Návod:

[Stáhnout RAR návod]
[Verze pro tisk]
WarCraft 1: Orcs & Humans - Abeceda her - vše co potřebujete pro hry
WarCraft 1: Orcs & Humans
Orcs
Herní pravidla
Klikni na některou budovu na herní obrazovce,
informace o ní se objeví v informační části. Záleží na druhu budovy -
viz pozdější seznam.
První budovou je radnice (TOWN HALL). Vedle obrázku
je malý sloupcový graf, který ukazuje "zdraví" budovy. Pokud
klesne na nulo (následkem útoku cizáků), budova se rozpadne. Pod nápisem
TOWN HALL je obrázek milého obličeje PEONA, když na ikonku klikneme, zahájíme
jeho "výrobu", tedy trénink. Po ukončení tréninku (průběh bude
ukazovat sloupcový graf) se objeví vedle budovy Peon, a bude čekat na tvoje
rozkazy.
Ne vždy je možno takhle Peona
"vyrobit": pokud není dostatek ZLATA, tak to nejde, a také při
nedostatku jídla (objeví se hlášení Not Enough Food). Pak je potřeba
nejprve postavit farmu.
Vedle Peona je ikona silnice. Jen kolem silnice můžeš
stavět budovy, takže je nad slunce jasné, že silnice potřebuješ. Jdou stavět
jen na objeveném území, ne na neznámé černé půdě.
Postavení budovy
První budovy jsou RADNICE a jedna FARMA. Další
budovy se stavějí tak, že klikneme na nějakého Peona, který pobíhá po
obrazovce, nebo se někde fláká, a z jeho dovedností zvolíme tu poslední
(ikona kladiva). Pak ukážeme na seznamu budov, který se objeví, tu budovu,
kterou chceme stavět. Stačí pak jen ukázat na herním poli, kde ji chceme
postavit (musí to být hned vedle silnice). Peon začne stavět. Podmínkou ovšem
je, že máme dostatek dřeva (LUMBER), a zlata (GOLD).
Požadavky na obojí se objeví při volbě
budovy.
Některé budovy mají možnost vylepšení funkce
(UPGRADE) - stojí to peníze, ale vylepší se vlastnosti bojovníků, které z
budovy vycházejí.
Pohyby obrazovkou
Každá postavička může běhat po obrazovce,
kam jí ukážeme (MOVE ikona, s šipkou). Kudy projde, tam zůstane mapka
odhalena. Má to jednu nevýhodu - čím víc objevujeme, tím spíše narazíme
na krutého nepřítele.
Další vlastností Peona je sklízení (HARVEST).
Sklízí buď dřevo (LUMBER) v lese, nebo zlato (GOLD) ve zlatém dole. Obojí
je vyčerpatelné - u dolu můžeme kliknutím zjistit, kolik ejště zlata zůstává
k vytěžení. Ke sklízení pobídneme Peona pomocí ikonky se sekerou a pilou
- klikneme na ní, a pak na les nebo zlatý důl. O víc se nestaráme, Peon
kmitá a nosí zlato nebo dřevo do Radnice. V této bohulibé činnosti ho můžeme
zastavit ikonkou STOP, nebo přestane sám, až mu suroviny dojdou. Les je vymýcen,
zlatý důl se po vyčerpání zřítí. Bum.
Další dovedností je opravování. Když nám
cizák pošramotí nějakou budovu (zjistíme to poklesem v malém grafu
budovy), opraví ji zase Peon. Ikonka s pilou a kladivem slouží k opravě -
stačí kliknout, a pak ukázat na poničené stavení. Peon se pustí do práce,
chce to jen nějaké dříví a zlato.
Když zastavíš Peona, jak nese náklad, objeví
se zvláštní ikonka - "něco nesu". Kliknutím na ni to poslušně
zanese na Radnici.
