Abecedaher.cz - Homepage
[Seznam her]     [Návody]   [Cheaty]   [Trainery]   [Češtiny]   [Wallpapery]   [Screenshoty]   [Obaly]   [Zákysník]       [Kupte si hru]

Vyhledávání
Abeceda návodů
0-9 A B C D E F G H Ch I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
[Vyhledat]
· Redakce
nastavit jako homepage
přidat k oblíbeným

· Novinky emailem
· Online hry
· Free Hry
· Bazar
· Autoři návodů
· Autoři češtin
· Výrobci her
· Distributoři her

· Soutěž
· Anketa
· Programy ke stažení
· Užitečné informace
· Co pořebujete sehnat?










Návod - Outpost

Další informace o hře:   Zobrazení celkem: 10042
Zobrazení tento měsíc: 876
Outpost

Návod: 

Cheat: 

Trainer: 

Čeština: 

Wallpaper: 

Screenshot: 

Obal: 

Zákys: 

ANO  

ANO  

NE  

NE  
NE  

NE  

ANO  

Vložit  
Koupit hru     Vyhledat na internetu


Autor: Zbyněk Chomát , ( Abeceda her )
Návod:

[Stáhnout RAR návod]      [Verze pro tisk]
Outpost - Abeceda her - vše co potřebujete pro hry

Outpost

Co je OUTPOST ?

OUTPOST je realistická simulace životaschopné kolonie na povrchu nehostinné planety. Tato strategická hra je založena na současném výzkumu NASA, a na její podobě spolupracoval Bruce Balfour, bývalý System Manažer NASA - Ames Research Center. Balfour také stvořil oceněného NEUROMANCERA, a THE DAGGER OF AMON RA od Sierry.

Musíš zachránit lidstvo od hrozící záhuby, zvolit novou planetu z celé galaxie možných, a stvořit na jejím povrchu kolonii. Tahle kolonie bude konečnou výspou humanity, a tvoje schopnosti vůdce zaručí, zda lidský druh přežije, či ne.

Kolonie musí být vedena jako každé jiné pozemské město. Krátkodobé cíle jsou: program budování, recyklace odpadu, využití planetárních zdrojů, zvládnutí náhodných událostí, jako jsou např. pády meteoritů. Také můžeš plnit dlouhodobé cíle: civilizační pokrok, vynálezy nových technologií, pozemní práce na utváření povrchu planety, zabezpečení obchodu mezi koloniemi. Jak si vše zorganizuješ, záleží na tobě - jsi velitel.

OUTPOST je založen na skutečnosti, ale je to také hra, to znamená neschází humor a občasná dramatizace situací pro tvé pobavení. Ve hře se počítá s předpokládaným vývojem naší reality v příštích 50 letech. Každopádně model, technologie a vědecký pokrok byly pečlivě zváženy. Typy planet jsou reálné planety našeho slunečního systému. Ne zcela shodné, ale podobné.

Model užitý v OUTPOSTu pochází ze skutečného světa, se všemi souvislostmi. Náhodné události přicházejí nikým nepředvídány, žádné dvě hry nejsou zcela shodné. Je to strategická hra, kde neběží reálný čas. Tvůj tah může trvat okamžik, nebo půldruhého týdne. Máš dost času na rozváženou.

Jakmile dorazíš na zvolenou planetu, najdeš v pravém dolním rohu obrazovky ikonu, v podobě planety s obíhajícím měsícem. Jakmile na ikonu klikneš levým tlačítkem myši, uběhne jedna časová jednotka. Urychlení času uspíší těžbu v dolech, produkci potravin, stavbu silnic a továren, a tak podobně. Urychlení času také urychlí epidemie, přírodní katastrofy, vyčerpání přírodních zdrojů. Navíc poklesne morálka populace, protože budou mít posit, že pokrok není dostatečně rychlý. Proto čas urychluj jen v případě, že jsi si jistý tím, že je uděláno vše, co má být uděláno.

Zápletka

Je samotný začátek 21. století. Vládní financování NASA stále od devadesátých let 20. století slábne, a vesmírný program je ponechán v rukou mezinárodních společností. Najednou se objeví problém, který se řítí na Zemi.

Obrovský asteroid, nazvaný sdělovacími prostředky Vulcan`s Hammer (Kladivo Vulkánovo) podle staré sci-fi novely, se řítí přímo na nás. Je velice pravděpodobné, že se planeta srazí s jeho miliardami tun a bude zničena. Jen jediná společnost se rozhodne postavit kolonizační raketu. Je sestavena na oběžné dráze kolem Země, a je vypravována z atmosféry Jupitera. V té době začne na rodné planetě obrovský zmatek, ale je příliš pozdě stavět další raketu. Hrozící zničení Země znamená dvě věci: tvoje společenství se stává poslední baštou lidstva, a že se nemůžeš obrátit na ostatní, kteří přežili, o pomoc. Nejsou další, kteří by přežili.

Tvoje kolonie je omezena na 200 lidí, většina z nich má nějaké schopnosti ke stvoření nové civilizace. Budete spát 50 let, po celou dobu letu k jinému slunečnímu systému. Jakmile se vzbudíš, vyšleš dopředu průzkumné sondy, které by měly opatřit data, potřebná k výběru planety k osídlení.

Po přistání si bude určitá skupina osadníků myslet, že tvoje vedení není to správné, přesvědčí další. Vznikne tak asi z poloviny cestovatelů vzbouřenecká kolonie. Mohl jsi tomu zabránit, ale měl jsi příliš mnoho práce se zajištěním holého přežití. Nepřátelské planety mají písečné bouře, útoky meteoritů, a mnoho dalších rizik, která tě vyřídí, když si nedáš pozor. Nemluvě o tom, že hlavní každodenní starostí je jídlo a vzduch na dýchání. Mezitím tě posádka hlídá, jaký jsi to vlastně velitel. Jakmile selžeš, klesá morálka. Jakmile poklesne morálka pod určitou mez, odchází tví kolonisté k rebelům. Takže nesmíš selhat.

Nu, veliteli, máš nyní vše potřebné, abys mohl řídit osud lidstva. pohodlně zasedni, uvolni se, nasaď si přílbu, a modli se za milosrdenství osudu.

Jak hrát

Začátek

Vítej v OUTPOSTu, realistické simulaci strategie kolonizace kosmu. Tvým posláním je obydlit nehostinnou planetu ve vzdáleném hvězdném systému. Začneš volbou hvězdného systému, který se stane tvým domovem. Vyšleš VLBI satelity do čtyřech hvězdných systémů, aby našly ten nejslibnější. Tyhle informace tě zastihnou na Jupiteru, zatímco se bude loď připravovat na cestu; na jejich základu se rozhodneš, který ze čtyřech systémů budeš kolonizovat. Můžeš odeslat ULBI satelity pro informace o planetách ve zvolené sluneční soustavě.

Difficulty Level (stupeň obtížnosti)

Na začátku hry stanovíš stupeň obtížnosti. Můžeš ovlivnit mnoho různých podmínek během hry. Nevlídnost zvolené planety, obchodní ceny, míra pomoci od AL ADVISER (AL poradce), stupeň poškození kolonie během katastrof, častost takových katastrof, kolik rebelů uteče, nakolik je kritické obyvatelstvo při tvém nesprávném rozhodnutí. Při první hře asi zvolíš nízkou náročnost hry.

Packing (balení)

Milý Veliteli, dostal jsi peníze, máš plán kolonie, a také omezení váhy transportu. Takže je čas si pečlivě vybrat vše, co si vezmeš s sebou. Bohužel si nemůžeš vzít všechno. Raketový motor by s velkou zátěží na palubě nedosáhl potřebného tahu a nedoletěli byste včas. Chceš vzít navíc 50 kolonistů místo extra dávky potravin? Chceš vzít tenhle druh satelitu? Jaké tam bude počasí? Nemůžeš tam zatelefonovat, máš prostě jedinou možnost - učinit správné rozhodnutí.

Některé předměty budou automaticky zahrnuty. Musíš např. vzít 100 kolonistů. V okamžiku, kdy začneš vybírat doplňující náklad, máš 172 kreditů a 78 váhových jednotek k dispozici. Můžeš si vybrat z následujícího seznamu.

Náklad

H

C

VÝHODY, VLASTNOSTI

Colonists (50)

1

1

Kolonisté budou po přistání stavět továrny, apod.

Food

1

1

Jedna jednotka nakrmí 10 kolonistů, dokud nebude fungovat zemědělství

Life Support

1

3

Při haváriích udrží kolonisty naživu

Colonist Lander

9

16

Jeden LANDER dopraví 50 kolonistů na jedné cestě k nové planetě.

Cargo Lander

10

17

Transportuje náklad o váze 20 jednotek na jedné cestě k planetě

Seed Factory

10

18

Poskytuje základní energii, roboty, zdroje pro výrobu a bydlení

Tokamak Reactor

10

20

Zabezpečí energetické požadavky

Solar Power Satelite

8

15

Pro některé planety, bezpečný, čistý a spolehlivý zdroj energie

Solar Reciever Array

5

10

Jsou potřeba dva k zabezpečení funkce sluneční elektrárny

Geological Probe

4

14

Shromažďuje data pro nejlepší přistání

Weather Satellite

4

12

Shromažďuje data o místním počasí, i informace o větších událostech v meteorologii

Interstellar Probe

0

15

Pošle zpět data o možných nových planetách

Communications

4

11

Umožní tvým robotům, zejména robotům-objevitelům, navigaci na cestě kolem planety

Orbital Observer

6

13

Studie planety z oběžné dráhy

ULBI Probe

0

14

Opatří kvalitní data o cílovém slunečním systému

Sondy a satelity

Při výběru sond a satelitů musíš zvážit,která data budeš potřebovat k rozumné nové planety. Tvoje loď samotná může opatřit základní přehledná data o topografii, chemickém složení a geologii, podle kterých dokáže tvůj AL (palubní počítač) rozhodnout o nejlepším místě k přistání. Satelity a sondy opatří ještě více informací, a umožní tak ještě informovanější rozvahu nad místem přistání. Navíc zůstanou v činnosti i po přistání. Na to nezapomínej při nakládání.

