Návod:
[Stáhnout RAR návod]
[Verze pro tisk]
XXX - Abeceda her - ve co potřebujete pro hry
ECHO: Secret of Lost Cavern
ECHO: Secret of Lost Cavern je adventura od známé
společnosti Adventure Copany, v ní se tentokrát podíváte do pravěku,
konkrétně do doby kamenné, kde na vá čeká spousta velikých nebezpečných
dobrodruství, plné tajemství a náročných rébusů a hádanek. Ocitnete
se v roli hlavní postavy jménem Arok, kdy na své svízelné, nebezpečné
a obtíné pouti potkáte řadu postav a budete se potýkat s tehdejími
problémy světa, kde je na programu kadého dne v podstatě jen starost o obivu,
jako chytání ryb, lov zvěře, sbírání bylin a plodů a ke vemu navíc i
amanské rituály. Součástí samotné hry je interaktivní encyklopedie plná
informací o období zvaném Paleolit, která ve spojení s nádherně
zpracovanou grafikou ve hře dává navíc dohromady výborný učební nástroj.
Poznejte tudí velice primitivní svět očima Aroka, mladého chlapce, který
má anci stát se něčím víc, ne jen lovcem nebo sběračem jako ostatní
lidé v jeho smečce. Inspirováni malbami Klema, vynikajícím malířem této
pradávné doby, jste poháněni na cestu za nalezením svého rádce, která vás
zavede do srdce tajemné jeskyně. Na své cestě potkáte spousty zajímavých
postav a odhalíte tajemství ztracené jeskyně. Autoři tentokrát zcela
upustili od bodového systému, dokonce se nedočkáte ani monosti kombinovat
předměty v inventáři. Těch je vak ve hře poehnaně, take velmi často
budete projídět inventář, abyste nali potřebnou věc. Kdy u jsem zmínila
kombinaci předmětů, nebojte, neuniknete ji. Větinou jsou k ní vak
vyhrazena určitá místa, na které předměty poloíte. Ovem nelekejte se
ji předem, poloit půjdou jen předměty, které na dané místo patří.
Pouitelné předměty tedy tvoří celkem rozsáhlou skupinu, která brzy přesáhne
rozměr viditelné části inventáře, take je potřeba dost často v inventáři
rolovat. koda, e zde nebyl pouit inventář, kde byste měli okamitý přístup
ke vem předmětům, navíc předmět vyjmutý z inventáře a následně vrácený
se neuloí na původní místo, ale opět na konec řady. Kombinovat předměty
v inventáři nelze, ale přijde-li na výrobu něčeho sloitějího, jsou k
tomu určená speciální místa. K adventuře jistě a bezesporu patří i
dobře vymylený příběh, pokud vak tento očekáváte i od této hry,
patrně budete zklamání, protoe hra jej prostě nemá. Jde spíe o řeení
různých hádanek, kterých si ale uijete v hojném mnoství, ovem ne v
takové podobě, jako jste byli dosud zvyklí. Z některých úkolů tedy
upozorním na nutnost zapálení ohně, výrobu různých nástrojů, nebo sehnání
potravy. Do druhé skupiny pak patří hledání cesty v bluditi jeskyně a
zejména potom kreslení fresek, a u půjde o opravení fresky, namalování
nové, či vybarvení fresky staré. Moná si myslíte, e to zní banálně,
ale fresky vám ve hře velmi pomohou, například k odehnání divoké zvěře,
která brání vstupu do jeskyně, nebo lovu jiné zvěře, nečekejte tudí
ádné matematické hádanky. Dalím herním zpestřením jsou potom jakési
mini hry, jako je házení otěpu, nebo kamene. Ji jsem se zmínila o tom,
e se budete potýkat s velkým mnostvím předmětů, kdy velkou větinu z
nich budete potřebovat vyuít při plnění nějakého úkolu, ale jejich nález
není vdy tak snadný, nebo se velice často musíte dívat pod přímo pod
vlastní nohy a mnohdy navíc hledat ukryté předměty v naprosté tmě (obr.Úvod). Je tedy nesmírně důleití systematicky a podrobně
prohledávat ve, co se vám zdá jen trochu podezřelé, nebo co vás uhodí
tak říkajíc do očí. Budete si vak muset zvyknout na to, e autoři
oproti svému zvyku změnili systém inventáře, máte toti v dolní části
obrazovky jen jedinou řádku a otevíráte jej pravým tlačítkem vaí počítačové
myi. Součástí hry je potom i velice výmluvná encyklopedie, ve které během
hraní najdete velmi cenné rady, ale i spoustu informací o tehdejí kultuře,
lidech, jejich komunikaci a mnoho dalích zajímavých a uitečných, v neposlední
řadě i poučných dat a údajů. Zároveň zde naleznete i přehled zbraní,
informace o určení jejich stáří, ale i výsledky výzkumů, které jsou
prováděny v současné době. Také zde získáte informace o místě, kde se
právě nacházíte, či nějakou pomoc při řeení hádanek, jejich obtínost
je dosti náročná. Ne vdy se vám je podaří rozlousknout ihned, nad řeením
některých si i nějakou tu chvilku hlavu polámete, ale větina hádanek se
bude projevovat formou malování fresek, co je jistě nové a docela lákavé,
projdete se i jeskynním bluditěm. Grafika hry je skutečně vydařená, díky
její dokonalosti lehce zjistíte, jak to opravdu v mladí době kamenné vyhlíelo.
V jeskyních spatříte krápníky a stěny pomalované jakoby skutečnými
dobovými malbami. Samozřejmostí je libovolný pohyb kamerou z pohledu vaich
očí Aroka do vech stran. Hra běí na starém dobrém enginu, ostatně tak
jako větina her od tohoto vývojářského týmu. Pokud se zvukového
doprovodu týká, i ten je nutno ocenit. Tak kapající voda v jeskyních, nebo
zvuk praskajícího ohně, jako i ve venkovním prostředí zpěv ptactva zní
velice přirozeně a přesvědčivě, jen je tak trochu na kodu, e autoři
nevyuili monosti dobové komunikace a rozhovory jsou vedeny formou jakoby
dneních dialogů, co působí tak troku ruivě a nevěrohodně.
Celkovou atmosféru jak po grafické, tak i hudební stránce lze hru povaovat
za povedenou, vykreslující zcela reálně podobu tehdejí atmosféry a
celkového ivota v této pradávné době.