Bojovníci (Grunt) mají jen ikonky STOP, MOVE, a
ATTACK (útok). Tahle třetí ikonka znamená, že po jejím užití ukážeme
na cíl, na který poslušně náš Grunt zaútočí. Jako cíl můžeme určit
nepřítele, nebo nepřátelskou budovu. Pokud neurčíme cíl, vrhne se na
nejbližšího nepřítele.
Sdružení jednotek nám může v určitých
momentech přinést výhodu - po jedné jednotce bychom nestíhali. Klikni na
jednu jednotku levým myším uchem, pak drž stisknutý SHIFT, a označ další
jednotky (aby dohromady byly nanejvýše čtyři!). Ty pak budou naráz
poslouchat na jeden rozkaz.
Významy kláves:
- F1
(=ALT H) Help
- F2-F4
natáhneš uložené pozice
- SHIFT
F2-F4 uložíš pozice, které pak můžeš okamžitě natáhnout
- F5
Mini Mapa (ON/OFF)
- F6
Přehled jednotek (ty které jsou na obrazovce, a ty, co jsou již zničené
taky)
- F7
Ekonomie (přehled sklizně)
- F8
Skóre
- F10
OPTIONS Menu
- G
při stisknutí se objeví obrysy staveb
- CTRL+tah
myší zvolení až 4 jednotek jedním tahem
- ESC
zrušení rozkazu (také pravé tlačítko myši)
Humans
Lidé mají stejné hrací zvyky. Jen Peoni se zde
jmenují Paesant, a Grund je Footman.
Orcs
Popis jednotek
Peon
Nejnižší v hierarchii Orků, nehodí se na nic
jiného, než na práci. Rube dřevo, nebo těží zlato, staví nebo opravuje
budovy. Rozumu nepobral, a když na něj zaútočí nepřítel, chová se jak
malé dítě.
Grunt
Bojovník první úrovně. Je trénován na boj
zblízka, vyzbrojen sekerou a štítem. Jsou pěkně krvelační.
Spearman
Grunt, vytrénovaný v boji s kopím. Mají lehčí
výzbroj, takže jsou rychlejší, a útočí kopím na větší vzdálenost. Trénink
kopiníka je možný postavení LUMBER MILL.
Raider
Jezdec, na obrázku jede na vlku (fuj). Nejobávanější
z Orků, nelítostný bojovník rychle se pohybující na černém vlku. Prokousá
se šikem nepřátel jako proud žhavého vzduchu.
The Dead
Smrt. Jakmile je některá jednotka vybita,
mrtvoly se rozpadají a jejich cáry se vsakují do země. Nekrolyté jsou však
cvičeni v černé magii, a mohou padlé bojovníky postavit na nohy (v podobě
malých bojujících umrlců), pokud se dostanou na místo včas, než se
mrtvoly zcela propadnou do země.
Catapult
Katapult je prastarý nástroj destrukce, a
vyvolají chaos, všude kde se objeví. Zdi ani budovy nejsou překážkou. Ačkoli
jsou pomalé a nemotorné, jsou nezastavitelné.
Necrolyte
Nekrolyti jsou vykonavači náboženství Orků,
vládci nad dušemi a černými mocnostmi. Jsou spojeni s oblastmi v nížinách,
mají moc nad všemi zlými silami, včetně zprovozňování pobitých bojovníků,
ze kterých tvoří armády nemrtvých. Ceremoniemi ve svých chrámech se učí
všem těm svinstvům, a stávají se mocnějšími.
Warlock
Kouzelník. Pokud mohou být síly tohoto světa užity
k ničení, pak síly podsvětí mohou zničit Azeroth. Tyhle síly užívají
kouzelníci Orků ke svým rituálům. Bratrstvo Hades, nejmocnější z uskupení
kouzelníků ve světě Orků, došlo nejdále v hledání nejničivější síly.
Jejich Věže (Towers) skrývají zlo v nejčistší podobě.
Kouzla Nekrolytů
Shadow Spear - Kopí stínu
Je to mocné kopí soustředěné energie zla Orků.