Jestliže zabalíš ULBI sondy, začnou k tobě proudit data na cestě mezi Jupiterem a cílovou sluneční soustavou. Data se budou týkat jednotlivých planet. Jakmile se jednou rozhodneš pro nejslibnější planetu, můžeš vyslat INTERSTELLAR PROBE, pokud sis ji zabalil. Opatří ti detailní údaje o vybrané planetě. Planeta s nízkým stupněm nehostinnosti nabízí až 25 míst k přistání, zatímco úplně nevlídná planeta má třeba i jedno takové místo.

Jakmile se octneš na oběžné dráze, vypustíš průzkumné sondy. Jakmile přistaneš, aniž bys je vypustil, sami se nevystřelí. Proto je nezapomeň vypustit, dokud neopustíš loď, ať si o tobě nemyslí kolonisté, že jsi idiot.

Okno tvého světa

Když ses rozhodl pro planetu, kterou budeš kolonizovat, levý horní roh obrazovky bude obsahovat obrázek planety, kterou nazveš svým domovem. Tlačítky na jeho dolním okraji můžeš planetou otáčet. Kliknutím na prostřední tlačítko se objeví možná místa přistání jako malé čtverečky. Jsou nejlepší po zeměpisné stránce, z hlediska vybudování dolů a osad. Když klikneš na některý ze čtverečků, zvolíš tím umístění budoucí kolonie. Když klikneš pravým myším tlačítkem do okénka planety, můžeš změnit její jméno dle vlastní potřeby.

Po zvolení místa přistání se objeví na obrazovce dvě další okénka. Prostřední okno - TILE PICKER - ukazuje poklop SEED FACTORY (první budova, se kterou se začíná osídlení). Okno vpravo nahoře ukazuje oblast přistání z perspektivy. Červené body jsou místa, vhodná pro dolování. Okno se nazývá SITE MAP. Zde také můžeš změnit jméno oblasti.

Jakmile najdeš vhodné místo pro založení kolonie na SITE MAP, uprostřed shluku míst vhodných k těžbě, nebo vedle velkého dolu, klikni levým myším uchem na zvolené místo. Na SITE MAP se objeví malý čtvereček. Kosočtvercová TILE MAP uprostřed obrazovky, ukazující povrch planety, se přesune na zvolené místo. Na SITE MAP se takhle zobrazená oblast objeví jako čtverec.

Pohyb po povrchu: v malých vzdálenostech se pohybuj klikáním na šipky po stranách TILE MAP, větší přesuny dělej klikáním na SITE MAP.  Nejvíce času strávíš pochopitelně na

Tvůj první tah : The seed factory (první továrna)

Jakmile se usadíš do určitého místa na povrchu planety, klikni na SEED FACTORY v okénku TILE PICKER. Kursor tvaru šipky se změní na kosočtvercový kursor. S ním můžeš najet nad TILE MAP uprostřed obrazovky, a kliknout levým tlačítkem. Na TILE MAP se objeví SEED FACTORY, první továrna. V okénku TILE PICKER už není nic.

SEED FACTORY je automatizovaná a robotizovaná továrna, která je schopná, bez přiložení lidské ruky, vyrábět další továrny. Jakmile přistane, vyjedou 4 roboty: ROBOMINER, ROBODIGGER, ROBODOZER, EXPLORER. Začnou pracovat bez tvého pokynu. Po dvou tazích budou 3 z nich (mimo EXPLORERu) plně k dispozici pro tebe. Můžeš je zapojit do svých plánů.

Tahy (kola)

Jakmile se budovy stanou dostupné k umístění, objeví se v TILE PICKER okně. Když uděláš všechno, co jsi chtěl v tomto kole udělat (a vyčerpáš vše z TILE PICKER), bude toto okénko prázdné. Musíš tedy popostrčit čas kliknutím na ikonku v pravém dolním rohu obrazovky. Vkročíš tak do dalšího kola.

Hrát k přežití

Tvůj první úkol je prostý: vydržet bez toho, aby tě zabila epidemie, hladomor, nedostatek vzduchu, písečná bouře. Abys přežil, musíš mít: těžené suroviny na stavbu a provoz tvých zařízení, CHAP FACILITY k zásobení vzduchem, AGRICULTURAL DOMES k zajištění potravin, energii, chráněné podzemí, a DIRT (DISASTER INSTANT RESPONSE TEAM) k potlačení následků katastrof. Všechny tyto struktury potrubím, aby bylo zajištěno zásobování. Později ve hře se ti bude dařit, ale na počátku je úspěchem přežít každé kolo.

Výstavba

Stavěj různá zařízení při první příležitosti. Všichni si budou myslet, že jsi nejlepší, když jim zajistíš místo k bydlení a potraviny. Postav první budovy v tomto pořadí: AGRICULTURAL DOME, CHAP, POWER FACILITY, STORAGE TANKS, RESIDENTIAL UNITS. Později budou kolonisté vyžadovat MEDICAL FACILITIES, RESEARCH LABS, PARKS. Co jednotlivá zařízení dělají?

Povrchové struktury :

Budova

Popis

Lidí

Agricultural dome

Zdroj potravin.

1

Chap facility

Výroba nezbytných plynů a vody.

4

Command center

Klíčová budova, nutná ke startu.

1

Communications tower

Zlepší komunikace.

1

Dirt facility

Pomáhá zmenšit škody při katastrofě

3

Factory

Vyrábí roboty, materiál na silnice

1

Hot laboratory

Pro potencionálně nebezpečné pokusy

2

Mass driver

Pro vystřelování na oběžnou dráhu 

1

Mine

Těžba rudy pro výstavbu

1

Monorail

Dopravuje rudu, zdroje, pasažéry

1

Monorail station

Stanice jednokolejky na konci dráhy

1

Nanotechnology facility

Odstraní závislost na surovinách

2

Police

Sníží kriminalitu, zvýší MORALE

2

Road

Umožní transportovat suroviny

0

Robot command

Komunikuje s roboty,nařizuje opravy

1

Seed factory

Vyrábí roboty a zpracovává rudu

0

Solar powersat receiver

Zachycuje energii ze solárního satelitu

1

Smelter/ore processor

Zpracuje rudu na suroviny

3

Spaceport

Vypouští satelity a nákladní lodi na oběžnou dráhu

4

Spew facility

Recykluje odpad 

2

Storage tanks

Uskladnění pro zpracované suroviny

0

Terraforming facility

Vyrábí dýchatelnou atmosféru

4

Tokamak fusion 

Zdroj bezpečné a spolehlivé energie

1

Trade mission

Umožní obchod, vybudováno obchodním partnerem

1

Tube

Spojuje budovy

0

Warehouse

Uskladní léky, roboty, pohon. hmoty

1

Podzemní struktury :

Administration

Umožní vybudovat výzkumné nebo průmyslové základny

1

Commercial

Obchody s luxusním zbožím

2

Geothermal power plant

Čistý zdroj energie

1

Laboratory

Bezpečné pokusy

2

Light industry

Vyrábí léky, oděvy, luxusní zboží

2

Medical facility

Snižuje úmrtnost při katastrofách

2

Mine shaft

Vystavěno ROBOMINERem

0

Park/reservoir

Bezpečné prostředí na hraní

0

Police

Snižuje kriminalitu, zvyšuje MORALE

2

Recreational facility

Zajišťuje zábavu pro kolonisty

1

Red light district

Zajišťuje zábavu pro kolonisty

2

Residential

Domov pro kolonisty

1

Spaceport warehouse

Vystavěn pod SPACEPORT

1

Tokamak containtment

Vystavěn pod reaktorem

0

University

Vzdělání pro kolonisty

2

Další údaje:

Povrchové struktury :

Budova

Výstav.

Morál.

Produkuje

Odolnost

Agricultural dome

5

+1

 

20

Chap facility

6

0

Potraviny

10

Command center

3

0

 

50

Communications tower

2

0

 

5

Dirt facility

5

+1

 

0

Factory

6

0

Roboty,cesty,  pohon.hmoty,apod.

10

Hot laboratory

5

-1

Výzkum

20

Mass driver

9

0

 

20

Mine

7

0

Vytěžená ruda

30

Monorail

7

0

 

30

Monorail station

6

0

 

30

Nanotechnology facility

5

+1

Nejsou třeba suroviny

20

Police

4

+1/-1

 

20

Road

2

0

 

0

Robot command

3

0

 

30

Seed factory

2

0

Roboty

0

Solar powersat receiver

4

0

Energie

20

Smelter/ore processor

7

0

Produkuje suroviny

10

Spaceport

7

0

 

30

Spew facility

8

+1

Mnohoúčelová hmota

40

Storage tanks

2

0

 

0

Terraforming facility

9

+5

dýchatelný vzduch

20

Trade mission

1

0

Obchod

0

Tube

1

0

 

0

Warehouse

2

0

 

5

Podzemní struktury :

Administration

2

0

Zvýší produktivitu

10

Commercial

3

+1

 

10

Geothermal power plant

9

0

Energie

20

Laboratory

4

0

Výzkum

20

Light industry

4

0

Léky, oděvy,zboží

20

Medical facility

4

0

Prodloužení života

20

Mine shaft

dle terénu

0

Vytěžená ruda

20

Park/reservoir

3

+1

Zábava

10

Police

3

+1/-1

 

20

Recreational facility

4

+1/kolo

Zábava

20

Red light district

4,nebo  spontánně

+2/kolo

Zábava

0

Residential

3

+1/-1

 

10

Spaceport warehouse

2

0

 

5

Tokamak containtment

dle terénu

-1/0

 

0

University

4

+1/kolo

Vzdělání

20

Náhlé pohromy

Krize se na nové planetě dají nutně očekávat. Různě se s nimi vypořádáš. Pokud jsi vypustil satelity, které pomohou předpovídat přírodní katastrofy, tím lépe. Ostatní nehody nejsou tak předvídatelné, a větší chyba z tvé strany může kolonii zcela zničit. Kolonisté samozřejmě sledují tvé schopnosti, a morálka se zvýší nebo sníží dle tvých velitelských schopností.

Jedním druhem akce během katastrofy je evakuace podzemí. Pokud se rozhodneš evakuovat, povrchové továrny na dvě kola sníží produkci. Nezapomeň informovat obyvatelstvo, jinak ti, kteří přežijí, budou mohutně demoralizováni.

DIRT Facility snižuje škody od nepředvídatelných událostí, jako jsou exploze meteoritů, apod. Oblast, kde DIRT působí, je ohraničená. Obecně platí, že DIRT ochrání struktury v okruhu 5 polí. Čím je objekt blíže, tím dříve se mu dostane pomoci, tím více lidí přežije, tím menší jsou škody.