Spojením hraní a četby si nejen prodlouíte hrací
dobu, ale jetě si vstřebané informace mnohem lépe zapamatujete. kola
hrou, říkával učitel národů Jan Ámos Komenský a měl
stoprocentní pravdu. To jeho rčení samozřejmě platí předevím pro dítka
kolou povinná, která tak mohou při zkouení zaperlit, kdy zasvěceně
popíí malířské techniky naich prapředků, jaké barvy pouívali, kde
je získávali, nebo jaké postupy volili při jejich zulechování. Doufám,
e jsem vám hru ji představila dostatečně, take je čas, přistoupit k návodu
samotnému.
Útěk z jeskyně
Po skončení úvodní animace se ocitnete ve velice tmavé
jeskyni, před jejím vchodem se ale nachází nebezpečná lvice, take
jeskyni opustit nemůete. Ulomte tedy před východem jeskyně vlevo od vchodu
rampouch, téměř pod vaimi nohami seberte ze země tenký klacík, o kousek
dál vpravo naleznete hromádku dříví na podpal. Jděte dozadu do jeskyně,
zde seberte větve a kus suchého dřeva a také chomáč suché trávy. Otevřete
si inventář a klikněte na horní ikonku vlevo, tak dostanete instrukce, jak s dá
rozdělat oheň (takto můete získávat základní informace stále během
hry a zároveň i různá ponaučení). Z inventáře pak polote suchou
trávu na aktivní místo na podlaze, na ni polote větvičky, poté přidejte
k hromádce kus suchého dřeva a na ve pouijte klacík, tak rozděláte
v animaci oheň a hned je v jeskyňce světlo. Nyní klikněte na
obrazec na stěně, spustí se dalí animace, ve kterým si promluvíte se stařeinou
a výtvarníkem jménem Klen a obdríte od něj placatý kamének, na něm
jsou barevná políčka. Pokud tento kamínek srovnáte s malbou na stěně,
zjistíte, e barvy na stěně jsou rozloeny jinak, ne na kaménku, je tudí
zřejmé, e musíte obrazec na stěně přemalovat. Je tedy nutné namíchat
barvy, polote vechny tři barvy z inventáře na plochý kámen pod
obrazem na stěně, poté do vydloubnutého pazourku před ohněm vlevo vlote
rampouch (obr.1), ten se teplem
rozpustí. Nabírejte z něj vodu a nalijte ji postupně na vechny tří
barvy na kameni, teď jsou barvy připraveny k malování. Musíte obrazec
přemalovat tak, aby uspořádání barev odpovídalo barevnému uspořádání
na kaménku v inventáři, který jste obdreli od Klena. Uspořádání
tedy musí být přemalováno takto:
-
První řada nahoře zleva doprava: černá, hnědá,
červená,
-
druhá řada zleva doprava: černá, hnědá, černá,
-
spodní řada: hnědá, nic,hnědá.
Jestlie jste tudí přemalovali obrazec a dodreli správný
postup, potom se spustí dalí animace, v ní se opět setkáte s Klenem
a pokecáte si společně, přičem obdríte rady na dalí cestu. Po jejím
skončení se vydejte levou stranou k východu z jeskyně a prohlédněte
si malbu bizona a tří lovců, klikněte na bizona a tak jej oivíte. Poté
seberte kopí spodnímu lovci a předejte ho lovci vlevo, klikněte na bizona a
tak ho lovec zabije. Obdreli jste tudí dalí radu, jak postupovat dál.
Pod obrazcem bizona seberte větve, jděte k ohni, nad ohněm je zapalte a
jděte k východu, kde hořící větve hoďte na lvici, tak ji na chvíli
odeenete. Rychle vyjděte z jeskyně ven, seberte z cestičky paroí
a o kousek dál otěp a honem se vrate nazpět do jeskyně, nebo lvice se
po chvíli vrátí. Nyní si tedy podle poslední rady musíte vyrobit vrhač otěpů.
Jděte tedy jeskyní zpět pravou stranou ke kameni se třemi podivnými nástroji.
Jelení paroh z inventáře polote mezi zmíněné nástroje na balvan,
pravým tlačítkem myi seberte pazourek (prostřední nástroj) a pomocí něj
odřízněte tři kousky konců z paroí. Nyní stejným způsobem
seberte ídlo, co je pravý nástroj a pouijte ho na oba konce ořezaného
parohu. Na střed parohu pouijte levý nástroj, tedy krabku, z inventáře
pouijte ji předem získaný koený pásek na pravý konec parohu, nyní
jste tedy vyrobili a máte ho pohromadě kompletní vrhač otěpů, který se
spojí v inventáři s otěpem. U malby s bizonem seberte dalí
větvě, nad ohněm je opět zapalte, jděte k východu z jeskyně a
zapálené větve hoďte znovu na lvici, jakmile uteče, vyjděte z jeskyně
ven, tak se spustí nová animace, kterou si pozorně prohlédněte a zasloueně
vychutnejte.
Dalí podivná jeskyně
Po skončení animace se vydejte po cestě dopředu a
vstupte do druhé jeskyně. Pokud se dobře rozhlédnete, zjistíte, e se zde
nachází vyhaslé ohnitě. Take se vrate zpět do první jeskyně, u
obrazce bizona seberte dalí větve, zapalte si je o oheň a vracejte se zpět
do druhé jeskyně a po vstupu do ní polote hořící větve do vyhaslého
ohnitě, takto vámi přenesený oheň i tuto jeskyni osvětlí. Rozhlédněte
se dobře po jeskyni a tak zjistíte, e se zde nalézají čtyři vchody, označené
čtverci a to červeným, černým, hnědým a prázdným. Nejdříve tedy
seberte ze země před vámi i před vchody tři na zemi leící pochodně,
poté jednu z nich zapalte nad ohněm. Nyní bude následovat cesta bluditěm,
budete tedy pokračovat dál přes vchody a to tak, e nejdříve vstupte do
vchodu označeným hnědým čtvercem a postupte dvakrát vpřed, poté černě
označeným dvakrát vpřed, pak dvakrát vpřed prázdným čtvercem označeným
vchodem. Nyní se zastavte, nebo pochodeň by vám dohořela a zapalte druhou
pochodeň z inventáře o první vai zapálenou pochodeň. Postupujte vpřed
dvakrát hnědě označeným vchodem, poté dvakrát černě označeným, pak
dvakrát hnědě značeným. Opět se zastavte a z inventáře zapalte
poslední pochodeň o vai zapálenou, projděte dvakrát černě značeným
vchodem, poté dvakrát hnědým a nakonec dvakrát červeně označeným, tak
se ocitnete v malé jeskyňce, na její stěně jsou zobrazeny obrazce s lidskou
dlaní. Klikněte na obrazec, tak ho ustálíte a nyní musíte klikáním dlaněmi
vodorovně i svisle přetáčet tak, abyste prosvětlené dlaně propojili na
cestu vpřed (obr.2), přičem dlaněmi otáčíte klikáním na černé hvězdičky
po stranách obrazce. Jakmile tudí dlaně správně nastavíte, klikněte na
horní dlaň a tak popojdete vpřed, rozhlédněte se kolem sebe, na zdi vlevo
se nachází freska medvěda, seberte ze země kus kůe. Jděte vpřed k roklině,
tak zjistíte, e dole spí medvěd, pokud byste seskočili dolů, seere vás.