Když Ork zemře, jeho duše sestoupí do podsvětí Hades k soudu, a obsah duše
je rozdělen na zlo a dobro. Nekrolyté se naučili temné síly zla odtud získat
a využívat ve vlastní prospěch. Shadow Spear je právě zosobněním těchto
temných sil.
Raise Dead - Probuzená smrt
Nekrolyté mají úzké svazky s temnými silami
pekla, dovedou tak budovat armády neživých nemrtvých. Ti pohrdají zbraněmi,
a živí se masem svých nepřátel, útočí holými kostěnými hnáty.
Dark Vision - Temné vize
Kde je světlo, je i stín, a stíny užívají
Nekrolyté k tomu, aby viděli i tam, kam nemohou cestovat. Účinek kouzla je
časově ohraničen.
Unholy Armor - Brnění hříchu
Tento rituál vybaví příjemce mystickým brněním
a je nezranitelný. Zbraně ztrácejí ve styku s ním účinnost. Brnění je
vyrobeno z duší zatracených, pohltí všechnu bolest, která by jinak zraněného
zachvátila. Cena pro nezranitelného není malá - musí obětovat část své
vlastní duše, která pak funguje jako magnet pro navázání nečistých sil.
Po nějaké době se pouto oslabí, a nezranitelnost je opět ztracena.
Kouzla kouzelníků
Fireball - Kulový blesk
Základní ohnivé kouzlo následníků kultu Orků.
Vrhají plameny podsvětí Hades na kohokoli, na koho ukáží.
Summon Spiders - Povolaní pavouci
Kouzelníci povolají hordy smrtících, jedovatých
pavouků, ku pomoci. Na každé zvolání přichvátá několik pavouků, a
vrhnou se hned na nepřítele. Vyšplhají se do štěrbin v brnění, kousají
je svými otrávenými kusadly, a vstřikují jed do krevního oběhu. Brrr.
Jakmile oběť padá na zem, obrazně je spálena ze svého nitra plamenem jedu.
Poison Cloud - Oblak jedu
Čaroděj přivolá otrávený oblak, složený z
pekelné síry, kyselin a jedovatých plynů. Oblak napadne a dusí nepřátele,
prokousá si vším svou cestu, zadusí a otráví každou špetku života, do
směsi rozpadajících se mrtvol a výluhů zla, která ničí vše, čeho se
dotkne.
Summon Daemon - Přivolání démonů
Nejpůsobivější kletba, která kdy existovala.
Legendy říkají, že čaroděj může mít schopnost povolat temné démony
zakletím svého vlastního těla. Démon je pak veden zaklínačovým duchem ke
svému temnému poslání, ale pokud je démon zničen, je ohrožen i život
kouzelníkův. Zda je to pravda, nevíme. Snem každého následníka podsvětí
je objevit právě tohle smrtelné tajemství, a získat schopnost velet Démonům,
silám Pekla.
Budovy
Town Hall - Radnice
Zde se setkávají obyvatelé osady, a je to potřebné
- kdyby zde nebyli stále káráni, určitě by se navzájem pozabíjeli na ulicích.
Shromažďují se zde suroviny a bohatství - tedy dřevo (LUMBER) a zlato (GOLD).
Trénují se zde Peoni, kteří pak vykonávají jednoduché práce v říši
Orků. V každé osadě může státy jen jedna radnice (jak přikázal
Blackhand - Černá ruka). Pokud je zničena nepřítelem, je možno postavit
jinou.
Farm - Statek
Produkuje obilí a dobytek pro nakrmení armády.
Abys mohl rozmnožit Orky, musíš postavit statky. Po postavení Peonem již
statek funguje samostatně.
Barrack - Kasárna
Zde probíhá trénink vojáků. Grunt, Spearman,
Raider - ti se zde narodí v tuhém tréninku. Také obsluha katapultu pochází
odtud.
Lumber Mill - Pila
Zpracovává se zde hrubé dřevo na výrobu
budov, kopí a katapultů - proto nelze některé budovy, kopí a katapulty
produkovat bez této budovy. Vylepšením budovy dodáním zlata se i vylepší
kvalita produktů. (Kopí se pak hlouběji zakousnou do těl Humanů.)