Mor

Nezáleží na tom, jak často kolonisté kloktají, nemohou se plně ochránit před zárodky z vesmíru, které způsobují morové rány. Pokud epidemie vypukne, máš asi 20 kol na příslušná opatření. Pokud máš podmínky pro postavení MEDICAL FACILITY (prodlouží čas na příslušná opatření na 40 kol), nebo máš vědce pracující na protilátce v jednom z výzkumných center (RESEARCH FACILITY), kolonie může přežít.

Nezapomínej, že jednokolejná dráha (MONORAILS) roznáší infekci, takže se hodí buldozerem dráhu zničit. Pokud to učiníš rychle, můžeš izolovat mor jen na jednu kolonii.

Účinky počasí

Pokud máš na oběžné dráze meteorologický satelit, budeš informován o nebezpečí slunečních ožehnutí, písečných bouří, elektrických bouří a ostatních nebezpečných vrtochů počasí. Bez satelitu musíš mít štěstí a vyhnout se katastrofě. Některá další nebezpečí přicházejí bez varování, např. zemětřesení. Tabulka uvádí pravděpodobnost katastrof podle typů planet, ve škále od 1 do 10.

Typ planety:

Katastrofa:

 

Mer.

Ven.

Mar.

Moo.

Pho.

Cer.

Plu.

Solar Flare

Sluneční ožehnutí

10

6

2

4

3

5

0

Meteorite Strike

Útok meteoritů

7

1

4

7

7

7

5

Eartquake

Zemětřesení

7

6

5

3

3

2

3

Volcanic Eruption

Sopečný výbuch

2

7

0

0

2

0

0

Wind Storm

Vichřice

0

4

5

0

0

0

0

Sand Storm

Písečná bouře

0

4

5

0

0

0

0

Elecrical Storm

Elektrická bouře

0

3

3

0

0

0

0

Továrny

Všechno si nemůžeš vzít s sebou ze Země, ale musíš s rozmyslem vzít to, co potřebuješ ke zřízení továren. V těch pak můžeš vyrobit vše, co potřebuješ k přežití, a později i k dalšímu rozvoji.

Jsou dvě základní kategorie továren: lehký průmysl, který je čistý a bez zamoření prostředí, takže může být i pod povrchem, a pak povrchové továrny, které vyžadují více základních surovin a energie, ale mohou kontaminovat okolí.

LIGH INDUSTRY, lehký průmysl :

  • Léky, s produkcí 1 jednotky (unit) na jedno kolo. Pokud je při náhlých událostech třeba, jsou automaticky užity léky ze skladišť. Pokud jsou skladiště bez léků, kolonisté umírají. Ve WAREHOUSE může být uskladněno 100 jednotek léků.
  • Oděvy (CLOTHING) se produkují v množství 1 jednotka na kolo. Jsou prodávány v COMMERCIAL. Ve WAREHOUSE může být uskladněno 33 jednotek.
  • LUXURY (luxusní zboží) je vyráběno v množství jedna jednotka na továrnu a kolo a je prodáváno v COMMERCIAL. Je to nejdůležitější mechanismus v ovlivnění morálky kolonistů, a COMMERCIAL struktury odebírají zboží v množství 1 jednotka na kolo tak dlouho, dokud je k dispozici. Musíš se rozhodnout, co budeš vyrábět z nabídky, která zahrnuje FUZZY DICE (něco jako chlupaté kostky?), CHIA FIGURINES (čínské figurky) a WAX LIPS (rtěnka).

SURFACE FACTORIES :

  • ROAD MATERIAL (na výrobu silnic) je kombinací tuhosti a pevnosti, a užívá se jako trvanlivý silniční koberec na buldozerem upravený povrch. Produkce 1 jednotka na kolo a továrnu.
  • FUEL CELLS (pohonné jednotky) jsou určeny jako pohonná hmota do robotů; produkce je 1 jednotka na 10 kol. Každá pohonná jednotka vydrží 200 kol, spotřebuje 2 jednotky uskladňovacího prostoru. Ve WAREHOUSE může být tedy uskladněno 50 FUEL CELLS.
  • ROBOT SPARE PARTS (náhradní díly do robotů) odebírají ze skladiště REPAIRBOTS, a opravují s nimi poškozené roboty. Produkce 1 jednotka za 10 kol.
  • ROBOTS jsou vyráběni v SEED FACTORY po přistání, ale normální povrchová továrna je vyrábí rovněž, včetně nových typů dle vědeckého pokroku. Továrna vyrábí najednou jen jeden druh robota, který zvolíš, rychlostí 1 robot za 5 kol. Skladiště továrny je omezeno na 10 robotů, pak se produkce zastaví, dokud není robot použit nebo uskladněn ve WAREHOUSE. Tam se vejde 20 robotů s pohonnými jednotkami, nebo 33 robotů bez pohonných jednotek.

Navíc je pět typů speciálních továren (SPECIAL FACTORIES), které vyrábějí jen jeden druh výrobku.

  • THE AGRICULTURAL DOME (zemědělská hala) vyrábí potraviny. Výroba je přímo ovlivněna nehostinností planety a vzdáleností od místního slunce. Každý DOME vyrobí 10 jednotek potravin (FOOD) na kolo, pokud dostává každé kolo dostatek surovin. Výzkum může produkci zvýšit. Místní skladiště má kapacitu 1000 jednotek, pak se výroba zastaví. Jinde nelze potraviny skladovat. Jednotka potravin nakrmí každé kolo 10 lidí.
  • SMELTER zpracovává rudu na čisté, dále použitelné suroviny. Ruda zpracovávaná na kov produkuje polovinu hmotnosti čistého kovu, zpracování minerálů je beze ztráty. Také suroviny pro fúzi (do jaderného reaktoru) jsou zpracovány bez váhové ztráty. Každé kolo je zpracována jedna naložená jednotka rudy. Pak musejí být suroviny naloženy a dopraveny do kolonie cisteren (STORAGE TANKS), odkud se čerpají pro další zpracování. Skladovací prostory ve SMELTER jsou omezeny, takže se při překročení kapacity zpracovávání zastaví.
  • CHAP (CLOSED HABITAT ATMOSHERIC PRODUCTION, uzavřený atmosferický okruh pro obyvatele) vyrábí dýchatelnou atmosféru pro většinu objektů. Liší se od TERRAFORMING FACILITY! Jedna CHAP zásobuje vzduchem jednu velkou kolonii, více CHAP sníží riziko ztráty dýchatelné atmosféry při katastrofě.
  • SPEW (SEWAGE PROCESSING AND ENVIRONMENTAL WASTE) - zpracování kalů a odpadů - recykluje základní odpad a materiál ze zbořených budov. Zlepšuje morálku kolonistů a umožní znovu použít suroviny. Recyklace stavebních materiálů produkuje MPG (MULTI PURPOSE GOO), speciální hmotu, která nahradí jakoukoli jinou surovinu, použitelnou při opravě existujících struktur.
  • TERRAFORMING FACILITIES (výroba pozemských podmínek) je umožněna rozsáhlou výzkumnou činností. Umožní produkci dýchatelné atmosféry na planetě. Úspěch má velký vliv na morálku osadníků.

Těžba

Těžba lokálních surovin je nezbytná pro přežití kolonie. Každý typ planety má jiné složení rudy, které souvisí s hodnotou PLANETARY HOSTILITY (nehostinnost planety). Pokud si zvolíš planetu s vysokým indexem nehostinnosti, určitou kompenzací bude větší výskyt podzemních zásob nerostů.

Obecně je v každém dole (MINE) směs rud, obsahujících životní zdroje, kovy, minerály, také suroviny pro fúzi. (Je v tabulce níže). Nejčastější jsou KOVOVÉ RUDY A (METAL ORES A) a MINERALS A, následují rudy typu B, ještě vzácnější jsou rudy typu C, atd.

Informace o podzemních zdrojích

Z oběžné dráhy získá tvoje loď základní informace o indexu nehostinnosti sledované planety, o umístění ložisek minerálů, a základní data o planetě. AL vypracuje mapu místa přistání s červenými body v místech možné těžby. 

Z oběžné dráhy můžeš vyslat GEOLOGICAL SURFACE PENETRATOR (geologická výzkumná pozemní sonda), která prostřednictvím AL dodá informace o maximální hloubce pro těžbu, o celkovém množství těžebných lokalit, a určitý přehled planetárního bohatství.

Těžba a zpracování rudy

EXPLORER ROBOTS (průzkumní roboti) prozkoumá možná těžební místa určená z oběžné dráhy. Zjistí přesnou koncentraci surovin v těžebním místě, a rovněž poznačí na mapě tato místa červeným bodem.

Doly produkují rudu po 100 až 400 kol, v závislosti na hloubce. Jakmile je místní sklad zaplněn 500 jednotkami, důl se dočasně zavře, jinak je produkce bez přerušení. Jakmile je ruda dopravena do SMELTER, začne zpracovávání.

Pro přežití je nutné těžit čtyři druhy surovin:

Skupina

Obsahuje

Složená z elementů

Life support

voda, kyslík ostatní základní 

Life Support A,B,C  (LSA,LSB,LSC)

Metal

stavební materiály

Metal Ores A,B,C,D  (MOA,MOB,MOC,MOD)

Fusion

palivo do reaktoru, jiná paliva

Fusion Elements A,B,C (FEA,FEB,FEC)

Mineral, precious metal

suroviny, např. zlato, minerál, vzácný kov

Minerals A,B,C (MA,MB,MC), Precious Metals A, B (PRMA,PRMB)

Processed metals

stavební   materiály

Processed Metals A,B,C a D (PMA, PMB, PMC, PMD)

Ostatní zdroje

Kromě vytěžené rudy jsou další zdroje, vyráběné tvými kolonisty:

  • FOOD (potraviny) jsou vyráběny v AGRICULTURAL DOMES. LUXURY ITEMS (luxusní zboží) ve LIGHT FACTORIES.
  • POPULACE - počet obyvatel se zvětšuje reprodukcí, jak říkají odborníci. Porodnost je ovlivněna stupněm morálky.
  • POWER (energie) se vyrábí v SEED FACTORY a ostatních POWER FACILITIES.
  • ATMOSFÉRA pro budovy je vyráběna v CHAP.