Seberte dvakrát po sobě dvě otýpky slámy a poté provázek, který se pod
nimi ukrýval, otýpky shoďte dolů k medvědovi a nyní ji můete
seskočit dolů do měkkého, medvěda u neprobudíte. Seberte ze stěny kus
kamene a vrate se nahoru a pouijte úlomek skály na postavičku vedle
fresky medvěda, tak se před postavičkou objeví hromádka kamení. Nyní
seberte z této hromádky kamínek, poijte jej na postavičku a hoďte
jej za medvěda do jeho brlohu, ten se otočí a bude chvíli čumět do brlohu.
Rychle seberte dalí kamének, opět ho pouijte na brloh, tak do něj medvěd
zaleze. Dalí kamínek pak hoďte na rampouch, ten spadne dolů a poslední
kamének na hromadu kamení, tak se tato sesype a zavalí medvěda uvnitř
brlohu. V reále pak zjistíte, e medvěd zmizel dole pod vámi i ve
skutečnosti, take nyní si tam ji můete bez obav seskočit. Dole seberte
provázek a z hromady tři kameny, vrate se zpět nahoru, jděte k placatému
kameni, na který polote kůi z inventáře, poté na ni dvakrát po
sobě klikněte nástrojem, poloeným na kameni, tak do kůe uděláte dalí
dvě dírky. Na takto proděravěnou kůi pouijte oba provázky z inventáře,
poté takto upravenou kůi seberte a v inventáři se vám tak objevil
zkompletovaný prak se třemi kameny. Slezte zpět dolů, postavte se vpravo od
zavaleného medvědího brlohu a z praku sestřelte tři rampouchy, které
tak spadnou do vody. Slezte zpět dolů a seberte dalí tři kameny, vylezte
nahoru a z praku sestřelte poslední, tedy čtvrtý rampouch. Slezte zpět
dolů a po rampouích přejděte na druhou stranu, vimněte si vyhaslého
ohnitě a seberte ze země zvířecí roh a dlouhou větev, poté se stejnou
cestou vrate zpět a k ohniti. Na ohnitě pouijte zvířecí roh,
tak jej naplníte havými uhlíky. Vrate se přes rampouchy zpět, málem přijdete
o ivot, ale zvládnete to, poté roh s uhlíky pouijte na vyhaslé ohnitě
a tak vzplane oheň, který jeskyni osvětlí. Na zemi před vámi je nyní čtrnáct
sopouchů, z nich uniká plyn, který je nutné zapálit. Pouijte tedy
dlouhou větev z inventáře na oheň, tak ji zapálíte. Teď bude dobře,
kdy si pomyslně označíte sopouchy číslicemi pro lepí orientaci. Očíslujte
si tedy horní řadu zleva doprava číslicemi 1 a 7 a druhou spodní 8 a
14. Nyní tedy zapalujte sopouchy v tomto pořadí: 14, 5, 10 a 1, tak
vzplanou vechny sopouchy a zároveň tak na chvíli rozpohybujete fresky jelenů
na stěně před vámi. Nyní je vaím úkolem předevím přebarvit vechny
jeleny na stejnou barvu. Klikněte tedy dvakrát na druhého jelena zleva, tak
změníte barvu prvního jelena vlevo na oranovou. Poté klikněte dvakrát na
třetího, tak změníte barvu druhého jelena na oranovou. Tak postupujte dále
a doprava na konec, nenechejte se zmást tím, e měněné barvy (oranová)
nemají na vech jelenech stejný odstín a také počítejte s tím, e
při kliknutí na některého jelena za účelem přebarvení jiného, se můe
změnit barva i u několika jelenů naráz. Důleité tedy je, abyste docílili
stejného, tedy oranového zabarvení vech jelenů, co je základ pro dalí
postup. Nyní si vimněte zářezů nad freskami jelenů, těmi měníte
polohu jelenů. Polohu jelenů musíte změnit tak, aby nejdříve sestupovali
do vody a poté z ní zase vystupovali. Toto provedete tak, e počínajíce
zprava první tři jeleny necháte v původním nastavení, nad čtvrtým
klikněte na zářez jedenkrát, nad pátým dvakrát, nad estým opět dvakrát
a nad sedmým třikrát, zbylé jeleny nechejte v původních polohách
beze změny. Uprostřed jelenů vidíte postavičku chlápka, pomocí zářezu
nad ním ji nastavte tak, aby byl co nejblíe k jelenovi, samozřejmě e
i on musí být oranový, kliknutím přímo na postavičku měníte jeho
barvu. Pokud jste si ve připravili, potom vpravo nad zmíněnými zářezy je
dvojitá ipka, ukazující doleva. Klikněte na ni a jestlie jste provedli
úpravy správně, jelen se rozběhne a přeskáče a na druhou stranu, čím
jste se i vy v reále dostali na druhou stranu.
