Návod:

[Stáhnout RAR návod]
[Verze pro tisk]
X-Com: Apocalypse - Abeceda her - vše co potřebujete pro hry
X-Com: Apocalypse
Následující článek je jakousi pomůckou pro správné vyřešení možných
komplikací. Také poslouží jako seznam nejužitečnějších věcí a jejich
správného používání, a načrtne strategii, které byste se měli držet,
pokud ovšem nevymyslíte lepší.
ČÁST 1 - život ve městě
Jak již asi většina hráčů pochopila, třetí díl
ufonského řádění se odehrává hlavně ve městě. Slůvko hlavně užívám
zejména proto, že konec hry se odehrává kdesi, kam se my dnes podívat nemůžeme
- v jiné dimenzi. První věcí, se kterou se setkáte, je vaše základna. Ta
je celkem přiměřeně vybavena, a tak již stačí jen naverbovat maximální
počet potřebných lidí a může se spustit čas. Samozřejmě kritériem pro
výběr zaměstnanců je jejich schopnost (Skill) nebo atributy, pokud jde o vojáky.
I když se vám bude zdát velmi výhodné naverbovat si co nejvíce androidů,
poněvadž mají vyšší hodnoty, není to nejlepší nápad. Obyčejní lidé,
ač jsou na začátku trochu na nic, se dají vytrénovat rozhodně lépe, a
hravě potom předčí ty umělé. Jen co budete mít tedy potřebný personál,
začnete s výzkumem. Poněvadž je tentokrát v UFOPAEDII daleko více "bílých"
stránek, je celkem rozumné si v krátké době (tedy pokud vám to finanční
stránka dovolí) postavit další základny a vybavit je pro vědecké účely
laboratořemi a dílnami větších rozměrů, které časem vyzkoumáte. Další
nezbytnou součástí základny je bezpečnostní stanice (Security Station),
nebo její vylepšená verze. Obě vás totiž ochrání před přepadením. Dále
by u vás neměla chybět místnost pro držení mrtvých či živých ufonů (Alien
Containment) a množství obytných prostorů pro personál.
ČÁST 2 - mobilní bojové prostředky
Na začátku hry je na vaší základně jen velmi slabý
počet vozidel či letadel. Jeden menší létavec Valkyrie, dvě vznášedla a
horda nepoužitelných vozidel. Jejich výzbroj je taktéž velmi ubohá. Nejlepší
je tedy okamžitě prodat vše, co nelétá, a zakoupit si za utržené peníze
lepší zbraně, motory a vybavení. Ze začátku je ideální výbavou
kombinace silného laseru sedmitisícovky nebo plazmového kanónu (Rendor
Plasma Gun) a raketometu (Prophet). Později je výhodné vyměnit stávající
plazmový kanón za silnější (Lineage Plasma Cannon) a nejposlednějším výdobytkem
je, kromě (Heavy Disruptor kanónu), který se vejde jen do Annihilatora, jeho
středně silná verze (Medium Disruptor Cannon). Používání raket, jež jsou
velmi účinné nedoporučuji, neboť vzhledem k malé kapacitě zásobníků se
jich do letadla moc nevejde a v dlouhých vzdušných soubojích zůstanete po několika
výstřelech bez jedné ze zbraní. Ostatní vybavení letadel je rozumné
postupně upgradovat. Zatímco motory již lepší nikdy nebudou, ostatní věci
jako třeba navigační nebo obranné systémy se zlepšují a časem se také
objevují užitečné věci (Large / Small Disruptor Shield, Cloaking Device
atd.). Nezbytnou součástí každého výsadkového vozidla (tzn. to, které
vozí vojáky na taktické operace.) je jeden Cargo Modul, neboť bez něj zůstávají
všechny nalezené věci na místě, a nemůžete tedy jejich prodejem získávat
peníze, a Bio Transport Modul, bez kterého zase nemůžete převážet živé
či mrtvé ufony. Asi nejlepšími bojovými prostředky jsou letadla Hawk a
Valkyrie, která vám mohou prodat různé firmy. S jejich společnosti se
budete muset spokojit po většinu hry, protože vámi objevená a vyráběná
interdimensionální letadla kvalitou daleko převyšující pozemské modely
budete schopni používat až těsně před koncem celé hry. Jedinou a základní
taktikou pro vzdušné souboje je větší počet útočníků na jeden cíl, a
to se stupňuje s velikostí; jedná-li se o menší UFO, je naopak lepší útočníky
rozdělit, aby se některý z talířů nezalekl a neutekl zpět do dimensionální
brány.