Lidé

Jedním z důležitých cílů je růst populace. Obyvatelstvo je nutno udržovat ve spokojenosti, aby pracovali a nepřeběhli v noci do nepřátelského tábora. Dobrou zásadou je dbát, zvláště v počátcích, na růst porodnosti.

Prvních 60 kol na nové planetě je tvrdých. Prakticky ale tohle tvrdé prostředí šlechtí odolnější lidskou rasu. Morálka klesá, když lidé umírají, ale stoupá, když se rodí. Reprodukce, rozmnožování, je dosti rychlé: v prvních 60 kolech mají kolonisté průměrně 6 dětí na každý pár. Nízká morálka zapřičiní nízkou porodnost a vyšší úmrtnost.

Po 60 kolech se sníží porodnost na průměr 4 děti na lidský pár. Pokud se porodnost a úmrtnost ustálí na nízkých hodnotách, můžeš začít plánovat dlouhodobý růst populace.

Struktura obyvatelstva:

  • kojenci    0-2  roky
  • školáci    3-20 let
  • pracující 21-39 let
  • vědci     40-59 let
  • důchodci  60-

Protože jeden tah (kolo) je jako 1 měsíc, trvá 252 tahů, než se z kojence stane pracující.

Energie

Kolonie se může zvětšovat a vzkvétat jen při dostatečných zdrojích surovin a energie.

Zdroje energie:

Zdroj

Výhody

Nevýhody

Fuel cells

jednoduché a hned

jen pro roboty

Geothermal energy

levná, čistá

vyžaduje nalezení gejzíru

Seed factory

okamžitě  využitelná

řada omezení

Solar power satellite

vyrobí až 2000 jed./kolo

2 přijímací stanice a jen blízko slunce

Tokamak fusion reactor

účinný, 1000 jed./kolo

vyžaduje údržbu

Roboti

Jsou důležití. Nahrazují lidskou práci v mnoha odvětvích. Pokud musejí lidé dělat podřadné práce, morálka klesá. Pokud je roboti takto nahradí, mohou se lidé věnovat odborné práci - jako je výzkum. Pamatuj, že roboti nepřemýšlejí v abstraktních pojmech, proto nemohou zkoumat.

Robot command

Řídí roboty "v poli". Pokud ztrácíš kontakt se svými roboty, měl bys postavit REMOTE ROBOT COMMAND FACILITIES (řídící centrum robotů). Někdy ztratíš kontakt s roboty pro nerovnosti terénu. Není žádné preventivní opatření pro tyto události, musíš vyrobit náhradu za ztracené roboty.

Typy robotů

  • ROBODOZER: připravuje podklad pro stavbu budov na povrchu i pod povrchem. Počet kol k dokončení úprav závisí na nerovnosti terénu. Také může vytvořit silnici, která bude potom pokryta silničním povrchem.
  • ROBOMINER: vyhloubí důlní šachtu, najde zásobu minerálů, vybuduje výtahy na rudu a sklady. Počet kol na vytvoření dolu závisí na terénu. Pracuje jen na místech, kde jsou signalizována ložiska na mapě.
  • ROBODIGGER: vybuduje podzemní prostory. Může kopat svisle nebo vodorovně. Vykopaný čtverec je viditelný hráči, zatímco netknuté okolí je černé.
  • ROBOEXPLORER: bloudí po povrchu planety a hledá další doly. Počet kol potřebný k nalezení nového dolu závisí na druhu planety.
  • REPAIRBOT: hledá poškozené roboty a opravuje je, pokud to jde. Také může vyměnit pohonné jednotky v "mrtvých" robotech. Pokud jsou na skladu náhradní součástky, robot opravuje. REAPIRBOTS jsou vyráběni během výzkumu robotiky.
  • AIRBOT: Jednorázově prozkoumá, co se děje ve vzbouřeneckých koloniích, které jsou odhaleny pomocí ORBITAL OBSERVER SATELLITE (pozorovací satelit). Jsou vyráběni během výzkumu v robotice.
  • MICROBOTS: Snižují množství havárií v továrnách, tím že prolézají jejich mechanismy a spravují je. Jsou vyráběny během výzkumu v robotice a entomologii.
  • LAWBOT: policejní robot. Mohou útočit na oblasti s vysokou zločinností. Mohou zničit RED LIGHT DISTRICT (červené lucerničky, veřejné domy) v deseti kolech, a po tomto poslání je robot zničen.
  • HUMANOID WORKER: zastane práci člověka, takže ten může nastoupit na kvalifikovanější místo ve výzkumu. Jsou vyráběni během výzkumu v robotice.

Skladiště 

  • STORAGE TANKS jsou určeny ke shromažďování zpracovaných surovin. Proudí sem ze SMELTERu. Uskladní 1000 jednotek.
  • WAREHOUSES uskladní vše ostatní. Každý z předmětů potřebuje určitý objem uskladňovacích jednotek. Každý sklad má kapacitu 100 takových jednotek. Jednotlivé druhy zboží vyžadují následující skladovací kapacitu:

zboží

 

usklad.jednotek

CLOTHING

oblečení

3

FUEL CELLS

pohonné kapsle

2

LUXURY ITEMS

luxusní zboží

3

MEDICINE

léky

1

ROAD MATERIALS

na stavbu silnic

3

ROBOTS

roboti

3

ROBOTS & FUEL CELLS

roboti i s "baterkami"

5

TRUCKS

vozidla

6

Skladiště blízko SPACEPORT může uskladnit raketu nebo satelity.

Doprava

Účinný dopravní systém je nezbytný pro přežití. Vytěžená ruda by nebyla na nic, kdyby se nedostala na místo určení. Existují dva bezpečné způsoby dopravy. Suroviny i lidé se dopravují vozidly, nebo jednokolejnou dráhou, a každý způsob má své výhody a nevýhody.

TRUCKS

Vozidla cestují po povrchu, netknutém i upraveném, a po silnicích každé kvality. Blátivé cesty jsou jen vyhloubené buldozerem, ale na silnice může být položen i silniční povrch (což zabere 2 kola). Výhoda takové silnice je rychlejší doprava. Můžeš narazit ale na výpadek dopravy na silnici - když má silniční mužstvo jednu z mnoha přestávek. V každém kole může TRUCK přejet 1 čtverec členitého povrchu, 3 čtverce upraveného povrchu, 4 bloky blátivé cesty, a 5 bloků upravené silnice.

Aktivní důl může uskladnit 500 jednotek rudy, pak je uzavřen. TRUCK uveze 100 jednotek z dolu do SMELTER, nebo ze SMELTER do STORAGE TANK. Pak může být surovina teprve použita.

MONORAILS

Jednokolejná dráha. Pohybuje se stálou rychlostí 6 čtverců na jedno kolo, a uveze 500 jednotek rudy nebo suroviny. Jakmile je dostavěna, terén nemá žádný vliv na rychlost, stejně jako kafíčka personálu. Přestávky jsou zde vzácnější.

Mají i nedostatky. Stavba je drahá a dlouho trvá, a každá zastávka vyžaduje vybudování nádraží. Poslouží k šíření epidemie - pokud jsi odkázaný na tento druh dopravy, může dojít k vyhubení kolonie morem, nebo při přerušení kolejí padne doprava na kolena. Pokud jsi ďábelský zabiják, pošleš do vzbouřenecké kolonie (se kterou jsi uzavřel obchodní dohodu) malý dárek - infekční zásilku.

Hra o rozkvět kolonie

Pokud kolonie zdravě rozkvétá, nadešel velký moment: začít s výzkumem, zvýšit morálku, začít s diplomacií, a se špionáží v konkurenčních koloniích, tak jak to dělali staří dobří politici na staré dobré Zemi. Jedním slovem, může začít rozkvět.

Informace

Aby ses mohl kvalitně rozhodnout, potřebuješ informace. Tvůj AL tě bude zásobovat různými zprávami kdykoliv. Pokud budeš chtít celkový přehled, budeš mít k dispozici EXECUTIVE SUMMARY REPORT, prostřednictvím AL nebo COMMAND CENTER. Tato zpráva zahrnuje počet aktivních dolů, současný stav zásob surovin, počet výzkumných laboratoří, počet AGRICULTURAL DOMES, a další. Je zde také DETAIL BUTTON (tlačítko, zobrazující detaily) o populaci - rozdělení na jednotlivé kategorie obyvatel. Později ve hře budeš mít více poradců AL ku pomoci. Pak budeš mít k dispozici MACROMANAGEMENT REPORT, který ti opatří údaje o každé kolonii. Budeš moci zadávat ukoly jednotlivým AL poradcům.

Kliknutím levým tlačítkem na většinu budov se objeví zpráva o ní. Zahrnuje zprávu o těžbě, výrobu v továrně, přehled o skladovaném zboží, apod. Přehled o výzkumné laboratoři ti umožní zadávat výzkumné úkoly.

HELP můžeš vyvolat kliknutím na lesklou kouli v levém dolním okraji obrazovky, nebo kliknutím na hlavní herní obrazovku, když je zde TILE MAP. HELP je kontext-sensitivní.

Informace jsou šířeny mezi obyvatelstvem prostřednictvím novin OUTPOST EVENING STAR. Pokud se něco závažnějšího stane, objeví se to v těchto novinách. AL komprimuje tyhle články a vypracuje z nich EXECUTIVE SUMMARY. Takto můžeš zjistit názory "člověka z ulice".

MACROMANAGEMENT

AL je reprezentován na obrazovce stříbrnou planetkou v levém dolním rohu. Poslouží ti v mnoha kritických momentech, včetně varování před katastrofami, a přístup k HELP souborům. Pokud dostatečně zkoumáš na poli počítačů, můžeš pak přepnout na macromanagement, a můžeš užívat několika AL manažerů.

Po začátku hry ses musel starat o každou maličkost, ale díky technickému pokroku přebírají AL manažeři administrativní úkoly, takže už se nemusíš starat o každý ucpaný záchod. Seznam obecných úkolů a priorit můžeš zadat každému manažeru, který se stará o určitou kolonii. AL potom plní úkoly až do doby, kterou jsi stanovil, nebo do vyčerpání rezerv.

Na počátku práce manažerů se nemůžeš na jejich práci spolehnout; teprve časem, až si zvykneš a ověříš jejich práci, můžeš se na ně spolehnout. Pokud jednáš s "nestabilním" ALem, můžeš ho pověřit výstavbou AGRICULTURAL DOME ve 200 tazích, abys po 200 tazích zjistil, že vystavěl COMMUNICATIONS TOWER. A pokud ho odhalíš v jeho neschopnosti, můžeš si být jistý, že i obyvatelé to myslí jinak, než jak tě AL informuje.