Pohodové údolí
Jedinou monou cestou tedy vyjděte z jeskyně ven do
údolíčka, vydejte se po cestě doleva, tak dojdete k řece. Vlevo
seberte opracovaný kámen, leící na pařezu, poté se vydejte směrem po
proudu řeky doprava. Seberte heřmánek, který se nachází vlevo od cesty,
pokračujte vpřed a seberte ze země hrot harpuny. Jděte dál dopředu, zde
seberte opracovaný kámen a násadu, z dřevěného splávku potom troud,
o kousek dál naleznete natípnutý pazourek. Odtud se vydejte doprava ke
skaliskům, seberte opracované kameny a větvičky, o kousek dál seberte dalí
opracované kameny a řemínek, poté se vydejte k vyhaslému ohniti. Ulote
násadu na veliký plochý kámen, vedle ní polote hrot harpuny a poté i řemínek,
tak jste si vyrobili harpunu, kterou samozřejmě seberte. Pokračujte dopředu
a k vodě, vlevo vidíte malou kamennou hráz, přes kterou proti proudu
proplovají lososi, těm musíte cestu přehradit. Uchopte velký kámen vlevo a
pouijte jej na hráz, toté učiňte z druhým kamenem vpravo a zbylé
dva kameny ji vlote po sobě libovolně, teď jste hráz přehradili.
Pozorujte chování lososů, jakmile některý dopluje k vámi přehrazené
hrázi, na okamik se zastaví a teprve po chvíli ji proti proudu přeskočí.
Nachystejte si tudí harpunu a jakmile se některý losos přiblíí k hrázi
a zastaví se, rychle ji na něj pouijte, tak lososa bezpečně ulovíte. Vrate
se zpět k vyhaslému ohniti, zde u nyní sedí mu tmavé pleti, je
to řezbář jménem Toar, se kterým si ihned promluvte. Vyčerpejte v rozhovoru
s ním vechny nabídnuté dialogy, nabídněte mu, e se s ním
rozdělíte o vámi uloveného lososa. Tak od něj obdríte pyrit a dřevěnou
misku, take umístěte na vyhaslé ohnitě troud, větvičky a pyrit, na
který pouijte pazourek, tak ohnitě zapálíte. Jděte znovu k vodě a
do dřevěné misky od Toara naberte vodu, vrate se zpět k ohniti a dřevěnou
misku, naplněnou vodou polote před Toara na zem. Seberte klacek ze země a
pouijte ho na velký balvan, tak tento převalíte do ohně, poté stejným
klackem přistrčte do ohně tři mení kaménky a nechejte je chvíli zahřát.
Zkuste kaménky vyjmout z ohně, ale spálíte se, poté vám Toar dá dřevěnou
pachtli, tou po jednom horké kaménky z ohně přendejte do misky s vodou
před Toarou, k tomu pak přidejte heřmánek z inventáře a čaj je
hotov, Toar si na něm s chutí mákne. Nyní odvalte klackem velký kámen
z ohně a na něj polote z inventáře vámi uloveného lososa. Drte
na něm kurzor a čekejte, a se tento změní na ikonku vezmi, potom ho
teprve seberte, pokud byste tak učinili spíe, Toar by remcal, e je málo
propečený. Pokud je tedy losos dobře propečený, podejte ho Torovi, pochutná
si na něm, ale půlku vám nechá. Nastal čas si znovu promluvit s Toarou,
naučí vás, jakým způsobem se správně těpí pazourek. Na velký plochý
kámen rozloí různé nástroje, pouijte palici z první řady vpravo
třikrát po sobě na pazourek v druhé řadě dole a poté palici odlote.
Nyní pouijte na pazourek dvakrát sobí paroh (v první řadě vlevo), tak
správně pazourek naporcujete. Takto opracovaný pazourek seberte a dejte
ho Toarovi, za odměnu od něj dostanete pazourkový nů. Jetě jednou si
promluvte s Toarou, zeptejte se ho hlavně na opracované kameny, kterých
jste si po cestě vimli, vysvětlí vám jejich význam a daruje vám hudební
kameny, které budete za chvíli potřebovat.
Obydlí na útesu
Otočte se dozadu a zamiřte si to ke skalním útesům a
jděte a k malbám na skále, zde vás čeká vyřeit dalí malou hádanku,
abyste mohli pokračovat v dalí cestě. Klikněte na skálu, pomalovanou
podivnými znaky, podle předlohy nad nimi je zřejmé, e tyto znaky pomocí
hudebních kamenů musíte přebarvit na červeno. Teď se vám dole na hrací
ploe objevily hudební kameny z inventáře, na které musíte klepat
paličkou a tak měnit barvu znaků načerveno. Můete si hru uloit a zkusmo
klepat na jednotlivé kameny, tak poznáte, který hudební kámen mění barvu
znaků. A zjistíte princip a postup, můete si hru zpětně nahrát a začít
tak říkajíc naostro. Pokud jste ani tak na řeení nepřili, potom
vězte, e správné řeení je následující:
Očíslujte si zcela imaginárně hudební kameny zleva
doprava číslicemi a poté klepejte paličkou nejdříve na 4. kámen, pak na
2., poté na 5. a naposledy na 1., tak znaky přebarvíte načerveno a otevře
se vám cesta pro dalí pokračování (obr.3),
spatříte tak nové znaky, které se po přebarvení na skále objevily. Pokračujte
tudí doleva a jděte k dalím malbám, co jsou stejné symboly, jaké
jste spatřili na předchozí skále po přebarvení znaků. Zatočte nyní do
ji otevřené skalní soutěsky doprava, projděte jí a na konec na terasu,
kde odbočte doleva. V prvním výklenku vlevo má obydlí tmavá sličná
dívenka jménem Tika, se kterou si ze veho nejdříve pohovořte. Poptejte se
jí po malíři Klenovi, kterého hledáte, proberte s ní vechny dialogy
a tak se od ní dozvíte, e zde panuje starý zvyk, e kadý cizinec, který
se zde objeví, musí napřed povyprávět svůj dosavadní ivotní příběh,
co uděláte pomocí předmětů, které ji máte v inventáři, ty
které vám chybějí, musíte posbírat po okolí. Vrate se tedy zpět a ke
vchodu na terasu, kde vlevo na konci seberte ze země jelení paroí, poté se
vrate nazpět k dívce, vlevo od ní seberte oblázek s rytinou
ruky, úplně vlevo potom rytinu ryby a jelena. Vpravo od Tiky seberte soku eny,
obratel a kost s vyrytým lvem. Vyjděte z Tikina obydlí a zabočte
do dalího výklenku vlevo, hned na jeho okraji seberte zvířecí tuk, popojděte
doprava a ze země seberte řemínek a větev s rytinou medvěda. Vyjděte
na terasu, jděte doleva a vlevo seberte ze země měch a vpravo kůi z kostěného