ČÁST 3 - vojáci a výzbroj
Rozhodně vám v této části memíním radit, kolik vojáků
je nejlepší naverbovat a jak je používat. To je jen a jen vaše věc, ale mě
bohatě stačil tucet cet chrabrých bojovníků, kteří se v malých strojích
zpočátku střídali podle potřeby a vážnosti zranění a později, když už
jsem je pěkně vybavil a měl letadlo s kapacitou dvanáct míst, létali na místo
určení všichni a hravě si se všemi zákeřnými ufony poradili. Ale jak
jsem již řekl, je to vaše věc.
V prvopočátcích vaší existence budou asi nejdůležitějšími
zbraněmi puška ostřelovačka (Sniper Gun), která je poměrně přesná i na
větší vzdálenost, dále pak M4000 samopal, jenž vyžaduje celkem malý počet
časových jednotek a je tak užitečný pro boje na malé vzdálenosti a Auto
Cannon se svými třemi druhy nábojů. Postupem času si možná místo velkého
M4000 oblíbíte nějakou menší pistoli, jako třeba Law Pistol nebo Plasma
Gun, ale nakonec stejně skončíte u ToxiGunu, což je podle mého soudu nejlepší
zbraň ve hře a neměla by chybět u žádného vojáka ve výzbroji. Se svou přesností,
silou a malou náročností na časové jednotky je to zbraň vhodná do každé
situace. Dobře vytrénovaní jedinci s ní dokáží sestřelit i poměrně
hodně vzdálené cíle. Pokud ale nevěříte v malé zbraně, je vhodnou náhradou
Sniper Gunu a Auto Cannonu Devastator Cannon nebo Dimension Misille Launcher. Obě
jsou to použitelné ufonské technologie a druhá jmenovaná dokonce vystřeluje
samonaváděcí rakety, které mají, pokud jim nestojí nic v cestě,
stoprocentní přesnost zásahu.
Dalším důležitým vybavením jsou bez pochyby granáty.
Jejich účinnost spočívá v ničivosti účinku na několika polích najednou
a tedy možnosti zabít více nepřátel jedním vrhem. Každý voják by měl mít
u sebe minimálně dva granáty obyčejné a dva omračující (to jen pokud je
třeba chytit ufona živého). Později se můžete přeorientovat na získané
technologie a používat Boomeroidy nebo Vortex miny, které jsou nejsilnější
trhavinou.
Nezbytným doplňkem výbavy je brnění a ostatní věci,
které se nedají zařadit do skupin. Brnění, které mají vaši vojáci oblečené
na začátku je velmi slabé a hned jak budete mít možnost jej vyměnit za lepší
"létající" model, okamžitě tak učiňte. Nejen, že je mnohem lehčí,
ale také získáte možnost pohybovat se vertikálně, tj. létat. Nejlepším
brněním je ale X-COM Disruptor Armor vyrobené na základě získaných
technologií. Jeho pohyblivost a ochrana je přibližně dvojnásobná, ale bohužel
v něm nemůžete létat (no stačí použít létající tělovou část ze
slabší zbroje) (Personal Disruptor Shield), který vás pokrývá jakousi
ochranou a bezpečně odráží kulky či výbuchy. Samozřejmě jeho ochrana
není nekonečná, a tak je po několika zásazích zničen a následující zásahy
jdou rovnou "do živého". Užitečnou pomůckou je i Personal
Cloaking Device s možností učinit vás téměř neviditelným, pokud jej vložíte
do ruky. Na druhou stranu je ale potřeba mít hodně volného místa v batohu
na výměnu zbraní, a tak jsem tuto věcičku nikdy moc nepoužíval.