Blacksmith - Kovárna
Podmiňuje výrobu všech věcí, které potřebují
železo. Zaplatíme-li nějaké zlato za vylepšení, pořídíme si teplejší
výhně a lepší kovy, a kvalita seker a štítů se zlepší a výroba urychlí.
Také některé budovy vyžadují ke vzniku kovárnu.
Kennels - Psí útulek
Zde spíše Vlčinec. Je to díra, kde se chovají
vlci, a jsou přivykáni na chuť lidského masa. Silní a rychlí vlci zvyšují
pak pohyblivost svých Jezdců - Raiders. Pro provoz vlčince jsou důležité
klece, které dodá kovárna.
Tower - Věž
Je to místo, kde se koncentrují znalosti černé
magie. Sídlí zde Kouzelníci, zde sbírají síly podsvětí. Jejich sekta vyžaduje
za každou službu placení ve zlatě. Také jsou třeba klícky z kovárny,
sloužící k zavírání obětí příšerných experimentů, stejně jako
kovové runy vkládané do dláždění.
Temple - Chrám
Nečisté místo, kde se Orkové oddávají svým
božstvům, a Necromancers vyvolávají své temné pány. Odtud také pocházejí
Nekrolyté, aby pomáhali ovládnou zem Lidí. Potřeba krve k obřadům byla
nahrazena zlatem. Oltář je postaven z Černého kořene (mystického Blackroot),
který je opracován na pile.
Gold Mine - Zlatý důl
Vládce Blackhand všechna místa, kde lze těžit
zlato, označil hromadou kamenů. Peoni zde mohou těžit zlato a nosit ho na
Radnici.
Bytosti a příšery
Ogre
Ogrové přišli do této země stejnou branou,
jako Orkové. Více než Orky nenávidí jen Humany. Jsou nebezpeční protivníci,
silní, že mohou odtrhnout končetinu nepříteli. Jako zbraň si oblíbili
velké ostnaté kyje, kterými tříští lebky. Jen vzácně sídlí blízko
Orků.
Scorpion
Lovci z podzemí, jedovatí a smrtící, jakoby
stvožení Kouzelníkem. Na konci ocasu mají jedovatý osten, který se brněním
propíchne až do masa a vstříkne smrtící jed. Humani dokázali menší
druhy ovládnout a používat je k svým výpadům.
Spider - Pavouk
Klan Kouzelníků stvořil tajemné živočichy
zvané pavouky. Jejich obludná mutace, velký jedovatý pavouk, se někdy vymyká
kontrole Kouzelníka, a bloudí po zakázaných oblastech. Skrývá se v temných
zákoutích a spřádá pavučiny, aby ulovil kořist.
Brigand - Lupič
Jsou to ďábelští Humani, kterým nevěří ani
jejich vlastní plemeno. Užívají promyšlenou taktiku, aby přemohli i přesilu,
a bojují jako vlci, když jsou zahnáni do úzkých. Skrývají se v neobjevených
územích, straní se osad. Jako zbraně užívají krátké nebezpečné nože.
Slime - Slizák
Klan Nekrolytů věří, že v určitých
oblastech existují Slizáci, kteří se živí krví Orků. Nebyli stvořeni žádným
z magiků, ale přesto jsou. Jsou patrně přitahováni teplem těl Orků, a
dostanou se skrze to nejlepší brnění, vsají se do těla oběti a vysají všechnu
jeho sílu.
Skeleton - Kostlivec
Nekontrolované moci podzemí někdy vyzvednou
mrtvoly padlých, aby jako Kostlivci s cáry plesnivého oděvu a shnilého masa
vlajícími z hnátů věčně bloudily krajem. Jejich zničení je daleko větším
poblémem, než by se na první pohled zdálo.