Morale

Morálka obyvatelstva závisí na mnoha okolnostech. Jasné zvýšení morálky ukazuje, že děláš dobře svůj job; vede to ke zvýšení porodnosti, menší úmrtnosti, zvýšení výroby. Pokles morálky má opačný efekt, je ukazatelem tvého selhání. Kolonisté utíkají do vzbouřenecké kolonie. Pokud tvoje kolonie živoří, rebelové ti budou škodit. A to je společenský rys, který bude tvůj politický život činit nejistým.

Když se pokusíš předpovědět, jak budou lidé reagovat, zamysli se, jak by ses ty sám cítil v dané situaci. Pokud by ti, například, někdo zapomněl říci, že se máš evakuovat z povrchu planety během solárního záblesku, budeš poněkut nabručený. Pokud tě někdo zahrne luxusním zbožím, morálka naskočí. Hrej si s tímhle modelem, a uvidíš.

MORALE má přímý dopad na produktivitu továren, proto ji musíš držet na maximu. Nejschůdnější přímou cestou k zvýšení morálky je luxusní zboží. Účinek má práce policie, stejně jako úroveň zločinnosti. technologický pokrok má pozitivní efekt, stejně jako výzkum; vybagruj staré továrny a postav nové. Cokoli děláš, nedopusť se chyby jako jeden presidentský kandidát v osmdesátých letech, který si myslel, že prorazí se vším. Číhají venku, sledují tě, ví o každém tvém kroku.

Výzkum

K výzkumu by ses měl postavit statečně. Jedno z měřítek vítězství je vybudování vesmírného programu pro kolonii. Toho nemůžeš dosáhnout bez pěkného kousku výzkumu ve všech oborech. Musíš také zkoumat pro dosažení normální atmosféry na planetě, což zvýší výrazně kvalitu života kolonistů a tak pěkně poskočí k lepšímu morálka.

Vědecký výzkum je klíčem k přežití a rozvoji tvé civilizace, a závisí na spoustě vědců, kteří si myslí, že jsou příliš dobří, než aby pracovali ve SPEW. Musíš je nasadit na výzkum v laboratořích co nejdříve, aby si udrželi vysokou morálku. Protože jejich MORALE závisí na jejich společenské pozici v kolonii, rychlost vědeckého pokroku bude přímo závislá na obecné hladině MORALE.

Když klikneš na aktivní laboratoř, dostaneš LAB REPORT, tedy zprávu z laboratoře. Řekne ti o problémech, které se vyskytly, co se právě zkoumá, a jak jsou s tím daleko. Můžeš také nařídit nové výzkumné cíle.

BASIC RESEARCH , základní výzkum, urychlí současné výzkumné projekty po 100 kolech. Na  BASIC RESEARCH nemá cenu nasadit AL, protože postrádá intuitivitu. Je to vhodné v aplikovaném výzkumu v určitých oblastech.

Jakmile dokončíš výzkum dané oblasti v APPLIED RESEARCH (aplikovaný výzkum), výsledky jsou k dispozici pro blaho kolonie. Některé oblasti byly již zkoumány na Zemi, ale s sebou sis mohl vzít jen základní nezbytnosti, technologie musí být přizpůsobena, nebo určité věci musejí být znovu promyšleny a aplikovány na nové planetární podmínky. počet kol, nutných k dokončení jednotlivých oblastí aplikovaného výzkumu, se liší, a mohou být kladně ovlivněny nasazením AL.

TERRAFORMING

Je to proces vytvoření pozemských podmínek na nové planetě. Samozřejmě, že pokud dovedeš manipulovat klimatickými podmínkami nového domova a přizpůsobovat je domovu starému, tak to vůbec nebude špatné. Tví kolonisté by samozřejmě chtěli dýchat vzduch, a moc by jim to zvedlo MORALE. Nestačí však jen zahájit TERRAFORMING. Musíš uskutečnit rozsáhlý výzkum, a i tehdy nejsou některé planety prostě vhodné pro přeměnu ve starou dobrou Zemi. Nejlepší kandidáti jsou planety typu Mars, což by mělo ovlivnit tvoji volbu planety, jestli chceš uskutečnit TERRAFORMING.

Obchod (Trade)

Vzbouřenecká kolonie rozkvetla od doby, kdy jsi přistál. Vystačili s lidmi i zásobami. Možná, že bys nyní chtěl zakopat válečnou sekyru a zavést obchod k prospěchu obou stran. Jakmile začneš diplomatickou aktivitu, ať už se vzbouřenci, nebo mezi dvěma tvými koloniemi, tví obchodní partneři vybudují ve tvé kolonii TRADE MISSION (Obchodní misi). Nestojí tě to nic, jen jednoho zaměstnance ze tvé kolonie. Jakmile je TRADE MISSION postavena, můžeš začít obchodovat bez omezení. Výhodou je, že tvůj zaměstnanec může dodávat o druhé kolonii špionážní informace!

Obchoduje se na základě barteru. Uděláš nabídku, oni ji přijmou, nebo nepřijmou. Můžeš prodávat přebývající suroviny, budovy, doly, výzkum, lidi, roboty, a nebo i celou kolonii - počáteční rychlost obchodní výměny záleží na DIFFICULTY LEVEL, stupni obtížnosti, který jsi na počátku zvolil.

Jestliže máš přebytek toho, co jiná kolonie chce, můžeš získat monopolní postavení, můžeš zvýšit cenu, a eventuálně tak získat kladnou bilanci ve vzájemné výměně. Bohužel, stejné platí i opačně. Pokud se tak stane, dostaneš se do deficitu. Vyhýbej se deficitu a budeš mít převahu ve vzájemných jednáních.

Strategie

Dokázal jsi přežít na nové planetě, a dokonce ji přivést k rozkvětu. Rád by ses dostal trošku dál, do jemných detailů hry, hlouběji do zákoutí komplexní strategie OUTPOSTu. Nebo bys jen rád věděl, jak hru obehrát. Ať tak či tak, tato kapitola ti nabízí náhled na některé aspekty hry. Pokud o ně nestojíš, nečti dál.

Cíle hry

OUTPOST se dá řídit. Byla zvolena taková strategie, že si ji můžeš upravit dle svých požadavků. Určíš si, kdy hru ukončit, a co je cílem hry. Pokud se chceš upnout k určitému cíli, můžeš si specifikovat svůj vesmírný program tak, že postavíš novou kolonizační vesmírnou loď. Můžeš se také dopracovat k cenným výsledkům nanotechnologie nebo terraforming (pozemšťovací) technologie. Nebo, pokud jsi lidového založení, se můžeš snažit o dokonalé štěstí kolonistů, kterému ani rebelové neodolají.

Morale

Ve snaze zachovat realistický pocit z OUTPOSTu, stvořili jsme lidi svéhlavé a nerozhodné, jak jen bylo možno. Pokud jsi velitelem kolonie, musíš snášet mručení, pokud je morálka nízká. Dobrá zpráva pro tebe: morálka je tam daleko stejná, jako tady na Zemi. Pokud jsi dobrý politik, můžeš lidmi manipulovat ke svému prospěchu.

Vždycky se musíš snažit udržet morálku svého obyvatelstva co nejvyšší. MORALE má přímý dopad na produkci v továrnách, rozmnožování obyvatelstva, úmrtnost, rychlost výzkumu, a počet odpadlíků. Nejúčinnějším nástrojem pro manipulaci s morálkou je zahrnout kolonisty luxusním zbožím. Možná máš několik továren, které vyrábějí stavební materiál na silnice, abys udržel dopravní systém účinný a rychlý. Co myslíš? Tvoji lidé chtějí roztomilé mluvící polštářky. Tak s těmi továrnami něco udělej! Čím víc budou mít lidé luxusních hloupostí, tím šťastnější budou!

Policie má vliv na MORALE. Její postavení můžeš sám definovat. Jsou nevlídní k lidem? To by negativně ovlivnilo morálku. Ale nevlídný policista také působivě sníží hladinu kriminality, což morálku zvýší. Benevolentní policie, zatímco morálku zvyšuje, na druhé straně nemá tolik sil v boji se zločinem.

RED LIGHT DISTRICT (čtvrť červených lucerniček, jak se slušně nevěstincům říká) také působí na MORALE. Je to nezvyklá struktura, protože ji můžeš buď postavit, nebo se založí sama při vyšší hladině zločinnosti. Každopádně zvyšuje morálku a porodnost, ale odebírá v každém kole dvě jednotky luxusních nesmyslů ze skladu, které by jinak byly rozděleny obyvatelům. Pokud zůstane míra zločinnosti vysoká, více a více obytných oblastí se bude měnit v RED LIGHT DISTRICT. Můžeš jejich výskyt snížit postavením více POLICE STATIONS blíže problémovým zónám.

HUMANOID ROBOT WORKERS (pracovní roboti, náhrada za lidi) zvyšují morálku. Populace je ponejvíce složena z vědců, kteří se cítí příliš kvalifikováni na to, aby makali v továrně. Chtějí pracovat ve výzkumných laboratořích, ale v továrnách někdo dělat musí. Pokud opatříš na práci v továrnách roboty, uvolníš kolonisty pro výzkum, a ti se také budou cítit lépe.

Planetární zdroje

Začneš s těžkou hned, jak se loď dotkne povrchu planety, ale hloubení dolů je obtížné, a doly se brzy vyčerpají. Co dělat? Postav co nejdříve SPEW zařízení. Bude ti opatřovat zázračnou hmotu MPG, což je recyklát, který může nahradit ostatní suroviny.

Vesmírný program

Pokud chceš vyvinout vlastní vesmírný program, musíš nejprve intenzivně zkoumat na poli astrofyziky, EXTRATERRESTIAL MINING (mimozemská těžba), CELESTIAL MECHANICS (nebeská mechanika), STANDARD PROPULSION SPACECRAFT (rakety se standardním reaktivním pohonem), matematiky, WIND TUNNELS (testovací proudové tunely), SPACECRAFT TESTING AND ANALYSIS (testování a analýza vesmírných lodí). Po skončení výzkumů musíš postavit technologii, kterou jsi právě vyzkoumal. Pokud jsi hotov vzlétnout, udělej to a tak ukonči hru, nebo pokračuj ve hře a start si ponechej v záloze. Odstartování lodi je vždy tvým posledním velitelským rozhodnutím.

