přebytečné železo, spokojí se s dýkou v
každé ruce a lehkým brněním. Zase jako jediné povolání může využívat
různých jedů, za které často utratí nemalé sumy. Pokud se jeho
schopností týče, tam se zvyšování hodí, ale není bezpodmínečně nutné.
Přehnané zásahy mohou být dokonce spíše na škodu, protože přilákají
pozornost nepřátel a bojovníci mají zase práci navíc. Velmi rychle si
tak zvyknete na tu pravou míru, s jakou schopnosti používat, abyste
ještě byli smrtelně nebezpeční, ale ne ve smrtelném nebezpečí.
Mág
Obklopen magickou aurou, přichází a chrlí blesky, oheň, balvany i
ledové střely. Mág je ten, kdo používá veškeré many naplno. Bez ní je
vyřízený, jenom chabá skořápka. Pokud jí však má dostatek, střežte se
dostat se s ním do konfliktu. A že ji doplňuje až podezřele rychle není
snad nutno dodávat. Pak už jen záblesk a místo draka se nám na zemi
válí pár pečených dračích kýt.
Hvězdáři závidí, tohle jen tak nevidí * Jsme si s Chrisem takhle skákali ... * ... a takhle to dopadlo (opět většina naší gildy)
Mág samotný sice vypadá bezbranně, většina z nich si ale dokáže
povolat nějakého toho pomocníka, který jim zároveň bude živým (nebo
neživým a nemrtvým) štítem. Hlavně protivníkům se na mága špatně útočí,
když stojí přikováni magickými řetězy k zemi. Pokud se však utrhnou,
boj bývá velmi rychlý. Zato parta si dokáže mága ochránit, pokud to
teda s pečením nepřátel nepřehání. On zase dává extrémní zranění, často
i více protivníkům najednou.
Jednoduchá róba s magickými symboly, hůlka a případně magická koule
je veškerá výzbroj, kterou mág potřebuje. Důležitější pro něj jsou
různé prstýnky a šperky, které mu zvýší inteligenci a magickou
kapacitu. Stejně však většinu peněz utratí za nové a lepší schopnosti.
S nimi dokáže zničit protivníka v mžiku. Proto se mu také říká nuker,
jeho působení často menší výbuch připomíná (u mágů vysokých úrovní
větší).
Kněz
A kdo tuhle všechnu směsku zezadu podporuje, léčí a oživuje? No
nikdo jiný než kněz to nebude. Ať už utržíte ránu, nebo jen trpíte
nějakou nemocí, zajisté vám pomůže a všechno uzdraví. Není to žádný
velký bojovník, ale když je třeba, svoji trošku do mlýna vždycky přidá.
Mnozí hrdinové by bez něj už dávno rozšířili početné zástupy kostlivců
a tak jej všichni mají v patřičné úctě.
První ukázka makra * Už víte co znamená Burningblade? * A teď nám přefikl zombii
Kněz bez skupiny je jako ryba bez bicyklu. Dokáže sice žít a přežít,
ale to je často tak vše. Vydat se se samotným knězem na lov chce velkou
dávku trpělivosti. Ne že by jej dokázaly příšery nějak rozhodit, ale
spíše často uvízne na dlouhou dobu při mlácení, zatímco se průběžně
léčí. To ve skupině za něj zabíjení zajistí ostatní, takže on se může
zase na oplátku starat o jejich ochranu a zdraví.
Podle oblečení kněze nepoznáte, klerici se nechávají zakovat do
brnění, druidi mají těžší koženou zbroj a šamani si vystačí roztrhanými
kůžemi. Stejně tak se liší jejich zbraně. Pro všechny je však společné,
že více, než o zbraň a zbroj se starají o své schopnosti, které musí
být vždy perfektní. Jejich léčení sice občas naláká monstra jejich
směrem, ale z toho si většinou nic nedělají a místo tanka léčí sebe.
2. Pár rad, co neodradí
Everquest 2 nese označení MMORPG, což značí, že je nanejvýše
pravděpodobné, že budete při svých putováních potkávat další hráče.