Water Elemetal - Vodní živel
Stvořen kouzelníky Humanů, občas poslouží svému
stvořiteli. Je těžké tento živel rozptýlit, a často je možné ho zničit
buď soustředěným útokem, nebo zaniká se smrtí své oběti.
Fire Elemental - Ohňový živel
Zatímco je jeho Vodní bratr stvořen Lidmi,
tenhle živel neslouží nikomu. Hledá a ničí všechno, čeho se dotkne.
Jediná jistota je, že ničí všechno, a zdá se, že prožívá temnou radost
z utrpení obětí. "Tak myslím, že klan Kouzelníků je stvořil a
nechal odejít, neboť nyní oheň neposlouchá nikoho", je psáno.
Daemon - Démon
Tento zplozenec pekla je zosobněním zla.
Schopnost vyvolat tyto temné síly podzemí byla dlouho zapomenuta, až Kouzelníci
znovuobjevili toto temné tajemství. Vydechují oheň, a ohánějí se ostřím,
ukovaným v podzemí Hades, jejich největší zábavou je ničení. Démoni oplývají
ukrutností mimo hranice představ těch nejpatologičtějších myslí. Pokud
existuje cesta, jak tyto monstra opět vrátit do propadliště pekel, je to
tajemstvím ztraceným v čase.
Humans
Popis jednotek
Peasant - Sedlák
Patří do říše Azeroth. Je zvyklý na těžkou
práci, těží dřevo a doluje zlato. Také je to šikovný řemeslník pro
stavbu i opravu. Neumí se však bít, a při nájezdu nepřítele prchá.
Footman - Pěšák
Je páteří Královské armády. Vládne mečem a
štítem.
Archer - Lučištník
Tenhle bojovník využívá své dovednosti zabíjet
na dálku šípem. Také lépe manévruje, je rychlejší, díky slabšímu brnění.
Knight - Rytíř
Patří k bojové elitě vojsk Jeho Veličenstva.
Rozbíjí lebky soupeřů těžkým palcátem. Na koni je velmi pohyblivý. Je
obávaným protivníkem, a pověsti o hrdinských činech rytířů kolují
krajem.
Wounded - Zraněný
Někdy narazíš na Zraněného. Mnich z Nortshire
Abbey ho může vyléčit. V boji je Zraněný méně schopný, ale bojuje.
Catapult - Katapult
Poslední výdobytek válečné vědy, zničí každý
cíl ve svém dosahu. Na druhé straně je to nástroj pomalý, špatně manévruje,
ale jeho síla vyváží nevýhody.
Cleric - Duchovní
Svatý muž s našeho království, jako duchovní
vůdce sdružuje lidi s vojsky Azerothů ke společným výpadům za věčný mír.
Může činit zázraky, léčit raněné a nemocné, stejně jako zlepšuje vnímání
jiných. Útoky Orků proti lidem ho naučily bránit se kouzlem, ale hlavní
jeho poslání je v hojení lidské duše.
Conjurer - Čaroděj
Vidí záhady, drží svá tajemství a putují
sny. Vykonavači Arcane Arts, Arkanského umění, se naučili ze starých svazků
podmanit si síly přírody. Mohou přírodní silou zaútočit na protivníka.
Jsou tajnou sektou, která rozmnožuje své řady ve speciálně vybavených
mystických věžích.
Kozla duchovních
Holy Lance - Svaté ostří
Invaze Orků naučila duchovní chránit sebe, i
své bližní v říši Azeroth. Jako archandělé ohnivými meči brání
nebesa, soustředí zaklínač síly srdce, mysli a duše do blesku, který
napadá duši nepřítele. Účinek je největší právě proti Orkům, neboť
jsou temného a zlého původu.
Healing - Léčení
Pomoc bratrům a sestrám ve chvílích nouze a
nemoci je prvořadým posláním duchovních z Nortshire Abbey. Bolestí a poraněním
jednoho podělí celou lidskou komunitu, která pak pomáhá nést jeho trpký
úděl. Postižený je tak vyléčen.