Technologický pokrok

Tvoje továrny pracují jak švýcarské hodinky, ale v okénku TILE PICKER se objeví nový typ továrny. Máš vyměnit starou fabriku za novou? Pokud máš šanci inovovat technologii výroby v továrně, pak vybagruj starou továrnu a postav novou, která bude vyrábět to stejné. Nová továrna bude vyrábět efektivněji a bude mít méně výpadků, a můžeš využít staré materiály ke zpracování na MPG. Dělnící budou vyrábět více, protože se jim bude nové pracoviště líbit. Jakmile poklesnou zásoby surovin, nebo pokud chceš dostupné suroviny věnovat na několik tahů pro určitý speciální účel, můžeš také zastavit produkci v nekterých nedůležitých závodech.

Budoucnost Outpostu

OUTPOST přímo miluješ, a chceš od něho víc. Více variant, více příležitostí pro vzájemné působení s konkurenčními veliteli, chceš více všeho.

Stvořili jsme OUTPOST, a mysleli jsme na budoucí rozšíření. Takto můžeme znovu upravit hru tak, aby sis ji přizpůsobil k vlastní spokojenosti. Pomocí rozšiřovacích programových modulů můžeme uvést nové technologie, a stvořit tak nejlepší simulační hru. Tak na tohle se můžeš těšit:

OUTPOST EXPANSION MUDUL #1:

Prvořadý úkol je zvýšit počet hvězdných systémů a typů planet. Bude určen pro zatvrzelé fandy, kteří strávili již tisíce hodin cestováním po všech hvězdných soustavách v první hře, a kteří kolonizovali už všechny planety. Také nabízíme vytvořené kolonie s různými problémy, takže skočíš rovnou do rušného děje a musíš vyřešit situaci. (podzim 94).

OUTPOST EXPANSION MUDUL #2:

Umožní hráči navrhnout a sestavit svoji vlastní planetu z knihovny součástí editorem terénu. Planety typu Venuše pro tebe nejsou dost obtížné? Vytvoř si jinou, se sopečnou činností. Vytvoř si tak nehostinnou planetu, jak si jen dovedeš představit. Uvidíš, jak dlouho vydržíš. Nebo si udělej snadnou planetu, kde prožiješ zlatá léta. (1995)

OUTPOST EXPANSION MUDUL #1:

Tenhle přídavek je určen pro sci-fi fandy, kteří chtějí přijít do styku s cizí rasou prostřednictvím objevů, obchodu, a/nebo speciálním bojem. (Chystáno pro 1995)