Snažte se chovat tak, jak byste si žádali od jiných. Velmi rychle se
pozná dobrý hráč od špatného a pokud jste ze skupin stále vykopávání,
zkuste se zamyslet, kde asi může být problém.
Nick prozradil, kdo nám dělá
tanka * Druhý příklad použití makra, v chatu vidíte opakování * Tak teď
to Nick přehnal, takováhle mutace
Skupiny
Jak už jsem naznačoval u popisů povolaní, každý se ve skupině hodí k
něčemu jinému. Neexistuje však nic, jako ideální rozložení skupiny,
protože každé podpovolání úplně mění herní styl. Mnozí hráči si myslí,
že skupina bez tanka a léčitele je naprosto nepoužitelná. Dovolil bych
si tvrdit, že to záleží spíše na hráčích, kteří se musejí přizpůsobit
aktuální situaci. A dobrý hráč to v pohodě zvládne. Není tak až takovou
zvláštností skupinka dvou zvědů a mága, stejně jako čtyř léčitelů
(obojí z vlastní zkušenosti).
Pokud jste v partě, pořádně si ostatní hlídejte. Hlavně uprostřed
delšího podzemí není nic horšího, než přehlédnout hlášku léčitele, že
je pryč (třeba jeho syn pomaloval podlahu nesmazatelnou fixou, že
Nicku) a klidně zaútočit na nějakého velmi silného protivníka. Stejně
tak si musí bojovník hlídat léčitele, zda má dost many a léčitel
všechny, jestli jim nedochází životy. Pokud narazíte na nějakou cennou
věc, zkuste nejprve zjistit, zda ji někdo ze skupiny nepotřebuje více.
Kdybyste nemohli najít vaše souputníky, zmáčkněte ALT+W a vyberte si,
ke komu vás má zlatavá linka navigovat.
Všichni z něj máme strach * Vpravo je po opětovné návštěvě ozdravovny Černobyl * Jak se tam ten šutr jen mohl dostat?
Obecně se vyskytují dva typy skupin (případně jejich kombinace) -
zkušenostní a úkolové. Úkolové bývají většinou jednorázové na nějaký
složitější úkol. Je slušností zůstat ve skupině a pomáhat jí, i když už
vám pomohla úkol splnit. Jinak byste se jindy mohli ocitnout v situaci,
že se skupina rozpadne a vám zbývá poslední nepřítel, kterého sami
nezvládnete. Zase zkušenostní skupiny jsou spíše jednotvárné, protože
stále zabíjíte výhodné protivníky, většinou na jednom místě. Na vašich
zkušenostech zato poznáte výrazné posuny. Pokud jste s někým v partě
často, uvažujte o tom, zda by se vám nehodila časem i
Gilda
To je totiž úžasný způsob, jak být ve stálém kontaktu s lidmi, které
znáte a se kterými si rozumíte. Bez gildovního systému by hra byla snad
poloviční. Pokud se vám brzy podaří narazit na dobrou gildu, máte skoro
vyhráno a postaráno o hodiny, dny a týdny skvělé zábavy. Stejně jako u
skupin je každá gilda jiná a jinak zaměřená. Třeba moje současná je
tvořena všemi postavami pár hráčů, kde se všichni známe jmény, hodně o
sobě víme, i když jsme se často ani doopravdy neviděli.
Lety na grifinech patří k úžasným zážitkům
Základem našeho soužití je společná zábava, což může být i u jiných
gild. Nebo jsou i gildy, které se orientují na výkon, co možná největší
úroveň a prestiž. Dostat se do nějaké takové může být obtížné, udržet
se také, ale často to stojí za tu snahu. Gildy získávají za plnění
úkolů také zkušenosti a nemalé odměny. Hráči se vzájemně hecují a
pomáhají si k lepším výkonům, přitom stále jedou i každý sám za sebe.