Úplně posledním a zřejmě nejpraktičtějším doplňkem
výbavy je Personal Teleporter. Bohužel jeho užitečnost budete moci poznat až
v několika posledních misích, ale i tak je se svou schopností přesunout vás,
kam je libo, za nějakých třicet časových jednotek, velmi žádaným.
ČÁST 4 - taktické operace
I když v této části strávíte asi nejvíce času,
nechal jsem si ji vzhledem k časové posloupnosti až koro na konec. Prvním, o
čem se zmíním, jsou výsadky do budov, kde byli spatřeni živí ufoni. V těchto
misích si musíte počínat velmi opatrně a nesmíte poškodit mnoho zařízení,
neboť by se vám mohlo stát,že si znepřátelíte organizaci, která je s vámi
v relaci Hostile, připravte se na to, že několik jejích maníků se vás
bude snažit spolu s ufony zničit. Co se týče misí v létajících talířích
nebo v ufonských budovách (což je závěr hry), je celkem jedno, co všechno
zničíte, protože zde je primárním úkolem eliminace všeho živého a zničení
všech cílů.
Své vojáky rozdělujte do menších skupin po dvou až třech lidech a pokud
to uznáte za vhodné, nechávejte jim nějaké časové jednotky rezervované
pro výstřel. Ze začátku se to sice moc nevyplatí, protože se stejně
netrefí a i když přece ano, na jeden výstřel nepřítele neskolí, ale v
pozdělších etapách je to užitečné. Nepreferujte žádné jedince a snažte
se, aby se všichni udržovali na stejné úrovni, co se schopností týče.
Potom vám totiž zůstane voják s polovičním počtem časových jednotek a
neustále se bude loudat za ostatními, což znamená, že nebude nikdo krýt
jeho a ani on nebude krýt své parťáky.
Zpočátku, když jsou ještě vaši svěřenci celkem
hloupými vojáčky, si musíte vše celkem dobře rozmýšlet. Rozhodně není
dobré zůstávat na otevřeném prostranství a spoléhat se na to, že vás
nikdo netrefí, ale vždy je užitečnější schovat se za nějaký ten předmět,
který vás bude krýt. Tohle je samozřejmě ošemetnější, pokud se ve vaší
blízkosti vyskytuje jeden či více ufonů, kteří by v následujícím kole přišli
před vás a udělali by vám nějakou nepříjemnost. Pak si musíte dobře
rozmyslet, co budete dělat, abyste z toho vyšli co nejlépe.
Zbytečně mnoho netaktizujte a pro přesun používejte
rozhodně běhací mód. Připravte se totiž na to, že než uzříte závěrečnou
animaci, čeká na vás kolem sto až sto padesáti taktických operací, z nichž
ty nejkratší trvají tak kolem pěti minut a ty nejdelší třeba půl hodiny.
A malá rada na závěr. Rozhodně se nebojte hojně a často používat funkci
Save. Pokud si myslíte, že je to srabařina, sami se přesvědčíte, jak
daleko jste od pravdy. Je to totiž nutnost ! Já sám jsem ukládal pozici na
začátku každého kola v taktických operacích a skoro každý den v normálním
městském životě.
ČÁST 5 - UFOni
To, že jsou slizká stvoření z jiné dimenze kapitolou
sami pro sebe nemusím snad zdůrazňovat. Jejich různé druhy a odrůdy vám
budou dělat společnost po celou dobu hraní, a pokud budete hrát hodně, tak
se vám o nich bude i zdát. V této části svého průvodce se budu věnovat
jen těm nejdůležitějším a nejnebezpečnějším ufonům, o zbytku se dočtete
v kompletní tabulce všech vetřelců. Tím nejhorším, co vás může na cestě
za slávou a finálním (Kdo ví?) vítězstvím potkat je malý několikanohý
"pavoukoid" Brainsucker. Jeho nebezpečnost spočívá v tom, že
pravděpodobnost úspěšnosti útoku (tj. skok na hlavu a implantace mozek ovládajících
látek do krku pomocí chobůtku) se pohybuje mírně pod hranicí sta procent.