zábradlí. Vrate se nazpět k Tiky a nyní přistupte vlevo ke stěně s černými
rytinami. Pokud na některou kliknete, tato zčervená a uslyíte část vaeho
ivotního příběhu, kliknete-li na ni podruhé, znovu zčerná. Rytiny jsou
vak přeházené, take je budete muset nejdříve přeskládat podle časové
posloupnosti. Klikněte tedy na první rytinu, tak zčervená a poté klikněte
na rytinu,kterou chcete přemístit, tak se mezi sebou vymění. Zjiujte
takto, kterou část vaeho příběhu kadá rytina vypráví a podle mnou
popsaného způsobujte je přemístěte tak, aby vá příběh měl časovou
posloupnost. Pokud se vám tedy podaří vechny znaky správně přeskládat,
sami sebe pochválíte a můete zahájit dalí etapu a tak dovyprávět vá
příběh. Nyní tedy z vaeho inventáře povybírejte předměty v toto
pořadí a skládejte je pod rytiny: jelení parohy, kost s vyrytým lvem,
malovaný kámen od Klema, vrhač kopí, kámen se znakem ruky, větev s vyrytým
medvědem, rytinu medvěda, harpunu, rytinu ryby, nů a figurku eny. Pokud
jste ve udělali správně, úkol jste splnili a vá dosavadní ivotní příběh
dívce povyprávěli. Jestlie se vám nepodařilo ani po tomto mém vysvětlení
správného postupu úkol splnit, potom jste někde udělali chybu a prohlédněte
si obrázek, kde naleznete správné uspořádání rytin i předmětů (obr.4) a začněte znovu. Nyní si tedy znovu pohovořte s Tiky,
sdělte jí, e jste právě dokončili vá ivotní příběh a tak splnili
úkol, který jste od ní obdreli. Proberte s ní vechny nabídky
dialogů, tak jí znovu připomenete, e hledáte malíře Klena. Tiky bude
spokojená a prohlásí, e podobný ivotní příběh, plný dobrodruství,
nebezpečí a odvahy skutečně doposud jetě neslyela a potvrdí vám, e
Klen ije tady někde v této oblasti, ale přesné místo nezná. Poté
co zjistí, e se chcete stát také malířem, poádá vás, abyste se poohlédli
po okolí, nebo někde by se měly nacházet staré malby a dokumenty, jejich
obsah by mohl být uitečný i vám samotným. Take máte dalí úkol, vrate
se na terasu, zabočte doleva a jděte a na samý konec, kde vlevo odsuňte obě
jelení paroí, která vám brání vstoupit za závěs. Jakmile je tedy
odstraníte, rozhrňte závěs a vstupte do chodby, popojděte vpřed, jistě
jste zjistili ji sami, e se nacházíte v místnosti pro konání
ceremoniálů, tedy v obřadní síni. Rozhlédněte se pořádně kolem
dokola, poté jděte k velkému placatému kameni vpravo na zemi a z něj
seberte kousek kůe, prákový černý pigment a pryskyřici. Klikněte na
dalí kamenný plochý balvan a spatříte, e se zachvěje, zřejmě je to
deska, kterou lze odsunout a pod ní se něco skrývá. Namate tudí zvířecím
tukem z inventáře levý kamínek a poslední pravý pod plochým kamenem,
tak desku odsunete a pod ní se objeví dvě rozlámané fresky. Pokud si vechny
prohlédnete, potom lehce zjistíte, e dva úlomky jsou neaktivní a ostatní
střepy lze přesunovat. Je tedy zapotřebí, abyste kolem těch dvou neaktivních
správně poskládali vechny zbylé aktivní střepy a tak fresky sloili.
Není to tak těké, chce to jen trochu trpělivosti, nebo po uchopení kadého
střepu se vám objeví při hledání aktivní místo, kam je třeba právě drený
střep uloit. Jakmile tedy uloíte správně vechny střepy, přičem
pravá freska je neúplná, chybí jí kus střední části, kde tedy zeje
otvor, vyjděte z místnosti ven a z terasy vstupte hned do první místnosti
vpravo. Jděte ke krbu z drátěnou plotýnkou a na bílý kámen polote
pryskyřici z vaeho inventáře, tak ji rozpustíte a můete ji sebrat.
Vrate se k oběma sloeným freskám a pouijte na ně roztavenou
pryskyřici, tak je slepíte. Nyní se vrate zpět k Tiky a znovu si s ní
pohovořte. Povězte ji o díře v pravém artefaktu a obdríte od ní
radu, abyste se na tuto fresku podívali jiným pohledem. Vrate se tudí zpět
do obřadní místnosti, uchopte pravou fresku a přes její otvor si prohlédněte
celou místnost, tak spatříte jelena. Vrate se zpět k Tiky a opět si
s ní promluvte, poradí vám, co máte dělat dál. Promluvte si s ní
jetě jednou, vyčerpejte vechny nabídky k dialogům, tak se dozvíte
dalí podrobnosti. Vrate se na terasu a vstupte do druhého obydlí vlevo,
kousek kůe (nikoliv celou) namočte do tekoucí vody v korytě vlevo. Jděte
zpět do obřadní místnosti a čtyřikráte po sobě mokrým kouskem kůe
omyjte zeď kolem hlavy jelena, tak zeď dokonale očistíte. Otočte se, popojděte
dopředu a namočený kousek kůe pouijte na černý pigment na kameni, vrate
se k hlavě jelena a očerněný kousek kůe pouijte třikrát o sobě
na okolí kolem hlavy jelena, tak vystoupí dalí část obrazu jelena. Vrate
se nazpět k dívce a porozprávějte ji podrobně, co vechno jste udělali,
pochválí vás a bude chtít, abyste ji donesli rákos od řeky. Vrate se
tedy přes skalní úlabinu zpět do údolí k řece, odbočte doleva a
jděte a na konec ke smuteční vrbě, vpravo od ní utrhněte rákos. Vrate
se k Tiky, rákos jí předejte, opět vám poradí, co dál. Jděte přes
terasu do obydlí vlevo ke krbu a na veliký plochý kámen polote kůi z inventáře
(tu velikou, ne ten začerněný kousek), na ni měch a nakonec obratel. Na
jehlu leící na kameni pouijte řemínek z inventáře, tak jehlu navléknete
a tu potom pouijte na vámi vyrobený polotovar, tak jste uili cestovní měch
na vodu, který seberte. Vrate se znovu do obřadní síně, chvíli počkejte,
a za vámi přijde Tiky a předá vám foukačku, kterou vyrobila z rákosu,
který jste jí před chvílí přinesli. Přistupte k obrazu jelena, pod ním
se nachází osm černých teček, pomocí foukačky před ně vlevo přimalujte
tři tečky a vpravo dvě tečky, poté vám Tiky vrátí vá nů. Nů pouijte
třikrát po sobě na červenou čáru pod hlavou jelena, tak obrazec domalujete
a jelen obivne a tím tady končíte.
Bílá jeskyně
Automaticky jste se ocitli společně s Tiky dole u řeky,
bude vás provázet na dalí cestě, ale musíte postavit přes řeku most a
tak si dalí cestu o několik dní zkrátit. Vydejte se tudí podél toku řeky
a k ohniti, u něj sedí ji vá starý známý Toar. Pohovořte
si s ním a dostanete od něj sekeru, vrate se k Tiky a sekerou natřikrát
skácejte břízu, v animaci pak po ní oba přejdete na druhou stranu. Po
skončení animace, v ní se setmí, dostanete od Tiky dalí úkol,
sama zůstane na místě a vás pole vpřed na dalí cestu, plnit nové úkoly,
ale máte si prý dávat veliký pozor, nebo po okolí se potulují vlci. Jděte
doprava a seberte mátu peprnou, o kousek dál potom seberte bobule jalovce a
jalovcovou větvičku. Pokračujte dál k jeskyni, kde seberte ze země
klacík a z kamene kůru, poté vstupte do jeskyně a seberte na zemi leící
řemínek, z polic kus ztvrdlého lutého pigmentu a černý prákový
pigment. Popojděte vpřed a promluvte si s muem na konci jeskyně, je to
Lharik, který vás napřed na tři doby sprdne, ale nakonec vám dá úkol,
abyste si vyrobili paletu. Pohovořte si s ním jetě jednou, proberte vechny
nabídky dialogů, ale Lharik bude trvat na svém, vyrobte paletu a mytec!
Seberte tudí vlevo od něj ze země chomáč vlasů, poté vyjděte z jeskyně
ven a přistupte k ohni. Na kámen před ohněm polote chomáč vlasů,
vedle něj polote klacík a obojí svate řemínkem, tak jste si vyrobili tětec,
který samozřejmě seberte. Na druhém kameni vpravo je důlek a vedle něj leí
palička, do důlku tedy vlote kus ztvrdlého lutého pigmentu a paličkou
jej roztlučte, tak získáte prákový lutý pigment, který seberte. Nyní
vpravo od důlku polote na kámen kus kůry, na ni polote roztlučený lutý
pigment, černý pigment prákový, poté tětec, rákosovou foukačku a
kousek kůe. Z curůčku vody na skále seberte kapku vody a kápněte ji
na lutý práek, seberte dalí kapku vody a kápněte ji na černý práek,
teď jste barvy rozpustili, výsledný výtvor seberte a v inventáři se vám
objevila paleta. Vrate se k Lharikovi a paletu mu ukate, nebude ale
spokojený a poradí vám, jak získat dalí barvu. Vrate se o jedno pole zpět
a opět seberte lutý ztvrdlý pigment, vyjděte ven k ohniti a tento
pigment vlote do ohně, spatříte, jak zčervenal. Pokud byste na něj sáhli,
spálíte se, pouijte tedy na něj dřevěnou pachtli, tak jej seberete. Poté
pachtli i s barvou vlote do důlku, paličkou ji roztlučte, seberte
takto získaný červený prákový pigment. Paletu polote na balvan, poté
k ní přidejte červenou prákovou barvu, vodní kapkou ji rozpuste a
paletu seberte. Vrate se k Lharikovi a znovu mu paletu ukate. Nyní je
u spokojený a vy můete vstoupit doprava do místnosti přes koené závěsy,
jděte dopředu a konečně se setkáte s vámi hledaným Klenem. Promluvte
si s ním, proberte vechny monosti dialogů, dostane se vám od něj řádného
vysvětlení jeho předcházejícího počínání, navíc obdríte i mnoho
dalích cenných rad. Teď se vrate k Lharikovi, i s ním proberte
vechny nabídky dialogů, hlavně se ho vak zeptejte, co máte dělat dál.
Přislíbí vám pomoc, ale bude chtít, abyste mu nalezli jím ztracenou obřadní
řehtačku. Vyjděte tudí před jeskyni, tam se u setkáte s Tiki, předejte
ji mátu peprnou a jalovcové bobulky, poté si s ní promluvte a i s ní
proberte vechny dialogy. Tak se od ní dozvíte, e připravuje vzácné
odvary, hlavně se jí ale zeptejte, kde mohl Lharik ztratit svoji obřadní řehtačku,
poradí vám, e ji ztratil pravděpodobně někde na mýtině, kam rád chodívá,
je to prý kousek od jeskyně. Jděte tedy doprava po cestě od jeskyně, tak
dojdete na mýtinu, kde je plno vlků, na to vás přece Tiki předem
upozornila, před vámi jsou vpravo na sobě poloeny čtyři ploché kameny a
vlevo jeden. Ty musíte pomocí aktivního místa před stromem uprostřed mezi
zmíněnými kameny přeskládat tak, aby jste je uspořádali od největího
vespod, po nejmení nahoře, přičem můete při přesunování poloit
jen mení kámen na větí, obráceně to toti nejde.
Řeení je tudí následující:
levý kámen do středu, pravý kámen vlevo. Prostřední
kámen vlevo, pravý kámen do středu. Levý kámen vpravo, levý kámen do středu.
Pravý kámen do středu, pravý kámen vlevo. Prostřední kámen vlevo, prostřední
kámen doprava. Levý kámen vpravo, prostřední kámen vlevo. Pravý kámen do
středu, pravý kámen doleva. Prostřední kámen vlevo, pravý kámen do středu.
Levý kámen vpravo, levý kámen na střed, pravý kámen do středu, levý kámen
vpravo. Prostřední kámen vlevo, prostřední kámen vpravo. Levý kámen
doprava, levý kámen na střed. Pravý kámen do středu, pravý kámen vlevo,
prostřední kámen vlevo. Pravý kámen do středu, levý kámen vpravo, levý
kámen na střed. Naposledy umístěte pravý kámen do středu a úkol je splněn
(obr.5).