Záleží jen na vás do jaké gildy se dostanete a jak se tam budete mít
Konzole a příkazy
Možná jste si všimli, že okno chatu neslouží jenom k povídání si a
oznamování důležitých informací. Jen tak mimochodem, pokud na něj
pravým myšítkem kliknete, můžete si nastavit, co všechno chcete
vypisovat. Pokud vám tedy vadí stovky OOC zpráv, zrušte si je. Celé
okno je však i jedna velká konzole pro zadávání příkazů. Co se s ní
naučíte, závisí už jen na vás, nabídnu vám alespoň pár zajímavostí do
začátku:
/tell Jméno text - pošle soukromou zprávu postavě Jméno, pokud je online (stačí zmáčknout T)
/shout text - zařve text pro všechny postavy v oblasti
/gsay text - text zprávy pro partu (klávesa G)
/gu (guildsay) text - pošle text všem online členům gildy
/r text - pošle text všem členům nájezdu
/y - Yell for help
/showhood - vypne/zapne zobrazování pokrývky hlavy (estetický efekt)
/stopdrinking - ukončí automatické pití
/stopeating - ukončí automatické jezení
/togglebags - otevře veškeré batohy
/mood - změní náladu postavy (None, Afraid, Angry, Happy, Sad a Tired)
/camp - zahájí odhlašování, případně pak /camp desktop - ukončí hru
/time - vypíše herní i reálný čas (nepoužívat v noci, způsobí zděšení, jak dlouho už hrajete)
/loc - vypíše vaši herní lokaci
/who - vypíše všechny postavy v lokaci, případně jsou parametry jako lfg, lfw, …
/lfg - Looking for group - budete se nacházet ve výpisu lidí hledajících partu
/lfw - Looking for work - budete se nacházet ve výpisu lidí hledajících řemeslnou práci
BACKSPACE - odpoví na poslední soukromou zprávu Šipky NAHORU a DOLU - listování v posledních zadaných příkazech TAB - automatické dokončování
Nad oblaky a všechny ptáky * Můj vlk si dělá zmrzlinu * Překrásné Firemyst Gully
Každý příkaz stačí zadat jen do té části, aby byl odlišný ode všech
ostatních (viz /gu, kde je celý příkaz /guildsay). Zda je příkaz celý
zjistíte stisknutím TAB. Dále je možné používat ve všech výrazech
proměnné podle vašeho cíle. Pokud máte označeného kostlivce a napíšete
"Vidím nějakého %t", tak ostatním se ukáže "Vidím nějakého Skeleton".
%t působí jako jméno cíle, dále se asi hodí ještě %r pro rasu cíle.
Tohle vše můžete pak používat jako makro, což můžete vidět na jednom z
obrázků.
A ještě jedna užitečná vlastnost: Pokud přetáhnete do konzole nějaký
předmět, pak na něj ostatní mohou kliknout a zjistit jeho přesný popis
podobně, jako by použili examine. Hodí se zejména když získáte nějakou
ultimátní věc a chcete se pochlubit.
Prostředí
Vadí vám, že se nemůžete ohlížet, zda vás nepřítel ještě stále
sleduje? Ujistěte se, že máte zapnutý pohled třetí osoby a klidně
zmáčkněte levé myšítko. Jak pohybujete myší, tak se natáčí i kamera a
můžete se tak podívat i za sebe. Nezapomeňte při úprcích (přesunech do
předem připravených pozic) použít Yell for help. Ne, že by se vám vždy
dostalo pomoci, ale hlavně nejste počítáni jako v souboji a normálně
vám přibývají životy a mana.
Čas na svačinku * Work, work * Kašna při západu slunce
Když vám začne přetékat zásobník se schopnostmi, tak si jich můžete
otevřít více. První tři můžete používat přímo pomocí kláves, ostatní už
pouze myší. Pokud by vám ani to nestačilo, máte zásobníků celkem deset
a jako hlavní je můžete přepínat pomocí SHIFT+číslo. Do zásobníku také
můžete vložit i jiné věci, než dovednosti, třeba různá makra.