Později se vám často povede, že vaši vojáci sami odstřelí Brainsuckera
ještě dříve, než se vyhoupne někomu na hlavu, ale na začátku byste měli
používat taktiku, kterou jsem náhodou objevil. Pokud totiž zastřelíte
ufona s Brainsucker Launcherem (zbraň vystřelující vajíčka Brainsuckerů,
z kterých se po dopadu na zem vyklubou plnohodnotná stvoření, zůstane na něm
po zemi i několik vajíček (většinou tři). Ta se v dalším kole otevřou a
na svět se dostanou noví Brainsuckeři. Jediný způsob, jak tomu zabránit,
je stoupnout si na místo, kde vajíčka leží. Nevím proč, ale v případě,
že na nich stojíte, se Brainsuckeři nevylíhnou. Problémem je, že na nich
budete muset stát až do skončení mise. V tom případě je užitečné vajíčka
posbírat a nechat si je v batohu, kde se taktéž neotevřou. Dalším zlosynem
z řad ufonů je Multiworm. I když sám o sobě není moc nebezpečný, je
velice odolný a bezpečně ho zabije tak patnáct až třicet výstřelů s
ohledem na sílu zbraně. Tím ovšem vše nekončí, neboť z jeho útrob vyhřeznou
většinou čtyři Hyperwormové. Tyto malé mršky jsou neuvěřitelně rychlé
a plivou opravdu nepříjemnou kyselinu. Jejich eliminace je druhá nejdůležitější
po Brainsuckerovi, a dobré je, že stejně jako Brainsucker, ani Hyperworm toho
mnoho nevydrží. Běhající trhavina, neboli Popper, je taktéž velmi nepříjemným
kumpánem. Pokud se totiž dostane do blízkosti nějakého vojáka, exploduje.
Jeden výbuch není zase takovou katastrofou, ale pokud se Popperů sejde víc,
můžete se se svým svěřencem rozloučit. Ve výčtu nebezpečných ufonů následují
dva humanoidní druhy. Humanoidní zde znamená, že mají dvě ruce a dvě nohy
a mohou používat zbraně. Jak Anthropod tak Skeletoid jsou celkem tuhými
protivníky, ale nedisponují žádnou zvláštností. Snad kromě toho, že
jich je asi ve hře nejvíc.
ČÁST 6 - závěrečné rady
Vzhledem k tomu, že jsem už asi vyčerpal všechna témata,
zařadím do tohoto výčtu rady, které se nedají příliš škatulkovat:
- je důležité udržovat co nejlepší styky s ostatními
organizacemi. Vztah Hostile je totiž vcelku nepříjemný (popsáno v části
čtvrté), a může se lehce stát, že takovouto organizaci ovládnou ufoni. To
je potom konec.
- organizaci, kterou ovládli ufoni je dobře před ovládnutím
prozkoumat. Určitě se tam nějací schovávají a tím, že je zničíte, zabráníte
jejímu ovládnutí.
- až budete podnikat výpravy do ufonské dimenze, vezměte si
sebou vždy jednu loď, kterou použijete jako návnadu pro všechny talíře,
čímž zabráníte, aby vám zničili prioritní letoun na cestě tam nebo zpět.
- jen co budete mít možnost vyrobit více Annihilátorů najednou,
udělejte tak. Vyrobte si tak tři a pošlete je vyčistit ufonskou dimenzi. Tím
si zajistíte, že na vás příště nebudou útočit.
- zajmutí živé královny není vyloženě nutností, ale je to
zajímavější. Hlavně budete mít poznatky o živém stvoření, které se
vyskytuje ve hře pouze v jednom exempláři.
- Multiworm se dá zajmout živý, jen pokud neobsahuje Hyperwormy.
Jinak to nejde. Prázdných Multiwormů se ve hře moc nevyskytuje, ale dají se
najít. Poznáte to jednoduše. Když ho zastřelíte, nic z něj nevyleze.
- Vyhřezlé Hyperwormy zabíjejte výlučně granátem. Ten zabije
všechny najednou, a pokud byste se pistolí netrefili, Hyperwormové by vás
zabili a rozutekli by se.
- Stun Grenade neomráčí jen tak sám od sebe. Musíte vybraný cíl
také zranit, a on pak upadne do bezvědomí.
- necheatujte, je to svinstvo!
|