DODATEK - slovník

  • aerobraking.  [vzduchová brzda] - Technika pro zpomalení letu rakety. Sestoupí do horních vrstev atmosféry planety, tam se odporem plynů zbrzdí natolik, že dosáhne stability na oběžné dráze.
  • Al. - Standardní zkratka pro ARTIFICIAL INTELLIGENCE, umělá inteligence. Najdi si tento termín.
  • airbot. [vdušný robot] - 
  • alpha particles.  [Alfa částice.] - Jaderné částice s kladným nábojem, které jsou velkou rychlostí vystřeleny při určité jaderné reakci. Jsou složeny ze dvou protonů a dvou neutronů.
  • Amor. - Asteroidní objekt, který kříží dráhu Marsu a míří k Zemi. V krátkodobém pohledu stovek a tisíců let asi 10% Amorů mělo oběžnou dráhu, zasahující do oběžné dráhy Země. První asteroid třídy Amor byl 1221 Amor, objevený v roce 1932.
  • Apollo. - Asteroid křížící dráhu Země. První asteroid třídy Apollo byl 1221 Amor, objevený v roce 1932.
  • arc second. [úhlová vteřina] - Úhlová vteřina je 1/3600 stupně. Je to méně, než by se jevila americká deseticentová mince ze vzdálenosti dvou mil, nebo v jakém úhlu by byl vidět golfový míček ze vzdálenosti pěti kilometrů.
  • artificial intelligence. [Umělá inteligence] - Cílem výzkumu na tomto poli je vyrábět počítače, které myslí a učí se podobně, jako lidé. Zahrnuje to schopnost aplikovat známá fakta, kombinovat je s novými informacemi, obecným názorem, a také hádat a dojít k odpovídající reakci na problém.
  • artificial intelligence personality [Osobnost umělé int.] - Tvůj asistent v OUTPOSTu je počítač s umělou inteligencí. Je vybaven umělou osobností, aby jeho komunikace s lidmi byla jednodušší.
  • asteroid. - Velký interplanetární objekt, který nemá charakteristické rysy komety. Zahrnuje i staré "spící" komety, pokryté prachem, které již nemají ocas.
  • astrometry. - Metoda pro odhalování planet v jiných hvězdných systémech sledováním periodických změn v původní poloze hvězdy. Tyto změny jsou ovlivněny přítomností blízké planety.
  • Aten. - Asteroidní objekt s oběžnou dráhou, která z větší části leží na oběžné dráze Země. První asteroid třídy Aten byl objeven v roce 1976, 2062 Aten.
  • AU. - Astronomical unit, astronomická jednotka. Průměrná vzdálenost od Země ke Slunci, rovná se asi 92.9 miliónů mil. (149 600 000 km.)
  • bioengineering.  [bioinženýrství] - Aplikace inženýrských postupů na biologické nebo lékařské vědy. Zahrnuje i takové věci, jako je konstrukce umělých orgánů.
  • biosphere. [biosféra] - Část planetární atmosféry, země a voda, kde může kypět život. Na typické planetě je biosféra vzdálena na míle od restaurací s rychlým občerstvením a autobazarů.
  • bioterraforming. - Užití geneticky vyrobeného života, jako jsou modrozelené řasy, za účelem vyrobení pozemských podmínek v jiných světech.
  • black dwarf. [černý trpaslík] - Superplanety, jako jsou Jupiter a Saturn, jsou příliš vzdálené of slunce, aby odrážely jeho světlo, a přitom příliš malé, aby samotné světlo vyzařovaly.
  • brown dwarf. [hnědý trpaslík] - Objekty podobné planetám s hmotností do 85 ekvivalentů Jupitera, s nízkou teplotou v rozsahu 120 až 2000 stupňů Kelvina. Velikostí se umístí mezi obří plyunové hvězdy a malými hvězdami.Tento termín byl zařazen přispěním Jill Tarter-a, prominentního astronoma výzkumu SETI.
  • calculus of variations - Tahle matematická technika slouží k nalezení optimální cesty mezi dvěma pevnými body na dráze. Typicky zahrnuje výpočet nulovou počáteční a koncovou rychlost s časově nejkratší dráhou. Parametry pohybu se mohou měnit tak, aby se zkrátil čas a přitom vzrostou náklady na pohon, nebo se prodlouží čas cesty a ušetří se pohonné hmoty.
  • Cambrian. - Paleontologicko/geologické období, které začalo asi před 600 miliony lety a trvalo 100 milionů let. Je charakterizováno explozívním růstem života v moři, v prvé řadě bezobratlími.
  • carbonaceous minerals.  [uhlíkaté minerály] - Minerály bohaté na uhlíkaté sloučeniny. CARBONACEOUS
  • CHONDRITE je druh černého asteroidu, který je znám vysokým nasycením uhlíkatých sloučenin.
  • CCD. - Charge Coupled Device. Elektronický detektor několikanásobně citlivější než fotografický film, sloužící k zachycování obrazu slabého světla astronomických objektů, např. pohyb asteroidů na hvězdném pozadí.
  • CHAP facility. - Closed Habitat Atmospheric Production facility, uzavřený atmosferický okruh pro obyvatele, je zařízení vyrábějící dýchatelnou atmosféru v budovách kolonie.
  • chemical fractionation.  [chemická frakcionace] - Výběrový proces, který určuje chemické složení planety během jejího vývoje.
  • comet. [Kometa] - Malé těleso, složené ze zmrzlých plynů a prachu, na oběžné dráze kolem Slunce. Přiblíží-li se Slunci, materiál na povrchu komety se odpařuje a vzniká velká hlava, v jejímž centru je tmavé jádro s koncentrací hmoty. V práškové formě je vhodná k domácímu úklidu.
  • comsat. - Komunikační a navigační satelit.
  • constant proper acceleration. - Termín popisující brzdění raketovým motorem za účelem dosažení stálé rychlosti, bez dalšího zrychlení.
  • constant proper thrust. - Termín znamenající zrychlení rakety konstantním tahem, se stálou spotřebou pohonných hmot.
  • cryobiology. - Studuje vliv nízkých teplot na biologické procesy.
  • cryoprotective agents. - Látky, užívané k ochraně buněčné membrány a orgánů před zmrznutím. Např. glycerol infuzí do tkáně nahradí mimobuněčnou vodu, která by se při zmrznutí rozpínala.
  • deorbit. - DEORBIT manévr vyvede raketu z oběžné dráhy na přistání na povrchu planety.
  • DIRT. - Disaster Instant Response Team, tým na potlačení účinku katastrof. Budova DIRT je domovem týmu, který rychle reaguje na nebezpečné situace a katastrofy v kolonii.
  • drydock. [suchý dok] - Tradiční termín, označující opravářský dok, ze kterého může být vypuštěna voda, a loď se dá zasucha opravit. Ve vesmíru, kde není problém udržovat loď suchou, znamená zařízení, které umožňuje týmu výstavbu a opravu lodi v beztížném stavu a vakuu.
  • ecosphere. [ekosféra] - Oblast vesmíru blízko hvězdy, kde se mohou vyskytovat planety s příznivými podmínkami pro vznik, vývoj a trvalou existenci zaneseného života. Lidé mohou žít v podmínkách planet uvnitř hvězdné ekosféry.
  • Elevation Map. - Mapa ukazující výškové poměry. SITE MAP na obrazovce OUTPOSTu může být přepnuta tak, že ukazuje barevným odlišením čtyři výšková pásma terénu.
  • emergent behavior. - Biologická a filosofická teorie popisující jednoduché systémy navzájem působících procesů, které generují nepředvídatelné výsledky.
  • escape velocity. [úniková rychlost] - Rychlost, které musí objekt dosáhnout, aby unikl přitažlivosti planety.
  • false color. [falešná barva] - Metoda používající barvení normálního snímku k rozlišení větších detailů.
  • finishing. [zakončení] - Část výrobního procesu, který upravuje základní tvar do konečné podoby (formy).
  • fuell cell.  [palivová jednotka, pohonná jednotka] - Baterie, měnící nepřetržitě chemickou energii paliva a okysličovadla na elektrickou energii. V OUTPOSTu k pohonu robotů, mohou být vyráběny ve tvých továrnách.
  • fumarole.  [gejzír] - Otvor ve vulkanické oblasti, kudy prýští páry a horké plyny. Velmi se hodí gejzír objevit, protože pak můžeš na gejzíru postavit geotermální elektrárnu a vyrábět elektřinu.
  • gas giant.  [plynový obr] - Velká planeta s nepozemskými podmínkami, primárně složená z plynného a kapalného vodíku. Ve Slunečném systému jsou to Jupiter, Saturn, Uran a Neptun. Tento druh planet je také zván JOVIAN.
  • geosynchronous orbit. - Geostacionární oběžná dráha. jde o dráhu satelitu nad planetárním rovníkem, kdy se satelit pohybuje stejnou rychlostí, jak planeta rotuje, takže se satelit nachází nad stále stejným místem povrchu planety.
  • greenhouse effect.  [skleníkový efekt] - Zachycování infračerveného záření plyny v planetární atmosféře, což zvyšuje povrchovou teplotu.
  • hibernation.  [hybernace, zchlazení] - Zpomalení metabolických pochodů, které umožní zvířatům spát bez jídla dny až týdny. Stav, který se objeví u týmu, vyvíjejícímu počítačovou hru, po dokončení současného projektu.
  • hostility level.  [stupeň nehostinnosti] - V OUTPOSTu je hodnocení planet dle stupně nehostinnosti vztaženo k lidským požadavkům. Při vývoji počítačové hry je to stupeň nevraživosti týmu proti dizajnérovi hry, když se projekt blíží dokončení.
  • hypoxia. - Nedostatek kyslíku v krvi, buňkách, či tkáních.
  • illuminance. - V OUTPOSTU jde o množství záření, které přijme planeta od svého slunce. Obyvatelnost planety záleží na množství záření. Také určuje, nakolik budou účinné sluneční satelitní elektrárny na té určité planetě.
  • impactors. - Hvězdná tělesa, jako komety a asteroidy, která narazila na povrch planety.
  • Jovian. - Viz "gas giant".
  • KAO - The Kuiper Airborne Observatory, civilní C-141 Starlifter letadlo, pracující pro NASA-Ames Research Center, Amesovo Výzkumné Centrum. Populární základna pro astronomii, pro svou schopnost vystoupit vysoko nad hladinu vodních par v zemské atmosféře, a vynést tam infračervený teleskop. Mezi mnohými úspěchy, které KAO zaznamenal, patří objevení prstenců Uranu.
  • kinematics.  [kinematika] - Odvětví dynamiky, které se zabývá pohybem (bez ohledu na hmotu a sílu).
  • Kuiper Belt. - Pás komet obíhajících Slunce těsně za oběžnou dráhou Pluta. Tento zásobník komet byl předpovězen astronomem Gerardem P. Kuiperem v roce 1951 a modernějšími výzkumy byla existence potvrzena.
  • lawbot. - Policejní robot.
  • light year.  [světelný rok] - Vzdálenost, kterou urazí světlo za pozemský rok. Jednotka je užívána pro vyjádření vzdáleností mezi hvězdami. Jeden světelný rok je 0.306 parsec. Rychlost světla je asi 186 000 mil (300 000 km) za sekundu. (Světelný rok je asi 5 912 000 000 000 mil, to je asi  9 460 500 000 000 km.)
  • luminosity. - Míra celkového vyzařování objektem. Poměr mezi světlem, které by na nás dopadalo z hvězdy k množství světla, které by na nás dopadalo ze Slunce, kdyby obě tyto hvězdy byly stejně daleko. Hvězdná velikost.
  • macromanagement. - Strategický management všech operací v komplexním systému, jako je kolonie nebo korporace, odhlédnuto od detailů, a zavedených řídících zvyklostí.
  • mass driver. - Elektromagnetické dělo. Vystřelí po koleji s užitím elektromagnetického pohonu balení surovin z povrchu planety do vesmíru pro zásobení továren na oběžné dráze, nebo jako palivo pro vesmírné lodě.
  • meteor. - Záblesk světla způsobený průchodem objektu atmosférou a jeho vzplanutím, způsobeném třením s atmosférou. Objekty se změní v hrsti prachu.
  • meteorite. - Přírodní objekt mimozemského původu, který přežil průlet atmosférou a dopadl na planetu.
  • meteoroid. - Přirozený objekt v meziplanetárním prostoru, který je menšího průměru než asi 30 stop (9 m). Větší objekty se nazývají asteroidy.
  • microbot. - Velmi malý robot.
  • mothership.  [mateřská loď] - Viz STARSHIP.
  • nanotechnology. - Důkladná a nenákladná metoda řízení molekulární struktury hmoty, založená na manipulaci s molekulami. Produkt a proces molekulárního inženýrství.
  • NEA. - Near Earth Asteroid (asteroid blízký Zemi) prochází oběžnou dráhou Marsu a blíží se k Zemi. Asteroid 433 Eros, objevený v r. 1898, byl první NEA, který byl určen. Amor a Apollo asteroidy také spadají do této kategorie.
  • Oort cloud. - Oblast vzdálená více jak 100 000 AU od Slunce, kde odpočívají (jako v oblaku) snad triliony jáder komet.
  • optical interferometry. - Astronomická technika, užívaná v pátrání po planetách mimo naši sluneční soustavu. Vyžaduje speciální optické teleskopy, které užítvají světelných interferenčních obrazců ze světelných vln, přicházejících z navzájem blízko ležících světelných bodů na obloze. Čím delší je vlnová délka příchozího záření, nebo čím větší je separace, tím lepší je rozlišení.
  • orbital insertion. - Manévr vesmírné lodi, která se umístí na stabilní oběžnou dráhu kolem nebeského tělesa, jako je planeta.
  • parsec. - Délková jednotka ve vesmíru, tedy asi 308 570 000 000 000 000 km, 3.258 světelného roku, nebo 206 264.5 AU.
  • photolysis. - Rozložení chemické látky působením energie záření, hlavně světla.
  • photometry. - Astronomická technika užitá k detekci kolísání hvězdné světelnosti v závislosti na vztahu mezi hvězdou a planetou, obíhající hvězdu.
  • photosynthesis. - Tvorba organických sloučenin z vody a kysličníku uhličitého ze vzduchu v tkáních zelených rostlin vystavených světlu.
  • planetary ecosynthesis. - Proces tvorby pozemského prostředí na jiných světech. Také pod názvem TERRAFORMING.
  • planetfall. - Přistání raketoplánu na planetě.
  • powersat. - Solární satelit na stabilní oběžné dráze. Užívá solárních voltových článků k výrobě energie ze slunečného záření. To pak konvertuje v mikrovlny (s řádově centimetrovou vlnovou délkou) vysílané na pozemní stanice (příjmové řetězce).
  • primary shaping. - Část výrobního procesu, který zahrnuje zpracování surového materiálu do přibližné velikosti a tvaru budoucího výrobku, součástky. Odlévání a práškové lisování jsou dvě základní metody, slibné pro vesmírnou výrobu.
  • primary star.  [primární hvězda] - Masivní těleso (hvězda), kolem které obíhá menší těleso (planeta).
  • rad. - Jednotka expozice ionizujícímu záření, odpovídá hodnotě 100 ergs energie na gram hmoty absorbující záření.
  • rectenna. - Přijímací řetězec, který zachycuje energetické záření ze solárního satelitu.
  • refactory. (také refractory) - Označení pro prvek nebo sloučeninu, která se odpařuje při vysoké teplotě, jako uran, vápník, hliník.
  • regolith. - Vrstva prachu a kamenné drtě, produkovaná dopadem meteoritů, která tvoří nejpovrchnější vrstvu planet, satelitů, asteroidů.
  • remote sensing. - technika zkoumání objektu na dálku.
  • repairbot. - Robot-opravář. Užívá náhradní součástky k opravě porouchaných robotů "v poli".
  • robodigger. - Robot-kopáč. Vykope podzemní prostory a tunely pro kolonisty, takže mohou povětšinu času trávit v bezpečném podzemí.
  • robodozer. - Robot-buldozer. Připravuje terén na výstavbu.
  • robominer. - Robot-horník. kope svislé šachty, hledá rudu, staví a provozuje doly.
  • seed factory. - Automatická výrobní jednotka, bez lidských pracovníků. Sestává asi ze 100 tun speciálních strojů, nástrojů, dálkově řízených mechanismů, umí vyrábět výrobky, i další továrny. v OUTPOSTu přistává na planetě a připravuje ji k přistání lidí.
  • self-reproducing automata.  [samoreprodukční automaty] - stroje, které vyrábějí sama sebe. Idea pochází od John von Neumanna.
  • sim. - Simulace, nebo simulace životních forem. Digitální obyvatelé matematických simulací, jakou je OUTPOST, sjou často nazýváni sims. Také strategická simulační hra může být takto nazvána.
  • Site Map. - V OUTPOSTu je to pohled na přistávací oblast palnetárního povrchu. Některé vhodné oblasti pro dolování, stejně jako místa vhodná pro kolonii, jsou na mapě vyznačena.
  • slow sleep.  [pomalý spánek] - v OUTPOSTu, zpomalený metabolismus při mezihvězdném cestování kolonistů.
  • solar flare.  [ožehnutí sluncem] - Náhlé a násilné uvolnění elektromagnetické energie z fotosféry Slunce, nebo z jeho blízkosti, které většinou vyšle velké množství záření a urychlené částice do meziplanetárního prostoru. FLARES nelze předvídat, trvají několik minut až hodinu, vyšlou vysokoenergetické protony, které představují jedno z největších ohrožení při letech vesmírem.
  • speckle interferometry. - Technika matematické rekonstrukce obrazu, která zlepšuje zřetelnost optických a infračervených snímků, a to metodou odstranění atmosférické interference. Pomocí této metody v infračervené oblasti objevili vědci dvojhvězdy.
  • spectroscopy. - Zkoumání světla vyzařovaného tělesem (jeho spektra).
  • SPEW facility. - Sewage processing and environmental waste facility (zpracování kalů a odpadů), recykluje odpady z kolonie.
  • spysat. - Špionážní satelit, na oběžné dráze.
  • starship. - Hvězdná loď, zaužitý termín pro raketoplán schopný cesty mezi hvězdami.
  • superconductor. [supravodič] - Různé kovy (a nejen kovy!), které vykazují vymizení elektrického odporu, většinou při teplotách blízkých absolutní nule (ale i vyšších).
  • superplanet. - Gas giant planet, gigantická plynová planeta, s podobným vývojem, jako má Jupiter či Saturn. Poslední dvě jsou malými členy rodiny superplanet.
  • suspended animation. - Biologický stav, kdy jsou metabolické procesy zastaveny hlubokým podchlazením organismu. Cílem je v budoucnosti osobu znovu oživit.
  • teleoperator. - Přístroj umožňující akci nebo pozorování na dálku, řízen je lidským operátorem prostřednictvím mechanického nebo počítačového rozhraní.
  • telepresence. - Schopnost člověka vnímat a ovlivnit vzdálené místo mechanickými prostředky.
  • terraforming. - Proces pozemšťování prostředí cizího světa. Také označováno jako PLANETARY ECOSYNTHESIS.
  • Tile Map. - V OUTPOSTu, kosočtvercový obraz terénu v hlavní části obrazovky. Ukazuje vystavěné části kolonie.
  • tile picker. - V horní části hlavní obrazovky uprostřed. Okénko, kde se objeví raketoplán nachystaný k přistání, a budovy, které je možno postavit.
  • tokamak. - Upřednostňovaný zdroj elektrické energie, z nukleární fúze. Slovo je ruského původu, zkratka pro "toroidní magnetická komora". První úspěšný reaktor tohoto typu byl představen v Moskvě v roce 1968.
  • trajectory. - Letová dráha objektu, např. raketoplánu, rakety, nebo také odhozené pivní plechovky, prostorem.
  • Trojan asteroids. - Asteroidy umístěné blízko dvou stabilních LAGRANGIAN bodů na oběžné dráze Jupitera.
  • ULBI probe. - Ultra long baseline interferometer. Interferometr pracující s ultra dlouhými vlnami, umístěný na sondě.
  • VLBI probe. - Very long baseline interferometer. Sonda vybavená interferometrem pracujícím s velmi dlouhými vlnami.
  • volatiles. - Prvky nebo sloučeniny s nízkou teplotou tání, jako voda, čpavek, draslík, sodík.
  • vulcanism. - Obecný termín pro geologické procesy, při kterých jsou pohyby pevninových ker provázeny únikem tepla a plynů, často s výronem lávy.
  • weathersat. - Weather satellite, meteorologický satelit.
  • white dwarf. [bílý trpaslík] - Třída malých, hustých, doběla rozpálených hvězd s nízkou luminositou. (Malá hvězdná velikost.)
  • WIMP. - Weakly interacting massive particle, slabě působící masivní částice. Hypotetická částice menší než atom, která volně putuje hmotou.
  • wireframe. - Základní struktura grafického modelu, určeného pro 3D rendering. (Síťová struktura modelů).