Pokud chcete dělat opravdu pěkné screenshoty, jistě vám vadí veškerá
okna na obrazovce. Buď je můžete obtížně zavítat, nebo jednoduše
zmáčknete dvakrát F10 a máte čistý výhled. Pak už ta samá klávesa jen
jednou vrátí vše do původního stavu. Pokud chcete přepínat mezi cíly ve
směru pohledu, pomůže vám TAB, jestli chcete nejbližší cíl (hodí se v
boji), použijte F8. F1-F6 jsou jednotliví členové party. Další velmi
užitečná klávesa je tilda (~ vedle jedničky), která automaticky
zahajuje a ukončuje útok na daný cíl (nemusíte na něj klikat).
Řemeslná výroba
Tato část je na změny velice náchylná, vždy si tedy zkontrolujte, co
je právě nového. Obecně je řemeslná výroba na úrovních artisan (1-9)
spíše opruz, než cokoliv jiného. Samá chyba při výrobě, slabé předměty,
nic se pořádně nedaří, snad jediná výhoda je, že je to levné. Od desáté
úrovně se však všechno změní. Sice se zúží pole vaší působnosti, zato
ale získáte skvělé dovednosti, které vám dovolí zvyšovat trvanlivost
předmětů při výrobě. Jejich vhodným používáním dosáhnete většinou
kýžených výsledků.
Západ slunce při kašně * Nepoznáte magickou akademii? * Lije se voda do kyseliny, nebo kyselina do vody?
Ke každému postupu se vážou tři dovednosti, které každých deset
úrovní mění svoje působiště. Na úrovních 1-9 máte jen zvýšení postupu
za manu, zvýšení postupu za trvanlivost a zvýšení postupu za vyšší
šanci na neúspěch. 10-19 vám přinese zvýšení trvanlivosti za manu,
zvýšení trvanlivosti za snížení postupu a zvýšení trvanlivosti za
snížení šance na úspěch. Od dvacítky získáte vylepšená verze schopností
z 1-9, na třicítce zase desítkových a tak dále. Každopádně schopnost
zvýšení za manu se hodí vždycky, nebojte se ji hojně používat. Ostatní
zvyšování postupu je spíše nevýhodné. Zato zlepšování trvanlivosti se
často používá ve dvojici za manu + za postup, protože pak trvanlivost
dokonce zvyšuje a to i nad viditelnou mez.
Kvalita vyrobeného předmětu závisí vždy pouze na kvalitě první
suroviny, takže na té si dejte záležet, ostatní můžete klidně vyrobit
na nižším stupni a ušetřit tak čas. Pokud prozkoumáte recept, ukáže se
vám jen předmět středního (2.) stupně, nejlepší mohou být mnohem hezčí
v mnoha ohledech, co se vylepšení týče. U batohů to může být víc místa
a redukce váhy obsažených předmětů, zbraně jsou nebezpečnější, jídlo
vydrží déle a podobně. Cena předmětu v obchodě nezávisí na kvalitě, ale
na souhrnu použitých surovin, prodávejte tedy raději kvalitní věci u
vás v pokoji.
Nákup a prodej
Pokud chcete nabídnout předmět k prodeji ostatním hráčům, musíte být
v pokoji (buď svém, nebo kde jste důvěrníkem) a pomocí nástěnky
zadáváte předměty k prodeji. Hodí se tohle dělat třeba přes noc,
protože ostatní hráči mohou mít klidně ráno. Pak už jen zkontrolujete
výdělek.
Koloseum nad Executioner Plaza * Řemeslný výroba občas nevychází ... * ... a občas vychází až moc
Zase pokud chcete něco koupit, stačí najít brokera (v každé dílně je
jeden, nějací jsou i na ulicích) a u něj vhodnou věc vyhledat. Pak ji
buď koupíte s přirážkou 20% přímo na místě, nebo se vydáte za prodejcem
domů a koupíte to od něj. Klikněte na něj/ni pravým myšítkem a vyberte
buy.
Ještě máte možnost sehnat předměty z trhů ve druhém městě, kde můžou
být jiné nabídky a ceny. Stačí najít dostatečně skrytou postavu fence a
u ní nakupovat, což vás ale bude stát 40% ceny navíc. Často se to ale
vyplatí. Ve městě Qeynos se nachází ve čtvrti Harbor, přiznám se, že ve
Freeportu jsem jej ještě nehledal.
Schopnosti
Zmiňoval jsem se o vylepšování schopností, takže teď budu přesnější.
Kouzla a bojová umění mají různé stupně. Běžně je dostáváte na stupni
Apprentice I, který je základní. V obchodech ve městě si můžete pořídit
Apprentice II, který zvýší účinnost přibližně o 10%. Řemeslníci dokáží
vyrobit ještě Apprentice III a IV, kdy druhý zvýší použitelnost o 25%
oproti základu. Z příšer vám může vypadnout Adept I, který je jen o
něco málo silnější než App IV. Na výrobu Adept III potřebují řemeslníci
různé vzácné (opravdu vzácné) přísady, ale výsledek za to stojí. A
pokud splníte různé úkoly, můžete získat stupeň nejvyšší Master I,
který je o více než polovinu lepší než základ.
Vlez do Wailing Caves * Krásná ukázka upgrade počítače - před * a po upgrade (částečně kvůli jpg kompresi)
Jako schopnosti lze přeložit i slovo skills, což jsou dovednosti
používání různých schopností. Některé z nich rostou automaticky (o
jedna každých 20% úrovně), jiné zase pouze používáním s tím, že jim
automaticky roste strop, podobně jako u těch samorostů. Dovedností je
mnoho a často ovlivňují šanci na úspěch dané činnosti, stejně jako její
výsledek. Od lepších výsledků kouzel, rychlejšího plavání až třeba po
více úspěchů při výrobě.
Pak tu máme ještě speciální schopnosti, které získáváte každou
druhou úroveň po dosažení osmé. Vždy máte na výběr z několika
vylepšení, které upraví vaši postavu pro váš styl. A pokud se bojíte,
že vyberete špatně, má každá postava jednou za život možnost použít
příkaz /respec, který jí umožní provést všechny výběry znova.
Perlička nakonec
Víte, jak vznikl název města Qeynos? Zkuste si jej přečíst pozpátku
a pak se zase klidně vrhněte do hraní této skvělé hry. A pokud se
náhodou vyskytnete na serveru Everfrost, tak se můžeme potkat.
3. Ostrov první, ochranný
Pokud ještě při tvorbě zakliknete
přeskočení tutoriálu, tak můžete přeskočit až na ostrov. Po vytvoření
postavy se ocitnete na lodi, která vás veze na záchranný ostrov.
Promluvte si s kapitánem, a prvním důstojníkem, který vás pošle do
truhel pro jeho čepici. Můžete je otevřít všechny, pouze ta prostřední
obsahuje co hledáte. Oblečte si tuniku a dejte prvnímu důstojníku jeho
čepici. Ten vám dá minci a pošle vás za Ingrid. Dozvíte se o ní, že
shání část Lucinu (ex-měsíc Norrathu), kterou vyzískáte u obchodníka za
peníze z prodeje mince. Ingrid je potěšena a kapitán vám dává za úkol
zabít dvě krysy. Ding! Máme tady druhou úroveň. Při návratu ke
kapitánovi se objeví drakena, která zničí klec se skřetem. Vzhůru na
něj, kapitán je vám zauzlován a vy můžete na ostrov.
Tady máme prvního lodního důstojníka * Ding! * Drakena útočí
Ostrov záchrany můžete opustit po splnění pár věcí - získání
profese, přemluvení dozorce a použití zvonu. Spíše bych ale doporučil
splnit alespoň většinu úkolů, které zde najdete, získáte z nich
zajímavé předměty, teda aspoň do začátku. Zkušenostní limit je konec
šesté úrovně, další získáte nejdříve s občanstvím ve městě vašich snů.
Zkušenosti lze získat třemi způsoby - plněním úkolů, zabíjením
monster a prozkoumáváním. Pokud narazíte na nějakou význačnou lokaci,
získáte určitý obnos zkušeností, můžete si to rovnou vyzkoušet, když z
pláže projdete do ležení a dojdete až k věži uprostřed. Úkoly na
ostrově si nejprve všechny pročtěte, ať pak nenadáváte, že jeden už
nemůžete splnit. Na pláži si promluvte s týpkem jménem Graven
a vyberte si povolání. Ding! Jste na třetí úrovni a získáváte konečně
nějaké schopnosti. Vedle si ještě poberte zbraně a vybavte se. Projděte
ležením na západ (M je mapa a na ní doleva), vyjděte před palisády a
zabijte prvního skřeta, na kterého narazíte. Pak se vraťte za Gravenem.
Ingrid chce úlomek od Vima * Dreak vás naučí řemeslům * Graven zase povolání
Budete odesláni za jednou z postav podle vašeho povoláni. Všichni se
nacházejí v ležení, mág ve věži, kněžka a bojovník u bankéře (za věží z
pohledu z původní pláže) a zvěd kousek od východu na palisády. Zde se
úkoly větví, po třech z nich však dostanete za úkol zabít Grimgashe
Černého, což je úkol, který bez party prostě nezvládnete (a pokud ano,
dejte mi vědět, budu vás uznávat jako herního boha). Odměny jsou
postupně boty, kalhoty a tunika za jednotlivé úkoly. Vezměme si to ale
postupně od bojovníka:
Bojovník má za úkol zabít čtyři Goblin supply
runnery, které najdete za palisádami stále na východ skrz další bránu.
Pro další úkol se sem zase vrátíte a budete pokračovat na sever, kde
najdete agressory. No a na poslední úkol se vydáte ještě více na sever,
kde je velké ležení a v něm Gruttooth Brute. Sice musíte získat jen 4
kopí, ale ne každý je má, takže lovte pořádně.
Zvěd musí nejprve sehnat maso z jelenů, kteří se
nacházejí za palisádami. Když se vydáte na západ, uvidíte před další
branou odbočku na sever, kterou se vydáte. Tam už se nachází jeleni.
Při dalším úkolu neodbočujte na sever, ale dejte se branou a pak až na
sever. Připravte si Sneak a vydejte se až do velkého ležení. Jakmile
vám bude oznámeno, že jste spočetli nepřátele, můžete zpátky. A pak
zase tam, na jednom vršku na východě ležení jsou vlci, jejichž obojky
musíte získat. Stejně jako u bojovníka jich asi budete muset zabít více.
Mág se z osady vydá na západ, projde branou a najde
truhly. Jakmile bude připraven, použije Lightning bolt a truhla je
zničena. Jenže objeví se hlídač, který na mága zaútočí, takže jej bude
třeba usmažit také. Dalším úkolem bude zničit přísavky, které se
nacházejí v lesíku. Z osady se vydáte opět na západ a těsně před druhou
branou narazíte na odbočku na sever. Vydáte se po ní a tam už je vše
jasné. Třetí úkol je v podstatě shodný s bojovníkovým, jen sbíráte
vzorky krve.
Kněz se nejdříve podívá do lesa na sochy. Z ležení
na západ a pak stezkou před další branou na sever se dostane do těch
správných míst, kde ve východním výběžku najde sochy. Ty zničí kouzlem
(Smite) a vrátí se do města. Pak vyrazí zase na to stejné místo, ale o
kousek více na sever, kde najde vhodné pavouky. Třetí část je podobný
mágovu a bojovníkovu, až na shánění totemů.
Po splnění těchto tří úkolů si najděte nějakou schopnou partu a
vydejte se na sever ostrova. Poblíž vodopádů najdete velký strom a
východně od něj vchod do Grimgashova doupěte. Ujistěte se, že jste
připraveni na masivní bitvu a vstupte. Nejdříve po vás půjde první
dávka skřetů, pak druhá a nakonec sám Grimgash Černý. Drobná nápověda, pokud by se to vyvíjelo hodně špatně, tak dveře jsou za vámi.
Grimgash zezadu, pohledem zvěda * A po jeho zabití vás nemine odměna * Mapka k Ebikovým součástkám
Po návratu do vesnice už zbývá jen sada nepovinných úkolů se
zajímavými odměnami. Kdo hledá, najde a tak jsem ve spolupráci s
dalšími lidmi připravil jejich seznam s krátkým obsahem a odměnami.
Snad jsou všechny, mimo sběratelských. Jen bych doporučil si užívat
řemesla zde na ostrově, kde máte všechno pěkně na jednom místě. Vyrobte
si třeba batohy, budou se hodit.
Ebik's missing parts - na severní pláži narazíte na
ukecaného gnoma vynálezce. Když si s ním promluvíte, zjistíte, že
potřebuje sehnat tři součástky. Tady asi nejlépe pomohou obrázky s
mapou, kde jsem je našel, s tím, že třetí součástku naleznete u paty
obřího stromu u vodopádů. Odměnou vám budou slušné chrániče rukou.
Stop the saboteurs - Když se vám povede zabít
Warmongera v severozápadním táboře skřetů, najdete u něj papír. Po
přečtení zabijte pět sabotérů a dostanete peníze.
Lasydia's call - V zátoce naleznete pod vodou
zničené město. A kousek od místa, kde je vodopád do zátoky, leží pod
vodu socha Lasydie. Pokud ji prozkoumáte, dá vám dočasnou schopnost
dýchat pod vodou a úkol zabít 10 razortooth shark. Po splnění získáte
slušivý opasek.
Aquatic Research Notebook - Když už jsme u té vody,
pokud se vám povede zabít Bladefina (pěkný kus žraloka), získáte z něj
deník. Po jeho přečtení máte za úkol zabít jednoho jedince tří druhů
mořských živočichů. Jakmile se povede i tohle, vydejte se do věže v
ležení a získáte od učence nátepníky.
Xaliea's request - U brány mezi nejsevernějším
ležením skřetů a obřím stromem se nalézá žena jménem Xaliea (kdo to
jméno vymyslel?). Shání nějaké ty kosti, které vám rádi, i když
nedobrovolně, poskytnou kostlivci na hřbitově (stále na východ).
Jakmile jich máte dost, doneste jí je a získáte peníze.
X marks the spot - S trochou štěstí vám při
zabíjení kostlivců objeví truhla a v ní svitek s mapou. Ta vás odkazuje
k východnímu vodopádu, kde má být pohřben starý námořník. Najděte hrob,
prozkoumejte jej a pak už jen stačí zabít námořníkova ducha. To se sice
lehce řekne, ale hůř provede, připravte se na slušnou mlatu. Získáte
peníze a zbraň, kterou uplatníte při dalším úkolu.
Cutlass cleaning - Tesák je pěkně zničený, když jej ale donesete ke kováři do města (vedle banky), tak máte rázem zajímavou zbraň.
Cellar Clean-up - Pokud se chcete naučit řemeslům,
vejděte do věže a promluvte si s asistentem Dreakem. Ten vám dá úkol
poklidit sklepení. Vejděte a všechno, co je klikaltelné proklikejte.
Získáte tak i nějaké natěžené předměty. Vylezte a nechte si od Dreaka
zadat druhou část, kdy vyrobíte vaše první dva výrobky. Odměnou vám
bude vak na věci, popisek míst k provozování řemesel ve městě, náramek
a knížka.
A sandy bone shard - Pokud si říkáte, že jsou
ostatní úkoly zívačka, připravte se hned ze začátku na pěkný výtuh.
Tento quest získáte hned na první pláži, pokud se vám z krabů povede
vymlátit bedna. Najdete v ní Scrimshaw token, který prozkoumáte a
začnete tím úkol. Po vymlácení dalších čtyř částí opět jednu z nich
prozkoumejte. Zjistíte, že se musíte vydat do zátoky na ryby, jakmile
jich zabijete dost, dáte části dohromady a prozkoumáte. Teď už zbývá
jen řetízek, nebo kůže na krk. Tu dostanete ze skřetů, takže vzhůru na
ně. Jakmile se vám ukáže hláška, prozkoumejte naposledy token a máte
náhrdelník hotový.
Ebik je viditelně potěšen * Pokud nasbíráte mušle, dostane se vám náramku * Pravé myšítko a vzhůru do města
Pokud se vám již na ostrově nelíbí, zazvoňte na zvon na východním
molu a vydejte se do města. Poté co si promluvíte s dozorčím vás už hra
povede. To už nechám na vás, pokud budete mít otázky, nebo připomínky,
neváhejte a reagujte.
4. Kdo je to n00b?
Po dopsání návodu jsem se vrátil zase do
hry a uvědomil si, že mnohé věci už považuji za samozřejmé. Než si na
ně ale zvyknete, bude to chvíli trvat, takže bez jakéhokoliv ladu a
skladu zde napíši alespoň pár základností.
Rychlost obnovy životů nezávisí na tom, zda sedíte. Pokud bojujete,
obnovují se pomalu, mimo boj výrazně rychleji. V klidu také působí
bonusy za jídlo, které zvyšuje přírůstek životů. To samé platí pro manu
a pití. Potraviny mají čtyři základní stupně sytosti - low je
vykouzlené jídlo, medium koupené, high vyrobené a superior získané z
úkolů. Postupně zvyšují rychlost doplňování přibližně o 50, 100, 150 a
200 procent. Důležitá je i úroveň, která by měla být vyšší, než vaše
současná (nejbližší vyšší násobek desíti) pro dosažení nejlepšího
efektu. Jídla nižší úrovně mají menší účinek, vyšší úroveň je zase
plýtváním.
Pokud s MMORPG teprve začínáte, zkuste nejdříve bojovníka, který je
vhodný jak pro nováčky, tak pro experty. Nezkušení nebudou rušeni
častým umíráním a profesionálové si najdou svůj vhodný styl boje. Časem
můžete vytvořit třeba postavu další, která se vám zalíbí více, takže se
nebojte začínat jednoduše.
V každé základní městské části (jako té, kam se dostanete přímo z
Ostrova záchrany) se nacházejí čtyři řemeslné dílny - jedna pro základy
a po jedné pro rozšíření Outfitter, Craftsman a Scholar. Doporučuji si
vybrat dílny ve čtvrti s vaším domovem, ať nemusíte zbytečně lítat
daleko.
Poměrně novinkou je herní pošta. Můžete posílat pozdravy, informace
i věci svým přátelům, kteří nemusejí být ani online. Dokonce funguje
mezi servery, zatím se nám (v celé gildě) však nepodařilo zjistit, jak
poslat něco na server s názvem ze dvou slov. Jinak stačí zadat
server.jméno a vesele posílat.
Když jsme u těch serverů, pár českých gild najdete na serveru
Runnyeye, takže pokud chcete potkávat našince a bavit se i česky,
zkuste to tam. Odkazy na dvě české gildy:
Rytíři Lva a
Mor do Kuli
Většina schopností má svoje vylepšené verze, které poznáte podle
stejné ikony. Ta vám také napoví, že už je pomalu čas přestat používat
tu starou, která je často slabší a s méně efekty. Rozdíl každopádně
poznáte.
Pokud nevíte, co znamenají různé zkratky, které ostatní používají, zkuste se podívat na
fóru ke hře
Jak na hrdinské příležitosti najdete buď v recenzi,
nebo podrobnosti zde
A aby nebylo linků málo, přidám ještě dvojici mých nejpoužívanějších pomůcek, když něco v gildě hledáme:
Allakhazam a mapy
|