Nyní tedy vylezte na strom přes přeskládané kameny, na
stromě seberte obřadní řehtačku, kousek od ní potom prak s borovými ikami.
Slezte dolů ze stromu a pokuste se vracet zpět, ale nepůjde to, okolo vás
pobíhají vlci. Střílejte tedy po nich z praku ikami, je ale nutné,
vzhledem k tomu, e na ně střílíte v běhu, mířit před ně, čili
počítat s tím, e abyste kadého trefili, musíte odhadovat přesně,
kolik zamíříte před ně ve směru jejich běhu, nebo ika vystřelená
z praku je střelou velice pomalou. Občas se nějaký vlk i zastaví,
potom ve tmě světélkují modře jeho oči, takového tedy trefíte lehčeji.
Vlk uteče jen tehdy, pokud ho trefíte ikou z praku, take vám to můe
chvíli trvat, ne zaenete vechny. Jakmile se tudí vlků zbavíte,
zmizne nahoře vlevo ikona praku, co je znamením, e vlci jsou pryč a cesta
zpět je volná a tudí bezpečná. Vracejte se tedy zpět k jeskyni,
promluvte si s Tiky o vlcích a proberte s ní vechny dalí nabídnuté
dialogy, vyslechněte i její stanoviska. Poté vejděte do jeskyně, jděte k Lharikovi
a předejte mu obřadní řehtačku. Bude mít radost a dá vám za odměnu
figurku býka, pokud se ho zeptáte, k čemu to je, dozvíte se, e na vnímání
světla a stínů. Vejděte doprava přes koené závěsy do místnosti, na kámen
s pěti hořícími světélky polote figurku býka a vimněte si, e
na fresce býka naproti se objevil býčí stín, prohlédněte si ho a zjistíte,
e se k němu nedostanete. Promluvte si s Klenem, poté vyjděte ven
z jeskyně a jděte o jeden post doleva, na zemi leí suchý strom. Pouijte
sekerku z inventáře na horní část padlého stromu, poté sekněte
dvakrát do upadlé větve, seberte ji. Vrate se do jeskyně, jděte ke
Klenovi, pohovořte s ním znovu a potom na dřevěný stojan se zavěenou
kůí pouijte větev z inventáře, klikněte na stín býka a ji
jste u něho, nyní vás čeká dalí úkol, tedy přemalovat stín. Klikněte
na něj, tak se objeví paleta s barvami, tětcem a foukačkou, nejdříve
si vyberte tětec, namočte ho do černé barvy a pouívejte ho na est
aktivních míst na býkovi. Klikněte na hlavu přímo za oběma rohy před
jeho krkem, poté klikněte postupně na oba rohy, nato na tlamu, dokončete
kliknutím na obě přední nohy. Nyní vrate tětec a vezměte si foukačku,
tu musíte pouít na pět aktivních míst na býkovi, první je opět tlama,
druhé na pleci nad levou přední nohou, třetí nad pravou přední nohou, čtvrté
spodní okraj břicha, páté kousek nad levou přední nohou. Pokud jste tedy
dodreli správný postup, co poznáte podle toho, e vpravo nahoře vám
nesmí zmiznout ádná z ikonek palet, stín býka se rozdělí na dva,
otočené hlavami od sebe. Opět klikněte na býka, teď se vám ale objeví ji
dobře známé hudební kameny, je jich pět, pomocí nich musíte býka oivit.
Vezměte paličku a můete si kameny vyzkouet, čtyři jsou aktivní a jeden
ne (čtvrtý zleva). Klepejte tedy na kameny v pořadí 2, 5, 1 a 3, můete
zkusit i 1, 3, 2 a 5, jestlie se nic neděje, rychle jeden z postupů
zopakujte, tak býk popojde vpřed a objeví se vám dalí býk. Klikněte tudí
i na tohoto býka, opět se vám objeví pět hudebních kamenů, tentokráte
jsou vak aktivní pouze dva z nich, s tím očividně nic nenaděláte.
Vrate se tedy ke Klenovi a pohovořte s ním, poté se otočte a popojděte
jednou vpřed, seberte dvoje hudební kameny a jděte vpřed k býkovi.
Klikněte na něj a tentokráte se vám objeví sedm hudebních kamenů, to u
je jiní kafé. Klikněte na tyto kameny paličkou opět velice rychle po sobě,
zleva doprava na 1, 7, 5 a 2, tak obivne i tento býk. Vrate se ke Klenovi a
znovu s ním pohovořte, obdríte cenné rady a poradí vám, jak dál.
Prohlédněte si malbu na kůi, která se nachází vpravo od stojícího
Lharika, je to obraz ducha jeskyně. Přiblite si jej a tak se objeví neuspořádaná
freska, kterou musíte upravit. Obraz je rozdělen do patnácti čtverců, očíslujte
si je tedy imaginárně zleva doprava a dolů číslicemi 1-15. Ze veho nejdříve
změňte kliknutím barvu červenou ve vech čtvercích na černou, poté
klikněte na čtverce 5 a 8, jsou prázdné a to musíte takto změnit. Nyní
musíte mít vechny čtverce zaplněné černými částečkami, teď si vimněte,
e v průsečících čtverců se nachází osm červených kuliček, ty
si opět zleva doprava a shora dolů očíslujte pomyslně čísly 1-8. Poté
klikejte na tyto kuličky přesně v tomto pořadí:
8,8,8,3,4,8,8,8,6,7,6,6,5,6,6,1,2,6,6,6,5,1,5,5,5,1,5 a 1.
Pokud tedy jste toto vysvětlení nepochopili, potom si
prohlédněte výmluvný pomocný screenshot (obr.6).
Jestlie jste vak dodreli tento jediný správný
postup, pak obrazec sloíte správně a úkol je splněn. Vydejte se tedy nazpět
za Klenem a opět si s ním pohovořte, obdríte opět dalí rady.
Seberte poté uschlou větev, kterou jste uloili pod plentu s freskou býka a
polote ji vlevo na druhou stranu pod fresky tří jelenů, přistupte blí,
nyní budete muset jeleny správně vybarvit, nebo jsou bez ivota a vybarvením
je postupně oivíte. Začněte tudí od spodního jelena vpravo, seberte z palety
foukačku a obarvěte tělo naluto, hlavu na černo. Odlote foukačku,
seberte tětec, obarvěte černě parohy a nohy, tak jelen oije. Opět správný
postup poznáte tak, e nesmí zmizet ádná
ikonka palet vlevo nahoře, po kadé chybě toti jedna mizí. Nyní obarvěte
dolního jelena vlevo, pomocí foukačky obarvěte jeho tělo na oranovou
barvu tak, e seberte lutou, k ní přidejte červenou, klikněte na
jeho tělo, tětcem pak obarvěte nohy a parohy na červeno, tak jelen té oije.
Zbývá vám tedy vybarvit vrchního jelena, foukačkou obarvěte tělo oranově
(opět smíchejte lutou s červenou), pomocí tětce vybarvěte červeně
přední i zadní nohy, jelen oije a máte vymalováno. Jděte tedy
znovu za Klenem, poté co z něj vytáhnete dalí rozumy, opuste
jeskyni a jděte doleva k zabarikádované svatyni. Jistě jste si u vimli,
e vchod do svatyně je zabarikádován devíti vodorovnými kůly a třinácti
svislými, které tedy nyní budete muset odstranit. Vechny zmíněné kůly
lze kliknutím na ně aktivovat, lze je také přesunovat a otáčet, k čemu
slouí červené znaky nad vchodem do svatyně. Jako pomůcku si tedy označme
horizontální kůly písmeny A-J a to od shora dolů, vertikální kůly potom
číslicemi 1-13 a to zleva doprava. Nyní tedy začněte s odstraňováním
kůlů v následujícím pořadí, před tím si vak hru raději ulote:
- otočte kůlem A tak, aby jeho pahýl větve trčel dopředu a přesuňte ho jedenkrát mezi kůly 5-6,
- otočte kůl číslo 12 tak, aby pahýl větve trčel dopředu, poté otočte kůl F tím způsobem, aby pahýl větvě čněl rovně dopředu, poté přemístěte kůl F doprava mezi kůly 12-13,
- změňte polohu kůlu B tak, aby pahýl mířil dopředu, poté ho přesuňte doprava mezi kůly 10-12,
- přetočte kůl číslo 11, aby pahýl trčel doleva, poté tento kůl přemístěte doprava mezi kůly 10-11,
- přetočte kůl číslo 7 tak, aby pahýl na něm čněl dopředu, poté otočte kůlem 8 tak, aby jeho spodní pahýl byl přetočen
doprava. Otočte kůl E tak, aby jeho pahýl směřoval vpřed, poté ho posuňte dvakrát doprava mezi kůly 6-8,
- přetočte kůl číslo 9 tak, aby jeden z jeho dvou pahýlů ukazoval doprava a druhý dopředu, poté otočte kůlem H,
aby i jeho pahýl ukazoval vpřed a pak ho přemístěte mezi kůly 6-9,
- nyní otočte kůlem číslo 1 tím způsobem, aby jeho pahýl trčel dopředu, potom otočte kůlem G, aby pahýl na něm čněl
rovně dopředu, pak tento kůl přemístěte doleva mezi kůly 1-2,
- přetočte kůl číslo 3 tak, aby jeho horní pahýl čněl dopředu, nato otočte kůlem číslo 4 tak, aby jeho pahýl čněl
dopředu, pak otočte kůlem C a i jeho pahýl nechejte trčet vpřed, poté ho přesuňte dvakrát doleva mezi kůly 3-4,
- přetočte kůl D tak, aby jeho pahýl směřoval dozadu, poté ho přesuňte doleva mezi kůly 4-5.
Tak copak, otevřel se vám malý otvor do skrýe ve
svatyni? Pokud ne, pak jste něco udělali patně a musíte začít úplně
znovu. Prohlédněte si pomocný obrázek, nejlépe ovem kdy si ho
vytisknete a zkuste to znovu, jen berte na vědomí, e jakákoliv chyba, či
nepřesnost v přesunech a v přetáčení, znamená dalí nezdar (obr.7).
Jestlie se vám tedy otevřela tajná skrý, potom jste
rébus rozlutili, z otvoru seberte amanský kostým a olejovou lampu a
vydejte se zpět do jeskyně ke Klenovi. Polote nejdříve olejovou lampu
vpravo od Klena na aktivní místo, poté amanský kostým přímo před něj,
po skončení krátké animace si s Klenem promluvte. Zvířecí tuk z vaeho
inventáře vlote do olejové lampy, z inventáře k němu přidejte
jalovcovou větvičku, poté se otočte. Na plochém kameni mezi hořícími ohýnky
leí suchá větvička, seberte ji a o jeden ohýnek ji zapalte. Velice opatrně
a pomalu se otáčejte zpět k olejové lampě (pokud budete postupovat
neopatrně a rychle, větvička vám zhasne a budete ji muset zapálit znovu) a
zapalte jalovcovou větvičku, tak začne lampa hořet. Po krátké animaci
vypijte kouzelný nápoj, leící vlevo před Tiky, poté klikněte na kameny,
leící na kůi před vámi. Tak se objeví na obrazovce sedm hudebních
kamenů, na které postupně klikejte, ozve se vám hudební tón, pokadé
nestejné výky. Vdy tedy klikněte paličkou na jeden hudební kámen a poté
paličkou na odpovídající kámen, leící na kůi. Pokud se ozve tón
stejné výky, poté se vá přísluný hudební kámen přetočí a na něm
se objeví stejné znaky, jako na kameni poloeném na kůi. Tímto způsobem
tedy musíte přetočit vechny vae hudební kamny, aby byly otočeny k vám
a na vech jste viděli stejné znaky, jako na kamenech na kůi. Jakmile se vám
to podaří, spustí se animace a Klen vás pochválí a nyní u na vás čeká
poslední úkol, budete muset zahrát na hudební kameny, ale teď u jenom na
ty vae. Opět si vae hudební kameny pomyslně očíslujte zleva doprava číslicemi
1-7, pak na ně klepejte paličkou v tomto pořadí:
7 - 6 - 6 - 6 - 4 - 1 - 3 - 2 - 4 - 3 - 5 - 4 - 6 - 4 - 6 - 6 - 6 a nakonec 4.
Pokud jste tudí pouili kameny ve správném pořadí,
hra končí a spatříte nádhernou závěrečnou animaci, kterou si zcela
zasloueně vychutnejte.
|