Invisibility - Neviditelnost
Je to schopnost zastřít smysly protivníka, takže
nezaznamená přítomnost zaklínače. Původně bylo toto umění určeno jako
metoda, ulehčující zpověď hříšníkům. Duchovní však používají účelně
tohle zaklínadlo, aby pomohli armádám Krále Llane zbavit Azeroth Orků.
Far Seeing - Daleké vidění
Rozšířit mezi lidi mír a porozumění vyžaduje
jasné perspektivy. Z této potřeby si osvojili duchovní magickou schopnost
vidět široko daleko vše, jak to vidí Bůh. Vidění pak proniká do všech
koutů země, stejně jako zrak Všemohoucího. Kouzelné vidění však trvá
jen nějakou chvíli.
Kouzla čarodějů
Elemental Blast - Úder živlů
Čarodějové si osvojili úzkou spolupráci se živly,
které nás obklopují, a dovedou je soustředit do jednoho místa zaklínadlem.
Zaklínadlo může protivníka stihnout na velkou vzdálenost, a je základní
dovedností čaroděje.
Summon Scorpions - Povolání škorpionů
Zaklínadlo povolá škorpióny z pouští,
kouzlem je dopraví na místo, aby napadli nepřítele. Pro zaklínače je
jednodušší povolat v krátkém čase několik malých bestií, než jednoho
velikého škorpióna.
Summon Elemental - Povolání živlů
Zaklínadlo vytvoří Vodní živel, kde vzduch a
voda poslouží k úderu proti nepříteli. Nikdy se neobrátí proti vlastním
bojovníkům. Vodní živel byl vybrán pro svoji schopnost ničit, a jako
protiklad ohně, což je živel, který mají v oblibě Orkové.
Rain of Fire - Ohnivý déšť
Velice mocné zaklínadlo, spojující sílu ohně
a vody. Vyvolá mocnou bouři plnou blesků, páry a krupobití. Ničí všechny
nepřátele i budovy. Se zaklínadlem však opatrně - rozpoutané živly neznají
přítele.
Budovy
Town Hall - Radnice
Pohlédni k nepříteli, k Orkům - i oni mají
Radnici, a funguje stejně.
Farm - Statek
Také statek má stejný význam, jako u Orků.
Barrack - Kasárna
Kupodivu i kasárna jsou podobná, jak mají Orkové.
Lumber Mill - Pila
Ano, i Pilu mají Orkové. A funguje stejně.
Blacksmith - Kovárna
Má stejnou funkci jako u Orků.
Stables - Stáje
Zde se pečuje o koně Královské jízdy, jsou
obdobou Vlčinců u Orků. Bez nich nelze postavit jízdu, která je rychlejší
a mocnější jednotkou, než pozemní vojsko. K postavení Stájí je třeba
Kovárny, protože spousta potřebných předmětů je ze železa.
Church - Kostel
Zde přebývají, a odtud pocházejí, svatí muži
Azerothu, duchovní. Scházejí se zde na obřady, a přijímají zde do svých
řad další. Za své služby ale musejí dostat odměnu ve zlatě. Stavba
kostela vyžaduje Holyoak, Svatý dub, který lze zpracovat jen na Pile. Duchovní
se zde stále učí, takže dodáním zlata zlepšují tréninkem své duchovní
schopnosti.
Tower - Věž
Mystické místo plné magie, kde sídlí záhadní
přisluhovači magických věd, místo v mnoha směrech výjimečné. Čarodějové,
kteří zde sídlí, vyžadují naprosté soukromí a utajení pro svá bádání.
Přijímání nových čarodějů je obřad, který vyžaduje určitá vydání
ve zlatě. obrovské energie, spoutané v zaklínadlech, vyžadují masivní
konstrukci Věže, s kovovou výztuhou - proto je nutná Kovárna.
Gold Mine - Zlatý důl
Ano, i ten je stejný, jako u Orků.
Bytosti a příšery
Všechny příšery a přírodní úkazy jsou
stejné, jak je popisují Orkové.
|