Start

  • Dobré hvězdné systémy jsou: Alpha Centauri B, Delta Pavonis, Sigma Draconis.
  • Náklad: jen ULBI Probe je nepotřebná, od ostatních satelitů a sond si vezměte jeden kousek. Dále zabal 4 COLONIST LANDERS, a 2 CARGO LANDERS. Pak vezmi 200 (maximum) kolonistů a po 13 zásobách potravin (FOOD) a záchranných balení (LIFE SUPPORT). Před startem vyšli nejprve INTERSTELLAR PROBE, pak vystartuj sám.
  • Při příletu do cílového systému se musíš rozhodnout pro jednu ze 4 planet. Vyber si tu nejpodobnější Zemi. Pak vyšli všechny sondy a satelity, a pak přistaň s lodí.

Přistání

Klikni na jedno z míst přistání. V okně SEED LANDER klikni, a umísti tuto základnu na velkou mapu kliknutím levého tlačítka. Pokud se objeví hlášení "That is not possible on this terrain", tak zrovna zde to neůjde, a zkusíš to kousek vedle. Musí to být ale nejméně 3 pole od nejbližšího dolu.

Pokud máš problém s uložením stavu (SAVE), zkus to příští kolo. Kliknutím na symbol planety v levém dolním rohu aktivuješ AL (počítač), a ten ti předá informace v podobě novinového článku. A pak můžeš ukončit první kolo kliknutím levého tlačítka na symbol planety v pravém dolním rohu.

Prvních 20 hodin

Uvidíš SEED LANDER, první základnu, a do všech čtyř stran z ní vybíhající přípojky různých vedení. Kliknutím na existující stavbu získáš přehled, o jakou jde budovu a kdy bude stavba dokončena. U dalších budov získáš i jiné podrobnější informace. Potom zvol ROBODOZER a nech ho urovnat políčko, sousedící s naší budovou. Na další sousední políčko nasaď ROBODIGGER k vyhloubení jámy. A ROBOMINER bude umístěn na nejbližší důl. V kole 2 je ROBODOZER hotov s urovnáváním; v případě tvrdšího terénu to trvá déle. Důležitý typ: nenechat roboty v žádném kole zahálet. Takže po urovnání terénu pustíme ROBODOZER na další pole. A takhle pokračujeme. V kole 4 bude SEED POWER hotov, a bude tak zajištěna energie pro osadu. V kole 7 je připraven SMELTER, v dalším je hotov s kopáním ROBODIGGER. Přepneme do 1. podzemního podlaží, a soustředíme se na zařizování "sklepa". Pozor: jen pole sousedící s výtahovou šachtou můžeme zarovnat a zde můžeme stavět. Proto zahaj stavbu výtahu z povrchu směrem dolů. V kole 8 můžeš znovu nasadit ROBOMINER. Pokud chceš prohloubit důl, nasaď robota v 1. podlaží pod zemí. Ale je lépe začít jinde a na povrchu. SEED FACTORY bude hotov v 9. kole. Nařiď tam vyrobit ROBODOZER. V dalším kole bude podzemní podlaží zarovnáno, a zařídíme pro ROBODOZER další práci; tam, kde je na povrchu také povrch vyrovnán. V kole 11 bude hotov COMMAND CENTER. Provizorní bydlení je zajištěno, takže můžeš přistát s CARGO- a COLONIST LANDER z příslušného menu. Maximálně však ve vzdálenosti 5 polí od SEED LANDER. Od kola 12 můžeš pak skutečně začít s výstavbou celé osady. Umísti v připraveném podzemním podlaží TUBE INTERSECTION. Rovné potrubí umožní napojit jen jednu stavbu, zato křižovatka (TUBE INTERSECTION) může připojit 3 stavby. V kole 12 můžeš zadat stavbu AGRIDOME a SPEW-FACILITY (zařízení pro recyklaci odpadu). Musíš mít ale připraveny 2 srovnané čtverce, ke kterým vedou roury.Také musíš mít CHAP-FACILITY (zásobuje vzduchem). V kole 13 je čas postavit na připraveném poli RESIDENTIAL-STRUCTURE. Dva tahy později je dokončena první obytná buňka, začni ihned se stavbou další. Také druhý důl by měl být dokončen. Pokud máš dostatek místa a zdrojů, můžeš stavět STORAGE TANKS a další POWER FACILITY. Vývoj však nesmí být překotný: přináší to jen nepříjemnosti. Využij první fáze rozmachu k výstavbě co nejvíce výtahů, zarovnání co nejvíce polí, apod. Druhý výtah musí začít pracovat v 16. kole, a musí být nachystáno bagrem 8 dalších podzemních polí. V tahu 17 následuje AGRIDOME, po půl roce od přistání je konečně co jíst. V kole 18 pohlédni na MASTER REPORT, aby ses dočetl že morálka zase po dlouhé době stoupá. Jakmile bude dostavěn CHAP, budou klesat i počet úmrtí. V kole 20 bude připraven i SPEW-FACILITY, který může chybějící suroviny nahrazovat náhradními. Pokud se zvýší úmrtnost, stavěj CHAP a SPEW.

Co přijde potom ?

Při tvojí expanzi do okolí narazíš na problém, že tě bude blokovat nepřístupný terén. V tom případě můžeš nechat explodovat ROBODIGGER (SELF DESTRUCT), takže se jedno pole srovná. Původní SEED POWER nevystačí věčně, v kole 151 dojde dech původním stavbám (SEED POWER, SEED FACTORY, SEED SMELTER). Zavčas se starej o náhradu. Volba zdroje energie záleží na podmínkách. V mnoha případech stačí jeden solární satelit a dvě přijímací energetické stanice. Jindy vystačíme s přivezeným reaktorem.

Přivezené roboty vydrží asi 200 kol. Přebytečné roboty skladujeme ve skladišti (WAREHOUSE). ROBOT COMMAND CENTER může kontrolovat až 10 robotů. První důl je vyčerpán po 250 kolech. Můžeš před koncem životnosti hrabat o jeden level hlouběji.

Jakmile bude MORAL tvých lidí mezi 800 a 1000, začnou rebelové utíkat - k tobě. Na opuštěné kolonie vzbouřenců zapomeň, nejsou na nic.

Pokud buduješ příliš pomalu, můžeš si to vynahradit výzkumem. Jediným cílem výzkumu je stavba vesmírné lodi. Během výzkumu se objeví možnost dalších staveb (celkem je jich asi 40 druhů), nebo získáš speciální schopnosti (varování před katastrofami, apod.) Někdy vyzkoumá pilný vědec nanotechnologii, se kterou je stavba rakety umožněna.

Zásadní poznámka :

Některé záležitosti dějové, některé věci, nejsou v manuálu popsány vůbec, nebo jsou tam osvětleny jen nedostatečně. Proto nesmíš být překvapen, a pomoci si v nouzi sám. Stejně tak ukázaly zahraniční recenze, že některé věci nebyly do konečné podoby OUTPOSTu začleněny: týká se to jednokolejné dráhy (monorails) a ulice (což má kladný výsledek, že se epidemie nešíří), není moc rozvinuta diplomacie a obchod s povstaleckou kolonií, chybí macromanagement. Budou součástí rozšíření "Planet Pack", o kterých se v manuálu píše.

Návod je napsán pro Abecedu her

[Verze pro tisk]   [Zpět]
Vyhledávání v návodech
[Zobrazit všechny návody]       Obsahuje výraz: